Vargar och hundar, hur ska det gå?

Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Jag tycker verkligen inte att vildsvinsdebatten är särskilt blygsam. Men det beror väl på i vilka medier man läser såklart.

Det finns dessutom en stor skillnad på problem med varg och problem med gris:
Har du stora problem med vildsvin har du laglig rätt att skjuta bort så många du vill, och dessutom i princip när du vill.
Vildsvin har den absolut längsta jakttiden i Sverige, och de stora djuren är bara fredade två månader om året, årsgrisar och yngre får du skjuta året om. Dessutom får du skjuta dom på åtel, och även med lampa på natten om du söker för det.

Hur tycker du att vildsvinsjakten ska göras mer effektiv än vad den redan är?
Där jag bor har vi väldigt mycket vildsvin, men de jagas inte alls.

Där jag bor har vi väldigt mycket vildsvin, men de jagas inte alls.

Så kanske det är, men möjligheten finns. Att man sedan inte tar tillvara på den är ju en annan sak.

Vi har områden häromkring som är helt rena från vildsvin tack vare väldigt hård jakt. Bönderna där har varit effektiva, och har inga problem med sina grödor.

En ledare från Jan Guillou i Aftonbladet ser jag knappast som fakta. Speciellt inte eftersom han tidigare skrivit en debattartikel om hur Afrikas befolkning ska få sälja jakt på elefanter eftersom det främjar artens överlevnad, djuret får ett värde osv.
Lite dubbelmoral om man säger så.

Agrias fakta vad gäller dödade hundar (både jakt och sällskap) ligger ute offentligt och stämmer med vad som anges. Han har dessutom en poäng med vad som skrivs. Långt från alla som bor på landsbygd är mot varg. Jag bodde i Värmland och hade varg hemmavid. Jag är för att det ska finnas varg.
Varghatare är också (som skrivs) inte särskilt mottagliga för argument.

Inget mer än vad jag hörde jägare säga när de skulle ut och jaga varg i värmland...

Vad tråkigt att du omger dig med sådana jägare.
Jag tror ändå inte att dom representerar vad alla jägare tycker, lika lite som att alla "vargkramare" vill ha obegränsade mängder med varg.

Vad tråkigt att du omger dig med sådana jägare.
Jag tror ändå inte att dom representerar vad alla jägare tycker, lika lite som att alla "vargkramare" vill ha obegränsade mängder med varg.

Omger är ett märkligt ordval.. De kommer från olika delar av Värmland. Och ja, det är verkligen trist när folk kan hata ett djur på det sätt som görs.. Helt obegripligt, faktiskt.

Du frågade varför folk tolkade det som du är vargmotståndare och jag svarade. Jag uppfattar dig som en vargmotståndare i förklädnad som försöker få ut vargmotståndarnas budskap förklädd i neutralitetens skrud. Du missyckas kapitalt i mina ögon även om du kanske lurar dig själv, den som är neutral till varg drar inte upp alla varmotståndarnas argument och dessutom länkar till en av deras propagandasidor såsom den skulle innehålla neutral fakta och dessutom ifrågasätter allt som är positivt med varg och blundar för att vargen sett i realtion till andra faror är realtivt ofarlig. Det enda som kan ändra intrycket är om du ändrar ditt sätt att uttrycka dig.

Självklar måste man sätta varghotet i realtion till verkligheten. Om man inte gör det så kan man få de mest ofarliga saker att framstå som hälsovådligt och farliga saker att till synes vara harmlösa.

Vargmotståndare i förklädnad?? Herregud, jag vet inte vad jag ska säga ens.

Som jag redan skrivit har jag ingen aning om vilka sidor/artiklar som riktar sig för vad och vem, jag har googlat, jag har läst tidningar, jag har läst länkar som ligger utlagda både här och där.

Enligt det, så har jag skrivit vad jag har sett och hört (alltså lyssnat/sett på tv, hört debatter, pratat med jägare, pratat med "vargkramare" och " varghatare" googlat, läst artiklar mm.) . Vad som är sanning vet jag inte, det är väl därför jag ifrågasätter nu eftersom det OFTAST kommer fram saker som är negativa om vargen. Vad är det positiva undrar jag då? En naturlig fråga om man mest läser negativt och vill se den andra sidan av saken.

Om du och flera med dig anser att jag är varghatare för att jag ifrågasätter, så får det naturligtvis stå för er. Det är bara det att jag blir ledsen över att bli påhoppad och att folk inte ens vill försöka förstå. Jag tycker nämligen om att diskutera, men det blir inte längre kul när allt ska vändas emot en bara för att man skriver på ett visst sätt. Jag är såhär i mitt sätt att uttrycka mig, jag ser ingen anledning till att försöka ändra mig i det bara att för att vara någon till lags på ett forum. DET tycker jag är tråkig attityd, att man måste vara/skriva/tycka på ett visst sätt för att passa in och duga när man bara vill diskutera ett ämne.

Jag säger ju att jag inte VET den rena faktan och det är därför jag frågar. Vi har inte varg här där jag bor, jag kommer inte i kontakt med dem, jag är inte markägare, jag har inte boskapsdjur, jag jagar inte. Jag skulle alltså kunna skriva att jag bryr mig inte ett skit om vargen finns eller inte för det är inte mitt problem. MEN jag bryr mig av två anledningar. Dels för att ökar vargen så kommer den finnas även här i framtiden. Och jag är då fundersam över hur det kommer gå för folk som har boskapsdjur, hur naturen kommer att förändras och om det kommer bli till det bättre eller sämre. Jag vet ju att vi människor breder ut oss mer och mer efter att vi blir fler på jorden, skogen, betesmarker, ängar minskar i storlek mm. Det är också ett problem, och jag kan då även se att rovdjuren ( bla varg) kommer närmre och närmre människan när vi tar deras skog ifrån dem. Utifrån det, är jag orolig för hur det ska bli i framtiden. Inte för MIN del, utan för de som har barn, för de barn som ska växa upp i framtiden, de som ska fortsätta behålla en natur under andra premisser än den vi har idag.

Tillägg: Man går in i någon sorts försvarställning när man blir anklagad, därför kanske mina svar blir mer emot än för när ni läser och det är inte meningen om det uppfattas så. Tror många människor reagerar med den attityden.

Senast ändrad:

Agrias fakta vad gäller dödade hundar (både jakt och sällskap) ligger ute offentligt och stämmer med vad som anges. Han har dessutom en poäng med vad som skrivs. Långt från alla som bor på landsbygd är mot varg. Jag bodde i Värmland och hade varg hemmavid. Jag är för att det ska finnas varg.
Varghatare är också (som skrivs) inte särskilt mottagliga för argument.

Att vildsvin dödar tio gånger så många hundar som varg är väl ändå ganska logiskt?
Vi har en vildsvinsstam om ca 250 000 djur, och den jagas aktivt med hund.
Vi har en vargstam på ca 300-400 individer.

Detta är ju fakta, men jag vet inte om det är till vargens fördel direkt. Vildsvinsstammen är ju betydligt större än vargstammen.

Det andra han skriver är hans åsikter, inte fakta. Varghatare och vargkramare är nog ungefär lika mottagliga för argument skulle jag tro.

Jag tycker också att det ska finnas varg, och även jag är uppvuxen på landsbygden. Men jag ser även problemen om det blir för många.

Senast ändrad:

Omger är ett märkligt ordval.. De kommer från olika delar av Värmland. Och ja, det är verkligen trist när folk kan hata ett djur på det sätt som görs.. Helt obegripligt, faktiskt.

Uppenbarligen har du ju i vilket fall som helst kommit i kontakt med den typen av jägare, vilket jag inte har. De flesta jag umgås med är ändå jägare.

Kanske är det mer utbrett i Värmland där det är väldigt vargtätt?

Ja, visst är det så. Det är ju inte vargens fel, utan politikens.

Jag tycker verkligen inte att vildsvinsdebatten är särskilt blygsam. Men det beror väl på i vilka medier man läser såklart.

Det finns dessutom en stor skillnad på problem med varg och problem med gris:
Har du stora problem med vildsvin har du laglig rätt att skjuta bort så många du vill, och dessutom i princip när du vill.
Vildsvin har den absolut längsta jakttiden i Sverige, och de stora djuren är bara fredade två månader om året, årsgrisar och yngre får du skjuta året om. Dessutom får du skjuta dom på åtel, och även med lampa på natten om du söker för det.

Hur tycker du att vildsvinsjakten ska göras mer effektiv än vad den redan är?

Jag har verkligen inget svar på hur vildsvinsjakten ska göras mer effektiv..... Jag har inte ens ifrågasatt den jakten. Bara frågat varför debatten inte hörs på samma sätt som vargdebatten. Det finns ingen debatt om svinen här runt Uddevallatrakten...här hörs mer om varg trots att vi har båda. Finns ingen debatt hemma i Dalarna heller... hur lågt i kurs vargen står däruppe vet nog de flesta. Här runt Uddevallatrakten finns svinen...men ännu är de inga mängder ännu. Det är väl därför det saknas debatt.
Jägarna här jagar mest rådjur. Lite älg, fågel, bäver och nån räv. Har inte hört någon som varit intresserad av svinjakt eller pratat om den. Varför vet jag inte.
Hemma i Dalarna är också svinen ännu rätt få. Där jagas främst älg, björn, fågel och hjort. Intresset för svinen verkar obefintligt.
Varför har jag som ickejägare inte en susning om. Det är bara min uppfattning som utomstående.

Nej, det visste jag inte. Som jag skrev i ursprungsinlägget är den mesta faktan vinklad åt ena eller andra hållet. Finns det fakta som visar motsatsen till artikeln som du känner till? Vilka artiklar eller vilken fakta ska man tro på är sanningen, alltså artiklar som inte är vinklade åt ena eller andra hållet?

Det finns neutrala siter, andra har nämnt den, vargfakta är i det närmaste hatiskt mot vargar även om de låtsas vara neutrala. Siffror i sig som presenteras är förmodligen korrekta även om de inte används neutralt.

Fast alla vargar gör ju inte det. Det är ju endast ett fåtal individer som blir ett problem.
Att varg söker sig till civilisation beror många gånger på sjukdom, rubbning i reviret eller annat. Det är väl ändå lite onyanserat att dra alla vargar över en kant för vissa problemindivider?
Det är här jag tycker en kunnig jakt ska finnas.
Det finns ju väldigt väl balanserade revir också, där människan inte varit och ex tjuvskjutit ett viktigt djur i flocken, med friska, sunda individer. I de reviren märks vargen knappt av.

Ofta skapar dessutom människan själv problemet. Skjuter man de äldre erfarna flockledarna och "snorungarna" som inte lärt sig att jaga tar över så kan man räkna med att de kan bli desperata och söka sig närmre människan i hopp om mat.

Jägarna i Värmland har överlag en mycket trist attityd till varg. Dock har jag träffat jägare som inte har den attityden men dom är mycket få. Tyvärr för dom över sin attityd till barn och släkt också.

För några år sedan var ringsignalen med en varg som ylade, en jägare som siktade och sköt och vargens skrik när den blev träffad populär. Det var vidrigt och de som hade signalen skrattade så de grät.

Att vildsvin dödar tio gånger så många hundar som varg är väl ändå ganska logiskt?
Vi har en vildsvinsstam om ca 250 000 djur, och den jagas aktivt med hund.
Vi har en vargstam på ca 300-400 individer.

Detta är ju fakta, men jag vet inte om det är till vargens fördel direkt. Vildsvinsstammen är ju betydligt större än vargstammen.

Det andra han skriver är hans åsikter, inte fakta. Varghatare och vargkramare är nog ungefär lika mottagliga för argument skulle jag tro.

Jag tycker också att det ska finnas varg, och även jag är uppvuxen på landsbygden. Men jag ser även problemen om det blir för många.

Jagas verkligen vildsvin så frekvent? Inte här alls och vi har många..... JAg har en bekant som råkade ut för vildsvin (utan att jaga) hunden höll på att stryka med, likaså han....
Precis som med varg så anpassar man sig till vildsvin. Vi kör inte sök där det är väldigt mycket svin (= nära där jag bor) eller rastar hundar utanför tomten när det är mörkt. Jag släpper dem inte lösa där jag inte har full uppsikt och har noga koll på skogspromenader. Jag ser vildsvin flera ggr i veckan, även dagtid. ibland vid brevlådan som ligger tjugo meter från huset. Jag byter varg mot vildsvin vilken dag som helst. Vargen var mycket lättsammare att ha inpå sig.

Vargen var mycket lättsammare att ha inpå sig.

Vi har haft varg springandes förbi hästhagarna. Lite läskigt var det när min förra häst hade föl men hon var rätt tuff den där märren så antagligen hade vargen legat risigt till om den försökt ta hennes unge.

Jag tror inte vi har så mycket vildsvin här ännu men dom är väl på ingång :nailbiting:

Det finns neutrala siter, andra har nämnt den, vargfakta är i det närmaste hatiskt mot vargar även om de låtsas vara neutrala. Siffror i sig som presenteras är förmodligen korrekta även om de inte används neutralt.

Ja, nu har jag fått andra sidor att titta på, så jag kan jämföra fakta mot fakta. Det skrev jag ju även innan ( och tackade Voff för sidorna) när du anklagade mig för att vara varghatare i förklädnad..

Fast jag tror verkligen inte att det stämmer.

Lika lite som det stämmer att Skansen planterar ut varg.

Jag är 100% säker på att det finns folk som vill få bort vargen till vaje pris, i vart fall varje pris som inte involverar annat än att på olika vis åsamka vargen skada eller död. Det är bra att se på spåren efter vissa metoder för att bekräfta sanninghalten. Det räcker med en handfull eller två för att ställa till stor skada och stort lidande.

Ja, nu har jag fått andra sidor att titta på, så jag kan jämföra fakta mot fakta. Det skrev jag ju även innan ( och tackade Voff för sidorna) när du anklagade mig för att vara varghatare i förklädnad..

På vargfkata hittar du förvånansvärt lite fakta, men siffrorna kan du förmodligen lita på om du bryter ut dem från sammanhanget. Det farliga med vargfakta är att de friserar sanningen enligt eget tycke och smak, det är sällan rena lögner rakt igenom.

Jag vet inte vad du är och anklagar dig inte, men det är så jag upplever det efter att ha läst vad du skrivit. Stämmer det inte med din egen självbild så är det bara att ändra på sättet du skriver så det réflekterar din självbild, det tycks knappast som jag är ensam av tolkningen.

Personligen ser även jag vargen som ett problem, men mer ett problem att lära sig leva med och anpassa sig efter. Ett problem är att bygga upp en bra vargstam, komma igång med hälsosam jakt på en hållbar stam där man skjuter av rätt djur (ungdjur och de som komemr för nära människan). Problemet för mig är inte att vargen finns eller ibland jagar tamdjur utan på vilket sätt vi ska hantera det och på vilken nivå det bör vara på vargstammen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 380
Senast: ako
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 735
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 402
Senast: nybörjare
·
Katthälsa Jag har kommit till en punkt där jag insett att min katt inte längre är att lita på :( När han inte får som han vill protesterar han å...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
16 062
Senast: LottaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar