Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vargjakt

Nyfiken på hur ni motiverar ställningstagandet att vargstammen inte ska beskattas...
Och därmed kom du in på ett av dom verkliga skälen till jägarnas märkliga engagemang i "vargfrågan". (Inom citat eftersom det i realiteten inte finns mer underlag för någon fråga ang vargar än när det gäller dom andra rovdjuren.)
Det handlar alltså om en del jägares frustration över att inte få skjuta allt som rör sig i skogen, ju större desta bättre. Se exempelvis reaktionerna i Skåne där dom vill skydda älgstammen så den får möjlighet att återhämta sig. Hälften av jägarna förstår och är med, den andra halvan inte.

Jag är mot vargjakt, men med vissa reservationer. Enstaka exemplar som visar felaktigt (ur vargsynpunkt) beteende kan man i första hand flytta på, i andra hand döda. När vargstammen växt sig så stor att den genetiskt klarar sig (helst med viss "import") kan man börja styra individantalen i olika områden med licensierad jakt. Där är vi inte ännu. 200 individer som satts som mål, men kan väl inte vara tillräckligt!?

Jag frågar mig ständigt om det är så självklart att människans intressen alltid ska gå före djuren och deras existens? Ska man inte, som fårfarmare t ex, acceptera dom villkor som naturen bjuder? Man har ju sin fria vilja att låta bli att driva verksamhet om den inte är ekonomiskt lönsam. För det är ju lönsamhet det handlar om. Det kostar ju enligt somliga fårfarmare för mycket att bygga säkra stängsel, skaffa "vargsäkra" hundar, ha vallpersonal osv.
En konkurrenssituation alltså, vilket även jägarna strider mot även om deras är lite annorlunda, för där gäller ju vem som ska döda bytena i naturen. Ska rovdjuren äta älgen eller ska jägaren skjuta den och tjäna några kronor? Och få skrävla lite?

Ska kanske tillägga att jag själv är jägare men som p g av bristande älgtillgång i mina trakter avstår från att jaga dom. :)

Det vore intressant att få se seriösa argument för jakt på varg mot bakgrund av hur förutsättningarna är idag!! Trams såsom "bärplockare blir sönderslitna av hungriga flockar" etc kan vi kanske få slippa liksom övedrifter om vargdödade hundar (jämför gärna med det antal hundar jägarna själva skjuter varje år)?

Det finns f ö tidigare trådar i ämnet.

LIA
 
Sv: Vargjakt

har det gjorts någon liknande dna-insamling på vargar? om inte, så får vi räkna med att det finns strax över 100 vargar.

går det inte att flytta vargen? det finns trots allt MYCKET stora arealer i det här landet där vargen kan vara relativt ostörd, varför går det inte att flytta delar av stammen dit?
 
Sv: Vargjakt

Samma här! Knatade på 9h i skogen nu i helgen och oroade mig inte alls för att det skulle dyka upp en björn även om jag vet att dom finns i området!

Men siffrorna som finns är helt klart fel annars skulle inte djuren behöva söka sig in till tätbebygda områden!
 
Sv: Vargjakt

har det gjorts någon liknande dna-insamling på vargar? om inte, så får vi räkna med att det finns strax över 100 vargar.

går det inte att flytta vargen? det finns trots allt MYCKET stora arealer i det här landet där vargen kan vara relativt ostörd, varför går det inte att flytta delar av stammen dit?

Precis så jag tänkte. Eller bygga naturreservat?
 
Sv: Vargjakt

Har aldig hört talas om elväst. Men det mesta av alternativa saker här i Norge är förbjudet, det är gärna mer en regel än ett undantag. Självklart är det alltid en risk med att släppa hunden lös också med elväst tänk om det sätter sig fast i västen, oavsett var nånstans du släpper den..., jag tycker det är minst lika otrevlig med tanken på att hunden min skulle bli ihjäl körd. Vargpopulationen her i Norge delas med Sverige det är några gränsflockar.

Men som jägare är det en risk jag väljer att ta, med en klump i magen, men jag har en fågelhund så chansen för att bli tagen av en varg är minimal, då är älg og harhundar mer utsatta då dom följer spåret på backen medan fågelhundarna går på övervinden på lik linje med vargen. Älg och harhundar losar också och blir sätt på av en konkurrent av vargen på ett helt annet sätt en fågelhundarna. Men jag har ingen erfaring av förstnämda för att kunna uttala mig om det.

Och som jag nämde tidigare, hybriderna är dom jag är rädd för. Eks blev det invilget jakt på varg här i Norge 2005. Det som bekymrar mig mest är när alfahanen/honan blir skjuten, då delar flocken på sig och vargar som i utgpkt inte ville har parat sig tar för sig och...som sagt vad jag gillar inte att argumentera för någonting när jag int kan slå fakta i bordet. Men jag vet det var mycket skriverier om detta i Norge då det var aktuellt.
Björnen utgör då en större risiko för oss människor än vad vargen gör..

Ta sina förhållsregler och satsa på att man inte träffar på nån, dom är ju gärna skygga djur.
 
Sv: Vargjakt

var? ja någonstans måste de finnas då det endast bor 9 miljoner människor i det här landet och de flesta i den allra sydligaste delen.
 
Sv: Vargjakt

Det var ju de jag förstod och som är nämnt tidigare......så länge dom finns norröver så är det helt ok....för alla sörlänningar som slipper vara i kontakt med dem! .....suck.....
 
Sv: Vargjakt

oj vad det gick snabbt att läsa ut det ur mitt inlägg. kan du också utläsa att jag aldrig kommer flytta norröver? eller att jag bott ganska långt norrut i vårt grannland när jag var yngre (jag pratar inte danmark ;))?
 
Sv: Vargjakt

Jag personligen räds ingen varg och fortfarande, så anser jag att de vargar som tappat de naturliga rädslorna för människan och söker sig in i byarna är de som ska skjutas :cool:
 
Sv: Vargjakt

Jag är emot vargjakt, dessa vackra djur ska inte skjutas av, de behövs de också precis som alla andra vilda djur.
 
Sv: Vargjakt

Det handlar alltså om en del jägares frustration över att inte få skjuta allt som rör sig i skogen, ju större desta bättre.

Löjligt påstående!

Gnist skrev:
så anser jag att de vargar som tappat de naturliga rädslorna för människan och söker sig in i byarna är de som ska skjutas

Har jag skrivit ett antal gånger nu i denna tråd..
 
Sv: Vargjakt

......det är så lätt när det skall drabba andra och inte en själv.....men precis som du sa så har vi ju bara idagsläget siffror på att det finns "100 vargar" i sverige och vi måste gå på de för det är fakta........av den info jag kan se så är fakta att du bor i lund och då ska vi också gå efter de!;)
 
Sv: Vargjakt

Jag är så kluven. men ja tycker det är rätt det Varg Stig gjorde!!!
 
Sv: Vargjakt

inte för tillfället nej. men tillfället är inte = hela min livstid.

men egentligen är det skit samma. det är mitt land lika mycket som ditt. jag har lika stor rätt att uttala mig i vargfrågan som de som bor mitt bland dem. och min åsikt är lika mycket värd som andras.
 
Sv: Vargjakt

Ursprungligen postat av LIA
Det handlar alltså om en del jägares frustration över att inte få skjuta allt som rör sig i skogen, ju större desta bättre.


Svar: Löjligt påstående
Detta är alltså det enda "seriösa" argumentet för varggakt som du kunde komma på? :confused:
Jaja, det säger tillräckligt!

LIA
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 679
Senast: Tantan
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 028
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 178
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 865
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp