Varghybrid uppfödare ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varghybrid uppfödare ?

Eftersom det inte är lagligt att göra det, så tror jag inte de som eventuellt finns gör så mycket väsen av sig.

Jag säger som Gnist brukar säga, mata inte trollen;)

Om TS är seriös så kan du ju söka på ordet och se vad diskussionen gav.

//E

Då kan man skicka "privat meddelande" ;)

Vilka anledningar finns det till att man vill ha en varghybrid?
Är bara nyfiken.

Vilka anledningar finns det till att man vill ha en varghybrid?
Är bara nyfiken.

Av vilken anledning vill folk ha en schäfer, en rottweiler, en pudel, en kinesisk nakenhund?
Det är en fråga om smaksak..

Av vilken anledning vill folk ha en schäfer, en rottweiler, en pudel, en kinesisk nakenhund?
Det är en fråga om smaksak..

Tja, bruks, lydnad, sällskap, agility o.s.v. Men varghybrid, vad används dom till?

Tja, bruks, lydnad, sällskap, agility o.s.v. Men varghybrid, vad används dom till?

Precis samma sak..
Det är inte ett odefiniertbart monster vi pratar om, utan en varghund..
Som onekligen tar mkt tid, men är också lojal, och ett underbart djur..

Samma sak..
Nu pratar vi inte om ngt odefinierbart monster, utan en varghund..
Som förvisso onekligen kräver mkt tid och arbete, men också är värd all tid i världen..

Men man får ju inte tävla med en sån?

Varför skulle jag vilja tävla med min hund?
Onödigt. Min hund är inte till för att stå på pedistal och få medaljer..
Det är människans egoism, inte hundens..
Min hund är redan världens bästa i mina ögon, och min kärlek är priset..

jag fattar det inte, du anser att egoism är att tävla...
men att skaffa en ras som inte ens borde vara sällskapsdjur??

jag fattar det inte, du anser att egoism är att tävla...
men att skaffa en ras som inte ens borde vara sällskapsdjur??

Vet du hur många raser vi har idag, som endast existerar för att vi avlat oss till dem.. ?

Och här talar du om hundar, som avlas till Endast för din egoism.
Där ni avlar dem gång på gång för att få "perfektion" för Era tävlingar, men som bryter ner hundens hälsa totalt..

har du någon som helst erfarenhet av varghybrider och var har du i så fall fått den? har du ingen erfarenhet så lugna ner snacket om att de är alldeles underbara...

har du någon som helst erfarenhet av varghybrider och var har du i så fall fått den? har du ingen erfarenhet så lugna ner snacket om att de är alldeles underbara...

Självfallet har jag det. Sedan är allt relativt, och undantag finnes överallt.
Så som med kamphundar.. Skall vi fördöma hela raser pga hur människan hanterar sina djur?
Skall vi fördöma alla varghybrider, för att ni stött på, eller rädslar en av alla hundar ?

Men en varg är ju inte ens en hundras. :crazy:

Nu får någon rätta mig om jag har fel, men har hört att man får ha en viss procent varg i en hund, men vad händer med de vargar och hundar som korsats innan? 50% korsningen, 25% korsningen osv för att få fram den procenten man får ha?

Hela grejen låter för mig som både olagligt och oseriös avel.
Inget som jag iaf vill stödja.

Inte ens vargarna på Kolmården är helt tama, de kan acceptera människor, men de blir ingen hund, skall hela kullar avlivas då för att det inte kan bli "tamhundar" av dem?

Tycker det låter helt fel att korsa en varg med en hund för att uppfylla människans önskan om att få en riktig "varghund".

Vet du hur många raser vi har idag, som endast existerar för att vi avlat oss till dem.. ?

Och här talar du om hundar, som avlas till Endast för din egoism.
Där ni avlar dem gång på gång för att få "perfektion" för Era tävlingar, men som bryter ner hundens hälsa totalt..
Och vad är skillnaden att avla hybrider då menar du? Det görs inte av någon annan anledning än egoism det heller.

Dessutom är en hybrid ingen hund, Vargar är ingen hundras. Vargar är inte domesticerade. Varför vill man skapa en hybrid eller hålla varg? Av någon romantiserad rosaskimmrande dröm om hur vackra och friska dessa djur är?

Det finns så många hundraser, kom inte och säg att det inte finns någon som passar dina ändamål som verkar vara en ren sällskpashund...

Och vad är skillnaden att avla hybrider då menar du? Det görs inte av någon annan anledning än egoism det heller.

Dessutom är en hybrid ingen hund, Vargar är ingen hundras. Vargar är inte domesticerade. Varför vill man skapa en hybrid eller hålla varg? Av någon romantiserad rosaskimmrande dröm om hur vackra och friska dessa djur är?

Det finns så många hundraser, kom inte och säg att det inte finns någon som passar dina ändamål som verkar vara en ren sällskpashund...

Självfallet ligger det en egoism i även detta.. Avel i huvudtaget är egoistiskt, oavsett ras..

En hybrid är en korsning av en Hund och en Varg.. och är därför renrasig varg. Procentantalet avgör hur mkt hund och hur mkt varg det är i den individuella varghunden. Så du kan mkt möjligt kalla det just en Hund, beroende på.

SJälvfallet finns det många fina och ypperliga hundraser..
Dock har alla en fascination gällande vad de vill ha för hund, och i mitt fall är det en varg/hund..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 647
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 878
Senast: Sel
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 367
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund När ni är redo att köpa hund, hur gör ni? Själv har jag kontaktat några olika uppfödare för att fråga lite i allmänhet och om deras...
2
Svar
27
· Visningar
2 344
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar