Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vargjakt

Jag är både för och emot. Dom har ju varit här länge, och e otrolig vackra och faschinerande djur, men.... jag jagar också med hund och tanken på at han ska bli uppäten är inte spes trevligt, men ganska osannsynligt.
Jag kan se både fördelarna och nackdelarna. Argumenterna för och emot e ju ganska extrema åt båda hållen...

Jag är faktisk mer bekymrad över eventuella hybrider, dom avviker från vargen med att vara mindre skygg och gärna också mer aggresiva/pågående.
 
Sv: Vargjakt

Ingen har sagt att ni inte får framföra era åsikter, men att säga att
Jag skulle bli skitglad om jag fick se en varg här
då tycker jag inte att man har riktigt perspektiv på farligheten.

Nja .....jag skulle vilja säga att jägarna vill ha sina HUNDAR ifred!:eek:

Och som det nämnt tidigare så är det ju ingen som vill utrota, men hålla nere stammen vore en fördel!
 
Sv: Vargjakt

Men ni som jagar varför har ni inte elväst på hunden eller är det förbjudet?

Såg det från USA där det är mycket varg o det hade funkat klockrent.
Hunden har en väst som är gjord med kevlar trådar så vargen inte kan bita igenom sen med eltrådar i och ett batteri , så när vargen biter får den en stöt i munnen.

Detta är nog det enda klädesplagg jag skulle acceptera för det har med hundens liv o göra. :devil:
 
Sv: Vargjakt

hålla nere stammen? det finns strax över 100 vargar i sverige. är inte de tillräckligt nerhållna?
 
Sv: Vargjakt

Jo, jag har perspektiv på farligheten, och den är väldigt väldigt liten mot människan. Så bara för jag skulle bli glad att se en varg, så har du rätt att sitta och förlöjliga?
Som jägare får man räkna med att det kan hända hunden något när man släpper den lös. Jakthundar blir överkörda av bilar mm, men det gör tydligen inget.
Jag har också mina lösa, men får också räkna med att då kan det hända något.
 
Sv: Vargjakt

Ungefär som med björnarna så tror jag det finns betydligt mer än vad som uttalas!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vargjakt

Finns en i sverige som vill ta fram en sådan, men det möter på en del motstånd, då h*n inte får lös pengar till en prototyp + att det har framförts farhågor om att om vargen skulle skada västen, så skulle hunden förutom att bli angripen av varg även få ström i sig och farhågor finns även att hundarna kan fastna med västen i terrängen och därigenom inte kunna ta sig lös/ha sönder västen och få stöter.

Vi får väl se hur det blir med den saken i framtiden, men i dagsläget så är det inte aktuellt.
 
Sv: Vargjakt

Jo, annars har ju föryngringen varit totalt värdelös och då är det ju frågan om hur livskraftig den stam vi har verkligen är, om den inte kan reproducera sig själv....:crazy:
 
Sv: Vargjakt

Och jag har inte heller propagerat för att alla vargar ska skjutas :smirk:

Det jag sagt är att vargar (precis som björnar) som tappat sin naturliga rädsla för människor och som söker sig till byar etc. ska skjutas bort.

Ja men det är ju en helt annan femma. Fast det ska ses med gråskala. Som escodobe sa så lär det finnas bättre metoder än att just skjuta djuren till döds. Vargar är inte dumma djur och flyr hellre än mopsar sig. Finner man en riktigt god skrämseltaktik lär man kunna sköta det bättre. Dom djur som inte lär sig är troligen inte riktiga i huvudet och skjuts dom enstaka individerna kan jag nog acceptera det.
 
Sv: Vargjakt

fast för att hela diskussionen inte ska spåra ur så får vi utgå från att det faktiskt bara finns strax över 100 vargar. det verkar ändå vara en ganska vedertagen siffra då även jägareförbundets tidning (svensk jakt?) använder den.
 
Sv: Vargjakt

Problemet är ju som jag skrev i ett tidigare inlägg att i princip hela vargstammen är koncentrerad till ett relativt liten del av sverige = Stora problem där..
 
Sv: Vargjakt

Jo, annars har ju föryngringen varit totalt värdelös och då är det ju frågan om hur livskraftig den stam vi har verkligen är, om den inte kan reproducera sig själv....:crazy:


Eller så är det varghatarna som gör så de inte kan reproducera sig. För några år sedan var det ett program på tv (typ kalla fakta), där det framkom att varghatare dödade vargvalpar.
 
Sv: Vargjakt

Dom har gjort dna analyser på hittad björnskit och då fanns det betydligt många fler olika skithögar motför vad det skulle finnas björnar enligt officiella siffror:eek:
 
Sv: Vargjakt

Och man ska ju verkligen tro på allt man ser och hör i media...


Nä, det har jag inte sagt. Men de filmade med dold kamera, så man hörde precis vad varghatarna sa. De talade även om hur de gjorde, och hur de även gjorde allt för kunna döda vuxna djur.
 
Sv: Vargjakt

Förlöjliga och förlöjliga.........allt är en tolkning och lite får man tåla i diskussionens hetta;) men har du blivit jätteförolämpad av nått ber jag om ursäkt!

Visst är det en risk så fort man släpper hunden i skogen. Det är en risk så fort man går utanför dörren! Men varför låta risken bli större än den behöver bli?

Och visst tror jag det försvinner ett och annat rovdjur idag också för nog finns det säkert dem som tar saken i egna händer.........
 
Sv: Vargjakt

Vi gjorde ju en sådan björninventering, där vi skulle samla björnbajs i små provrör och skicka in för DNA-analys. Föga förvånande så har vi fler björnar här än vad det påståtts :cool:

Vilket inte gör mig någonting. Jag knatar fortfarande runt i skogen och plockar bär och svamp. Knatar även gladeligen några km i halvskumt ljus för att komma till/från en bra fisketjärn utan att tro att en björn ska ligga och lurpassa på mig bakom nästa buske ;)
 
Sv: Vargjakt

Vilket inte gör mig någonting. Jag knatar fortfarande runt i skogen och plockar bär och svamp. Knatar även gladeligen några km i halvskumt ljus för att komma till/från en bra fisketjärn utan att tro att en björn ska ligga och lurpassa på mig bakom nästa buske ;)

Och då finns det ändå över 2000 björnar i Sverige. Men är det runt 100 vargar, då ska man inte våga gå ut utanför dörren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 676
Senast: Tantan
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 025
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 169
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 863
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp