Vargar och hundar, hur ska det gå?

Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Det är klart experterna får avgöra ( ihop med politiker, eu och alla andra som bestämmer), vi har inte något att säga till om.

Jag vet inte heller vad som är en rimlig nivå, men eftersom vargen har ökat redan ( inom ett par år), så har ju också problemen med vargen, ökat enligt vad man läser iallafall. I min tanke känner jag då att det är en ok nivå nu, den överlever, den finns, men vi bör inte låta den öka mer, då vi ser hur problemen ökar efter antal.

Diskutera kan man väl göra även om man både har olika åsikter och inte är expert?

Naturligtvis bär den svenska naturen ett betydligt större vargbestånd.
Men risken att det skulle sluta som i Finland blir då överhängande.
Man är väl nere på ca 140 djur där nu.
Till stor del beroende på att folk ute i bygden tröttnat på beslut som tas över deras huvuden och börjat agera istället.

Risken känns ganska stor att folk tröttnar till slut när inte naturvårdsverket får göra sitt jobb och förvalta stammen. Licensjakten som skulle va i vinter blev väl inställd efter överklaganden från de som överklagar varenda beslut till jakt de tar.
Är inte säker på om de ändrats så dom får jaga igen men sist jag hörde va jakten avblåst.
Det är nog det som gör att folk blir så emot vargen för man är helt låst och får inte göra nått åt sin situation om man har dom runt knuten. Förutom om man kommer på den tuggandes på sitt djur :-( och chansen att man då har en bössa i närheten känns inte så stor.
Om naturvårdsverket får en chans att göra sitt jobb och hålla nere vargbeståndet i kanske nuvarande storlek så kan nog människa och varg samsas.

Jo fast är det viss jakt på dem så regleras ju ändå antalet, även om det inte hålls vid den siffran du (?) och Per Mellström skulle önska? Nu i vinter är det ju jakt på dem i 3 län, så visst jagas de - bara inte så mycket som jägarna vill?

Eftersom Svenska Rovdjursföreningen, Världsnaturfonden och Naturskyddsföreningen har överklagat vårens jakt så blir det ingen förrän domstolen provat fallet. Så troligtvis ingen vargjakt i år.

Däremot skjuts det en del varg ändå, tack vare paragraf 28 i jaktlagsstiftningen. De vargar som skjuts med hjälp av den är ju dock sådana som attackerat tamdjur.

Klart man kan diskutera, men min poäng var att om man nu anser att det är en rimlig nivå nu och experterna sedan kommer fram till att njäe, 400 är faktiskt rimligt, då får man ju anpassa sig - just eftersom de finns här och alltså då har ett egenvärde och då spelar det inte längre någon roll vilken nytta man själv har av dem.

Problemet är ju att man inte vet förrän det möjligen ger problemet. Man har ju redan sett att problemet har ökat ihop med att vargstammen ökat, så logiskt enligt mig, borde väl vara att det är bra som det är nu, med ca 350-400 djur. Mitt ansvar i det lilla hela, är att jag om möjligtvis kan påverka det lite innan det blir ett större problem. Det kan jag göra via att ta ett beslut om vad jag tycker, och hur jag ska kunna göra min lilla röst hörd i tex politiken. Genom att följa med vilka politiker som står närmast det jag tror på.

Och som sagt; problemen kanske ökar, men är det så mycket problem om man jämför och ser till andra "problem" och farligheter som vi lever med, just för att företeelserna finns? Förgiftade köttbitar, hundar som blir påkörda, människor som blir påkörda eller attackerade av älg, bandmask, drunkningsolyckor etc etc.

Det finns absolut en poäng i det du skriver, men att jämföra blir fel för mig. Vi har massor av ganska stora problem i samhället, men det går inte diskutera alla världsproblem och jämföra dem i en och samma tråd. Alla fall av problem kan vara lika ( mindre eller mer) problematiska, men just nu i denna tråden ville jag diskutera varg. I en annan tråd kan vi ta upp förgiftat kött, bandmask eller vad det än må vara. Man kan inte klumpa ihop alla problem och göra det till ett stort problem. Detta var ett en gren i trädet som jag ville diskutera.

Vargen får, verkar det som, helt hysteriskt mycket skit för sin "blodtörst" och sin farlighet, när det finns massor av saker som är minst lika farliga och oftast farligare.

Håller med, det var därför jag hoppades på att jag skulle få en massa positiva överraskningar i tråden att vargen gjorde nytta, att den behövdes, att den fyllde en roll. Tyvärr fick jag inte det, utan bara en massa tjafs om att jag är varghatare, hur fel jag tänker och vilka felaktiga sidor jag länkat till, detta trots att jag förklarat ett antal gånger var jag står och att jag söker ren fakta och information. Jag ville ha en seriös diskussion, men folk fokuserar på annat och gör påhopp och vrider till det istället så man bara blir irriterad.

Naturligtvis bär den svenska naturen ett betydligt större vargbestånd.

Hur vet du det? Jag vill ha fakta om att det är så.

Men risken att det skulle sluta som i Finland blir då överhängande.
Man är väl nere på ca 140 djur där nu.
Till stor del beroende på att folk ute i bygden tröttnat på beslut som tas över deras huvuden och börjat agera istället.

Nu vet jag inte hur det ser ut i Finland, men att politiker och andra som bestämmer ( vet inte hur allt hänger ihop och vilka instanser som kommer fram till vad), går över huvudet är aldrig bra.

För att få en human bild av situationen måste man ( enligt mig) lyssna på folk som lever med vargen. Hur ser problemen ut, hur gör vi för att det ska bli bättre, kan "vi" få ekonomiskt stöd för bättre stängsel, klarar vi vargattacker i våra fårhagar för att klara av att hålla kvalite på djurhållningen, på naturen, på köttet/ullen som våra får ge. Klarar man förutsättningarna, och vad leder det till. Vill vi ha öppna marker och får, eller måste vi ha mindre varg om det ska fungera. Vad vill folket, och hur ser det ut i verkligheten ( inte vad politiker bara tycker), hur stort är problemet tex ekonomiskt. Det finns så mycket att ta hänsyn till.

Risken känns ganska stor att folk tröttnar till slut när inte naturvårdsverket får göra sitt jobb och förvalta stammen. Licensjakten som skulle va i vinter blev väl inställd efter överklaganden från de som överklagar varenda beslut till jakt de tar.
Är inte säker på om de ändrats så dom får jaga igen men sist jag hörde va jakten avblåst.
Det är nog det som gör att folk blir så emot vargen för man är helt låst och får inte göra nått åt sin situation om man har dom runt knuten.

Men att ha dem runt knuten, är det ett problem? Jag frågar av nyfikenhet eftersom vi inte har varg. OM det är ett problem, så ser jag det som att problemet ökar med fler individer. Ja, alltså fler får dem inpå knuten.

Förutom om man kommer på den tuggandes på sitt djur :-( och chansen att man då har en bössa i närheten känns inte så stor.
Om naturvårdsverket får en chans att göra sitt jobb och hålla nere vargbeståndet i kanske nuvarande storlek så kan nog människa och varg samsas. Här slutade ditt inlägg, men det försvann...

Jag tror också vargbeståndet är ganska bra idag. Därför blir jag lite orolig för att stammen ökar ganska fort. Idag kan vi, med ekonomisk hjälp för de drabbade, leva i ganska bra harmoni. Med en ökning tror jag inte det.

Två av länkarna går till samma sida, men jag har läst båda. Vad vill du säga med dem?

Ena länken handlar om att vi inte ska vara rädda för rovdjur som exempelvis vargen.

Den andra om att vi i Sverige "kanske" kan se en positiv utveckling av att ha varg som att se det som att "det är rimligt att anta" att de kan gynna vanliga och ovanliga asätare.

I länk 1 undrar jag vem som ska ha skrivit något om att det handlar om rädsla (eftersom artikeln handlar om det)?

I länk 2 undrar jag i sanningshalten i jämförelsevis med den länk som jag och Araslei la ut samtidigt där det påstås att vargen inte har betydelse för ekosystemet alls om vi inte har mer än 4000 djur i Sverige? .

Jag sjunger Di Leva och undrar : Vem ska jag tro på ,tro på ,tro på , när det är såhär.....

Första stycket i din länk

Vargstammens ökning har inte medfört någon nämnvärd ökning av födotillgången för asätarna. Det beror på att älgjägarna minskar jaktuttaget i vargtäta områden. Och jägarna bidrar också till asätarnas födobas, eftersom de lämnar kvar slaktrester i skogen. Men älgjakten sker endast under hösten medan vargarna jagar älg året runt. Det medför att asätarna får en jämnare födotillgång i vargtäta områden. Det visar studier från Grimsö forskningsstation, som tillhör Sveriges lantbruksuniversitet.

Varg stammens ökning har INTE medfört någon nämndvärd ökning av födotillgången... Självklart att vargen kan lämna slaktavfall året om, medan jägarna gör det under perioder. I artikeln står det alltså att det är jägarna, och inte vargen som tillför mest föda för dessa.

Vad vill du säga med länkarna? Att vi inte ska vara rädda, att vargen "hjälper" till med föda åt asätarna eller vad?

Senast ändrad:

Första stycket i din länk

Vargstammens ökning har inte medfört någon nämnvärd ökning av födotillgången för asätarna. Det beror på att älgjägarna minskar jaktuttaget i vargtäta områden. Och jägarna bidrar också till asätarnas födobas, eftersom de lämnar kvar slaktrester i skogen. Men älgjakten sker endast under hösten medan vargarna jagar älg året runt. Det medför att asätarna får en jämnare födotillgång i vargtäta områden. Det visar studier från Grimsö forskningsstation, som tillhör Sveriges lantbruksuniversitet.

Varg stammens ökning har INTE medfört någon nämndvärd ökning av födotillgången... Självklart att vargen kan lämna slaktavfall året om, medan jägarna gör det under perioder. I artikeln står det alltså att det är jägarna, och inte vargen som tillför mest föda för dessa.

Vad vill du säga med länkarna? Att vi inte ska vara rädda, att vargen "hjälper" till med föda åt asätarna eller vad?

Att vargen är en tillgång för andra arter och behövs i faunan. Vill du inte se fakta för vad det är, så kan jag tyvärr inte göra mer. Biologer har dock mer på fötterna än både du och jag i detta sammanhang, så det är vad DE säger (inte jag). Jag läser och lär och har levt med varg nära, och inte lidit av det.

Att vargen är en tillgång för andra arter och behövs i faunan. Vill du inte se fakta för vad det är, så kan jag tyvärr inte göra mer. Biologer har dock mer på fötterna än både du och jag i detta sammanhang, så det är vad DE säger (inte jag). Jag läser och lär och har levt med varg nära, och inte lidit av det.

Jag ifrågasätter för att ett par att de länkarna säger annat än de jag länkade till innan. Tex denna, där 15 ekologer uttalar sig. Hur vet jag ( eller du) vilken som stämmer och är sann?

http://www.dn.se/debatt/for-att-paverka-naturen-kravs-minst-4000-vargar/

Det kan man inte veta förän det är testat och jämfört - alltså nte möjligt Man kan utvärdera, läsa på ämnet och bilda sig en uppfattning men vet gör man sällan. Vissa artiklar som merparten på vargfakta ( en del stämmer säker dock och annat delvis) kan man avfärda medan om man går till de som baserar sig på forskning så är sannolikheten större.

När jag värdera fakta på internet så kollar jag oftast på källan och källorna till eventuella medhållare samt var det publiceras. I infekterade ämnen bör man vara försiktig med vad man tror på

Det kan man inte veta förän det är testat och jämfört - alltså nte möjligt Man kan utvärdera, läsa på ämnet och bilda sig en uppfattning men vet gör man sällan. Vissa artiklar som merparten på vargfakta ( en del stämmer säker dock och annat delvis) kan man avfärda medan om man går till de som baserar sig på forskning så är sannolikheten större.

När jag värdera fakta på internet så kollar jag oftast på källan och källorna till eventuella medhållare samt var det publiceras. I infekterade ämnen bör man vara försiktig med vad man tror på

Jag är försiktig, därför ifrågasätter jag. Nu var ingen av artiklarna från vargfakta, utan ena artikeln handlade om etologer som uttalat sig, i den andra om biologer som uttalat sig. Artiklarna var inte samstämda i sin fakta, vilket gör att jag inte vågar se sanning eller fel i någon. Därför jag i fågasätter istället. Inte fasiken vet jag vem som kan ämnet bäst av dessa biologer eller etologer. Forskning antar jag båda tar del av/håller sig till i ämnet eftersom de verkar veta båda två, men med olika svar?

Alla arter har existensberättigande i faunan OAVSETT om de gör nytta eller inte (vilket vargen gör).

Ja se där ja...vad sa jag om älgen ;)

Jätteintressanta länkar. Med fakta.

Tack :)

Fast det där om älgen är ju redan omdiskuterat. Det fåtal vargar vi har i Sverige idag påverkar inte älgen. Science-forskningen grundar sig på orörd natur, vilket Sverige inte har. Därför är den inte applicerbar här. Vilket även står om man läser forskningsrapporten.

Att vargar dödar året om är ju ganska logiskt. Det hade jägare kunnat göra också, men nu ser ju inte lagstiftningen ut så.

Återigen:
http://www.dn.se/debatt/for-att-paverka-naturen-kravs-minst-4000-vargar/

Tillägg: Citaten i Plos one-länken är ju till och med hämtade från en bok som några av de etologer som skrivit debattartikeln i DN har skrivit, bland annat Håkan Sand och Camilla Wikenros.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 380
Senast: ako
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 735
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 402
Senast: nybörjare
·
Katthälsa Jag har kommit till en punkt där jag insett att min katt inte längre är att lita på :( När han inte får som han vill protesterar han å...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
16 062
Senast: LottaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar