Vargar och hundar, hur ska det gå?

Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Vad gäller älg så tar inte vargar de största och bäst lämpade att avlas på. Jägare däremot jagar de med mest taggar på...
Jag är för varg och det är på nattskiftena bränning av skjutna vargar sker. Jag har aldrig sett det, men hört när de pratat om det. Eftersom alla vet att jag är för varg, tystnar de när jag kommer in...

Vad gäller älg så tar inte vargar de största och bäst lämpade att avlas på. Jägare däremot jagar de med mest taggar på...
Jag är för varg och det är på nattskiftena bränning av skjutna vargar sker. Jag har aldrig sett det, men hört när de pratat om det. Eftersom alla vet att jag är för varg, tystnar de när jag kommer in...

En liten fråga har du anmält det?

Så svårt var det väl inte att förstå? En stor vargstam riskerar att medföra att färre väljer att hålla på med frigående utedjur, som får tex., och att hag- och betesmarker försvinner är ett stort problem för många arter. Jämför artrikedomen i ett öppet, betat naturområde med hur det ser ut i en planterad granskog.

Ja men det är väl en avvägning man får göra i så fall. Eftersom det är möjligt att hålla undan vargen från betesdjur på de flesta andra håll i Sverige så är det inte heller så att en ökad vargstam direkt påverkar antal betesdjur, utan snarare möjligheter/vilja att skaffa vargsäkert staket som påverkar antalet. Det finns fler lösningar än att vi har en icke livsduglig vargstam :).

Jag har inte kommit med en enda lösning, jag ifrågasätter vad man ska göra för att det ska bli bra?

Din lösning var att jakt och andra rovdjur var lika bra som varg, du skrev:

Att vargar håller nere exempelvis älgstammen. Bra exempel, men inte tillräckligt bra för att det inte går lösa på annat sätt ( genom jakt, genom andra rovdjur,

Vilka andra rovdjur tar älg menar du????

Är du inte med rädd att Dvärgbandmasken ska finnas i Sverige? Det är jag. Då är det färdigt med svamp och bärplockning för min del.

Jag har hellre varg i skogen än den där masken.

Senast ändrad:

Att rådjur behöver stödfodras vid vissa omständigheter är en sak men varför måste man stödfodra älg??

Inte alls enligt mig.

Älgarna behöver helt riktigt inte stödutfodras som vana, men även dom letar ju sig till matbordet om ett sådant finns.
Ett år när vi utfodrade älgarna speciellt hade vi väldigt många älgkor som blev ihjälkörda (väldigt trafikerad väg med vatten på ena sidan och åkrar och ungskog på andra sidan. Utan stängsel :banghead: ) och lämnade kalvar som vi inte lyckades skjuta. Samma år var det dessutom dåligt med både röjning och avverkning på våra marker, och vi gjorde bedömningen att kalvarna skulle få det väldigt svårt att överleva utan hjälp.

Det är inte så roligt att stödutfodra rådjuren längre (även om det verkligen behövs!) eftersom lodjuren också får ett smörgåsbord då.
Men det är ju lite pest eller kolera.

En rimlig kompromiss är det som behövs, nu är det istället extrema grupper på båda sidor som fått styra och ställa. Hade det inte varit för dessa hade frågan säkert inte alls varit så stor som den är nu.

För mig är det klart att modernäringarna måste gå före vargen men vi har haft varg innan i modern tid trots ett mycket större antal frigående djur och det har fungerat, vargpopulationer finns på andra platser i världen jämsides med boskapsskötsel och där finns också säkert mycket kunskap att hämta så jag är övertygad om att frågan går att lösa på ett bra sätt om man bara uppriktigt försöker.

Så jag håller med.

Senast ändrad:

KL

Bara en liten allmän fundering såhär mitt i tråden.....

Om vargen nu är så farlig för hundar och dödar skoningslöst......hur kommer då dehär påstådda varghybriderna till?

KL

Bara en liten allmän fundering såhär mitt i tråden.....

Om vargen nu är så farlig för hundar och dödar skoningslöst......hur kommer då dehär påstådda varghybriderna till?

För det första har jag aldrig sagt det. För det andra är det ganska enkelt, båda är hunddjur, en tik löper, dom parar sig och det blir valpar. Vargen försvarar sitt revir i skogen= Hunden kan bli dödad eller skadad.

Öhhhh...nä....jag har väl aldrig påstått att du har sagt det heller. var i hela friden får du det ifrån? :o

Sen står det tydligt " En allmän fundering"

Jösses!

Lugn, jag bara svarar på ditt inlägg. Försöker föra fram att jag inte tycker/har sagt att vargen dödar skoningslöst.

Vad är det då som jag har påstått att du sagt?

Och skippa gärna den nedlåtande tonen nästa gång som du bara vill svara. Svaret blir nämligen inte så trevligt.......

Du missförstår mig...någon lär ju tydligen ha sagt det eftersom du skrev så? jag svarade på ditt inlägg och ville säga att jag inte tycker vargen dödar skoningslöst...ber om ursäkt för den nedlåtande tonen.

Nej....ingen har sagt så. Jag har en egen hjärna och kan sitta och fundera själv. Alla inlägg är inte ett svar på någon annans. Precis som det klart och tydligt stod...... "en liten allmän fundering såhär mitt i tråden"

Det var skrivet med ironi..... eftersom det finns dom både i och utanför tråden som tror/tycker vargen dödar hundar "bara för att".

Hänger fortfarande inte med i vad du menar att jag påstår att du har sagt......

Jag tror att det är du som missförstår....vad KL betyder.

Jag svarade bara att jag inte tycker vargen dödar skoningslöst, att jag inte tycker/har sagt det..inte specifik till bara dig utan andra i tråden också. Och ja jag kan inte/förstår alla "koder" (eller vad jag ska kalla det) är ju i stort sett nybörjare här:p

För det första har jag aldrig sagt det. För det andra är det ganska enkelt, båda är hunddjur, en tik löper, dom parar sig och det blir valpar. Vargen försvarar sitt revir i skogen= Hunden kan bli dödad eller skadad.

Du kanske såg att det stod kl?
KL = Knapplån, dvs man använder sig av sista inlägget för att komma med en allmän fundering.

O du, man kommer ingenstans med att anmäla hörsägen, annat än möjligen att man blir anklagad för att komma med falska anklagelser o förtal + att om man bor på en liten ort förmodligen blir socialt totalt utfrusen o betraktad som paria.
Du har uppenbarligen aldrig bott i små samhällen i Dalarna eller Värmland där varghatet är enormt. Poliser som försöker utreda jaktbrott där man hittat tjuvskjutna vargar möter en vägg av tystnad, dessutom blir de ibland utfrusna/utmobbade ur sina jaktlag.

TS du påstår gång på gång att du inte är vare sig för eller emot vargen, ändå använder du dig av varghatarargument ända från början utav tråden.
Du vill ha reda på specifikt vad vargen tillför, kanske dags att läsa på om ekologi?
Du pratar om befolkningsökning, då kan du ju rösta på ett parti som vill förhindra invandring, eftersom utan invandring lär vi få en negativ befolkningsutveckling. I stora delar av världen som trots flera vargar per kapita o som inte har några större problem med varg så är befolkningstätheten vida högre än i Sverige.
Du påstår gång på gång att folk inte vågar ha djur på bete o att de är rädda för sina barn, var får du det ifrån? Majoriteten av fårnäringen är inte emot varg, inte de med am/di/kött kor heller, nöt är bättre på att försvara sig.

Vad gäller fakta o ev utveckling o vargarnas framtid så är det upp till våra folkvalda att ta de besluten, förhoppningsvis välunderbyggda underlag framtagna av forskare som kan det där bättre än oss på internetfora. Förhoppningsvis låter de sig inte styra av en liten minoritet med en stark lobbyverksamhet.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 380
Senast: ako
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 735
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 402
Senast: nybörjare
·
Katthälsa Jag har kommit till en punkt där jag insett att min katt inte längre är att lita på :( När han inte får som han vill protesterar han å...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
16 062
Senast: LottaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar