Varierande ridning

M

majeld

Nu när jag har letat häst blir jag så snopen när jag hör hur folk lägger upp sin träning. Jag letade dressyrhäst, men för mig betyder INTE det att jag rider dressyr på banan/ridhuset 7 dagar i veckan....
Jag brukar fråga hur ägaren har lagt upp sin träning för att i möjligaste mån kunna (om det känns bra!!) ta efter en del.
Men när jag insett att hästen ifråga gått i ridhus eller i paddock 6 dagar i veckan och vila den sjunde då blir jag mörkrädd.
Med denna tråd undrar jag hur ni lägger upp er träning, för mig är variation en viktig del, och bara för att jag rider dressyr så behöver inte (enligt mig) den träningen förläggas på ridbanan utan det funkar bra även på uteritterna.

Själv försöker jag varierar med uteritter, klättring, markarbete med bommar, (hästen jag nu köpt ska ej hoppas) och sen även naturligtvis dressyrarbete på ridbanan, och tömkörning.
hur gör du? undrar majeld

Sv: Varierande ridning

Jag förstår precis vad du menar,och är helt inne på ditt spår,varierad träning i olika miljöer ger gladare och friskare hästar (det tror jag på till 110%)

visst är det skrämmande att det finns hästar som får sin motion/träning på ridbana eller i ridhus:crazy:

Jag rider så varierande jag kan :) Är ju flytande över året men nej, vi trimmar aldrig 6 dagar i sträck... Det är en livsstil jag inte riktigt kan förlika mig med.

Hästarna är ju lite olika också. Den ena går gärna samma ridtur dag efter dag, medan den andra helst vill ha variation och se olika saker. Men ingen av dem är glada efter 3-4 dagar i sträck på ridbanan - även om man varierat med dressyr, hoppning, bommar, tömkörning.

Jag rider mest ut men rider alltid varierande. Klättring, galoppfattningar, intervaller, skritturer, långtur osv. Ridhus/ridbana brukar bli 1-2 ggr/v beroende på underlag osv. och då varieras det mellan markarbete med bommar, dressyr, hoppning och tömkörning. Så här års älskar jag öppna fält också :love: Brukar passa på att intervalla på fälten och det uppskattas av pålle ;)

Jag har unghäst, så att rida dressyr på bana 6 dagar i veckan skulle inte funka - då skulle hon tröttna totalt. Jag vill ha en häst med glöd i.

Jag varierar med dressyr på ridbana, tömkörning på bana och utomhus, uteritter (även klättring), promenader vid hand utomhus, miljöträning (ofta på banan med t.ex. pressenning), löshoppning, ridning över bommar/små hinder på ridbana, konditionsträning på travbana, frihetsträning på ridbana (typ "lösgalopp" fast under mer kontroll, det blir mest lugn trav och hon lyssnar fint på byte av varv och gångart, går mest på volt runt mig).
Försöker att variera mycket, hon blir så mycket mer positiv då

Jag har dålig tillgång till ridkompis och ridhus, jag håller mig tyvärr oftast på stubbåkern, eller en mindre uteritt. Dock är min häst inte så förtjust i att vara ensam och jag har inte haft henne så länge, så jag fegar lite tills jag känner mig säker. :D

Däremot försöker jag variera min träning på stubbåkern. Ibland skrittar jag barbacka, rider dressyr (kanske borde skriva "dressyr" :) ), klättrar i backe, longerar, tränar min sits, tränar på travarbete, halter osv osv.

Jag har fått lov att slå mig själv på fingrarna och i förväg bestämma vad jag ska träna på , annars märker jag helt plötsligt att jag rider runt lite som jag känner för för stunden och tränar exakt likadant som jag gjorde dagen före och dagen före igen...:angel:

När min stallkamrat letade dressyrhäst att tävla vidare (mot minst MSV...) på så tittade de på flera hästar som inte gick att rida ut på, inte kunde gå i hagen etc. De reds i stort sett BARA i ridhus... :o

Visst hade de väl kanske kunnat vänja hästen vid ett mer "normalt" liv, men man VET ju aldrig om det verkligen kommer att funka, så då står man där med en svindyr häst som man får köra i transport till ridhuset i byn varje dag, typ. ;) (Det tar 10-15 minuter att skritta dit.)

Jag kan väl erkänna att jag gärna gömt mig i ridhuset under min hästs unga, lite stökiga år, för hon har varit väldigt lättdistraherad och jag fick några vådliga luftfärder på utebanan. Men man MÅSTE ju liksom bita ihop och vänja hästen, det är ju helt orimligt att inte kunna rida ute och i skogen.

Även nu när höstrusket och mörkret har kommit så rider jag gärna inne, men jag rider ut både lördag och söndag, rider på de upplysta vägarna runt byn någon dag i veckan och liknande. Jag försöker att hålla regeln "max två dagar i rad i ridhuset", och det är ju dessutom en övergående period, när snön kommer blir detju lättare att rida ut i mörkret igen. :laugh:

Så just nu blir det en ganska intensiv dressyrperiod med mycket ridhus, men det lättar upp om någon månad igen.
Jag försöker även att variera träningen på olika sätt i ridhuset, så att jag fokuserar på galoppfattningar ena passet, skolor nästa och cavaletti nästa. Visst passar arbetet med skolorna in i all ridning, men jag "nöter" dem inte om jag tänkt träna galoppfattningar i huvudsak.

När jag köpte min nuvarande häst var hon riden i skogen 1(EN!) gång i sitt liv. När jag skulle provrida henne andra gången ville jag gå ut från ridhuset och rida lite på utebanan samt skritta en sväng - hon blev livrädd och drog järnet :rofl:. Första uteritten ehmma vände hon och stack ända hem fyra gånger. Ojojoj... Det tog ett par månader innan hon vande sig helt vid att gå i padock och i skogen, hon är fortfarande lite tokig men det går ju bra. En liten anekdot så där...

Våra hästar rids väldigt varierat på somrarna, under vintrarna är det svårare eftersom man är tvingad till padocken på vardagarna. Försöker dock lägga upp passen olika, rida olika övningar, använda bommar och koner, hoppa någon gång ibland, växla med tömkörning. Utöver det rider vi ut i den mån vi kan men den ena hästen rids bara ut i skritt eftersom hon blir för vild i de andra gångarterna. Varierad träning definierar jag som att man inte gör exakt samma sak mer än två gånger per vecka.

Jag försöker variera så mycket det går, helst max 2 dagar i sträck med samma sak. Rider ut, bom/markarbete, hoppning, dressyr, tömkörning, vila.

Nu på vinterhalvåret kan det pga mörkret någon vecka bli fem dagar i rad i ridhuset om varken jag eller medryttaren hinner till stallet under de ljusa timmarna på vardagarna. Försöker då i alla fall gå en promenad från anläggningen som framskrittning (går inte att rida ut på kvällen på min mörkrädda häst, men han är lite tryggare när jag går bredvid) samt variera arbetet. Om underlaget tillåter rider jag ibland i den (dåligt) upplysta utepadocken.

ja det är skrämmande vad folk gör med sina hästar ibland :(

jag är oxå en sån där variations människa, rider ut och busar ett par gånger i veckan, tömkör nån dag, tränar bommar, dressyrtrimmar och hopptränar/tävlar, och så vila med förstås :) har alltid varit för variation, tyvärr så står jag i ett stall just nu där det finns NOLL ridvägar, (har bara stått där en kortare tid) vi har några fält som vi får rida på, så jag försöker rida på dem när väder och underlag funkar. och det är en stor trafikerad väg för att komma till skogen (+ att en bonde som inte gillar hästar har satt upp staket över sin väg så vi inte kan rida till skogen) så vi får traila ner dit, vilket jag gör ibland när jag kan.

så just nu blir det mycket ridhus, ridbana, men jag ska snart flytta tillbaka till min hemstad och där finns det iaf mycket ridvägar så då ska vi ut och busa av oss ordentligt! :D

min häst blir jätteutråkad av att gå i ridhus för mycket, men brukar försöka variera ridningen där inne med så gott det går.

Tack, ja jag hoppas ju att jag ska kunna bli en trevlig matte för henne, som ger henne variation så hon tycker livet fortfarande är kul sina 16 år till trots.
Idag tog vi första turen ut i skogen, en lillsväng bara och hon var såå pigg och glad, härlig känsla!!
majeld

Jag blev själv förvånad när någon på buke för ett tag sen påstod att den red varierat i ridhus/padock (minns inte vilket det var) :confused:
Alltså, dennes tolkning av varierad ridning var att göra olika saker på banan....

För mig är det självklart att rida varierat på banan, de dagar man rider där, sitter knappast och gör samma övning en timme.. :crazy:
Men varierad ridning är det ju verkligen inte.

Själv försöker jag hålla mig vid att rida 50/50 ungefär.
Om jag av någon anledning rider på banan flera dagar i rad, så kompenserar jag det med uteritter/annat sen.

Dock vet jag inte redigt hur jag ska lösa det i vinter (nu är jag arb lös så nu är det inga problem) eftersom min häst är livrädd för precis ALLT när man rider ut i mörker/skymning :crazy:
Misstänker att hon aldrig varit ute i mörker innan, och det är inte så speciellt kul att rida ut själv när hästen är så osäker.

Självklart ska man variera. Jag rider på bana max två dagar i veckan, rider ut, på terrängabanan, klättrar, tömkör ja så varierat som jag bara kan.
Det ger mig en glad häst som gillar att jobba :)

För mig är det självklart att rida varierat på banan, de dagar man rider där, sitter knappast och gör samma övning en timme.. :crazy:
Men varierad ridning är det ju verkligen inte.

DKL
Men vad är varierad ridning isåfall? Räknas bara varierad ridning att man rider i olika miljöer? Varierad ridning för mej är att rida aktivit med olika ideer och olika roliga övningar och det finns hur många övningar att göra som helst på banan tex. Det är bara ryttaren som sätter begränsningar där och har man inte mycket ideer så ska man heller inte rida på banan mycket.

Sen finns ju enbart fördelar fysiskt med varierad ridning på olika underlag men pratar man om psyket så finns det hästar som mår lika bra att ridas aktivt på banan, min häst blir lika uttråkad av att göra samma saker ute som inne, det är ingen större skillnad för honom psykiskt.

Sen är det ju också en stor fördel att rida i olika miljöer för att få en tryggare häst att vara ute med.

På vintern här måste jag rida mycket på banan för jag har inte så mycket val, hästen måste motioneras och det går inte ute större delen av vintern här. Då nöjer jag och häst oss med att tex skritta fram/av ute.

Sen kanske min häst lider i tysthet trots att det inte syns alls utåt det vet man ju aldrig. Men han är alltid pigg och framåt och positiv sålänge man varierar ridningen vilket man mycket väl kan göra på banan.

Hästar är olika och uppskattar olika saker helt enkelt. Jag har haft turen att få en häst som uppskattar all sorts träning oavsett vart den är någonstans. Man får göra det som krävs för att hålla hästen positiv.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker inte heller att varierad träning bara innebär olika miljöer. Man kan som sagt variera träningen på bana/i ridhus väldigt mycket. Men jag säger inte att det är lätt. Kräver en del energi och fantasi av ryttaren. Och den finns ju inte alltid. Att däremot ha en häst som går aldrig går annat på bana eller i ridhus tycker jag faktiskt är ganska sjukt. Enda undantaget är en rädd ryttare, som inte törs även om den skulle vilja.
De riktigt fina hästarna är det många gånger riktigt synd om...

Jag rider för tränare 2 dagar i veckan, 1 dag hopp och den andra dressyr. Sen trimmar jag lite dressyr på egen hand en dag i veckan. Resten av veckan rider jag ut i skogen, på stranden, går en promenad med hästen eller longerar. :) Har en häst som behöver hållas igång och aktiveras ordentligt. Han får alltid minst en vilodag men ska helst inte ha mer än 2 :)

Visst kan man variera träningen på banan genom hoppning, bommar, longering, tömkörning, löshoppning, träning för hand osv, men ett dressyrpass är och förblir alltid ett dressyrpass.
Precis som att hoppa varje dag. Hinder och banor går att variera i oändlighet, men även den mest hoppglada hästen tappar såsmåningom glöden om den måste göra samma sak jämt.

JAG skulle tröttna fullständigt om jag var tvungen att rida dressyr på banan vareviga dag.

För min del blir det ridning på ridbana/ridhus ca 3 dagar i veckan och det är oftast ett hoppass, ett dressyrpass och ett med lite av varje (bommar, longering, tömkörning osv). Därutöver är det uteritt som gäller och även där varierar jag mellan dressyrpass (övergångar, skolor, sidvärtsrörelser), konditionspass med mycket trav och galopp OCH så har jag hittat världens bästa ridstig med massa backar upp/ner, över stock och sten. Ca 1½ timmes skritt men oj vilken rump- och ryggbyggarstig. I love it!
Fast ibland skruttar vi bara runt helt planlöst på skogsvägarna också bara för att det är mysigt :D.

Det här med dressyrpass tex, som jag fö. hoppas ingen rider varenda dag. Men iallafall, ett dressyrpass är väldigt mycket tänkande för hästen, det händer väldigt mycket under ett pass, iallafall dom träningarna jag rider. Att sitta på en volt tex och rida runt runt är självklart inget kul för någon. Om inte hästen tröttnar så skulle jag göra det.

Desamma med hoppningen, det finns hoppas jag ingen som hoppar varenda dag eller flera gånger i veckan just hinder, men bommar och cavaletti i olika övningar som gör det spännande för hästen, då tröttnar dom inte.

Det är upp till ryttaren om hästen tröttnar eller inte. Har man som sagt inte fantasi nog att variera och få hästen att verkligen tänka och ha kul under ett pass så ska man heller inte rida mycket på banan.

Det är ju precis samma sak som ute på samma vägar hela tiden, gör man inget oväntat så tröttnar hästen där med, jag ser ingen större skillnad i att rida ute och inne, både ställerna kräver mycket av ryttaren för att inte hästen ska tröttna, även om den tröttnar fortare inne om inget händer.

Senast ändrad av en moderator:

DKL
Men vad är varierad ridning isåfall? Räknas bara varierad ridning att man rider i olika miljöer? Varierad ridning för mej är att rida aktivit med olika ideer och olika roliga övningar och det finns hur många övningar att göra som helst på banan tex. Det är bara ryttaren som sätter begränsningar där och har man inte mycket ideer så ska man heller inte rida på banan mycket.

Håller med om detta.
Varierad ridning behöver inte bara betyda ridning i olika miljöer, utan också variation i arbetet.

M-oaa

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Träning Jag själv gillar när det står står klart och tydligt vad jag ska göra med min häst om dagarna för att få en sån varierad träning som...
Svar
2
· Visningar
594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII

Omröstningar