Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, men älgen har funnits när vargarna fanns i Danmark.
Klart man inte kan dra alla vargar över en kant. Som jag tänker nu, om vi får en ökning på vargar, så kanske ( ?) fler individer blir utstötta ur flocken, för det är ju ofta dessa djur som går sina egna vägar för att bilda egna revir som inte blir helt pålitliga när de vandrar iväg. Eller tänker jag fel då om att problemet med ensamma individer ökas med fler vargar?
Men var är vildsvinsdebatten?
Men finns verkligen orörd natur i Sverige idag? Kanske inte utanför norrland, där vargarna "försvinner"
Personligen tror jag de som siktar in sig på att skjuta viktiga individer är mycket medvetna om vad de ställer till med. De vill rubba balansen, få vargen att bli ett problem så de får vatten på sin kvarn att den ska skjutas av helt.
Men det är min egen teori.......
Nej, men älgen har funnits när vargarna fanns i Danmark.
Tyvärr har du förmodligen rätt, det finns folk som vill få bort vargen till varje pris.
Fast jag tror verkligen inte att det stämmer.
Lika lite som det stämmer att Skansen planterar ut varg.
Jo vist finns den. Men jämfört med vargdebatten är den förvånansvärt blygsam med tanke på att de tunga argumenten mot djuren i princip är desamma: Döda hundar, farliga för folk, orsakar kostnader och skador för bönderna, nyttan med att låta ett utrotat djur få en tillbakaväxt mm
När det gäller svinen så känns det mer som det mest är de drabbade som har en åsikt och resten rycker på axlarna. När det kommer till vargen har nästan alla en åsikt trots att kunskapen och erfarenheten glappar rejält.
Jo det stämmer.
Vad gäller varg som tar boskap så finns det stängsel mot rovvilt. Det finns också herdehundar som kan gå med djuren. dessa används tex i bergen i Italien där vargtätheten är högre än här.
Tyvärr har du förmodligen rätt, det finns folk som vill få bort vargen till varje pris.