Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?
Kl
Eftersom ni redan bestämt åt mig vad jag tycker och hittar på, vinklar och vänder på det, så tänker jag inte bemöta något specifikt inlägg. Jag har redan förklarat varför jag länkade till vissa sidor och när ni nu börjar dra upp att jag borde vara rädd för bandmask, att jag ska rösta på ett visst parti för att jag skrev att folkmängden ökar (
) mm , ja, då blir det bara löjligt.
Visst kommer vi får överlåta allt till experter och de som bestämmer, men man måste väl kunna få diskutera, analysera och fråga ändå. Jag trodde att detta var ett forum att göra det?
Om det känns bättre kan vi ju säga att jag är varghatare då. Kan jag då få svar på vad vargen gör för nytta och om den behövs i vårt ekosystem? Eftersom jag själv mest kommit i kontakt med det negativa som står om vargen, så kan det ju vara roligt att höra det positiva?
Att vargen är en predator är jag helt överens med, men just i Sverige finns ju vargen ganska samlat i vissa områden bara. Här i småland, finns den inte alls, förutom enstaka fall som vandrar förbi, och vi har inga problem med att viltet är för mycket, då skjuts det av. Därav menar jag, att vargen inte verkar speciellt viktig för vår natur i det avseendet, för oavsett om man nu vill ha jägare eller inte, så tar inte vargen allt som behöver jagas ändå. Jägarna behövs ändå och då har vargen en mindre betydelse för de djur ( älgar) som de tar.
Jag känner en hel del jägare, vart sambo med en jägare i flera år vars hela familj jagade och har ganska stora marker med skog, har släktingar som jagar, en morfar som var skogsvaktmästare. Det har inte med saken att göra, men jag tror att jag har en del insikt i hur skog och natur fungerar i och med detta. Jag har sett hur det går till, lyssnat och vart med morfar i skogen sen barnsben, frågat jägare om det jag vill veta om jakt. Jag kan absolut inte allt, jag är absolut ingen expert, men jag är heller inte någon som inte vet något om hur det fungerar i naturen.
Fortfarande så är jag intresserad av vargfrågan. Eftersom vi inte har varg här, men kan komma att få det om den ökar, så vill jag veta era åsikter om vad den gör för bra, alltså vad är positivt med vargen?
Jag kan inte mer om den än det jag har läst, och då är det ofta negativa artiklar som när den har rivit får i en hel hage, tuggat sönder hundar i skogen, och vilken skada den gör för renskötelsen i norr mm.
DÄRFÖR frågar jag nu om det positiva med den. Man kan absolut ha en åsikt att man bara vill att den ska få finnas i våra skogar för att den ska få finnas, det är upp till var och en att tycka något om det. Men jag är ute efter att höra vad den gör för bra, om den gör mer nytta än skada och vilken nytta. Om det kommer finnas plats för fler i Sverige i framtiden, eftersom samhällerna breder ut sig och skogen blir mindre. Kommer ökningen av varg medföra att våra boskapsdjur får det sämre i framtiden. Alltså att tänka lite längre än att den är ett vackert djur som finns i faunan och ska bevaras. Går det att diskutera det med er, utan att blanda in bandmask och vilket part jag ska rösta på?
Någon gav tex ett bra svar angående att örnar behöver stödmatas utan varg. Finns det fler bra svar?