Vargar och hundar, hur ska det gå?

Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Hen verkar ju inte ens jobba kvar där. Vad är det Hen ska höra och anmäla då?:banghead:

Då kan ju hen anmäla isf om det inte är hens arbetskamrater längre och slipper förlora jobbet. Det kan ju vara vem som helst som anmält då.

Då kan ju hen anmäla isf om det inte är hens arbetskamrater längre och slipper förlora jobbet. Det kan ju vara vem som helst som anmält då.

Jag tror jag skrivit att det hände för flera år sen... Så--- du anser att jag
1) ska anmäla hörsägen
2) ska anmäla trots att detta hände för flera år sen
3) anser att brott ska anmälas trots att de bygger på hörsägen
Har jag förstått rätt?

Att du orkar........
Fortfarande. Hen har inga bevis!!! :banghead: :arghh:

Vad i hela friden tror du de ska hitta om vargarna är uppeldade sen länge och inte en kotte vill prata för att då åker dom själva dit.

Jag ger upp!

Jag tror dessutom att jag är fullt kapabel att avgöra själv när och om det fungerar att anmäla. För det behöver jag inte hjälp av någon "tyckare" på ett forum. ;)

Att du orkar........
Fortfarande. Hen har inga bevis!!! :banghead: :arghh:

Vad i hela friden tror du de ska hitta om vargarna är uppeldade sen länge och inte en kotte vill prata för att då åker dom själva dit.

Jag ger upp!

Nej men man kan iaf anmäla/tipsa polisen om att sånt försiggår. Förstår väl att dom inte hittar något om det gått flera år.

Ja inte kan ju jag tvinga hen om det är det du försöker säga? Ok så låt säga att hen hör det om och om igen vad dom håller på med, då är det inte rimligt att anmäla?

Du är ute på svag is om du hävdar att man ska anmäla hörsägner om brott, polisen skulle bli överhopade och inte leder det till något.

Va? Vadå utrota människor, vart skrev jag det? Eller hur tolkade du det så?

Jag skrev en fråga eftersom vi redan har förstört naturen och det börjar bli mindre och mindre skog pga att människorna bygger bort den. Alltså tolkar jag det som att människan är problemet.

Jepp, det är vi som ligger inne med hjärnorna. Dessa kan vi t ex använda för att tänka ut smarta lösningar så att de som finns här kan ha det så bra som möjligt, allihopa. :)

Visst, det borde vara det bästa, men när vi inte får plats längre, hur ska vi då alla kunna ha det bra allihopa? Ekvationen går inte ihop längre. Det är ju flera arter ( i både faunan och floran) som är hotade redan idag pga oss, det blir inte bättre i framtiden och resurserna tar slut någon gång.

Ok men om den inte gör någon direkt nytta, hur många vill du ha då?
Jag är alldeles för dåligt insatt för att svara på vare sig nytta eller antal - men jag tycker som sagt inte att man kan bortse från egenvärdet naturen i sig har; med det som kommer med den.

Jag har svarat på hur många jag vill ha. Jag tycker antalet idag är ganska rimligt. Jag tror att det blir problem med en ökning.

Visst har naturen ett egenvärde, men i alla tider har människan tex jagat. Vi håller idag nere vissa stammar/arter ( djur och växter) för att de blir sjukdomar och obalans i naturen annars. Jag ser inget konstigt att hålla nere även vargen ( obs, inte utrota, hålla nere skriver jag ) under dessa premisser vi har idag. Den gör en hel del skada också, precis som älgar, rådjur, viltsvin mm gör om de är för många.

Jag har svarat på hur många jag vill ha. Jag tycker antalet idag är ganska rimligt. Jag tror att det blir problem med en ökning.

Visst har naturen ett egenvärde, men i alla tider har människan tex jagat. Vi håller idag nere vissa stammar/arter ( djur och växter) för att de blir sjukdomar och obalans i naturen annars. Jag ser inget konstigt att hålla nere även vargen ( obs, inte utrota, hålla nere skriver jag ) under dessa premisser vi har idag. Den gör en hel del skada också, precis som älgar, rådjur, viltsvin mm gör om de är för många.

Jaha, var det så du menade. Knepig slutsats.

Men vi håller väl nere vargantalet, det skjuts väl vargar då och då?

Sverige kan utan vidare ha de vargar som finns idag. Finner uttrycket "gynnsam bevarandestatus" hysteriskt roligt i sammanhanget. Det säger nämligen att de som använder det inte har en aning om hur många som egentligen behövs... Dessutom hävdas det att man ska skjuta ut varg för att minska inaveln (hur det nu ska gå till)... F.ö. har jag biologer i min bekantskapskrets som inte är speciellt övertygade om att vargen lider av speciellt mycket inavel.

*KL*

Känns den här tråden hemma på Hund?

Handlar det här tråden verkligen om problematiken hund/varg eller handlar det om Vargens nytta i naturen, vargen mot andra djur, jaktens vara eller icke vara, hur vargar fungerar ect?

Finns en vargtråd på Senior att ta de funderingarna i.

Här hör jag dig säga, vagen är viktig, men jag och mina medmänniskor och vår bekvämlighet är viktigar. Behöver människan resurser så får vargen stryka med. Stämmer det?

Du läser in väldigt mycket som jag inte skriver, det är ganska irriterande. Jag anser faktiskt inte vargen är så himla viktig efter vad jag kommit fram till, men jag vill ha kvar den ändå. Jag som egen person kan inte göra något åt att människor bygger, skövlar skog och ynglar av sig så att vi blir fler, men visst, jag bryr mig om ifall folk har tak över huvudet och mat på bordet, det erkänner jag. Jag bryr mig även om ifall vargen får leva, men om jag ska välja, så ser jag hellre att min granne har en bostad än att en varg finns i skogen. Faktiskt tror jag de flesta människor tänker på människan först, annars hade inte världen sett ut som den gör.

Gäller det samma ellefanter, lejon, noshörningar, apor mfl? Andra länder har andra problem och ofantligt mycket större än Sverige skulle jag tro.
Har vi inte plats för obekväma djur annat än i djurparker?

Det handlar inte om ifall djuren är bekväma eller inte. Troligtvis kommer flera av dessa djur att minska i antal pga människan också. Jag är inte insatt i dessa djur hur det har påverkat dem redan, men att de ÄR påverkade vet jag. Vi är många människor genom olika organisationer som försöker rädda utrotningshotade djur, men återigen,när vi hugger ner regnskogen så kommer vi knappast kunna ha lika många pandor kvar heller. Människan har återigen förstört naturen för mycket för det.

Jag säger, vi människor får anpassa oss och ge utrymme för vargen och andra djur. Vi har inte rätt att utrota ett enda (utom möjligen huvudlöss och liknade).

Personligen anser jag att djur och natur även kan bli lidande av en sådan anpassning. Många djur är inte helt anpassningsbara så de kan flytta in i staden när vi bygger bort skogen för dem. Det blir för mig djurplågeri att stressa djuren bort från sitt hem om de blir för många.

Detta är djurplågeri för mig, mot den stackars vargen som de tvingade flytta gång på gång för att göra något bra för att hon var viktig genetiskt. Djurplågeri... Att kostnaden dessutom är skyhög för ett enda djur, det är helt otroligt.

http://allehanda.se/start/solleftea/1.5695366-junselevargen-pa-vag-norrut-igen

*KL*

Känns den här tråden hemma på Hund?

Handlar det här tråden verkligen om problematiken hund/varg eller handlar det om Vargens nytta i naturen, vargen mot andra djur, jaktens vara eller icke vara, hur vargar fungerar ect?

Finns en vargtråd på Senior att ta de funderingarna i.

Eftersom jag startade tråden, så svarar jag. Det skulle den gjort om inte folk ändrade vinklingen på den från start. Vill moderator stänga den, flytta den eller köra ihop den med seniors vargtråd, är det inga problem för mig.

Nej, det gör vi inte. Vargen ökar mer och mer även om några skjuts

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=4907499

Jo fast är det viss jakt på dem så regleras ju ändå antalet, även om det inte hålls vid den siffran du (?) och Per Mellström skulle önska? Nu i vinter är det ju jakt på dem i 3 län, så visst jagas de - bara inte så mycket som jägarna vill?

Det är ju uppenbarligen inte klarlagt riktigt än vad som är en "rimlig nivå" - det får ju experterna avgöra tänker jag. Jag personligen har ingen uppfattning om huruvida det är rimligt med 100 eller 500 vargar.

Jo fast är det viss jakt på dem så regleras ju ändå antalet, även om det inte hålls vid den siffran du (?) och Per Mellström skulle önska? Nu i vinter är det ju jakt på dem i 3 län, så visst jagas de - bara inte så mycket som jägarna vill?

Det är ju uppenbarligen inte klarlagt riktigt än vad som är en "rimlig nivå" - det får ju experterna avgöra tänker jag. Jag personligen har ingen uppfattning om huruvida det är rimligt med 100 eller 500 vargar.

Det är klart experterna får avgöra ( ihop med politiker, eu och alla andra som bestämmer), vi har inte något att säga till om.

Jag vet inte heller vad som är en rimlig nivå, men eftersom vargen har ökat redan ( inom ett par år), så har ju också problemen med vargen, ökat enligt vad man läser iallafall. I min tanke känner jag då att det är en ok nivå nu, den överlever, den finns, men vi bör inte låta den öka mer, då vi ser hur problemen ökar efter antal.

Diskutera kan man väl göra även om man både har olika åsikter och inte är expert?

Det är klart experterna får avgöra ( ihop med politiker, eu och alla andra som bestämmer), vi har inte något att säga till om.

Jag vet inte heller vad som är en rimlig nivå, men eftersom vargen har ökat redan ( inom ett par år), så har ju också problemen med vargen, ökat enligt vad man läser iallafall. I min tanke känner jag då att det är en ok nivå nu, den överlever, den finns, men vi bör inte låta den öka mer, då vi ser hur problemen ökar efter antal.

Diskutera kan man väl göra även om man både har olika åsikter och inte är expert?

Klart man kan diskutera, men min poäng var att om man nu anser att det är en rimlig nivå nu och experterna sedan kommer fram till att njäe, 400 är faktiskt rimligt, då får man ju anpassa sig - just eftersom de finns här och alltså då har ett egenvärde och då spelar det inte längre någon roll vilken nytta man själv har av dem.

Och som sagt; problemen kanske ökar, men är det så mycket problem om man jämför och ser till andra "problem" och farligheter som vi lever med, just för att företeelserna finns? Förgiftade köttbitar, hundar som blir påkörda, människor som blir påkörda eller attackerade av älg, bandmask, drunkningsolyckor etc etc.

Vargen får, verkar det som, helt hysteriskt mycket skit för sin "blodtörst" och sin farlighet, när det finns massor av saker som är minst lika farliga och oftast farligare.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 380
Senast: ako
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 735
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 402
Senast: nybörjare
·
Katthälsa Jag har kommit till en punkt där jag insett att min katt inte längre är att lita på :( När han inte får som han vill protesterar han å...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
16 062
Senast: LottaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar