Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vargjakt

*Tillägg*
Här har det gått så långt att folk inte vågar släppa ut sina hundar öht..och absolut inte barnen.
Ni som är starkt emot Jakt på varg.Hur skulle ni känna om vargen var i eran trädgård?Skulle ni då sitta och le och tycka det var jätte fint att den kom just hem till er och hälsade på?
 
Sv: Vargjakt

*Tillägg*
Här har det gått så långt att folk inte vågar släppa ut sina hundar öht..och absolut inte barnen.
Ni som är starkt emot Jakt på varg.Hur skulle ni känna om vargen var i eran trädgård?Skulle ni då sitta och le och tycka det var jätte fint att den kom just hem till er och hälsade på?

Jag kan ärligt talat säga att jag hade blivit helt lyrisk av lycka och ja, jag hade suttit med världens flin . Jag älskar vargar och är ganska insatt i "vargologi";) :D ..Men för barn och hundars skulle hade jag ringt viltvårdare och hoppats att de kunde flytta vargen.
 
Sv: Vargjakt

*Tillägg*
Här har det gått så långt att folk inte vågar släppa ut sina hundar öht..och absolut inte barnen.
Ni som är starkt emot Jakt på varg.Hur skulle ni känna om vargen var i eran trädgård?Skulle ni då sitta och le och tycka det var jätte fint att den kom just hem till er och hälsade på?

Ja det skulle jag. Jag skulle bli skitglad om jag fick se en varg här.
Och vadå släppa ut hundar, man får väl ha uppsikt. Mina springer lösa här på gården, men bara för jag ska ha det så tycker jag ju inte att vargen ska skjutas, då får jag väl börja ha mina hundar kopplade när vi är ute.
Det är konstigt tycker jag, varg är alla emot som inte går på människor. Men björn som attackerar ofta och även dödat människor, det skriver folk aldrig om (fast jag tycker de ska få leva de också)
 
Sv: Vargjakt

Fast björnar dödar ofta inte människor i sverige och de gånger det har hänt, så har det rört sig om skadeskjutna björnar. Dessutom finns det ca 2500 björnar i sverige jämfört med ca 120 vargar (inte inräknat eventuella föryngringar) och björn är det jakt på, eftersom stammen behöver beskattas. I framtiden, så kommer det säkerligen att bli en viss licensjakt även på varg.

I övrigt så är det intressant att alla som är för varg och totalt emot all avskjutning av varg bor där det inte finns varg.....:angel:
 
Sv: Vargjakt

Bofasta revirhävdande vargar??

Enstaka förbivandrande strövarvargar räknas liksom inte riktigt..

Tvivlar på att det finns en fast vargstam i Stockholm/Botkyrka.
 
Senast ändrad:
Sv: Vargjakt

Men herregud! Varenda björnattack skrivs det om och här ikring har vi haft björnar som ätit ur soptunnorna:eek: Vad har hänt med dessa björnar tro.....jo tillslut så blev det en allmän fara så dom sköts givetvis. Uppe i Jokkmokk var det för nått år sedan tyvärr en som blev dödad av en björn (det stod massor om det i tidningarna!!!)....men minns jag inte fel så var det den första eller andra som blev dödad av björn på 100år!

Jag är dock för att man håller nere viltstammarna. Man skall inte utrota utan bara hålla nere dem! Blir dom för stora får vi börja leva i skräck. Jag tror inte alla fattar vilka krafter det är i dessa djur. Det kommer inte dröja länge innan det är en bärplockare som blir tagen av vargar. Vargarna blir som det skrivs tamare och tamare och tappar respekten mer och mer i och med att dom är för många så dom måste vidga sina vyer, och lyckas med det. Och för varje dag vidgas dem lite till......det kan bara sluta i katastrof!
 
Sv: Vargjakt

Men, Tie har du inte sett Mowgli, där vargarna är så snälla och tar hand om en stackars liten pojke :confused:

Blir ofta lite Disney av sådana här diskussioner, där rovdjuren glorifieras och är så bra att ha, men vi vet ju alla hur det går för de rovdjur som söker sig söderöver i landet.. De skjuts bort rätt omgående :cool:

Tydligen så är deras existensberättigande avhängt var de väljer att bo i landet..
 
Sv: Vargjakt

Bofasta revirhävdande vargar??

Enstaka förbivandrande strövarvargar räknas liksom inte riktigt..

Tvivlar liksom på att det finns en fast vargstam i Stockholm/Botkyrka.

Visst inte! Men det betyder inte att våra djur inte är i fara för det.
Har själv två småhundar som går i trädgården då och då som vargen mycket lätt kan ta och det är likadant för de flesta grannarna. Vi lever inte under ständigt hot. Men nej jag tycker inte dödskjutning är befogat ändå. Då får man flytta vargarna.
 
Sv: Vargjakt

Det är milsvids skillnad på att bo inom ett vargrevir och att bo där det kanske eventuellt kan tänkas ströva förbi någon enstaka varg..
 
Sv: Vargjakt

Men, Tie har du inte sett Mowgli, där vargarna är så snälla och tar hand om en stackars liten pojke :confused:

Blir ofta lite Disney av sådana här diskussioner, där rovdjuren glorifieras och är så bra att ha, men vi vet ju alla hur det går för de rovdjur som söker sig söderöver i landet.. De skjuts bort rätt omgående :cool:

Tydligen så är deras existensberättigande avhängt var de väljer att bo i landet..

Nu överdrivs här en hel del , jag vet mycket väl hur vargar i revir beter sig då jag är mycket intresserad och anser mig insatt. Jag tror inte folk här sitter och tror att man ska stöta på en vargflock i skogen och kunna stå där och beundra dem som man gör med tex rådjur. Jag tycker bara att det är ett sånt himla dravel kring det här med att allt som är farligt "ska minsann förbjudas/skjutas"..Ändå utsätts man för risker varje dag. Jag oroar mig mer för att folk ska bli mördade av artfränder än slukade av stora stygga vargen.. Man kan inte lösa alla problem hgenom att ta fram puffran och skjuta ner. Jag anser att vargen ska få frodas åtminstone lite till i Sverige, och är det ett sånt himla problem får man göra som i Kanada, dvs öppna naturreservat eller något där vargen kan få finnas utan att ständigt få agera "inkräktare"...
 
Sv: Vargjakt

:rofl: du har helt rätt....det blir lite disney av det tills problemen börjar komma ner söder ut...... så länge som vargarna förökar sig norröver så då får dom vara kvar och ha ihjäl hur mycke tamboskap och hundar (och kanske människor i framtiden:confused: )som helst utan åtgärder .......;)
 
Sv: Vargjakt

Och jag har inte heller propagerat för att alla vargar ska skjutas :smirk:

Det jag sagt är att vargar (precis som björnar) som tappat sin naturliga rädsla för människor och som söker sig till byar etc. ska skjutas bort.
 
Sv: Vargjakt

Skulle man inte kunna skjuta närgånga vargar med tex paintball eller gummikulor.
Dvs det gör ont, så att de lär sig hålla isg undan för männsikan.
Med färg, så kan man ju även se vilka indevider det rä som är närgåpngna.
 
Sv: Vargjakt

Nu tycker jag du sitter och förlöjligar oss som är emot vargjakt.
Varför ska inte vi få framföra våra åsikter bara för vi inte bor i Norrland?
Man brukar få höra att vi som inte bor där, är vi som inte vill de ska skjutas. Ja vem vet, kanske det är så, men för det har jag min åsikt.
I andra länder kan de samsas med varg och andra rovdjur, men vi i Sverige ska vara överbeskyddade.

Skyddsjakt är ok, som det är för älg mm, men skjuta för vargen ska vara farlig, det tycker jag är fel.
Men sen kan jag ju vända på det. varför är det så gott som bara jägare som vill ha bort vargen? Vill de ha sina älgar ifred?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 676
Senast: Tantan
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 025
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 168
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 863
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp