Sv: Vargjakt
Här är de frågor jag kan hitta som du riktat till mig:
Så många vargar(ungar?) tjuvskjuts det inte att stammen inte skulle öka i princip någonting under flera år.
Lägger in nedanstående för 3:e gången, då du verkar ha missat att läsa det, de tidigare 2 gångerna :smirk:
Där är vad jag står i fråga om vargjaktens vara eller icke vara, och i dagsläget finns det inget fog för ren licesjakt, då antalet individer är för få, MEN stammen måste förvaltas bättre, annars kommer den att dö ut helt av sig själv i slutändan.
Nu har jag svarat på de frågor, som du ställt direkt till mig, med undantag för de frågor, där du ifrågasätter mig som person, vilket inte har med vargjakt att göra...
Om du inbillar dig att jag tänker svara på frågor du ställt åt andra, så får du ta och tänka om!
Om du dessutom faktiskt LÄSER vad jag skriver, så inser du kanske att jag inte är FÖR jakt på varg, som stammen ser ut idag.
Tvärt emot dig, så kan jag dock se problemen för de som bor inom vargrevir och förstå hur de känner.
Här är de frågor jag kan hitta som du riktat till mig:
LIA skrev:Och det kan inte tänkas bero på någon yttre orsak? Som tjuvjakt t ex?
Så många vargar(ungar?) tjuvskjuts det inte att stammen inte skulle öka i princip någonting under flera år.
Eftersom (FORTFARANDE) jag inte anser att det ska förekomma ren licnsjakt på varg, så begriper jag inte varför du riktar den frågan till mig?Det vore intressant att få se seriösa argument för jakt på varg mot bakgrund av hur förutsättningarna är idag!!
Fortfarande, så hade inte mitt svar som du svarade detta på någonting öht. med vargjaktens vara eller inte vara. Vilket jag redan upplyst om.Detta är alltså det enda "seriösa" argumentet för varggakt som du kunde komma på?
Lägger in nedanstående för 3:e gången, då du verkar ha missat att läsa det, de tidigare 2 gångerna :smirk:
Ursprungligen postat av Gnist Visa inlägg
Och jag har inte heller propagerat för att alla vargar ska skjutas
Det jag sagt är att vargar (precis som björnar) som tappat sin naturliga rädsla för människor och som söker sig till byar etc. ska skjutas bort.
Citat:
Jo, annars har ju föryngringen varit totalt värdelös och då är det ju frågan om hur livskraftig den stam vi har verkligen är, om den inte kan reproducera sig själv....
Citat:
Problemet är ju som jag skrev i ett tidigare inlägg att i princip hela vargstammen är koncentrerad till ett relativt liten del av sverige = Stora problem där..
Citat:
Jag personligen räds ingen varg och fortfarande, så anser jag att de vargar som tappat de naturliga rädslorna för människan och söker sig in i byarna är de som ska skjutas
Citat:
Jag har överhuvudtaget inte argumenterat för vargjakt annat än (för 1000:e gången känns det som) de vargar som tappat sin naturliga rädsla för människor och som söker sig in i byar för att kalasa på hemdjur och tamdjur.
Känns som att jag fått med min åsikt om vargens vara eller icke vara, och om det ändå behöver förklaras, så drar jag det i klartext..
Jag är för att det ska finnas varg (och andra rovdjur), MEN de rovdjur som tappat sin naturliga rädsla för människor och som lärt sig att ta hemdjur och husdjur ska tas bort!
En förutsättning för att ha en frisk och livskraftig population bygger ju på att reproduktionen fungerar, vilket den inte tycks göra eftersom antalet vargar (enligt offentliga siffror) inte verkar öka nämnvärt...
Om detta beror på att inavelsgraden är för hög eller andra defekter i dagens vargstam vet jag inte, men något fel bör det ju vara...
Där är vad jag står i fråga om vargjaktens vara eller icke vara, och i dagsläget finns det inget fog för ren licesjakt, då antalet individer är för få, MEN stammen måste förvaltas bättre, annars kommer den att dö ut helt av sig själv i slutändan.
Nu har jag svarat på de frågor, som du ställt direkt till mig, med undantag för de frågor, där du ifrågasätter mig som person, vilket inte har med vargjakt att göra...
Om du inbillar dig att jag tänker svara på frågor du ställt åt andra, så får du ta och tänka om!
Om du dessutom faktiskt LÄSER vad jag skriver, så inser du kanske att jag inte är FÖR jakt på varg, som stammen ser ut idag.
Tvärt emot dig, så kan jag dock se problemen för de som bor inom vargrevir och förstå hur de känner.