Varje promenad är en j*vla plåga!!!

E

Eliza77

Jag har postat en annan tråd om kastration på en 8-årig hane ang. att han är väldigt jobbig men jag måste få ventilera lite bekymmer och se om någon annan sitter i samma situation.

Jag har en stor münsterländer som på grund av omständigheter när han var liten inte har kunnat användas till jakthund. (Han var totalt ointresserad som unghund och nästan helt oresonlig. Sedan fick han genomgå en käkoperation och strax därefter skadade han tassen.

Problemet är att han är helt sjukt överaktiv. Han har alltid varit det men det blir fan i mig värre med åren.
Han var med mig i stallet flera timmar om dagen tidigare. Vi gick dressyr och lydnadskurser. Försökte oss på agillity och massa annat.
Han har tränat för tuffa killar som tränar polis och fågelhundar och vi har tränat med "mjuka" metoder (godisbelöning).
I den mån i har möjlighet går vi på spår och släpspår med apport.

Problemet är att han har bara 2 lägen. Antingen får man gå fot med honom en hel promenad eller så drar han och sliter armarna av mig.

Visst skulle man kunna ägna hela dagen åt att aktivera honom men man måste ju vara realistisk.

Hans dag ser ut så här:
Morgon promenad, hemma ca 3 timmar själv. Följa med daghusse som går på flera promenader plus att han får träffa sin hund kompis. Jag kommer hem och vi går på längre promenad och leker och söker saker inne.

En vanlig långpromenad ser ut så här:
Han har klövjeväska med tyngd ibland. Vi tränar lydnad de första 10 min. (repetitions lydnad). Sedan brukar vi springa lite så han får sträcka på sig lite. (Han har blivit påhoppad av andra hanar och biten 2 ggr så jag har honom aldrig lös is stan) På landet går han lös i skogen.
Sedan får han kommandot hopp och lek.
Men han kan inte hantera det. Han far fram och tillbaka och och rycker och drar så jag måste kalla in han för fotgång hela tiden.

Vad fan skall man göra. Ute går det inte att få någon kontakt med honom om han inte går under "disciplin". Det spelar ingen roll om jag har varmkorv eller en leksak för det finns inget som gör att han kan bryta sin "fokusering" när han är ute.
Eftersom varje promenad är en pina och han tycker inte att något annat är roligt än att lukta så är han pipig och gnällig inne.

Jag börjar helt ärligt misströsta och jag är nästan manodepressiv.....

Sv: Varje promenad är en j*vla plåga!!!

Jag har postat en annan tråd om kastration på en 8-årig hane ang. att han är väldigt jobbig men jag måste få ventilera lite bekymmer och se om någon annan sitter i samma situation.

Jag har en stor münsterländer som på grund av omständigheter när han var liten inte har kunnat användas till jakthund. (Han var totalt ointresserad som unghund och nästan helt oresonlig. Sedan fick han genomgå en käkoperation och strax därefter skadade han tassen.

Problemet är att han är helt sjukt överaktiv. Han har alltid varit det men det blir fan i mig värre med åren.
Han var med mig i stallet flera timmar om dagen tidigare. Vi gick dressyr och lydnadskurser. Försökte oss på agillity och massa annat.
Han har tränat för tuffa killar som tränar polis och fågelhundar och vi har tränat med "mjuka" metoder (godisbelöning).
I den mån i har möjlighet går vi på spår och släpspår med apport.

Problemet är att han har bara 2 lägen. Antingen får man gå fot med honom en hel promenad eller så drar han och sliter armarna av mig.

Visst skulle man kunna ägna hela dagen åt att aktivera honom men man måste ju vara realistisk.

Hans dag ser ut så här:
Morgon promenad, hemma ca 3 timmar själv. Följa med daghusse som går på flera promenader plus att han får träffa sin hund kompis. Jag kommer hem och vi går på längre promenad och leker och söker saker inne.

En vanlig långpromenad ser ut så här:
Han har klövjeväska med tyngd ibland. Vi tränar lydnad de första 10 min. (repetitions lydnad). Sedan brukar vi springa lite så han får sträcka på sig lite. (Han har blivit påhoppad av andra hanar och biten 2 ggr så jag har honom aldrig lös is stan) På landet går han lös i skogen.
Sedan får han kommandot hopp och lek.
Men han kan inte hantera det. Han far fram och tillbaka och och rycker och drar så jag måste kalla in han för fotgång hela tiden.

Vad fan skall man göra. Ute går det inte att få någon kontakt med honom om han inte går under "disciplin". Det spelar ingen roll om jag har varmkorv eller en leksak för det finns inget som gör att han kan bryta sin "fokusering" när han är ute.
Eftersom varje promenad är en pina och han tycker inte att något annat är roligt än att lukta så är han pipig och gnällig inne.

Jag börjar helt ärligt misströsta och jag är nästan manodepressiv.....

Vad är det för ras ??

En Stor Münsterländer

Det är ju en utpräglad jakthund du har. Varför kan du inte jaktträna med honom nu? Säger inte att du måste jaga, men träna kan du ju göra så han får jobba ordentligt?

Jag tycker det låter som att han inte förstår att han måste ta det lite lugnt. Du säger hopp och lek och han tar det direkt som att han får rusa runt i 190km/h. Använder du hopp och lek när han är lös och kan springa runt hur han vill? Jag vet många som använder ett kommando på promenad och ett när dom är lösa, Promenad kommando - du får gå fritt men ta det lugnt, skogs kommando- spring hur du vill :p Jag skulle försöka lära in det på nytt med ett annat kommando.;)

Nja, egentligen säger jag varsågod, du får gå.

Han är inte lös så pass ofta att han skulle ta det så bokstavligt.

Jag har inte mark eller bor så jag kan lägga spår mer än någon gång ibland. Vi skall gå på viltkurs nu i mars men det blir ju iaf inte mer än på helgerna.
Han skulle behöva "jaga" så varje dag.

Men vi talar alltså om en hyyyyyper aktiv hund. Även de helger han får spåra så räcker det bara just då. Han kör full gas iaf på nästa promenad trots att han kan ha varit ute i timmar i skogen.

Det är därför det är så frustrerande för all annan träning som apport och dressyr lydnad gör han bara för att han måste. Han tycker inte det är roligt.
Agillity slutade vi nästan direkt för det var en plåga att få han runt grejerna.

Inne är det okej med annan träning. Där kan han "apportera senaste saken" t.ex. Jag ber honom hålla i något ex, schanpooflaska, plånbok, kreditkort, nycklar el dyligt. Sedan går jag och lägger det någonstans och ber honom söka apport. Då hämtar han det han senast hade i munnen även om allt annat ligger framme på samma ställe.
Han är väldigt smart. Han är kung på platsliggning, backa, stå och alla andra vardagskommandon. Han lystrar till 7st handtecken och han går att kalla in och stoppa till 100& på alla frestelser utom andra hundar. Där är det 50/50, därför får han inte vara lös i stan.

Men ute är han en helt annan hund det går inte att få kontakt med honom om det inte är med militärdisciplin. Det är så tråkigt.

Cykla en runda då kan de springa gärnet i koppel! Finns fjäder som man sätter på pakethållaren så du inte blir omkulldragen.

Ny finns ju risken att jag gör bort mig...
En över pigg häst ändrar man maten på! Hur går det med hund? Kan man inte ändra på fodert minder energi... bara en tanke.

Ursäkta trådkapning. Men jag har länge funderat på det där med fjädern och cykling. HUR funkar det? Hunden sitter ju fast i fjädern, och om den verkligen vill så borde den väl kunna dra omkull en? :crazy:

Ursäkta trådkapning. Men jag har länge funderat på det där med fjädern och cykling. HUR funkar det? Hunden sitter ju fast i fjädern, och om den verkligen vill så borde den väl kunna dra omkull en? :crazy:

Tänker vi på samma sak finns en säkerhetsbricka som skall gå av vid kraftigt ryck. Varierande storlek för olika vikt på hunden.

Fast var bor du? Jag bor i en förort till gbg och om jag orkade så hade jag utan problem kunnat spåra varje dag. Man måste ju inte åka långt ut i en avlägsen skog. Jag har en tex en kulle mellan två spårvagnshållplatser som fungerar fint.

Jag håller med jemeni, att cykla med hunden är väldigt bra. Då kan du cykla så snabbt och långt han ser ut att orka för att trötta ut honom fysiskt.

Google är bra!
Tydligen heter det Springer
Såhär står det om den:
Cykla säkert med din hund. Springer fäster du lätt på din cykel. Den starka fjädern stabiliserar din vikt mot hundens dragkraft så att du inte kör omkull.
Springer har en säkerhetsanordning som gör att den löser ut om hunden t ex skulle komma på fel sida av en stolpe eller liknande.

Hm, mjaaa... Risken finns att det istället blir en hyperaktiv hund med järnkondition! Hur många kilometer måste man cykla till en början för att få hunden "trött"? Två? Tre? När han sen fått upp flåset ... tio km? Tre mil?? Sen då?
Det kan bli en omöjlig situation, om man ska försöka cykla hunden "till utmattning". Motion är jättebra men ingen direkt lösning på detta problem.
...och några bättre råd har jag inte att erbjuda heller...! :angel: Ville bara slänga in en kommentar om cyklingen. Säkert bra men ingen lösning...

Hade oxå en sån hund....dock kanske inte riktigt sååå aktiv när jag tänker efter :crazy: Testade "springer",han tyckte det var roligt men sprang lite snett så då fick han ont i ryggen. Det som funkade allra bäst var faktiskt att först byta foder till ett högenergifoder! Därefter kastrarades han pga höga testosteronnivåer, det blev en helt annan hund :love:Är ingen som förordar kastrering men i vissa fall funkar det klockrent och jag är övertygad om att min hund drog en lättnadens suck av att slippa den inre stressen! Han kastrerades som 4åring (dog 13 1/2 år gammal för 1 1/2 vecka sen :cry: )

Prova att spåra med honom. Det blir de trötta psykiskt av. Personspår eller viltspår spelar ingen roll.

Ju mer fysisk kondition han får desto mer kräver han ju ,desto mer stressad.

Varför inte börja clickerträna
Jag tror att lite hjärngympa i form av tex clickerträning ,kanske hade varit bra ,dom blir ganska trötta i huvudet av det ,och det är viktigt att ta tex 5 min till en början och öka sakta .
Det är ganska tröttande för en hund att lista ut vad matte vill ,eftersom du har en smart hund ,kanske han behöver lite psykisk arb.
Gå en kurs ,för det är ju väldigt viktigt att clicka vid alldeles rätt tidpunkt.

Eller kanske det som Svarta Sara skrev om ,kanske du skulle kolla hos vet.

Har du passivitetstränat honom? Om inte så skulle jag prova det, om jag var du:)

Du har rätt, självklart kan det problemet bli förvärrat!

Jag tänkte mig cycklingen som ett kompliment till att hunden tyvärr inte kan springa lös där TS bor nu.
Men det är absolut inte ingen lösning på problemet, utan jag tror att det enda som hjälper på en sådan hund är psykisk uttröttning.

Tack för alla svaren!

Cykelträningen går bort av 2 anledningar. Dels för, precis som några säger, får den rackaren ännu mer kondition. När han var yngre gick vi på minst 1,5 timmars skogspromenader då han var lös varje dag. Han sprang hela tiden. Det hjälpte inte.
Sedan är det en sak som vovven har för sig som gör att jag aldrig skulle våga cykla med honom.

Vi kan gå i lungnan ro (ibland) och helt utan förvarning får han för sig att han måste bara kissa på just det där grässtrået där borta. På en millisekund så far han väg med värdens ryck.

Klickerträning fungerar inne men så fort vi kommer ut så är han noll intresserad. Jag skojar inte när jag säger att jag kan stå med en rådjursstek el. pannkaka i handen och han skiter i det om han ser/känner lukten av något annat.

Det är det som är så konstigt för när han går lös i skogen så är han jätte duktig på att hålla sig runt mig och kommer så fort jag ropar. Han går gärna fot lös och jag kan använda kommandot "bakom" och det fungerar fint när han är lös. Men när han går i koppel så är han helt veck i huvudet när han går 2 meter framför mig.

"Passivitetsträna" Vad är det?

Han har tid för kastrering den 11 feb. Men må gud hjälpe oss om det inte hjälper. Vad gör man då? Skaffar en till hund så han får mer lek/sällskap/flock att anpassa sig till?

Absolut inte en till hund om du inte har tiden nog att aktivera den ena ..

Jag tror helt ärligt att du måste överväga mer huvudträning, som escodobe skriver så behöver man inte ha super djup skog med konstig terräng för att lägga ett spår.

Vi bor också i Gbg och det fungerar bra med dom skogsdungar och fält som finns för ett dagsspår.
Så kan man göra dom längre skogsspåren när man har mer tid på helgerna.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej alla, ny här på hundforumet på buke. Jag har ett problem. Min sambo köpte för lite mer än ett år sedan en vorstehvalp, en hane...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 831
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 064
Övr. Hund Gaaah!!!! Blir galen (inombords) på min unghund (hane, 7 mån) ibland. Bor mitt i stan så måste alltid koppla och gå promenad när han ska...
Svar
10
· Visningar
7 254
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka