Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?
Du frågade varför folk tolkade det som du är vargmotståndare och jag svarade. Jag uppfattar dig som en vargmotståndare i förklädnad som försöker få ut vargmotståndarnas budskap förklädd i neutralitetens skrud. Du missyckas kapitalt i mina ögon även om du kanske lurar dig själv, den som är neutral till varg drar inte upp alla varmotståndarnas argument och dessutom länkar till en av deras propagandasidor såsom den skulle innehålla neutral fakta och dessutom ifrågasätter allt som är positivt med varg och blundar för att vargen sett i realtion till andra faror är realtivt ofarlig. Det enda som kan ändra intrycket är om du ändrar ditt sätt att uttrycka dig.
Självklar måste man sätta varghotet i realtion till verkligheten. Om man inte gör det så kan man få de mest ofarliga saker att framstå som hälsovådligt och farliga saker att till synes vara harmlösa.
Vargmotståndare i förklädnad?? Herregud, jag vet inte vad jag ska säga ens.
Som jag redan skrivit har jag ingen aning om vilka sidor/artiklar som riktar sig för vad och vem, jag har googlat, jag har läst tidningar, jag har läst länkar som ligger utlagda både här och där.
Enligt det, så har jag skrivit vad jag har sett och hört (alltså lyssnat/sett på tv, hört debatter, pratat med jägare, pratat med "vargkramare" och " varghatare" googlat, läst artiklar mm.) . Vad som är sanning vet jag inte, det är väl därför jag ifrågasätter nu eftersom det OFTAST kommer fram saker som är negativa om vargen. Vad är det positiva undrar jag då? En naturlig fråga om man mest läser negativt och vill se den andra sidan av saken.
Om du och flera med dig anser att jag är varghatare för att jag ifrågasätter, så får det naturligtvis stå för er. Det är bara det att jag blir ledsen över att bli påhoppad och att folk inte ens vill försöka förstå. Jag tycker nämligen om att diskutera, men det blir inte längre kul när allt ska vändas emot en bara för att man skriver på ett visst sätt. Jag är såhär i mitt sätt att uttrycka mig, jag ser ingen anledning till att försöka ändra mig i det bara att för att vara någon till lags på ett forum. DET tycker jag är tråkig attityd, att man måste vara/skriva/tycka på ett visst sätt för att passa in och duga när man bara vill diskutera ett ämne.
Jag säger ju att jag inte VET den rena faktan och det är därför jag frågar. Vi har inte varg här där jag bor, jag kommer inte i kontakt med dem, jag är inte markägare, jag har inte boskapsdjur, jag jagar inte. Jag skulle alltså kunna skriva att jag bryr mig inte ett skit om vargen finns eller inte för det är inte mitt problem. MEN jag bryr mig av två anledningar. Dels för att ökar vargen så kommer den finnas även här i framtiden. Och jag är då fundersam över hur det kommer gå för folk som har boskapsdjur, hur naturen kommer att förändras och om det kommer bli till det bättre eller sämre. Jag vet ju att vi människor breder ut oss mer och mer efter att vi blir fler på jorden, skogen, betesmarker, ängar minskar i storlek mm. Det är också ett problem, och jag kan då även se att rovdjuren ( bla varg) kommer närmre och närmre människan när vi tar deras skog ifrån dem. Utifrån det, är jag orolig för hur det ska bli i framtiden. Inte för MIN del, utan för de som har barn, för de barn som ska växa upp i framtiden, de som ska fortsätta behålla en natur under andra premisser än den vi har idag.
Tillägg: Man går in i någon sorts försvarställning när man blir anklagad, därför kanske mina svar blir mer emot än för när ni läser och det är inte meningen om det uppfattas så. Tror många människor reagerar med den attityden.