Varghundar.

attempt

Trådstartare
Jag har blivit tokig i hundar som liknar vargar, tex alaskan husky, siberian husky, alaskan malmute, och liknande dom raserna.

Jag och pojken var hos en uppfödare och tittade på några valpar idag som han kanske ska köpa en utav, dom var bara :love:

Har ni någon sådan ras?
Sätt in en bild och berätta lite om dem. ;)

Sv: Varghundar.

Arbetande hundar med mycket jaktlust o som gärna slåss. Inte helt lätta att få säker vardagsdressyr på.
PL

Om du har 4-5 timmar över för att enbart jobba med jycken så kan du ju skaffa en sån. Också behöver du snö, släde och lite annat smått och gott.

Det är ingen söndagsutflykt en sån hund.

Det finns andra "vargliknande" hundar som passar sig bättre. Västgötaspets tex ;)

//E

Jag är mycket väl medveten om detta eftersom vi besökt uppfödaren. Det var inte det jag ville ha svar på i min tråd.

Du ville ha information! Jag har haft polarhundar i många år o träffat tusentals av andras så jag gav dig lite grundläggande info eftersom du mest verkade vilja ha något som liknade en varg!
PL

Min bror har en varghund, en tik som heter Nikita. Hon är jättesnäll och hur gó som helst! :love: :)

Om inte jag misstar mig helt har du varit inne på väldigt många raser, från papillon till nu Alaskan Husky på bara någon månad (Om jag blandar i hop dig med någon annan, så ber jag om ursäkt!!). Om du står i begrepp att skaffa hund, så måste dun fundera vad du verkligen vill ha för sorts hund och vad du vill göra med den. Förhoppningsvis har man ett hundägarskap på mellan 10 och 15 år framför sig, och ett och ett halvt decennium med en pappilon ter sig ganska olika jämfört med lika lång tid med en Alaskan Malamute...

Jag VET att detta inte var den typ av svar du ville ha, och själv har jag ingen erfarenhet. Min hundkunskap är inte alls stor - jag har bara haft hund i två år, och det lilla, lilla jag kan har jag lärt mig via litteratur och via kurser och umgänge med min egen hund.

Jag säger också västgötaspets.

Den liknar en varg på alla vis förutom att den är kortbent och ganska så liten, och att den ofta har naturlig stubbsvans.

Det är en urgammal ras och det är bra att folk försöker bevara den.

Västgötaspetsar är VÄLDIGT trevliga hundar, ursprungligen är dom boskapsvallare men idag har många inte särskilt starka vallanlag. Jag har träffat västgötingar som varit väldigt duktiga på tex agility.

Dessutom så är västgötaspets en OVANLIG ras så man är nästan garanterat ensam om att ha en sån.

Här är sidan till avelsföreningen:

http://www.skv76.se/

/KT

Vadå en "varghund"?

//E

normal_smulan%201.jpg

normal_stor%20pojk.jpg

En av mina bästa vänners pappa har varit Sveriges bästa hundförare och har även ägt en välkänd avelshund "Guy". Jag håller med alla andra här och även honom att en slädhund ska dra släde och är inte en hund man går en långpromenad med och tror att det duger.
Kanske weightpulling på sommaren och så släde på vintern?

Jag har blivit tokig i hundar som liknar vargar, tex alaskan husky, siberian husky, alaskan malmute, och liknande dom raserna.

Jag hoppas att du inte väljer hundras enbart pga. utseende
för de där hundraserna är inga "sällskapshundar".
Känner ett par draghundsägare som har mellan 20-50 hundar
och det är arbetande hundar som arbetar framför släden
minst 1 tim varje dag och det behöver de.
Men har du den möjligheten så visst, go for it! :banana:

Vi har inom familjen ( min bror ) en draghund, alaskan husky som från början är är en korsning bland ex: Sibirian Husky, vorsteh m.f..

Det är en riktigt liten jäkla gastermyra och han blir ALDRIG trött av vanliga promenader,lydnadsträning,cykling,jogging m.m..

Dom gånger han har varit riktigt trött är när han fått vara med ute på fjället en hel dag och dra den största delen av tiden, eller när han fått arbeta på annat sätt med drag.

Jag skulle aldrig skaffa mig en sådan hund om jag inte hade haft full tillgång till mycket kuperad terräng, plats för hundgård m.m

c022.gif

Fast det är ju inte en sån hund hon menar.

Det där är en irländsk varghund, tjejen vill ha en hund som LIKNAR en varg... Varhunden heter ju varghund för att man jagade varg med dem...

//E

http://hem.bredband.net/sunshadow/Daemon/

Hemsidan till våran 6månaders Siberian Husky =)

Underbar ras, kärvänlig o gosig som få. Men FRUKTANSVÄRT envis och självständig.

Är man beredd på massor med motion och gillar frilufstliv är detta rasen för er, men vill man ha en renodlad sällskapshund går den bort direkt.

Våran kille ska få en sele nu till kommande löning, så vi ska börja träna upp honom för drag på hobbynivå.
Kommande vintrar när han är fullvuxen ska han få dra ngn av oss på skidor vintertid, och sommartid dra cykel eller sparkcykel.

Så ska du ha en sån här hund ska du vara medveten om att det krävs mycket för att aktivera hunden, o att bara en promenad är oftast inte tillräckligt.Utan du måste när hunden är fullvuxen låta honom få aktivera sig riktigt ett par ggr/vecka iaf förutom de långa promenaderna varje dag.
Detta är hunda som vill, och behöver jobba. Annars får dom "damp" och blir helvilda tills dom får komma ut o röra sig.

Hör gärna av dig om det är ngt mer du undrar över. Inte haft honom mer än 4månader ca, men man har lärt sig en del iaf =)

/Tobbe

Tack för era svar.
Det är alltså inte jag som ska skaffa mig en hund, det är min pojkvän och han har många års hundvana, och har den tid och ork som denna rasen kräver.

Har han varit aktiv inom drag förut ?
I annatfall så tycker jag att ni ska ta kontakt med folk som praktiserat drag en längre tid och läsa en massa böcker ...

Lycka till

Nej det har han inte, men någon gång måste ju vara den första.
Han ska få hjälp av uppfödaren med det. Hon bor väldigt nära honom så han kan komma dit och träna med hunden framför släde/vagn och även lydnadskurser och sånt som han kanske vill göra.

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 323
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar