Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vargjakt

Emot: vargjakt, för: att tamdjursägare skall kunna försvara sina djur utan att hamna i finkan.
 
Sv: Vargjakt

Detta är alltså det enda "seriösa" argumentet för varggakt som du kunde komma på? :confused:
Jaja, det säger tillräckligt!

LIA

Lägg av med att lägga ord i min mun :mad:

Jag besvarade ditt påstående om att alla jägare vill skjuta på allt som rörs.

Jag har överhuvudtaget inte argumenterat för vargjakt annat än (för 1000:e gången känns det som) de vargar som tappat sin naturliga rädsla för människor och som söker sig in i byar för att kalasa på hemdjur och tamdjur.

LÄS vad jag skriver för en gångs skull :idea:
 
Sv: Vargjakt

går det inte att flytta vargen? det finns trots allt MYCKET stora arealer i det här landet där vargen kan vara relativt ostörd, varför går det inte att flytta delar av stammen dit?
Det är inte alldeles lätt att övertyga vargen om att den ska bo på ett specifikt område. Gäller f ö alla djurarter som vandrar för att söka sig revir mm.

Jag undrar om vi inte måste börja se saken ur en annan synvinke? Om vargen finns i områden där det är naturligt för den att vara och vi har problem med det ..., vem ska flytta på/anpassa sig?

LIA
 
Sv: Vargjakt

*knapplån*

Den här frågan är inte så enkel som "för" eller "emot" för mig. Jag är för en livskraftig vargstam, helt klart. Jag ser dock helt klart att det finns behov av att skjuta av dels oskygga vargar samt vargar som tagit för vana att ge sig på tamdjur.

Sedan tycker jag att det har blivit fel med vargstammen idag. Även om den nuvarande stammen får vara ifred kommer den sannolikt dö ut pga. inavel så i dagsläget anser jag att regeringen på sätt och vis gör sig skyldig till djurplågeri genom att INTE göra någonting för att öka på den genetiska variationen i vargstammen. Jag tycker man borde skjuta av 10 svenska vargar och plantera in lika många vargar från tex. Ryssland. Ju snabbare vi får en livskraftig stam, ju snabbare kommer vi få en stam som tål viss avskjutning.
 
Sv: Vargjakt

inte för tillfället nej. men tillfället är inte = hela min livstid.

men egentligen är det skit samma. det är mitt land lika mycket som ditt. jag har lika stor rätt att uttala mig i vargfrågan som de som bor mitt bland dem. och min åsikt är lika mycket värd som andras.

Givetvis har du rätt att uttala dig, men det jag påstår är att det alltid är lättare att tycka nått skall finnas som inte drabbar en själv!

Och jag har flera gånger sagt att jag inte tycker att vargen skall utrotas........osv. Har inte tänkt upprepa det fler gånger!
 
Sv: Vargjakt

Jag undrar om vi inte måste börja se saken ur en annan synvinke? Om vargen finns i områden där det är naturligt för den att vara och vi har problem med det ..., vem ska flytta på/anpassa sig?

LIA

Hmmm.......nu börjar vi sväva iväg lite, men varför inte......;)
Om vargen får ta bort våra djur från denna planet varför ska inte vi få ta bort den?
 
Sv: Vargjakt

Lägg av med att lägga ord i min mun
?? :confused: Vad menar du? Det var ett citat (klippt och klistrat) av det du skrivit.

Jag besvarade ditt påstående om att alla jägare vill skjuta på allt som rörs.
Ja, och det var det "svaret" jag kommenterade. Du får gärna tycka att mina kunskaper är löjliga, men argument på den nivån lär inte föra framåt, eller hur?
Hur noga läser du själv förresten? Jag skrev inte "alla jägare", jag skrev "en del jägare"!

Jag har överhuvudtaget inte argumenterat för vargjakt annat än (för 1000:e gången känns det som) de vargar som tappat sin naturliga rädsla för människor och som söker sig in i byar för att kalasa på hemdjur och tamdjur.
Du nä! Om du läser mitt inlägg igen, så kanske du förstår att jag kommenterade ditt inlägg i första delen av mitt svar, medan resten- alltså det mesta- var allmänt hållet i sakfrågan. Alla är inte lika "återhållsamma" som du i sin vargdödariver!
Var kan du förresten peka på att jag kritiserat din "varginställning"?

LÄS vad jag skriver för en gångs skull
Vadå "för en gångs skull? Och vad är det jag inte skulle ha läst? Varför kastar du sten ...?

Om vi kan försöka få ett svar på det här istället? Det vore intressant att få se seriösa argument för jakt på varg mot bakgrund av hur förutsättningarna är idag!!

LIA
 
Sv: Vargjakt

Lånar min egen knapp och hoppar ur sandlådan nu. Har lite annat för mig nu. Ha så kul resten av tråden, så länge den finns kvar
a010.gif
 
Sv: Vargjakt

Det är inte alldeles lätt att övertyga vargen om att den ska bo på ett specifikt område. Gäller f ö alla djurarter som vandrar för att söka sig revir mm.

Jag undrar om vi inte måste börja se saken ur en annan synvinke? Om vargen finns i områden där det är naturligt för den att vara och vi har problem med det ..., vem ska flytta på/anpassa sig?

LIA

Varför ska någon behöva flytta på sig om det går att samexistera? Jag är helt övertygad om att det går att samexistera med våra rovdjur, men det vill till att vi har respekt för dem och att de har respekt för oss och tyvärr verkar det vara många vargar som har tappat respekten för oss av den enkla anledningen att de är skyddade. De behöver inte frukta oss.
 
Sv: Vargjakt

*kl*

men det är ett så himla dåligt argument. du bor inte där, alltså är din åsikt mindre värd. eller "du vet inte hur det är". inte alla som bor bland vargar blir drabbade heller, men eftersom de bor på "rätt" ställe (norr om stockholm, även om vargen inte alls finns överallt i norrland) så vet de vad de snackar om.

det kanske inte är lätt att sprida ut vargen över landet, men det kan väl vara värt ett försök?

LIA: det går inte att flytta på människor. det är kanske en tilltalande tanke, men det går inte. är det någon som måste flytta så är det vargen.
 
Sv: Vargjakt

Hmmm.......nu börjar vi sväva iväg lite, men varför inte......
Om vargen får ta bort våra djur från denna planet varför ska inte vi få ta bort den?
Sväva iväg du, själv stannar jag kvar på planeten och håller mig till sakfrågor och logiska argument.

LIA
 
Sv: Vargjakt

Inser man att man gjort bort sig, så finns inte så mycket mer att välja på. :o
Förutom att säga "ursäkta" kanske?

LIA
 
Sv: Vargjakt

Hunden har en väst som är gjord med kevlar trådar så vargen inte kan bita igenom sen med eltrådar i och ett batteri , så när vargen biter får den en stöt i munnen.
Det finns väl även någon typ av väst med metalltaggar på? "Som en spikmatta" som svågern uttryckte det. Detta för att hindra vargen från att bita och få tag om hunden.
 
Sv: Vargjakt

jag har haft tillgång till en hel del jakttidningar i sommar, och enligt dem så är varghatet väldigt utbrett. i varje nummer finns det en hel radda med krönikor och insändare om hur vargen mer eller mindre bör utrotas.

inte alla jägare är skjutgalna, men ibland kan man inte låta bli att undra. som med älgarna i skåne. eller sommarjakten på morkullorna. finns det tecken på att stammen är för liten så SKA man väl avstå från att skjuta? när det gäller älgen så var det jägarnas eget förbund som avrådde från jakt, men endast hälften av de tillfrågade jägarna kunde tänka sig att avstå. när det gällde morkullorna så uppmanade förbundet sina medlemmar att rösta på de partier som ville återinföra sommarjakten igen! och sedan har de mage att påstå att de är ett politiskt obundet förbund. jag tror jag blir tokig...
 
Sv: Vargjakt

Det vore intressant att få se seriösa argument för jakt på varg mot bakgrund av hur förutsättningarna är idag!!

LIA

Om du läst tråden så har du sett alla argument!

Men du menar alltså att en varg som dödar 50 får ska få fortsätta leva och döda ännu fler och kanske några hundar ....osv.? Nu pratar jag inte om på en och samma dag utan det blir enorma mängder i längden för den hinner döda ändå hyffsat många djur på en natt. Dessutom äter den inte upp allt den dödar!!! Den kan ex. döda 10 får och äta ett.
Ok man flyttar den och då söker den sig till ett nytt område med tamdjur av olika slag för det var ju ett helt perfekt skovmål, lättillgängligt och inget hot mot den finns. Den lär sig att vi är inte farliga och då funkar inte samspelet mellan människan och djuret. Den skall vara lika rädd för oss som vi börjar vara för den annars så kommer det att barka av helt galet!
 
Sv: Vargjakt

det kan jag defenitivt hålla med om, vargar som river mycket tamdjur bör kanske skjutas. får det fortgå växer bara hatet och det gynnar knappast vargen. men nog vore det värt ett försök med icke dödliga kulor?
 
Sv: Vargjakt

Om det fungerade och man fick bort vargarna.....så varför inte, men det är som med hundar. Har hunden en gång bitit kan man vara säker på att det kommer hända igen och sådana hundar avlivas för allmänhetens säkerhet även om det "bara" är hundar den ger sig på och inte människor!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 676
Senast: Tantan
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 025
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 169
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 863
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp