Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vargjakt

Inser man att man gjort bort sig, så finns inte så mycket mer att välja på. :o
Förutom att säga "ursäkta" kanske?

LIA

Jag anser inte att jag är den som gjort bort mig och jag har heller inget att be om ursäkt för, men jag har barn som kommer hem från skolan och maken som kommer hem från jobbet, så jag håller på att laga middag åt dem :cool:
 
Sv: Vargjakt

LIA: det går inte att flytta på människor. det är kanske en tilltalande tanke, men det går inte. är det någon som måste flytta så är det vargen.
Klart att det går, indirekt. Får man inte lov att förändra hela naturen för sin egen vinnings skull, så kanske motivationen till att stanna kvar försvinner?

Även till Sol:
Varför ska någon behöva flytta på sig om det går att samexistera?
Det är klart att det går, hade det som alternativ. Det går exempelvis alldeles utmärkt i sydeuropa. Man får fråga sig vad som skiljer dom och Sverige åt. Dom har många fler vargar än vi och är betydligt mer tättbefolkat. Men det är vi som inte kan ha varg? :confused:

Betr vargs oräddhet.
Är det så vanligt att en normal och fullt frisk varg är orädd för männsikan? Det tror inte jag. Det finns ett antal förklaringar till att en indivd kommer nära och inte springert för folk. Ungdom är en och sjukdom en annan. Den som stått nära ett vilt djur vet vad jag menar.
Framför allt, så innebär en varg på 20 meters avstånd inte att den tänker angripa människan. Det enda djur i den svenska faunan jag inte vill uppleva på det avståndet, är en björn. En varg däremot, skulle jag med glädje stanna kvar och studera.

LIA
 
Sv: Vargjakt

I så fall är du välkommen tillbaka till sandlådan efter middagen och svarar på mina berättigade frågor till dig!

LIA
 
Sv: Vargjakt

Nä, det har jag inte sagt. Men de filmade med dold kamera, så man hörde precis vad varghatarna sa. De talade även om hur de gjorde, och hur de även gjorde allt för kunna döda vuxna djur.

Jag vet inte om det är samma program, men för några år sedan fick man följa ( med dold kamera ) när folk var ute och tjuvjagade vargar..

I den "dokumentären" sprängdes ett vargbo med valpar i :(
 
Sv: Vargjakt

Det är klart att det går, hade det som alternativ. Det går exempelvis alldeles utmärkt i sydeuropa. Man får fråga sig vad som skiljer dom och Sverige åt. Dom har många fler vargar än vi och är betydligt mer tättbefolkat. Men det är vi som inte kan ha varg? :confused:

I länder med stora vargstammar skjuts en hel del varg också vilket gör att vargens sunda rädsla för människan bibehålls. Sedan har vi svenskar tyvärr nackdelen att vi har varit utan varg ett tag så vi har liksom vant oss vid att inte behöva tänka på vargen. Nu måste vi återanpassa oss och där menar jag att vi har mycket att lära från andra länder. Vi behöver skydda våra tamdjur bättre, antingen genom förbättrade stängsel eller genom att skaffa hundar som kan vakta flockarna etc.

Betr vargs oräddhet.
Är det så vanligt att en normal och fullt frisk varg är orädd för männsikan? Det tror inte jag. Det finns ett antal förklaringar till att en indivd kommer nära och inte springert för folk. Ungdom är en och sjukdom en annan. Den som stått nära ett vilt djur vet vad jag menar.

I Sverige tycker jag att vi har sett alldeles för många exempel på vuxna vargar som närmat sig bebyggelse oftare än vad som är normalt. Det är precis som du skriver många faktorer som spelar in, men det är ett faktum att ojagade stammar är oräddare stammar. Hur ska vargen veta att de ska sky människan om vi aldrig ger dem skäl att vara rädda för oss? Rädsla för människor är något som måste läras in och det är något som måste föras vidare från generation till variation hos vargen (det är ju därför det är viktigt att ta bort individer som gång på gång närmar sig bebyggelse och betér sig hotfullt mot människor och våra djur, det är inte ett betéende vi vill att de ska föra vidare till framtida avkomma).

Jag skulle påstå att den svenska vargstammen inte är ett bra exempel på vad som är normalt och friskt faktiskt.
 
Sv: Vargjakt

nej där håller jag inte med längre. släpper man in en hund på vargens revir kan man inte bli sur och börja skjuta varg om hunden blir skadad/dödad. om vargen däremot söker sig till mänsklig bebyggelse och upprepade gånger dödar t ex får, då är det en annan femma.
 
Sv: Vargjakt

Det är konstigt tycker jag, varg är alla emot som inte går på människor. Men björn som attackerar ofta och även dödat människor, det skriver folk aldrig om (fast jag tycker de ska få leva de också)
Det där stämmer dock inte..Vi har haft mycket skriverier om björnar här..
För nått år sedan fick man lov att avliva en björn stax utanför en vårdcentral.
Och ungefär i samma veva gick en björn omkring i ett bostadsområde ca 3 km utanför faluncentrum.
Jag skulle kunna leta på mängde av artiklar åt dig.

Vargen som är problematisk här.. har lyckats med bedriften att riva 20 får innom loppet av ett par timmar..Att försöka flytta en sån här varg skulle inte hjälpa.. en varg är inte dum ..den vet var man kan få tag i mat på lättast sätt.och självklart kommer den då gå tillbaka till bebygtelse..Om nu detta dessutom är en tik..vad händer då den får valpar??
Om "vår" varg
 
Senast ändrad:
Sv: Vargjakt

Det där stämmer dock inte..Vi har haft mycket skriverier om björnar här..
För nått år sedan fick man lov att avliva en björn stax utanför en vårdcentral.
Och ungefär i samma veva gick en björn omkring i ett bostadsområde ca 3 km utanför faluncentrum.
Jag skulle kunna leta på mängde av artiklar åt dig.

Vargen som är problematisk här.. har lyckats med bedriften att riva 20 får innom loppet av ett par timmar..Att försöka flytta en sån här varg skulle inte hjälpa.. en varg är inte dum ..den vet var man kan få tag i mat på lättast sätt.och självklart kommer den då gå tillbaka till bebygtelse..Om nu detta dessutom är en tik..vad händer då den får valpar??

Fast när det gäller attacker på tamboskap får jag nog lov att säga att djurägare ofta (säger inte att det är så i just det fall du syftar till) är dåliga på att vidta åtgärder. Vi människor är de enda som kan skydda våra tamdjur och det kan vi göra genom att förbättra stängsel, skaffa vakthundar, ta in djuren nattetid och sätta upp diverse larmsystem. Det var väl någon man som gjort iordning ett sjujäkla elstängsel till sina alpackor?

Det är klart vargen tackar och tar emot när vi dukar upp smörgåsbord till dem. Vi måste anstränga oss för att skydda våra djur.
 
Sv: Vargjakt

Om du läst tråden så har du sett alla argument!
I så fall finns inga argument!?!


Du glömde kanske det här jag också skrev?:
Trams såsom "bärplockare blir sönderslitna av hungriga flockar" etc kan vi kanske få slippa liksom övedrifter om vargdödade hundar (jämför gärna med det antal hundar jägarna själva skjuter varje år)?
Men du menar alltså att en varg som dödar 50 får ska få fortsätta leva och döda ännu fler och kanske några hundar ....osv.? Nu pratar jag inte om på en och samma dag utan det blir enorma mängder i längden för den hinner döda ändå hyffsat många djur på en natt. Dessutom äter den inte upp allt den dödar!!! Den kan ex. döda 10 får och äta ett.
Jag ska erkänna en sak direkt! Jag har enormt svårt för att delta i ett samtal med personer som, liksom du, vräker ur sig halvsanningar, överdrifter, ounderbyggda påståenden mm, när man ska försöka föra en saklig diskussion. Det här citatet innehåller så mycket av tok att jag inte klarar av att bemöta det. Kanske någon annan?
Jag ska i alla fall förklara en elementär sak för dig. En varg blir inte en sämre varg för att den dödar mer än ett får. Den har i sina gener att ta det byte den kommer åt, dvs allt som finns i närheten och inte springer iväg. Precis som räven exempelvis. I naturen skulle en skock får aldrig stanna kvar och bli dödade.
I vår verklighet kan inte fåren komma undan! Dom hindras från det av stängsel, så i realiteten har fårägaren dukat upp för vargen. Så för att svara på din första fråga:
JA! Vargen har inte gjort något fel, den kommer att fortsätta att jaga för att få mat och den tar dom byten den kommer åt. Det är upp till inblandade människor att hindra den att ta tamdjur så att den istället jagar viltet.

Ok man flyttar den och då söker den sig till ett nytt område med tamdjur av olika slag för det var ju ett helt perfekt skovmål, lättillgängligt och inget hot mot den finns. Den lär sig att vi är inte farliga och då funkar inte samspelet mellan människan och djuret. Den skall vara lika rädd för oss som vi börjar vara för den annars så kommer det att barka av helt galet!
Flytta är alltså inget (enligt min uppfattning) alternativ.
Du, det kommer att ta åtskilliga generationer innan varg (om den inte jagas) slutar vara rädd för människa. Den kommer länge än att vara mycket mer rädd för oss, än vi behöver vara för den.

LIA
 
Sv: Vargjakt

Håller med dig i huvudsak men vill kommentera detta:
I Sverige tycker jag att vi har sett alldeles för många exempel på vuxna vargar som närmat sig bebyggelse oftare än vad som är normalt. Det är precis som du skriver många faktorer som spelar in, men det är ett faktum att ojagade stammar är oräddare stammar. Hur ska vargen veta att de ska sky människan om vi aldrig ger dem skäl att vara rädda för oss? Rädsla för människor är något som måste läras in och det är något som måste föras vidare från generation till variation hos vargen (det är ju därför det är viktigt att ta bort individer som gång på gång närmar sig bebyggelse och betér sig hotfullt mot människor och våra djur, det är inte ett betéende vi vill att de ska föra vidare till framtida avkomma).
Vad som är normalt i antal vargbesök lämnar jag därhän, såsom oinsatt, men att göra en art rädd/orädd för människa är en procedur på åtskilliga generationer. Se f ö trådarna som handlar om varg/hund-korsningar. Är det inte också så, att i Sverige slås det upp med krigsrubriker så fort någon ser en varg, medan man i mer vargvana områden rycker på axlarna åt det?
Jag tror därför inte att vi idag generellt har en vargstam av människo-orädda vargar, ej heller att den under lång tid kommer att bli sådan, även utan jakt.
Som nog dom allra flesta är överens om, kommer vi inom en nära framtid att vara tvungna att börja jaga varg för att förhindra en "överbefolkning". Då kommer antagligen också den "jaktkopplade" rädslan att bibehållas.

LIA
 
Sv: Vargjakt

Dom menar antagligen 4,5 kV vilket torde räcka i o f s.
Med 7 menas antagligen klockan 07.00.

Spänning på stängsel är en sak, hur det ser ut i sin helhet en annan.

LIA
 
Sv: Vargjakt

Som sagt, mannen i artikeln jag länkade till har ju tagit i för att slippa eländet och domnar hans frus hand bort några timmar efter hon snuddat vid stängslet (vilket det skrivs om här) lär det vara tillräckligt för att ge varg och björn kyssar så de håller sig därifrån.

Sedan får man såklart se till att stängslet inte går att hoppa över eller klämma sig under/emellan.
 
Sv: Vargjakt

Om du vill ha svar på några frågor, så är det kanske en fördel om du ställer några frågor också.....
 
Sv: Vargjakt

5-5423.jpg


Är det vad som kan kallas för "mördarkanin"?
 
Sv: Vargjakt

Och jag har inte heller propagerat för att alla vargar ska skjutas :smirk:
Det jag sagt är att vargar (precis som björnar) som tappat sin naturliga rädsla för människor och som söker sig till byar etc. ska skjutas bort.

Jo, annars har ju föryngringen varit totalt värdelös och då är det ju frågan om hur livskraftig den stam vi har verkligen är, om den inte kan reproducera sig själv....:crazy:

Problemet är ju som jag skrev i ett tidigare inlägg att i princip hela vargstammen är koncentrerad till ett relativt liten del av sverige = Stora problem där..

Jag personligen räds ingen varg och fortfarande, så anser jag att de vargar som tappat de naturliga rädslorna för människan och söker sig in i byarna är de som ska skjutas :cool:

Jag har överhuvudtaget inte argumenterat för vargjakt annat än (för 1000:e gången känns det som) de vargar som tappat sin naturliga rädsla för människor och som söker sig in i byar för att kalasa på hemdjur och tamdjur.

Känns som att jag fått med min åsikt om vargens vara eller icke vara, och om det ändå behöver förklaras, så drar jag det i klartext..

Jag är för att det ska finnas varg (och andra rovdjur), MEN de rovdjur som tappat sin naturliga rädsla för människor och som lärt sig att ta hemdjur och husdjur ska tas bort!

En förutsättning för att ha en frisk och livskraftig population bygger ju på att reproduktionen fungerar, vilket den inte tycks göra eftersom antalet vargar (enligt offentliga siffror) inte verkar öka nämnvärt...

Om detta beror på att inavelsgraden är för hög eller andra defekter i dagens vargstam vet jag inte, men något fel bör det ju vara...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 676
Senast: Tantan
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 025
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 168
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 863
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp