Varierande ridning

Sv: Varierande ridning

När jag hade egen häst förut - och i viss mån nu när jag kan rida lite hur och när jag vill - brukade det se ut på ett ungefär så här:

Måndag: Uteritt med mycket klättring i backar eller annan konditionsträning.
Tisdag: Dressyrträning på bana.
Onsdag: Uteritt med kanske lite hoppning av naturhinder.
Torsdag:Vilodag.
Fredag: Uteritt med lite mer dressyrinrktning, ex skänkelvikningar över skogsvägar, öka/minska volter runt träd osv.
Lördag: Hoppning, markarbete, cavaletti på bana
Söndag: Longering eller kortare uteritt.

Det var när de fått upp konditionen och det kunde ju ändras om det var tävling eller liknande men i stort sett kunde vår vecka se ut så här!

Senast ändrad av en moderator:

Varierar man tror jag att man får gladare häst, mer hållbar häst, mer bjudning, gladare ryttare. Med andra ord alla vinner på det.
Skänkelvikningar, volter, flyttningar, hoppning etc etc kan man lika väl göra ute, men visst gör det nytta att vara på banan ibland, men varje dag? Nej tack.
Jag har inga bestämda aktiviteter på bestämda dagar, men varierar gör vi.

Håller med om detta.
Varierad ridning behöver inte bara betyda ridning i olika miljöer, utan också variation i arbetet.

M-oaa

Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Jag hävdar att det inte blir varierad ridning om man sitter i ridhuset sex dagar i veckan, även om man fördelar det jättebra med ett dressyrpass, ett hoppass, tömkörning osv. Det är inte bara knoppen som behöver variation, utan även kroppen. Sitter du på samma underlag och med mycket böjda spår (går inte att komma ifrån på bana) så blir det inte varierat. På samma sätt blir det inte varierad ridning av att rida samma skogsväg varje dag, fast jag gör ju hellre det, om jag måste välja.

Jag rider mest ut, men varierar ändå ridningen. Ena dagen är det full ös medvetslös, bara skoj och knas, andra dagen trimmar jag i skogen, och tredje kanske jag bara skrittar och njuter av livet.

I grund och botten kör jag efter filosofin ridning 3-4 dagar, vila en dag (kan vara i form av ex skritta ut eller stå helt!) sedan rida 3-4 dagar igen. Allt för att låta hästens muskler återhämta sig. Jag försöker rida på varierat underlag och rida ut minst en gång i veckan. det blir då på varierat asfalt, grusväg och skogsvägsunderlag. Vissa dagar skrittas hon ut ca 45 min bara på asfalt för att stärka senorna.

För mind el blir det ganska mycket ridning i ridhus eller på bana men varierar alltid upplägget för att det inte ska bli långtråkigt. Använder mig av bommar och varierande övningar med olika syften. Hoppning sker för tränare ca varannan vecka, men underhåller med gymnastikhoppning själv ca 1 gång i veckan utöver träningarna...

En veckas ridning kan ex se ut så här

Måndag: Ridhus. Fokus på övergångar och tempoväxlingar 30-40 minuer. 15 minuters avskrittning utomhus på hårt underlag

Tisdag: Ridhus. Fokus på extra lösgörande arbete. Slutor i galopp osv 30 minuter med framskrittning utomhus på hårt underlag

Onsdag: Hoppträning

Torsdag: Skrittning utomhus ca 40 minuter på hårt underlag

Fredag: Uteritt ca 1 timme på varierat underlag

Lördag: Ridhus. Markarbetsträning, bomövningar där jag ex jobbar vidare med det som man tränade på under onsdagens hoppträning, filar lite extra på lydighet osv.

Söndag: helt vila

Kan tillägga att hästen går i stor gräshage och har alltså möjlighet att röra sig mycket under dagarna mellan 8-17. Påverkar också tycker jag. Har dessutom en häst som inte är världens roligaste att rida ut på..så vi nöjer oss med att skritta ute för det mesta. Får dock tvinga mig själv till att ge mig ut och galoppträna ibland. Nyttigt för hästen att få sträcka ut rejält om underlaget tillåter!

Senast ändrad:

*kl

Min fd medryttarhäst stod i ett stall med helt värdelösa ridvägar. Jag försökte rida ut de dagar jag var i stallet dagtid, om det var så dåligt underlag att man inte kunde annat än skritta så var min plan iaf att skritta fram och av ute.
Kvällstid ville man inte rida ut faktiskt då stallet låg så illa till att man var tvungen att rida efter en hårt trafikerad väg alt snåriga skogsstigar. Man såg ingenting.

Jag hade som sagt turen att kunna vara ute dagtid men många av hästägarna red i ridhuset 5-6 dagar i veckan under den mörka perioden och jag förstår varför eftersom det inte fanns någonstans att genomföra en säker uteritt kvällstid... men hästarna blev ju såklart därefter = en ond spiral.

Personligen hade jag valt att ställa min häst i ett annat stall om förutsättningarna var så dåliga. I kombinationen med de värdelösa hagarna så hade jag inte tyckt att det varit hållbart men det är ju jag det.

Hinder och banor går att variera i oändlighet, men även den mest hoppglada hästen tappar såsmåningom glöden om den måste göra samma sak jämt.

Nej, det stämmer inte. Jag har tidigare varit av den uppfattningen. Till jag insåg att nuvarande häst (den ena av dem) faktiskt inte får ut något mer positivt utav att rida ut. Det blir för jobbigt för den här hästen att rida ut, för mycket att hålla ordning på, för mycket att göra, är på helspänn hela tiden och vet varken ut eller in. Det enda som fungerar är skritt på långtygel - ingenting annat, men det tycker hon också är roligt.

Det finns givetvis hästar som tycker det är roligt och går bäst om de får ridas ut mycket, hoppas, dressyras, köras och longeras. Men alla hästar är inte sådanna. Man kan variera i det oändliga och det är ryttarens ansvar att hästen får sådan variation hästen behöver för att utvecklas och behålla den fysiska och psykiska sundheten. Hur denna variation ser ut är olika från häst till häst.

Men tror du inte att det har att göra med at den hästen inte fått "lära sig" att bli riden ute i sansad form?

Jag har en väninna som har en hbl-valack som är 174 cm hög dvs STOR. När hon köpte den var den bångstyrig ute, tidigare ägaren hade knappt vågat rida ut och denna häst vet hur man får sin vilja fram därför.
När min väninna föst hade hästen i ett stall med ganska få uterittsmöjligheter var hästen ganska explosiv och jobbig ute. När hon sedan flyttade den till ett stall med goda uteridningsmöjligheter och kunde rida den ordentligt ute flera dagar i veckan så blev det bättre. Hon kunde efter ett par månader rida hästen ute i alla gångarter med full kontroll, vilket varit svårt innan då den är stor och stark och vet om det i kombination med begränsade möjligheter att träna den ute.

När hon varit bortrest och andra motionerat hästen ute har hon märkt att den gått tillbaka lite, dvs den blir bångstyrigare när dessa ryttare kanske inte vågat säga emot när den börjat "trolla".
Nu har min väninna fått jobb och stallplats i ett stall med dåliga uteridningsmöjligheter igen, och hon säger att hästen förmodligen kommer återta sina "uteridningsproblem". Om det blir så återstår ju att se, men jag tror det ligger en del i det.

Ber om ursäkt för rörigt inlägg men jag sitter med ena örat i fysiklektion och det andra på buke :angel:

Nej, det tror jag inte. Om du läser mitt tidigare inlägg så ser du att även jag har en sådan häst (också). Den hade aldrig blivit riden ute och var därför totalt galen. Men hon har vant sig och älskar att komma ut på skogsturer(även om hon fortfarande måste spana efter sibiriska tigrar överallt).

Den andra hästen å andra sidan far väll inte illa av att vara ute, men det ger henne inte mer än att bli riden på banan. Det är inte heller försvarsbart att försöka vänja henen vid det, vi har försökt och det är totalt livsfarligt. Eftersom hon tycker att det är roligt och trivs med att bli riden på ridbanan så har vi fått acceptera det. Det händer att man kan trava och galopera ute i skogen också, men det har hänt ett mycket fåtal gånger och då har det berott på att hon är väldigt matt i kroppen (träningsvärk) och då är hon ju inte glad i att springa heller...

Så det som fungerar med den hästen är att skritta fram och av ute, samt rida ut på lång tygel i skritt. Hon gillar läget och trivs med det - då får det vara så.

Nej, det tror jag inte. Om du läser mitt tidigare inlägg så ser du att även jag har en sådan häst (också). Den hade aldrig blivit riden ute och var därför totalt galen. Men hon har vant sig och älskar att komma ut på skogsturer(även om hon fortfarande måste spana efter sibiriska tigrar överallt).

Aha, jag trodde att det var en och samma häst vi talade om. Dvs den som inte kan ridas ute pga att den inte ridits ute mer än 1 gngn innan du köpte den. Men den har alltså blivit bättre med träning med den andra taggar igång för att den bara är sådan?

Jag hade en sådan häst en gång. Den kunde bara skrittas på lång tygel ute om man red ute tillsammans med andra. Efter mkt träning gick det bättre men helt bra blev det aldrig. Det finns helt enkelt hästar som är som dom är av naturen, kanske har jag inte träffat ett lika stort "extremfall" som din...

Däremot har vi en annan aspekt på vad hästen "måste kunna". Dvs är det en nödvändighet att man måste kunna rida ut sin häst i alla gångarter? Jag vet inte. Går hästen ute större delen av dagarna i bra hagar och tränas varierat och den är nöjd, så tyckler jag nog inte att man med våld ska rida ute i alla gångarter. Då kan man ju faktiskt nöja sig med skritt om det funkar bra i skritt och hästen ändå får komma ut. Behovet av trav och galopp samt grupputeritter ligger nog främst hos ryttaren, förutsatt att alla andra faktorer är uppfyllda och hästen får sin motion och aktivering tillfredställd (utan ryttare i skogen)...eller hur man nu ska uttrycka det.

Aha, jag trodde att det var en och samma häst vi talade om. Dvs den som inte kan ridas ute pga att den inte ridits ute mer än 1 gngn innan du köpte den. Men den har alltså blivit bättre med träning med den andra taggar igång för att den bara är sådan?
Precis, det är två olika. Den ena fungerar nu mera, den andra fungerar inte.

Däremot har vi en annan aspekt på vad hästen "måste kunna". Dvs är det en nödvändighet att man måste kunna rida ut sin häst i alla gångarter? Jag vet inte. Går hästen ute större delen av dagarna i bra hagar och tränas varierat och den är nöjd, så tyckler jag nog inte att man med våld ska rida ute i alla gångarter. Då kan man ju faktiskt nöja sig med skritt om det funkar bra i skritt och hästen ändå får komma ut. Behovet av trav och galopp samt grupputeritter ligger nog främst hos ryttaren, förutsatt att alla andra faktorer är uppfyllda och hästen får sin motion och aktivering tillfredställd (utan ryttare i skogen)...eller hur man nu ska uttrycka det.

Här håller jag med dig! Jag tror inte att hästar i sig har något behov av att ridas ute, även om väldigt många hästar givetvis tycker det är roligt! Men om det nu inte fungerar så är det ju så. Ingen skulle ju till varje pris tvinga en häst som inte tycker det är roligt att hoppa, bara för att ryttaren vill hoppa och för att hästen ska få varierad träning(undantaget b-ponny ryttare :mad:) och likadant anser jag att det är med uteritter. Tycker hästen det är kul - kör på. Annars låter jag bli.

Ja, jag är enligt den åsikten att hästar har behov av att röra sig i naturen. Hur det sedan görs är en annan femma. Det kan lika gärna tillgodoses genom att hästen får gå i stor kuperad hage en stor del av dygnet om alternativet uteridning är att det är en säkerhetsrisk utan nöje för hästen.

Finns ingen anledning att stressa upp en häst som inte fungerar ute. Mitt exemplar var blöt av svett om man skulle rida ut i grupp, kunde inte skritta på kort tygel utan taktade eller galopperade på stället. Lång tygel däremot funkade (men då var hon 100 m framför gruppen).
Hon hade inget nöje i att takta runt och stressa. Däremot att ta saken i egen takt eller ridas ensam ute gick hyfsat. Jag var 13 år då och jag var den som led mest av att inte kunna prata med mina kompisar - inte hästen :grin:

Jag tycker att man ska försöka utbilda alla ridhästar efter mallen att de ska kunna hoppas för skojjs skull, dressyrridas på LA-MSV nivå (övningarna har en funktion för kroppen, talar inte om tävlingssammanhang), kunna ridas ute och gärna även köras (iaf tömköras). Just för att få variation och att hästen utbildas så att den kan bära upp ryttare på ett sunt sätt. Men går inte alla moment så går det inte, som sagt. Det finns alltid ytterligheter.

Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Jag hävdar att det inte blir varierad ridning om man sitter i ridhuset sex dagar i veckan, även om man fördelar det jättebra med ett dressyrpass, ett hoppass, tömkörning osv. Det är inte bara knoppen som behöver variation, utan även kroppen.

Men nu pratar man ju om att hästen ska må bra psykiskt, tror alla vet om att varierade underlag är bäst för hållbarheten och att man får mycket gratis av att rida ut och klättra och allt det där. Det är det att säga att hästar mår dåligt av att ridas i manegen större delen av tiden och att det skulle vara synd om dom som inte stämmer...tycker jag.

Håller med fullständigt om varierande ridning, men samtidigt också om varierande miljö. Min häst kan kännas lika ansträngd av ett hårdare dressyrpass som av en skritt tur i skogen. Variationen i terrängen och allt att titta på tror jag är viktigt för hans utveckling. Dock kan jag erkänna att jag själv är mörkrädd och håller mig mer till padocken nu..

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Träning Jag själv gillar när det står står klart och tydligt vad jag ska göra med min häst om dagarna för att få en sån varierad träning som...
Svar
2
· Visningar
594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mysig/romantisk restaurang i Stockholm
  • Black Friday
  • Avstå jobbresor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17