Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vargjakt


Och? Varg dödar djur. De flesta jakthundar som skadas/dödas av varg gör det när de släpps ut under jakt och när man släpper sin jakthund VET man att man utsätter hundarna för diverse olika risker. Vidare har det visat sig att det som regel är hunden som söker upp vargen, inte tvärtom så tacka f*n för att de blir dödade. Vargdödade/vargskadade hundar ser jag inte som ett tecken på att jakt behövs så länge inte hundarna dödas hemma på gården under uppsikt. Jag har inget uppdämt hat mot lastbilar och lastbilschaufförer trots att en sådan körde på våran hamiltonstövare på 1½ år. Hur den sörjan såg ut på vägen vill jag inte ens veta, jag vet bara att min styvfar fick plocka ihop delarna i en soppåse.

Jag är helt klart för jakt, den dag stammen tillåter det.
 
Sv: Vargjakt

Knapplån!

Man kan undra en hel del över den "sk. svenska vargstammen".
1957 uppskattades vargstammen till 40 djur (L.E. Esping 1958) med den enda stationära lokalen norr om Torne träsk. (R. Fregman s.å). Samtidigt var den norska stammen ännu mindre och den finska som än så länge höll sig på en högre nivå hade också gått tillbaka 1954-57 sköts i Sverige totalt femton vargar i Norge tre och i Finland 1955-56 tjugo st. trots skottpengar på 50,000 mark.

Trots att stammen var mycket liten så beslöt man vid en internationell konferens i Stockholm 1957 att inte yrka på några åtgärder till skydd för stammen p.g.a den impopularitet sådana skyddsåtgärder skulle väcka. Dock rekommenderade man att förbjuda jakt från helikopter. Sådan förekom ändå 1959 då man fällde en varg som beskylldes för att ha rivit flera renar. Jag vet att den kände jägaren Järva-Per något senare sköt vad man antog vara den sista vargen i Sverige. Bilder av denna varg, liggande på en släde som han kom dragandes med, väckte stor beundran.

Klart är alltså att vargens utbredningsområde under största delen av 1900-talet haft sitt utbredningsområde norr om polcirkeln. Jakt har bedrivits helt lagligt för att hålla ner stammen t.o.m med helikopter.
Skottpengar har utbetalats, man har räknat stammen som helt utrotad, och så helt plötsligt så förekommer en stam i värmlandsskogarna.
Hur har den kommit dit? Passerat genom Finland med dess skottpengar, Norrland med alla lappar som påstås skjuta alla vargar som finns, samma sak i nordnorge. Fan tro't. Dessutom fanns det internationella beslutet att inte ha några skyddsåtgärder för varg. Vad har hänt med det beslutet?

Det är ju klart konstaterat att den svensk-norska vargstammen lider kraftigt av inavel. Är det sund politik att skydda en genetisk utarmad stam?
Ytterligare en faktor att beakta är om vargarna korsas med tamhundar, vilket har skett och man vet vilka katastrofala följder det fått. Man får då individer som tappar sin respekt/rädsla för människan. Man har ju fått ta till storsläggan i Norge när så skett.

Den vargstam som finns här kan saklöst utrotas utan att det på något sätt påverkar rasen. Den är rikligt förekommande bl.a i Ryssland och Asien, och på inget sätt någon utrotningshotad ras.
Varför ska Sverige ha någon form av buffert med en dålig genbank?

Är det rätt mot en sådan högstående ras att underhålla ett urdåligt material?
 
Senast ändrad:
Sv: Vargjakt

Jag tycker det är strunt samma varifrån vargarna kommer. Faktum är att de finns. Om de har blivit utplanterade (hur man nu lyckas plantera ut tillräckligt många vargar för att en population på över 100 individer uppnås utan att någon märker det...) eller om de har vandrat in eller hängt kvar och varit osynliga är mig totalt likgiltigt.

Jag tycker också att det är oförsvarligt att inte göra mer än att bara skydda dagens svensk/norska vargstam, den håller på dö ut långsamt pga. inavel. Jag anser dock att vi bör stärka stammen genom att ta in vargar från tex. Ryssland och skjuta av lika många svenska som tas in.

Varför ska vi lägga ansvaret för rasens överlevnad på ryssarna? Vad är det som säger att inte ryssarna får samma knäpp som svenskarna fick och beslutar sig för att utrota dem? Varje land tar ansvar för sin egen fauna, så resonerar jag.
 
Sv: Vargjakt

Om du vill ha svar på några frågor, så är det kanske en fördel om du ställer några frågor också.....
Jag räknar till 9 (!) frågetecken i det aktuella inlägget, varav 7 st avslutar meningar med frågor. Vem har svårt för att läsa? Kommer det några svar?

Och härmed är diskussionen avslutad för min del..
Jag förstår att du finner för gott att fega undan. Men som jag skrev, så hade "ursäkta" varit snyggare. Men det ställer ju vissa krav ...

LIA
 
Sv: Vargjakt

Såvitt jag minns rätt, så har det alltsedan 50-talet förekommit sporadiska rapporter om varg i Sverige. Dvs, den har inte varit utrotad i bokstavlig mening. I så fall föga märkligt om några individer, ev tillsammans med från Finland invandrande exemplar, skulle ha fått fram dagens stam.

Inavel? Fixas lätt med import av ett par finska/ryska vargar. Dom torde stå tillräckligt nära.

Kommer historien om insmugglade medelhavs-vargar snart?

LIA
 
Sv: Vargjakt

En förutsättning för att ha en frisk och livskraftig population bygger ju på att reproduktionen fungerar, vilket den inte tycks göra eftersom antalet vargar (enligt offentliga siffror) inte verkar öka nämnvärt...

Om detta beror på att inavelsgraden är för hög eller andra defekter i dagens vargstam vet jag inte, men något fel bör det ju vara...
Och det kan inte tänkas bero på någon yttre orsak? Som tjuvjakt t ex?
Se på vad somliga gör mot örnen som exempel. Det finns folk till allt, tyvärr!

LIA
 
Sv: Vargjakt

Vargar brukar i regel INTE ta tamdjur. Utan det är när alfahonan och alfahannen försvinner från flocken och flocken upplöses som de unga vargarna måste försöka finna mat. en ung varg klarar inte speciellt stort byte för sig självt, villket tvingar den att söka sig till tamboskap den klarar av.

Någon skyddsjakt eller det ena med det andra på Varg behövs inte...det är enbart jägareförbundet som piskat upp en sådan ide hos svenska folket.
 
Sv: Vargjakt

en ung varg klarar inte speciellt stort byte för sig självt, villket tvingar den att söka sig till tamboskap den klarar av.
Det där påståendet känner jag mig lite kluven till.. vadå inte klarar av?
Om den var så vek så skulle den väl inte heller klara att fälla 20 får på nån timme heller.. ENSAM??

Kan någon som kan det här med varg förklara för mig varför EN varg gör så..Fäller en hel flock med får eller tar 2 till 5 kor?
Kan ju inte vara normalt för en varg att göra på det viset den dödar ju uppenbarligen ofantligt mycket mer än den kan äta.
Varför gör den så?

Det samma gäller med björn..En så kallad slagbjörn..Slår och river byten utan att sedan intressera sig för det den har fällt..
Hur kommer det sig att dom blir på det här viset?
 
Sv: Vargjakt

Ursprungligen postat av Gnist Visa inlägg
Och jag har inte heller propagerat för att alla vargar ska skjutas
Det jag sagt är att vargar (precis som björnar) som tappat sin naturliga rädsla för människor och som söker sig till byar etc. ska skjutas bort.
Citat:
Ursprungligen postat av Gnist Visa inlägg
Jo, annars har ju föryngringen varit totalt värdelös och då är det ju frågan om hur livskraftig den stam vi har verkligen är, om den inte kan reproducera sig själv....
Citat:
Ursprungligen postat av Gnist Visa inlägg
Problemet är ju som jag skrev i ett tidigare inlägg att i princip hela vargstammen är koncentrerad till ett relativt liten del av sverige = Stora problem där..
Citat:
Ursprungligen postat av Gnist Visa inlägg
Jag personligen räds ingen varg och fortfarande, så anser jag att de vargar som tappat de naturliga rädslorna för människan och söker sig in i byarna är de som ska skjutas
Citat:
Ursprungligen postat av Gnist Visa inlägg
Jag har överhuvudtaget inte argumenterat för vargjakt annat än (för 1000:e gången känns det som) de vargar som tappat sin naturliga rädsla för människor och som söker sig in i byar för att kalasa på hemdjur och tamdjur.

Känns som att jag fått med min åsikt om vargens vara eller icke vara, och om det ändå behöver förklaras, så drar jag det i klartext..

Jag är för att det ska finnas varg (och andra rovdjur), MEN de rovdjur som tappat sin naturliga rädsla för människor och som lärt sig att ta hemdjur och husdjur ska tas bort!

En förutsättning för att ha en frisk och livskraftig population bygger ju på att reproduktionen fungerar, vilket den inte tycks göra eftersom antalet vargar (enligt offentliga siffror) inte verkar öka nämnvärt...

Om detta beror på att inavelsgraden är för hög eller andra defekter i dagens vargstam vet jag inte, men något fel bör det ju vara...

Som sagt....
 
Sv: Vargjakt

För att den är i en onaturlig situation från första början. Normalt sett flyr de andra tänkbara bytena, i en hage kan de inte fly. Därmed stressas rovdjuret och jaktintresset triggas om och om igen när det irrar runt byten omkring den.
 
Sv: Vargjakt

Tamare och tamare :confused: pga av vilken avel? Hur skulle den naturliga selektionen gynna de individer som är tama menar du? De som människan kommer i närheten av blir idag skjutna av idiotjägare av klubben skjut, gräv , håll käften :crazy:

Kan du då förklara för mig hur vargflocken på Nordensk ark som ser massor folk var dag är superskygga. Det är ett av de få rovdjur som skötarna kan gå in till praktiskt taget utan risk etersom de alltid håller sig så långt borta som möjligt.

Jag är EMOT och har gärna varg in på knutarna vilken dag som helst :banana: :banana:

MuMin
 
Sv: Vargjakt

För att den är i en onaturlig situation från första början. Normalt sett flyr de andra tänkbara bytena, i en hage kan de inte fly. Därmed stressas rovdjuret och jaktintresset triggas om och om igen när det irrar runt byten omkring den.

Exakt. Samma fenomen ses hos andra rovdjur tex. mink och räv som tar sig in i hönsgårdar. Man kan säga att det slår slint pga. den extrema stressen situationen orsakar.
 
Sv: Vargjakt

lär sig inte vargarna att oskadliggöra hundarna på annat vis? eller är de väldigt täckande?

Nej västen täcker ryggen nacken o magen sen är det kevlartrådar i västen så de inte kan bita sönder den. Sen sitter det eltrådar runt om i hela västen som gör att vargen får el i sig om den biter i västen.
 
Sv: Vargjakt

Helt klar emot! Som född norrbottning, uppväxt i Västerbotten/Lappland och nu boende i en utkanten av en mindre by utan ens gatlyktor anser jag att jag har full rätt att uttala mig "trots" att jag även hunnit bo i Sthlm i ca 16 år. :devil:

"Trevliga" bilder. Hur fina bilder tror du inte att man kan lägga upp på skadskjutna djur som fått ligga och självdö för att nån skjutglad idiot inte har klart skott utan skjuter på allt som rör sig? Vad sägs om polisens teorier gällande de två dödsfallen i höst att den ene vådasköts och skytten sköt sig själv efteråt? Hur många tamdjur skjuts och skadas varje år? Hur många tamdjur rivs inte av lösa hundar? Hur mycket vilt skadas inte årligen av hund? Hur många här har fått en hund eller katt dödad av annan hund? Hur många har hört jakthistorier om de som fått älgfrossa och skjutit skott på skott utan att få död på det plågade djuret, där berättaren skrattat åt eländet samtidigt som han berättat? :crazy: Vad sägs om jaktlag utan eftersökshundar?

Tie: Hur många attacker på människor i övriga Europa förekommer årligen, eftersom de svenska bärplockarna riskerar att ätas upp av Stora Stygga Vargen? Är det bröderna Grim eller farbror Disney du förläst dig på i barnkammaren? :idea:
 
Sv: Vargjakt

låter som en naturlig förklaring..Men någonstanns tror jag att man måste försöka förstå att fårägare medflera tycker att det är otroligt jobbigt.och vilken frustration det väcker när sådant här hände om och om igen..
Vargen vi har här. rör sig på en ganska stor areal.Och den har uppenbarligen kommit på att hos människor finns det mat lätt vinligt.
Och något fattas den här vargen när den kan sitta kvar och vänta på en gård medans husbonden går in och hämtar bössan för att skrämma iväg den.
Jag tror att denna varg inte mår så bra..Pga att dens naturliga betende verkar vara som bortblåst.

Lite läsning.
 
Senast ändrad:
Sv: Vargjakt

Fast som fårägare/djurägare, får man rätt stora bidrag för att sätta upp rovdjursstängsel...

Vi har det på alla beten. I första hand för att slippa påhälsning av björn och sedan vi satte upp det har det varit lugnt på den fronten, men det var inte roligt när det försvann över 60 lamm + ett 20-tal tackor, innan vi fått upp stängslet.
 
Sv: Vargjakt

Tie: Hur många attacker på människor i övriga Europa förekommer årligen, eftersom de svenska bärplockarna riskerar att ätas upp av Stora Stygga Vargen? Är det bröderna Grim eller farbror Disney du förläst dig på i barnkammaren? :idea:

Har vad jag vet aldrig sagt att det är så just nu :confused: så du har nog varit lite i sagornas land själv du!.......MEN det finns inget som inte talar för att det kan bli så i framtiden om vargen fortsätter tappa respekt för människan och dessutom blir fler och fler inom samma lilla område.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 672
Senast: Tantan
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 025
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 162
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 863
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp