Varje förälders mardröm...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varje förälders mardröm...

Jag antar att fallet hamnar hos socialkontoret sedan.
Och de kommer nog att vägleda er om hur ni skall göra fortsättningsvis.

ja, jag har ju redan daglig kontakt med dem och de är ju med hos polisen men de kan inte bestämma något... de har ingen "makt" att göra något om det inte finns några bevis...

Men... nu funderar jag bara... är inte det sådana "dolda/bortglömda" saker som kan komma fram i vuxen ålder. Något som ett barn kan må dåligt över hela livet?

Men... nu funderar jag bara... är inte det sådana "dolda/bortglömda" saker som kan komma fram i vuxen ålder. Något som ett barn kan må dåligt över hela livet?

Jag tror det är väldigt viktigt att förmedla en känsla av "jag lyssnar när du vill prata, oavsett om vad eller när" till sina barn.

Jo men det måste få komma fram av sig själv.
Det blir tydligen dåligt om man tvingar fram det.

Tycker inte du att det är värt att ge upp hela ditt nya liv om det visar sig att dina barn blivit utsatta för övergrepp?

Vem har sagt något om att flytta tillbaka till x-et?

jo självklart tycker jag det, fast jag ser inte framemot att vara tvungen att försörja mig på soc som jag blir tvungen till och ge upp chansen till att kunna få utbildning och jobb - men om det är det som krävs av mig kommer jag såklart att göra det...

eftersom jag 1 är bostadslös och 2 eftersom Inte_Ung tyckte att jag skulle övervaka barnen bättre - OM det är deras pappa som gjort något och polisen lägger ner fallet och inte utreder mer så kommer jag aldrig kunna få reda på vad som hänt och vem jag kan lita på - eller hur?

Tror hon menade att hon skulle behöva flytta tillbaka till sitt ex för att kunna ha full uppsyn över barnet. Jag fattade det som att barnen bor hos pappan!?

Tycker att det blivit en lite märklig diskussion i den här tråden ?

*feltryck*

Att polisen och socialtjänsten skulle bidra till att traumatisera barn är ju befängt!? Det finns välplanerade Barnahus som har personal från polis, Bup och socialtjänst samlad.

Min erfarenhet av utsatta barn är att de fått "munkavel" av förövaren och inte pratar om övergreppen av lojalitet eller av rädsla för att något hemskt ska hända. Ofta finns det en lojalitetskonflikt eller hot med bilden. "Om du berättar för någon ska jag skada din mamma" är ett enkelt sätt att få barn att vara tysta. Har nog ingen erfarenhet av "borträngning" utan barn agerar i regel ut övergreppen fysiskt istället för verbalt.

Det är en mycket liten del av brotten mot barn som leder till en rättegång. Att bevisa att övergrepp skett är den "lätta" delen, att koppla en förövare till barnet och gärningen är ju desto svårare. Barn har svårt att göra sina röster hörda i rättsliga sammanhang.

Bara för att polisen lägger ned utredningen betyder det inte att inget hänt. Oftast är det i brist på bevis som utredningarna får läggas ned. ( inte pga av att man vill spara barnet från mer traumatiska upplevelser) Socialtjänsten kan inte agera domare istället för polisen, de har ingen möjlighet att förbjuda en vårdnadshavare till att träffa sina barn. Finns det en oro för att barnet skulle komma till skada vid umgänge med en förälder så tillsätter man en umgängesperson. För detta krävs det att den andre vårdnadshavaren uttrycker en oro inför umgänget. I Sverige är det så att föräldrar har rätt till sina barn medan barn sällan har rätt till sina föräldrar!

Är det så att polisen lägger ned utredningen tycker jag att du med hjälp av socialtjänsten ordnar en BUP kontakt. Där kan man under mer avslappande former i lek återskapa händelser, barn behöver få berätta på sitt sätt vad de varit med om. Lycka till och hoppas att saker löser sig till det bästa!

*kl*

Även om polisen skulle lägga ner utredningen så kan den ju tas upp igen senare om/när något nytt framkommer.

Är det så att polisen lägger ned utredningen tycker jag att du med hjälp av socialtjänsten ordnar en BUP kontakt. Där kan man under mer avslappande former i lek återskapa händelser, barn behöver få berätta på sitt sätt vad de varit med om.

Fast om barnet inte verkar må dåligt så är det onödigt att förstora upp det.

Hänger inte med här :confused:. På vilket vis förstoras en upplevelse av övergrepp genom att i lek agera ut händelsen?

Känner inte till den inställningen att man ska låta barn bära på saker såvida de inte verkar må dåligt över det? Varifrån kommer det?

Hänger inte med här :confused:. På vilket vis förstoras en upplevelse av övergrepp genom att i lek agera ut händelsen?
Om man skapar en uppmärksamhet om något som kanske inte finns, så kan man plantera ett minne och ett trauma.
Vänta och se är bra.
Att försöka hetsa ur barnet någon sorts information är dåligt.

Barnet kanske hellre leker en annan lek - då så låter man det göra det.

Känner inte till den inställningen att man ska låta barn bära på saker såvida de inte verkar må dåligt över det? Varifrån kommer det?
Från att man inte skall gräva ur barnet något som det inte kommer med själv.
Ingen vet om barnet över huvud taget bär på något alls.
Detta handlar om ett litet barn som inte har känsla av skam - då så skall man inte plantera dit skam.

Jag är helt på din linje.

Klart man inom polis och soc.tjänst inte tvingar ur barn något eller håller på och planterar minnen! Sk barnahus har mkt stor kompetens samlad under ett och samma tak.

Diskussionen blir liksom sned när man tror att det är så här det går till när övergrepp och barnvåldtäkt misstänks. Vi håller på att diskutera utifrån något som fanns på 70-, möjligtvis 80-talet där barnbyn Skå var bland de mest framträdande i galenskapen.

Barnet måste ju ges utrymme att berätta och då måste givetvis dessa situationer tillrättaläggas och förberedas, för det är inte givet att det kommer "av sig självt" när barnet "är redo". Kanske den oidentifierade förövaren har kunnat härja fritt i några år till då, hemska tanke. Och många har belagts just med munkavle på hela skalan alltifrån "detta är vår hemlis" till starkt uttalade dödshot mot en själv eller familj.

Mina tankar finns hos dig TS och dina barn.

Både jag och min make har varit utsatta, vi berättade först i vuxen ålder efter mkt tilltrasslade liv.

Att det finns knasiga behandlingshem tror jag de flesta vet. (Och att okunniga soc.nämnder beviljat pengar för placering där). Ingen har väl glömt incest- och satanisthistorien för några år sedan där pappan efter flera år fick resning i domstol.

Men att statlig myndighet utreder och bedriver förhör på detta vis känns mycket främmande. Men visst finns det skuggsidor både här och där, men det hör nog till undantagen.

Min bild (från soc.tjänstens insida) är att det läggs ned för barn anses ofta som inte tillräckligt tillförlitliga källor och kräver speciell kompetens vid förhör.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 900
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 476
Senast: Treo
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 303
Senast: krambanan
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 233

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka