Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur löser man det med mer varg? Jag har fått till mig i tråden att varg ingår i faunan, att ekosystemet inte fungerar utan varg, att vargar inte är ett problem om de får vara ifred. Att vargar håller nere exempelvis älgstammen. Bra exempel, men inte tillräckligt bra för att det inte går lösa på annat sätt ( genom jakt, genom andra rovdjur, genom ).
Jag säger inte att det inte har hänt men nog skulle det ha kommit fram rätt omgående...det jobbar en hel del personer på pappersbruk och det pratas en hel del, så någon borde ha sagt till någon osv osv. Vargfrågan är ju rätt så stor så det borde kommit fram i media om det brändes vargar på pappersbruk, eller? Om man vill behålla jobbet så finns ju alternativet att anmäla anonymt.
Förklara gärna mer. Varför utfodrar man vildsvin när de redan är ( för) många och sedan kallar man dem problem och vill skjuta av dem? Att stödfodra rådjur och älgar är en sak ( och jag fattar att grisar tar sig fram även till de borden) men vildsvin som håller på att bli en sanitär olägenhet i våra trakter. Varför matar man dom?
Nu får du förklara vad du menar, anser du att experterna inte klarar av att avgöra vad för nivå vi bör ha på vargstammen och hitta en balans på hur mycket varg som är rimligt att ha?
Nu får du förklara vad du menar, anser du att experterna inte klarar av att avgöra vad för nivå vi bör ha på vargstammen och hitta en balans på hur mycket varg som är rimligt att ha?
Nu var inte svaret till mig, men hur ska även experter kunna veta det? Vargen har ju ökat nu inom de senaste 6-7 åren i Sverige och vi är ett annat samhälle idag än vi var "förr" när vi hade mer varg här i Sverige. Ytan har minskat sen dess. Hur det blir "idag" med en ökad vargstam kan vi bara vänta på och se vart det leder. Det gör mig lite sorgsen att vi bara ska vänta och se innan vi kan agera för hur det skapas mest balans för allas bästa.
Jag skrev det innan, men befolkningen ökar, vi hugger ner mer skog, vi bygger ut mer och mer i våra städer, vi tvingar bort de vilda djuren från befolkningen på mindre och mindre ytor som de ska klara sig på. Det blir inte bra i sista änden, trots att vi inte vet hur mycket skada det ger än...
Jag förstår inte upphakningen på antalet vargar. Det är inaveln man vill hålla nere, och den sjunker ju inte för antalet vargar i landet ökar när de kommer från samma individer från början.
Klart att många unga vargar måste bort för att inte vandra in och bilda par och få valpar med sina kusiner.
Det har ju visat sig att de lösningar du nämner inte fungerat särskilt bra, jägare har ju skjutit fel djur, älgstammen är fortfarande inte som den borde (ex sena kalvningar(klarar kommande vinter mindre bra) p.g.a att många av de handjur som finns inte är tillräckligt kraftfulla för att betäcka de brunster som ska)
Andra rovdjur, vilka då? Vargen är toppredator, vilket innebär att andra rovdjur är delvis beroende av och lever på fällda vargbyten, särskilt under vinterhalvåret. Örnar (har faktiskt sluppit utrotning delvis för att människor på vissa ställen får stödfodra med kadaver delar för det finns inte längre i naturen på vis som när varg fanns) mängder av andra fåglar,och andra mindre rovdjur.
Bristen på varg OCH jägares önskan att ha en alldeles för hög klövstam gör att viltet äter upp stor del av de späda skott som senare ska bli träd, lönn,rönn sälg,fågelbär osv, som då kommer bli, redan är, bristvara vilket försvårar överlevnaden för de djur som lever på dessa.
Och du tror att de skulle bränna vargen och mejla ut det i intern infon? Troligare är att det sker på nattskiftet och max 2-3 närvarande och de lär knappast stå för det om någon undersöker.
Det är experternas jobb att göra analyser bedömningar. Ingen kan givetvis veta, men man kan liksom inte sitta och göra ingenting för att man inte vet säkert.
Det jag hänger upp mig på är att du talar om vargens eventuella nytta. Jag vill inte värdera djur och natur utifrån nytta för människor utan istället utifrån egenvärde, vilket jag tycker att biologisk mångfald har.
Har jag hakat upp mig på antalet vargar? Hur kom du till den slutsatsen?
Nu var inte svaret till mig, men hur ska även experter kunna veta det? Vargen har ju ökat nu inom de senaste 6-7 åren i Sverige och vi är ett annat samhälle idag än vi var "förr" när vi hade mer varg här i Sverige. Ytan har minskat sen dess. Hur det blir "idag" med en ökad vargstam kan vi bara vänta på och se vart det leder. Det gör mig lite sorgsen att vi bara ska vänta och se innan vi kan agera för hur det skapas mest balans för allas bästa.
Jag skrev det innan, men befolkningen ökar, vi hugger ner mer skog, vi bygger ut mer och mer i våra städer, vi tvingar bort de vilda djuren från befolkningen på mindre och mindre ytor som de ska klara sig på. Det blir inte bra i sista änden, trots att vi inte vet hur mycket skada det ger än...
Men vargen tar garanterat många sjuka, felavlade , svaga djur , som i sen tur ser till at stammarna håller sig friska o sunda
Vilken av experterna? Jag hörde en föreläsning av en som forskar på just vargens genetik och hon menade att det antagligen behövs minst ett par tusen vargar för en långsiktigt livskraftig population. Andra experter säger andra saker.
Oavsett hur man bestämmer måste det bli en kompromiss mellan olika värden och det är ett politiskt beslut, ett beslut alla är delaktiga i och inte bara ett fåtal experter som utgår enbart ifrån sin egen värdegrund och sina intressen.
Givetvis finns det, det finns idioter i alla kategorier, men att få det att låta som att de flesta jägare resonerar så tycker jag är lite magstarkt.