Vargar och hundar, hur ska det gå?

Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Som sagt grovtjaktbrott tar man inte så lätt på...skulle bli väldigt förvånad om "Lisa" ringde in en anmälan om att det skjuts och bräns vargar och ingenting görs.

Ja man kan inte tvinga någon att anmäla. Det blir ju inte direkt lättare att få bukt på problemet om alla skulle tänka/agera så. Synd att man inte vågar stå på sig bara.

Men nu har ju du möjligheten att anmäla :)
Du vet ju också. Så många pappersbruk finns inte i Värmland :)

Jag tycker inte att man kan vimsa bort egenvärdet och bara bry sig om vilken nytta någon eller något gör. Det hör ihop och är alldeles för viktigt för att strunta i.

Vimsa bort? Ska vi börja utrota människor?

När du frågar varför vargen behövs kommer man (jag?) oundvikligen in på tankar om annat också; varför skulle du behövas? Din hund? Människor som inte bidrar till samhället? Etc etc. Man kan helt enkelt inte vara så självisk och enkelspårig att man bara utgår från vilken nytta något har för en själv.

Det går inte komma ifrån att människan med mest utvecklad hjärna "bestämmer" över hur vi vill att det ska se ut. Det är knappast djuren som hugger ner skog och bygger städer, oavsett vem man nu än anser har rätt till att bestämma.

Ponera nu då att vargen "inte gör någon nytta" dvs de behövs kanske egentligen inte. Vad anser du att vi ska göra med dem då? Skjuta ihjäl allihopa? Eller varför vill du veta exakt varför de behövs?

Jag har redan svarat på det. Jag vill ha kvar den varg vi har, inte att den ökar

Mitt svar på den frågan är helt klart nej. Vargen, du, jag, arbetslösa, hundar etc etc har ett egenvärde och nu finns de här. Några har naturen "plockat fram" (vargar) och några har vi skapat oss själva (hundar). Vi får anpassa oss och försöka hitta lösningar där vi kan finnas allihopa.

Som sagt; Vad spelar det egentligen för roll vilken nytta de gör?

Nyttan har med hur mycket antal det bör finnas för att ha en så bra balans som möjligt.

Nyttan har med hur mycket antal det bör finnas för att ha en så bra balans som möjligt.

Va? Vadå utrota människor, vart skrev jag det? Eller hur tolkade du det så?

Jepp, det är vi som ligger inne med hjärnorna. Dessa kan vi t ex använda för att tänka ut smarta lösningar så att de som finns här kan ha det så bra som möjligt, allihopa. :)

Ok men om den inte gör någon direkt nytta, hur många vill du ha då?
Jag är alldeles för dåligt insatt för att svara på vare sig nytta eller antal - men jag tycker som sagt inte att man kan bortse från egenvärdet naturen i sig har; med det som kommer med den.

Men nu har ju du möjligheten att anmäla :)
Du vet ju också. Så många pappersbruk finns inte i Värmland :)

Lättast vore nog om den som hörde det och visste vilka personerna var anmälde än att någon ringer och säger" jag har läst på ett forum om bla bla" blir lite troligare då.:)

Jag håller med om att vi människor förstör vår natur, det började vi med långt innan både du och jag var födda. Världens befolkning ökar hela tiden och vi kommer fortsätta förstöra.

För mig handlar det inte om vem som har rätt att leva eller inte, det handlar om hur det ser ut idag i våra samhällen, hur vi alla ska kunna ha en plats på olika sätt. Det finns nämligen inte plats snart,inte plats för att vi alla ( människor, natur och djur) ska kunna leva på det bästa sättet längre. Det är så oerhört många djur som behöver vår skog, men den hugger vi ner istället. Var ska alla djur bo? Ja, det är tragiskt som faan, men det ser ut så, det är fakta och utifrån det får man ta ett beslut om hur det ska se ut. Där kommer vargen in. Finns det plats för fler vargar i det samhället vi har idag. Jag skriver fler, för jag vill ha kvar de som finns, men jag är mycket tveksam till om de bör ökas. Kan man tänkas sig att det blir ett problem om de ökas, att annat i naturen blir påverkat på ett negativt eller positivt sett?

Här hör jag dig säga, vagen är viktig, men jag och mina medmänniskor och vår bekvämlighet är viktigar. Behöver människan resurser så får vargen stryka med. Stämmer det?

Gäller det samma ellefanter, lejon, noshörningar, apor mfl? Andra länder har andra problem och ofantligt mycket större än Sverige skulle jag tro.
Har vi inte plats för obekväma djur annat än i djurparker?

Jag säger, vi människor får anpassa oss och ge utrymme för vargen och andra djur. Vi har inte rätt att utrota ett enda (utom möjligen huvudlöss och liknade).

Som sagt grovtjaktbrott tar man inte så lätt på...skulle bli väldigt förvånad om "Lisa" ringde in en anmälan om att det skjuts och bräns vargar och ingenting görs.

Ja man kan inte tvinga någon att anmäla. Det blir ju inte direkt lättare att få bukt på problemet om alla skulle tänka/agera så. Synd att man inte vågar stå på sig bara.

Jag har inga problem med "att stå på mig". Det har jag gjort flertalet gånger. Däremot tänker jag inte uppta polisens tid med saker som endast kommer att förnekas. Finns ingen som kommer att säga "javisst- vi bränner skjutna vargar" och inte heller kommer det att hittas något bevis. Inte heller vad det de jag hörde prata som var delaktiga, däremot visste de vilka som var det (och de lär inte säga vilka det var). Förutom det var detta flera år sen, jag arbetade på nämnda pappersbruk (jo det finns rätt många i värmland).

Lättast vore nog om den som hörde det och visste vilka personerna var anmälde än att någon ringer och säger" jag har läst på ett forum om bla bla" blir lite troligare då.:)

Det är ju exakt samma utgångspunkt som Hen har....Hen har ju också bara hört.... Du kan ju bara visa upp inläggen att styrka med. Hen har ingenting mer att bygga sin anmälan på än du har. Nu vill ju hen inte anmäla ( antagligen för hen är rädd om sitt jobb och relationen till sina arbetskamrater) utan det är du som tycker att det är viktigt och lägger samvetet på Hen. Du har också möjligheten, även om det är lättare att någon annan gör det.

Lägg inte över något på andra som du själv inte vill göra.

Jag har inga problem med "att stå på mig". Det har jag gjort flertalet gånger. Däremot tänker jag inte uppta polisens tid med saker som endast kommer att förnekas. Finns ingen som kommer att säga "javisst- vi bränner skjutna vargar" och inte heller kommer det att hittas något bevis.

Just bevis kan bli svårt, det håller jag med om, men den som inte letar finner inget heller:) Ett brott är ju ett brott och ska anmälas oavsett om man tror att det är meningslöst, då vet man att problemet finns.

Det är ju exakt samma utgångspunkt som Hen har....Hen har ju också bara hört.... Du kan ju bara visa upp inläggen att styrka med. Hen har ingenting mer att bygga sin anmälan på än du har. Nu vill ju hen inte anmäla ( antagligen för hen är rädd om sitt jobb och relationen till sina arbetskamrater) utan det är du som tycker att det är viktigt och lägger samvetet på Hen. Du har också möjligheten, även om det är lättare att någon annan gör det.

Lägg inte över något på andra som du själv inte vill göra.

Nej det har jag inte. Hen vet vad personerna heter, tid, plats och vad som sas. Tycker det är lite mer än vad jag vet.Och visst kan jag anmäla men jag kan inte nämna varken plats,tid,namn och vad som sas.

Just bevis kan bli svårt, det håller jag med om, men den som inte letar finner inget heller:) Ett brott är ju ett brott och ska anmälas oavsett om man tror att det är meningslöst, då vet man att problemet finns.

Brukar du regelbundet anmäla fortkörare också? Verkligheten är inte alltid som man önskar att den ska vara.

Brukar du regelbundet anmäla fortkörare också? Verkligheten är inte alltid som man önskar att den ska vara.

Nu pratar jag om vargen. Men vill du prata fortkörare så visst. Jag uppfattar dig som att man ska inte anmäla för det tjänar ingenting till?

Nej det har jag inte. Hen vet vad personerna heter, tid, plats och vad som sas. Tycker det är lite mer än vad jag vet.Och visst kan jag anmäla men jag kan inte nämna varken plats,tid,namn och vad som sas.

Härligt när folk tar på sig polisrocken och talar om för andra vad de borde göra :)

Vad tycker du man ska göra om om man vet om att det skjuts vargar? Hålla tyst?

Men herregud! Låt Christensen1 själv avgöra om hen kan göra något. Hen har ju sagt om och om igen att hen inte har någonting som duger att anmäla med.

Det är väl ingen som säger att man inte ska anmäla jaktbrott?!!! Men det finns väl en rimlighet i vad som går att anmäla.

Vad tycker du man ska göra om om man vet om att det skjuts vargar? Hålla tyst?

Det vet i stort sett alla som bor I Värmland. Precis som i stort sett alla vet att de som jobbar med rovdjur på Länsstyrelserna ofta utsätts för hot. Skulle folk anmäla för allt som är olagligt som de hör andra prata om så hade polisen fullt upp.. innebär det att jag också är förpliktigad att anmäla när jag arbetar i en bar och hör folk som pratar om att de köpt narkotika? Det är och förblir hörsägen och inget annat.

Men herregud! Låt Christensen1 själv avgöra om hen kan göra något. Hen har ju sagt om och om igen att hen inte har någonting som duger att anmäla med.

Det är väl ingen som säger att man inte ska anmäla jaktbrott?!!! Men det finns väl en rimlighet i vad som går att anmäla.

Ja inte kan ju jag tvinga hen om det är det du försöker säga? Ok så låt säga att hen hör det om och om igen vad dom håller på med, då är det inte rimligt att anmäla?

Det vet i stort sett alla som bor I Värmland. Precis som i stort sett alla vet att de som jobbar med rovdjur på Länsstyrelserna ofta utsätts för hot. Skulle folk anmäla för allt som är olagligt som de hör andra prata om så hade polisen fullt upp.. innebär det att jag också är förpliktigad att anmäla när jag arbetar i en bar och hör folk som pratar om att de köpt narkotika? Det är och förblir hörsägen och inget annat.

Men hur ska vi annars få bukt med problemet? Och så kan man inte tänka att polisen får fullt upp för då blir ju inga brott anmälda. Det är väl jättebra om man tipsar polisen om narkotika, eller?

Ja inte kan ju jag tvinga hen om det är det du försöker säga? Ok så låt säga att hen hör det om och om igen vad dom håller på med, då är det inte rimligt att anmäla?

Hen verkar ju inte ens jobba kvar där. Vad är det Hen ska höra och anmäla då?:banghead:

Men hur ska vi annars få bukt med problemet? Och så kan man inte tänka att polisen får fullt upp för då blir ju inga brott anmälda. Det är väl jättebra om man tipsar polisen om narkotika, eller?

Du är lite trög, va? ;) Åtminstone verkar du inte fatta vad jag skriver...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 380
Senast: ako
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 735
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 402
Senast: nybörjare
·
Katthälsa Jag har kommit till en punkt där jag insett att min katt inte längre är att lita på :( När han inte får som han vill protesterar han å...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
16 062
Senast: LottaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar