Varje förälders mardröm...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varje förälders mardröm...

Och därför så måste man backa när de säger att det är det bästa.
Och inte som vissa här i tråden vill - fortsätta med alla medel bara för att få fast gärningsmannen/kvinna.
Barnets bästa måste få gå först.

Vilka menar du är "de"?

Igen - läs Öhrströms bok !

Om du läste mitt inlägg så håller jag med om att det finns "oseriösa" terapeuter.

Vad får dig att tro att jag inte läst boken? Den står i min bokylla och jag har tagit mig igenom den för några år sedan. Boken kan inte betraktas som en forskningsstudie utan är skriven av en journalist på DN, kom ut 1996.

Mycket har hänt sedan 1996 inom området!

Ja precis.
Och därför så måste man backa när de säger att det är det bästa.
Och inte som vissa här i tråden vill - fortsätta med alla medel bara för att få fast gärningsmannen/kvinna.
Barnets bästa måste få gå först.

Diskussionen om utredningsförfarandet har sin grund i denna info som TS gav ganska tidigt i tråden. "De" som du pratar om som om de vore eniga om att lägga ner med en gång kläcker alltså ur sig olika saker:
TS inlägg #35:
Var på samtal igår, barnet hade i alla fall jätteroligt så de byggde upp ett bra förtroende h*n följde t.o.m. med poliskvinnan in i ett stängt rum utan problem, ska dit om en stund igen...

men jag däremot satt och pratade med en annan person där - och hon sitter då och säger - tvärt emot vad de andra sagt innan - att om barnet inte säger något och bedöms må bra, ja då var det säkert inget!! Hur i helvete kan de komma med så motstridiga påstående, de borde väl för fan ha en samlad linje!!?? Så först säger de att två läkare sagt att mitt barn varit utsatt för något garanterat och sen att tja det kanske inte är så? Hur ska jag kunna lita på någon eller något igen i så fall?

Expertisen är motstridig. TS vet inte vad hon ska tro. Och det vet man inte ändå i TS sits, men det blir bra mkt svårare när proffs i samma utredning säger emot varandra.

Jag läser inte i tråden att vissa vill att det ska fortsättas "med alla medel" - men däremot att det inte "är lugnt" för att man inte ser några psykiska effekter i upptäcktens stund av de uppenbarligen fysiska skadorna. Utredningen måste ha sin gång, vilket den har, den följer de procedurer den ska, trots att det verkar "lugnt". Utredningen håller inte på tills man till vilket pris fått fatt i någon, den håller på efter givna procedurer och med en mycket stor medvetenhet om att förgriparen allt som oftast finns i barnets närhet = mkt stor fara för nya våldtäkter och ofredanden. Det är dessa svar du fått i tråden. Man väger ingreppen i barnets liv (förhör)mot vinsten av att kanske lyckas få fast förgriparen. Få fast förgriparen = slut på våldtäkter = barnets bästa.

Men vissa i tråden menar att man efter att någon i utredningen sagt "det är nog inget" ska backa för annars blir det automatiskt trauma. Detta utan reflektion över de mkt stora riskerna att våldtäkter och ofredanden fortgår. Och utan att motivera nedläggning av utredning vägd mot denna risk. Tror du att dessa brott kan fortgå utan traumatisering?

Du svarar TS på hennes inlägg ovan att det skadar barnet mer att fortsätta utreda. Det är ingen expertis som har uttryckt detta till TS, i det hon delger oss iaf. Däremot tror viss expertis att "det är inget". Du ger tråden ett innehåll av att expertis i TS fall sagt att det bästa för barnet är att backa.

Två bra och väl sammanfattande inlägg.
Jag håller med dig.
Men man kan även få slut på övergreppen genom att flytta på barnet så att förgriparen inte har möjlighet att fortsätta.
Detta kan man göra utan att behöva "sätta fast" förgriparen.
När det är gjort så kan man se tiden an och följa upp i lugn och ro utan att behöva stressa barnet på något vis.

Om det är pappan då eller någon som utnyttjat flickan men man vet inte vem denne någon är?

Hur ska man flytta/skydda barnet från en person om man inte har en aning om vem det är?

Eller ska man då som förälder aldrig våga släppa sitt barn ur sikte igen?

Och Inte_Ung det är faktiskt ingen här i tråden som påstått att man ska gå emot expertisen och tvinga fram något ur flickan med vilka medel som helst..

Ingenstans står det att det är en flicka.
Det är konstigt att så många inte kan läsa vad som står i inlägg utan hittar på saker själva.

Hur ska man flytta/skydda barnet från en person om man inte har en aning om vem det är?
Men det är väl som vanligt när man flyttar?
Massor människor flyttar hela tiden.
Och även om det INTE är pappan så kan det vara bra att ta en paus så att saker får lugna sig.

Och Inte_Ung det är faktiskt ingen här i tråden som påstått att man ska gå emot expertisen och tvinga fram något ur flickan med vilka medel som helst..
T.ex. här:
Jag förstår inte hur du tänker här. Klart som korvspad att dom måste avbryta beteendet på personen som utsatt barnet för övergrepp..
Hur vet man att det är en engångsföreteelse? Ja förövaren kanske bara angripït detta barn en gång, men alla andra som kanske råkar ut i framtiden?

Och här:
De ska väl inte lägga ner utredningen vem det än är så länge de tror att det faktiskt skett något? Jag som förälder skulle väl inte kunna hålla stenkoll medan jag var t.ex. på arbetet och barnet på dagis.

En person som gjort sådant här mot barn kan ju göra det mot andra barn och ska ha någon form av behandling/straff. Annars kan man ju begå alla möjliga kriminella handlingar under ursäkten att det är bäst för ett visst barn.

För att kunna göra det som dessa användare önskar - så måste man ju klämma ur barnet vad som har hänt.
Annars så kan man inte göra det.

Och vad i hela fridens dagar spelar det för roll att jag av misstag skrev flicka?

Varför haka upp sig på sådant öht ?

Du och jag läser och tolkar nog inlägg rätt olika.

Du tolkar det som att sjalen och bestatjejen menar att dom ska klämma ut information med vilka metoder som helst och så tolkar inte jag alls deras inlägg.

Att flytta och att ta paus från pappan, tja visst men om det inte är pappan då?

Senast ändrad:

Och vad i hela fridens dagar spelar det för roll att jag av misstag skrev flicka?
Men kan du inte förstå det?
Det är aldrig bra att hitta på saker själv som inte finns.
Att ta saker för givna som ingen har skrivit.
Det är så som man bygger upp "fakta" som inte finns.
Rykten växer på det viset.

Man kan ju av misstag tro att du faktiskt vet könet på barnet.
Vilket är olyckligt.

Att flytta och att ta paus från pappan, tja visst men om det inte är pappan då?
Så är det i alla fall någon som pappan inte lyckats att skydda barnet ifrån.
Och det räcker som motiv till flytt.

För min del spelar det den rollen att om alla skulle skriva flicka av misstag så förstår inte folk att faktiskt även pojkar blir sexuellt utnyttjade med penetration i anus,.

Hitta på?

Men ge dig nu, jag skrev flicka av MISSTAG, jag har varken tagit saker förgivet eller byggt upp någon fakta som inte existerar.

Har du aldrig skrivit fel på forumet eftersom du ( som jag tolkar det ) måste tydliggöra/dumföklara mig!

Nu väljer jag av respekt till TS att inte forts diskutera detta mer med dig om detta!

Okej.

Då ber jag om ursäkt för hur jag formulerade mig.

Det jag menade var att det spelar ingen roll om det är en flicka eller pojk, det är lika vidrigt oavsett könet på barnet.

Om nu någon här inne tror att inte pojkar kan bli sexuellt utnyttjade så ber jag om ursäkt om jag bidragit till den misstolkningen!

läs mitt svar ovan.

Ja det var rejält klantig av mig att av misstag bestämma könet men du behöver inte dumförklara mig för det !

/ C

Jag kände mycket starkt att jag behövde tydliggöra frågan.
Och fick hjälp av ginnies att göra det.

Så är det i alla fall någon som pappan inte lyckats att skydda barnet ifrån.
Och det räcker som motiv till flytt.

Var ngnstans får du uppfattningen om att pappan inte lyckas skydda barnet? Mamman har ju inte det heller. Varför ska barnet då flytta ifrån just pappan? Och tänker du dig då att mamman ska ha företräde till barnet och flytta, trots att hon heller inte skyddat barnet? Och om inte- menar du att ngn annan ska ta hand om barnet? I så fall; vad tror du det blir för konsekvenser av det?

Två bra och väl sammanfattande inlägg.
Jag håller med dig.
Men man kan även få slut på övergreppen genom att flytta på barnet så att förgriparen inte har möjlighet att fortsätta.
Detta kan man göra utan att behöva "sätta fast" förgriparen.
När det är gjort så kan man se tiden an och följa upp i lugn och ro utan att behöva stressa barnet på något vis.

Hur menar du flytta på barnet? Om det finns en "misstänkt " förövare som är pappa och vårdnadshavare som faktiskt vill träffa sitt barn? Vem ska hindra honom från det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 846
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 473
Senast: Treo
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 303
Senast: krambanan
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka