Sv: Vargjakt
Om du läst tråden så har du sett alla argument!
I så fall finns inga argument!?!
Du glömde kanske det här jag också skrev?:
Trams såsom "bärplockare blir sönderslitna av hungriga flockar" etc kan vi kanske få slippa liksom övedrifter om vargdödade hundar (jämför gärna med det antal hundar jägarna själva skjuter varje år)?
Men du menar alltså att en varg som dödar 50 får ska få fortsätta leva och döda ännu fler och kanske några hundar ....osv.? Nu pratar jag inte om på en och samma dag utan det blir enorma mängder i längden för den hinner döda ändå hyffsat många djur på en natt. Dessutom äter den inte upp allt den dödar!!! Den kan ex. döda 10 får och äta ett.
Jag ska erkänna en sak direkt! Jag har enormt svårt för att delta i ett samtal med personer som, liksom du, vräker ur sig halvsanningar, överdrifter, ounderbyggda påståenden mm, när man ska försöka föra en saklig diskussion. Det här citatet innehåller så mycket av tok att jag inte klarar av att bemöta det. Kanske någon annan?
Jag ska i alla fall förklara en elementär sak för dig. En varg blir inte en sämre varg för att den dödar mer än ett får. Den har i sina gener att ta det byte den kommer åt, dvs allt som finns i närheten och inte springer iväg. Precis som räven exempelvis. I naturen skulle en skock får aldrig stanna kvar och bli dödade.
I vår verklighet kan inte fåren komma undan! Dom hindras från det av stängsel, så i realiteten har fårägaren dukat upp för vargen. Så för att svara på din första fråga:
JA! Vargen har inte gjort något fel, den kommer att fortsätta att jaga för att få mat och den tar dom byten den kommer åt. Det är upp till inblandade människor att hindra den att ta tamdjur så att den istället jagar viltet.
Ok man flyttar den och då söker den sig till ett nytt område med tamdjur av olika slag för det var ju ett helt perfekt skovmål, lättillgängligt och inget hot mot den finns. Den lär sig att vi är inte farliga och då funkar inte samspelet mellan människan och djuret. Den skall vara lika rädd för oss som vi börjar vara för den annars så kommer det att barka av helt galet!
Flytta är alltså inget (enligt min uppfattning) alternativ.
Du, det kommer att ta åtskilliga generationer innan varg (om den inte jagas) slutar vara rädd för människa. Den kommer länge än att vara mycket mer rädd för oss, än vi behöver vara för den.
LIA