Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vargjakt

Här är de frågor jag kan hitta som du riktat till mig:

LIA skrev:
Och det kan inte tänkas bero på någon yttre orsak? Som tjuvjakt t ex?

Så många vargar(ungar?) tjuvskjuts det inte att stammen inte skulle öka i princip någonting under flera år.

Det vore intressant att få se seriösa argument för jakt på varg mot bakgrund av hur förutsättningarna är idag!!
Eftersom (FORTFARANDE) jag inte anser att det ska förekomma ren licnsjakt på varg, så begriper jag inte varför du riktar den frågan till mig?

Detta är alltså det enda "seriösa" argumentet för varggakt som du kunde komma på?
Fortfarande, så hade inte mitt svar som du svarade detta på någonting öht. med vargjaktens vara eller inte vara. Vilket jag redan upplyst om.

Lägger in nedanstående för 3:e gången, då du verkar ha missat att läsa det, de tidigare 2 gångerna :smirk:

Ursprungligen postat av Gnist Visa inlägg
Ursprungligen postat av Gnist Visa inlägg
Och jag har inte heller propagerat för att alla vargar ska skjutas
Det jag sagt är att vargar (precis som björnar) som tappat sin naturliga rädsla för människor och som söker sig till byar etc. ska skjutas bort.
Citat:
Ursprungligen postat av Gnist Visa inlägg
Jo, annars har ju föryngringen varit totalt värdelös och då är det ju frågan om hur livskraftig den stam vi har verkligen är, om den inte kan reproducera sig själv....
Citat:
Ursprungligen postat av Gnist Visa inlägg
Problemet är ju som jag skrev i ett tidigare inlägg att i princip hela vargstammen är koncentrerad till ett relativt liten del av sverige = Stora problem där..
Citat:
Ursprungligen postat av Gnist Visa inlägg
Jag personligen räds ingen varg och fortfarande, så anser jag att de vargar som tappat de naturliga rädslorna för människan och söker sig in i byarna är de som ska skjutas
Citat:
Ursprungligen postat av Gnist Visa inlägg
Jag har överhuvudtaget inte argumenterat för vargjakt annat än (för 1000:e gången känns det som) de vargar som tappat sin naturliga rädsla för människor och som söker sig in i byar för att kalasa på hemdjur och tamdjur.

Känns som att jag fått med min åsikt om vargens vara eller icke vara, och om det ändå behöver förklaras, så drar jag det i klartext..

Jag är för att det ska finnas varg (och andra rovdjur), MEN de rovdjur som tappat sin naturliga rädsla för människor och som lärt sig att ta hemdjur och husdjur ska tas bort!

En förutsättning för att ha en frisk och livskraftig population bygger ju på att reproduktionen fungerar, vilket den inte tycks göra eftersom antalet vargar (enligt offentliga siffror) inte verkar öka nämnvärt...

Om detta beror på att inavelsgraden är för hög eller andra defekter i dagens vargstam vet jag inte, men något fel bör det ju vara...

Där är vad jag står i fråga om vargjaktens vara eller icke vara, och i dagsläget finns det inget fog för ren licesjakt, då antalet individer är för få, MEN stammen måste förvaltas bättre, annars kommer den att dö ut helt av sig själv i slutändan.

Nu har jag svarat på de frågor, som du ställt direkt till mig, med undantag för de frågor, där du ifrågasätter mig som person, vilket inte har med vargjakt att göra...
Om du inbillar dig att jag tänker svara på frågor du ställt åt andra, så får du ta och tänka om!

Om du dessutom faktiskt LÄSER vad jag skriver, så inser du kanske att jag inte är FÖR jakt på varg, som stammen ser ut idag.

Tvärt emot dig, så kan jag dock se problemen för de som bor inom vargrevir och förstå hur de känner.
 
Sv: Vargjakt

I så fall finns inga argument!?!

Jag ska erkänna en sak direkt! Jag har enormt svårt för att delta i ett samtal med personer som, liksom du, vräker ur sig halvsanningar, överdrifter, ounderbyggda påståenden mm, när man ska försöka föra en saklig diskussion. Det här citatet innehåller så mycket av tok att jag inte klarar av att bemöta det. Kanske någon annan?

Och jag ska också erkänna en sak: att jag har svårt att delta i en diskussion där motparten bara har en aggressiv och otrevlig ton. Att man kan bli het i diskussioner ok de får man ta om man vill vara med i en diskussion.........det blir även jag och då kan man uttrycka sig klumpigt, men du har genomgående haft en aggressiv ton och går enbart på din egen tråd och verkar tro att alla som är för vargjakt vill utrota.....och då spelar det ingen roll om vi så säger motsatsen för du har bestämt dig vad det är vi menar! :eek:
 
Sv: Vargjakt

Jag tex tycker att vargen ska vara en del av den svenska faunan.MEN jag är för jakt på enstaka individer som ställer till problem.Annars har jag inget imot vargen öht..den får gärna finnas här för min del.
 
Sv: Vargjakt

Jag skulle känna på exakt samma vis som när våra katter tagits av örn eller räv, sorg men inte hat. Jag kan däremot försäkra dig att jag hade lust att döda när vår hund blev attackerad av en annan hund som var lös och där ägaren inte gjorde ett skit för att försöka hjälpa till. :mad: Jag ser en viss skillnad i när ett vilt djur dödar för sin överlevnad och när en tamhund dödar för sitt höga nöjes skull. :crazy:
 
Sv: Vargjakt

Eftersom du siar om framtiden för svensk del så borde du ju veta om det redan förekommer på andra ställen i Europa... :idea:

"Mors lilla Olle i skogen gick, rosor på kinden och solsken i blick.
Läpparna små utav bär äro blå, ack om jag slapp att så ensam här gå.

Vargen som hörde Olle sjunga hade utan att Olle sett den vandrat iväg till en annan del av skogen där den fick vara ifred och slapp höra barnskriken. Stackars lille Olle mötte en björn och blev dödad direkt, till efterrätt åt nalle upp hans blåbär och slickade sig förnöjt om munnen innan den lade sig i idet för vintern. Där hittade jägarna den och dödade både den och vargen som inte rört Olle. Spårsändaren sänktes i en sjö." :angel:
 
Sv: Vargjakt

.....suck.......du gör ju inte precis så att man kommer respektera dina kommande inlägg......
 
Sv: Vargjakt

när en tamhund dödar för sitt höga nöjes skull.
Vad säger att det är för sitt höga nöjes skull.. ??Vad sägs om instinkt??Det enda djuret som dödar för nöjes skull är människan.Andra djur därimot har ofta en bakomliggande orsak till sin handling..
Vargar kan ge sig på varandra.. även äta upp en artfrände.Och vargen och hunden är trots allt släkt med varandra..
 
Sv: Vargjakt

KL

Är lite nyfiken: ni som anser att vi behöver ha tillåten jakt på den lilla vargstam vi har idag, VEM tycker ni ska få utöva denna jakt? Alla dessa skjutgalna gamla "gubbstötar" som bara ÄLG skrivet i hela hjärnan och gladeligen skjuter på allt på som rör sig? Eller de "jaktmänniskor" som åker runt i sina 4-hjulsdrivna bilar med dekalen "NOLLVISION" med en bild av en varg på?
 
Sv: Vargjakt

*KL*

Mycket sorgliga bilder som visats upp och givetvis är det tragiskt, men hundarna är inte dödade bara för att de "vandrat" i en skog, de har gjort intrång på ett annat djurs revir och där mött sin överman.
Om man helt apropå släpper in en främmande hund till sin egen i det egna hemmet, vad händer då?
Eller om man får besök av en hotfull främling, vad gör man då?
Precis som det nämns i tråden så finns det mkt annan skit inom djurvärlden som är betydligt värre.

Detta med att vargen tar tamboskap då!! Om djuren är lättillgängliga så är det ju samma sak som att man går till kylskåpet istället för att gå ut och jaga. Varför slösa energi när bordet är dukat?

Som jag sagt tidigare så tycker jag dessa vackra djur ska lämnas ifred, en avskjutnings fråga är bara en fjantfråga just nu.
Dock finns undantag (som med allt)

1. Blir det för mkt inavel så måste man tyvärr skjuta av dom, men då bör man också som redan nämnts ta in friskt blod för stammens överlevnad.
2. Vargar som inte visar någon som helst rädsla för människan ställer jag mej tveksam till, det beteendet tycker jag inte är helt okey.

Nä, låt dessa stackare vara, de är mer rädda för er än vad ni någonsin blir för dom.
 
Sv: Vargjakt

KL

Jag är emot vargjakt förutom när det gäller enskilda individer(som tidigare nämnts) och när det gäller att hålla stammen frisk(även det har tidigare nämnts.

Jag har väääldigt mycket fördommar om många jägare, har stött på en del kålhuvuden och ibland verkar de inte ha ett uns viltvård i skallen utan vill bara ha trofeer på väggen. Har träffat bra jägare också men inte lika många;)

Jag hade inte släppt min hund i ett vargtätt område, hade heller inte släppt mina boskap där.
Vargen har lika mycket rätt att finnas som vi och vi måste lära oss att leva tillsammans med dem.

Sen hatar jag att höra att bara för att jag bor i skåne så har jag inte rätt till en åsikt.:confused:
 
Sv: Vargjakt

Eftersom denna fråga ligger på hund..
Hur skulle ni själva tänka/känna om eran hund blev tagen av vargen??

Likadant som när hundarna blivit "tagna" av tåget eller lastbilen. Jag tror inte jag skulle känna särskilt annorlunda om en varg tog kål på någon av hundarna faktiskt.
 
Sv: Vargjakt

Såvitt jag minns rätt, så har det alltsedan 50-talet förekommit sporadiska rapporter om varg i Sverige. Dvs, den har inte varit utrotad i bokstavlig mening. I så fall föga märkligt om några individer, ev tillsammans med från Finland invandrande exemplar, skulle ha fått fram dagens stam.
LIA


Javisst! Vad jag talade om var den eventuella fasta stam av vargar som fanns i Sverige. Vandringsvargar kommer alltid att finnas och de kommer över i norr där den enda landförbindelsen finns. Kommer de från något annat håll så är de inplanterade. Kommer de norrifrån så ska de passera det område där renskötsel bedrivs, både i Finland Sverige och Norge. Folk som ständigt har vargens föda löst springande.

Fortfarande märkligt om så många vargar omärkt har kunnat passera den "kontrollzon" som finns i norr där vartenda spår granskas någonstans. Det är ju ca 100 mil mellan treriksröset och värmland, att osett passera hela denna sträcka utan att ta något vilt och observeras, ja det är ju en bedrift.
Man har ju märkt varg och släppt dem för att vandra söderut, med intensivbevakning av helikopter, och dessa vargar har "oförklarligt" försvunnit under den långa vägen. Länsstyrelsen fick i något fall lov att ge tillstånd att avliva sådan varg för att den orsakade för mycket skador.

Om en människa kört fram en hundras till nuvarande vargnumerär med så få avelsdjur skulle hela detta forum ha gallskrikit och anmält för bristande avelsetik och vederbörande skulle säkert ha blivit fälld.
Nu håller alla käften därför att det inte finns någon personlig ansvarig.
Dubbelmoral så det skriker om det.

Kom med ett enda bärande argument varför vi ska ha en vargstam i Sverige på en plats där de inte längre hör hemma. Vargen är inte något utrotningshotat djur och att då på konstgjord väg fortsätta avel på dåliga individer är ju närmast att hålla på med djurplågeri.
 
Sv: Vargjakt

Om en människa kört fram en hundras till nuvarande vargnumerär med så få avelsdjur skulle hela detta forum ha gallskrikit och anmält för bristande avelsetik och vederbörande skulle säkert ha blivit fälld.
Nu håller alla käften därför att det inte finns någon personlig ansvarig.
Dubbelmoral så det skriker om det.

Inte för att det har så mycket med saken att göra, men nog finns det sådana hundraser. Raser med så smal avelsbas att det inte finns så mycket att vänta annat än på att den ska dö ut pga. inavel eftersom uppfödarna är ovilliga att para in andra raser för att bredda avelsbasen.

Och som sagt, jag tycker iaf att vi borde plantera ut vargar från tex. Ryssland samtidigt som vi skjuter av lika många svenska vargar. Samma antal vargar, men större genetisk variation och större möjlighet för stammen att utvecklas på ett friskt sätt.
 
Sv: Vargjakt

OK, om jag uttrycker då så här då: ni som tycker att man i VISSA FALL ska få skjuta varg, t.ex. de med onormalt beteende, VEM ska få skjuta? Väntar med spänning på förslag...
 
Sv: Vargjakt

OK, om jag uttrycker då så här då: ni som tycker att man i VISSA FALL ska få skjuta varg, t.ex. de med onormalt beteende, VEM ska få skjuta? Väntar med spänning på förslag...

Förslagsvis en av lsty utsedd jägare.

Väldigt spännande svar eller hur :smirk:

Och för att inte vissa ska gå i taket (Igen..) så pratar jag fortfarande om de vargar som tappat sitt naturliga beteende och sin naturliga rädsla för människor :cool:
 
Sv: Vargjakt

Jättespännande!:banana: :banana:

Med tanke på alla varghatande ”gubbstötar” som ränner i skogen under jaktsäsongen så undrar jag bara om inte dessa kommer att ta saken ännu mer i egna händer än vad de redan gör. I övrigt så tror jag faktiskt inte att varghatet i denna del av landet inte beror så mycket på att någon hund stryker med utan mer på att det blir färre älgar att skjuta på under förevändning att man får en fin ”naturupplevelse”.

*KL*

Beträffande vargen som angripit en mängd får i en liten by i mellansverige så är det beslutat för ett tag sedan att denna ska skjutas. Vet dock inte om man helt korrekt utsett någon bestämd person som ska göra det. En annan intressant sak man kan fråga sig är vilka åtgärder denna fårägare har gjort för att skydda sina djur?

Till syvende och sist är det ALLTID DU som djurägare som ska ta ansvar för DINA djur och ha dem under uppsikt.

En sista fundering: varför skulle det vara nödvändigt att skjuta varg, varför ska man ta till bössan det första man gör?
 
Sv: Vargjakt

Fortfarande så vill du fortsätta avel på dåliga individer. Hoppas att du inte håller på med hundar i alla fall.
Ska vi ha en frisk, genetiskt bra vargstam så måste ju den svenska stammen först utrotas eftersom den bevisligen lider av en massa defekter. I annat fall så håller vi på med ett för rasen helt vansinnigt projekt. Det vi vill ha är väl först och främst en frisk, sund ras på en plats där den kan leva naturligt eller hur?
Är det inte det vi strävar efter så är det bättre att de som vill se en varg åker till en djurpark. Det känns inte rätt att med konstgjord andning hålla liv i dåliga djur.

Och om vi ska ha en vargstam ska den vara i ett för vargen normalt område, där den har naturlig tillgång till bytesdjur och övriga vargar, för att få ett naturligt urval av de friskaste individerna, eller hur?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 672
Senast: Tantan
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 025
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 162
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 863
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp