Varje förälders mardröm...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varje förälders mardröm...

Aha, det visste inte jag !

Men de sveptes väl antaligen med i den strömningen som var. Undrar om inte Öhrström faktiskt har exempel därifrån i sin bok. Nu skall jag sluta tjata om den boken.

Det jag gör är att försvara att inte polisen gräver djupare efter en gärningsman/kvinna än vad de gör.

Nu har jag läst tråden en gång till och ställer mig helt frågande till vem det är du argumenterar emot? Det är väl ingen som är för traumatiserande och oproffsigt grävande?

Men det är väl självklart att TS blir både rädd och villrådig över så motstridiga besked som hon har fått, och då undrar över om man droppar det hela för lätt för att barnet "verkar må fint".

Jag har en bok där detta nämns (måtte jag inte ha tagit fel på ställe ..), tror jag lagt den på jobbet eller lånat ut. Återkommer!

Nu har jag läst tråden en gång till och ställer mig helt frågande till vem det är du argumenterar emot?

De som är besvikna på att inget mera görs för att hitta och stoppa gärningsmannen/kvinnan.
Och då försvarar jag orsakerna till det.
Att det är för att skydda barnet från onödig traumatisering.

Jag kan fortfarande inte se det du argumenterar emot - att utreda ett brott. Ingen har sagt att det ska göras "till vilket pris som helst" genom hypnos osv och allt annat direkt i eller på gränsen till plantering av minnen. Övergrepp på små barn sker oftast av någon i barnens närhet och är inga engångsföreteelser. Detta är inte allt som oftast enstaka episoder som faller i glömska.

Därför är det av vikt att utreda vid stark misstanke (som t ex olika skador i/på könsorgan och/eller anal), även om barnet verkar oberört. Alternativet är att gärningspersonen fortsätter att härja ostört.

Vilket givetvis sker i en del fall. Men det ska ju knappast stå på att man inte har använt de betydligt bättre förfaranden man har vid utredning av dessa brott idag.

Om proffsen har gjort allt som de anser möjligt för att utreda.
Vad finns då kvar att göra?
Vilket pris skall man betala?

??

Det är ingen som har sagt att proffsen ska göra något annat än det de kan. Att göra vad de kan innebär inte att låta det vara om barnet verkar må bra trots skador i underlivet.

kl:
Idag blir det ett samtal till, en dagisfröken följer med barnet dit för att se om det fungerar bättre, barnet har ju träffat dels soctanterna och dels polisen några gånger nu så de är inte helt nya för h*n

problemet om nu fallet läggs ner är att det blir svårt att hindra pappan från att träffa sina barn, visserligen ska soc fortsätta utredningen själva men de har ingen "makt", pappan tror på fullaste allvar att de kommer att hjälpa honom att få igång ett 50/50 boende:crazy: efter hans samtal med dem - som tur var så sa soc att det måste vara en grav missuppfattning av honom (inget ovanligt)... men eftersom det inte finns någon gärningsman så är det svårt...

Men det är ju de som inte tycker att man skall gräva i det hela.
Det jag gör är att försvara att inte polisen gräver djupare efter en gärningsman/kvinna än vad de gör.

Förvisso. Men ibland måste man inse sina begränsningar. Var det inte busschaufför du var? Det är en sak att råda i relationsproblem coh hästeksem, men här handlar det om en förälder till ett barn som blivit sexuellt utnyttjad. Att uttrycka sig så bergssäkert i en så här pass allvarlig sak, utan utbildning och erfarenhet är att ta sig ut på liiiite för djupt vatten för min smak.

Och varför blir du alltid så ilsken?
Och varför vågar du inte ha några åsikter?
Du fräser ofta in i trådar och talar om hur fel alla har helt utan att berätta vad du tycker är rätt.
Det är så trist.

Det sista får stå för dig. Det är din subjektiva uppfattning om mig och den får du gärna behålla.

Var det inte busschaufför du var?

Det är ett av mina många yrken och det som jag just nu försörjer mig på.
Vad annat som jag kan, vet eller har erfarenhet utav har du ju faktiskt ingen aning om.
Eller hur?

Att ha förutfattade meningar om någon från en så smal information som "yrke just nu" blir ofta mycket fel.
Särskilt bland bussförare, tunnelbaneförarare och spärrvakter.
En av mina bussförarkollegor är t.ex. tandläkare med legitimation och allt.

Läs inläggen i stället för att döma dem efter den som skrivit efter vad du tror att den kan från några få fragment av information som du har lagt på minnet.

Och att råda till att lita på experterna skulle alltså vara fel enligt dig?
Samt att berätta om alternativen som "experterna" använde förr med fruktansvärda resultat som följd är då också fel.
Man kan veta massor av saker helt utan formell utbildning.

Du är en underlig människa som inte läser vad andra skriver.
Och inskränkt.

Tusen kramar till dig! Det måste vara helvetet på jorden du går igenom nu. Jag lider med dig något oerhört. Jag ska hålla tummarna för dig att mötet går "bra" och att det kommer fram något om vad som hänt.

Min bästa väninna blev utsatt som liten. hennes pappa misshandlade mamman grovt och var allmänt vidrig mot barnen. När mamman flyttade med barnen till Sverige kom minnena fram. Hennes pappa hade utnyttjat henne. Men många år senare, kom det "riktiga" upp till ytan- det var inte hennes pappa som gjort allt. Det var hennes snälla farbror som alltid erbjöd en tröstande famn när pappan drack och var elak... Men det hade hon förträngt. Hon hade upplevt hemska saker och satte dem helt i samband med den hemska pappan. Psyket kan vara så där. Dessvärre har jag fler liknande exempel, upplevda av människor i min närhet. Vad jag vill säga med detta är; att det är bra att duktiga yrkesmänniskor tar hand om din dotter och att det kan ta ett par vändor innan "sanningen" kommer fram.

Det finns fall där genom att forcera fram minnen istället planterar minnen. När jag läste utvecklingspsykologi på lärarhögskolan (Källa forskningsöversikt av von Tetzner) läste vi om fall där barn ombads beskriva en person som besökte dem "igår", fast att ingen hade hälsat på. Utgången blev att barnen hittade på personer och att dessa låg kvar som "äkta" minnen, även när de är vuxna. Så för mkt lock och pock efter vad som har hänt kan resultera i att flickan "hittar på" ett övergrepp istället för att minnas det hon förträngt. Och med det menar jag att det är väldigt bra med duktiga, kunniga människor som rotar i det som hänt.

Det är ett av mina många yrken och det som jag just nu försörjer mig på.
Vad annat som jag kan, vet eller har erfarenhet utav har du ju faktiskt ingen aning om.
Eller hur?

Okej- låt höra då; Hur många poäng har du i psykologi? Hur länge har du jobbat med traumatiserade barn?

Att ha förutfattade meningar om någon från en så smal information som "yrke just nu" blir ofta mycket fel.
Särskilt bland bussförare, tunnelbaneförarare och spärrvakter.
En av mina bussförarkollegor är t.ex. tandläkare med legitimation och allt.

Jag har inte förutfattade meningar om busschaufförer. Jag har åsikter om att du uttrycker dig så tvärsäkert om ngt så pass allvarligt som det här, när du inte har bättre på fötterna.

Läs inläggen i stället för att döma dem efter den som skrivit efter vad du tror att den kan från några få fragment av information som du har lagt på minnet.

Och att råda till att lita på experterna skulle alltså vara fel enligt dig?
Samt att berätta om alternativen som "experterna" använde förr med fruktansvärda resultat som följd är då också fel.
Man kan veta massor av saker helt utan formell utbildning.

Har du läst Häxprocessen av Jan Guilliou? :grin:

Du är en underlig människa som inte läser vad andra skriver.
Och inskränkt.

Som sagt, tyck gärna det. Det är okej.

Det är intressant att du skriver samma information som jag gör.
Men att den när den kommer från mig är irrelevat men från dig korrekt.

Jag undrar så varför du inte kan se att vi ofta har samma åsikter och information att komma med?
Utan att du i princip alltid skall "banka" på mig.
Vi är ofta helt överens i sak - men ändå så skall du hacka på mig.
Det är så märkligt.

Varför kan du inte läsa det som jag skriver?

Skärpning nu! Det är helt fel tråd att dra in sina personliga vendettor i utan försök hjälpa och stötta TS eller håll er ifrån tråden!

Snurrfian-moderator

??

Det är ingen som har sagt att proffsen ska göra något annat än det de kan. Att göra vad de kan innebär inte att låta det vara om barnet verkar må bra trots skador i underlivet.

Men vad kan de göra?
Om de inte får något ur barnet med oskadliga metoder och barnet verkar att må bra.

Vad kan de göra då?
Som inte skadar mera än det gör nytta?

Men vad kan de göra?
Om de inte får något ur barnet med oskadliga metoder och barnet verkar att må bra.

Vad kan de göra då?
Som inte skadar mera än det gör nytta?

Vad de kan göra? Utreda med de metoder som används idag förstås, vilket vi får utgå ifrån att de gör. Vem har påstått annat? Även om barnet verkar må bra. Skräm inte TS med åsikter om att man ska låta bli att utreda om "barnet verkar må bra". Ts behöver känna förtroende för dem som utreder, att de har kompetensen att utreda precis så mkt som de finner lämpligt. Och det förtroendet fick sig en knäck när först två läkare säger att det är stört omöjligt att inget har skett, och sedan möts TS av annan expertis som säger "det är nog inget, h*n verkar ju må bra".

Ts behöver känna förtroende för dem som utreder, att de har kompetensen att utreda precis så mkt som de finner lämpligt.

Ja precis.
Och därför så måste man backa när de säger att det är det bästa.
Och inte som vissa här i tråden vill - fortsätta med alla medel bara för att få fast gärningsmannen/kvinna.
Barnets bästa måste få gå först.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 846
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 473
Senast: Treo
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 303
Senast: krambanan
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka