Vargar och hundar, hur ska det gå?

Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

KL

Nyckeln till vargfrågan är "Viltvård". Riktig viltvård!
Vi vanliga Svenssons får helt enkelt förlita oss på expertisen och ha tålamod. Om de får göra sitt jobb ostört och studera de vargar som finns, utan att det ständigt försvinner viktiga individer som skapar nya situationer och kaos, så kan vi nog komma ganska nära rätt antal och en balans.

Sen får vi Svenssons acceptera att en nolltolerans är att begära förmycket när det handlar om naturen och levande djur. Incidenter kommer tyvärr att ske ändå. Men med rätt individer och antal på rätt plats tror jag att incidenterna reducerar sig själv.
Lägger man till skyddsjakt på störande individer, väst på hundar som jobbar i riskzon och bättre ersättningar för förlorade djur och bidrag till stängsel så tror jag det går utmärkt att leva med vargen i vårt land.

Vi utrotade vargen och glömde bort den i hundra år. Det är bara 30 år sen den sakta började komma tillbaka. Och det är först de sista 7-8 åren som den har växt till sig så att den uppfattats som ett problem. Vi är ju nybörjare på det här. Så ja, jag tror att vargen en plats i vårat ekosystem, även om vi människor har gjort vårt bästa för att ta över vargens jobb.....jaga älg.

Vildsvinen var också utrotade. De anses vara lika farliga som vargen. De har fyrdubblats sen 2007. De förstör också enormt mycket för bönderna...inte i dödade djur. Men förstörda grödor. De kan förstöra hela vallar. Inkomster som är lika viktiga för bönderna som fårnäring och liknade. Vildsvinen är dessutom en större fara i trafiken. Och 2013 dödade vargen endast 4 hundar mer än vildsvinet. Men var är vildsvinsdebatten?

Klart man inte kan dra alla vargar över en kant. Som jag tänker nu, om vi får en ökning på vargar, så kanske ( ?) fler individer blir utstötta ur flocken, för det är ju ofta dessa djur som går sina egna vägar för att bilda egna revir som inte blir helt pålitliga när de vandrar iväg. Eller tänker jag fel då om att problemet med ensamma individer ökas med fler vargar?

Nej, det fungerar inte så att alla vargar skaffar sig ett eget revir/flock. De flesta vargar får aldrig ens para sig. Det är helt naturligt i flockarna att det sköts av alfaparet. En del vargar stannar och är en del av flocken vars uppgift är att skaffa mat, se efter ungar mm. Andra vandrar vidare. En del hittar en parter och bildar revir, andra förblir strövvagar...de brukar dock inte klara sig så bra.

Det är den här grejen som gjort att det där med att vi ska ha 200 vargar för att säkerställa vargstammen ifrågasatts. Det är långt ifrån så att det betyder att vi har 200 individer som sprider sina gener. Kanske 40 gör det.....och då är vi där med inavel som ger osunda individer. Därför är viltvården så viktig. Och att vi sparar rätt individer och tar bort fel individer.

http://fof.se/blogg/ovantat-stora-positiva-effekter-av-stora-rovdjur

http://www.rovdjur.se/objfiles/1/EkologiYellowst_-410792051.pdf

http://www.natursidan.se/nyheter/skrackologi-vikten-av-rovdjur-i-ekosystem/

Dessa tar upp nyttan av varg och stora rovdjur i en av människan orörd miljö.
Vad gäller varg som tar boskap så finns det stängsel mot rovvilt. Det finns också herdehundar som kan gå med djuren. dessa används tex i bergen i Italien där vargtätheten är högre än här.

Senast ändrad:

Men finns verkligen orörd natur i Sverige idag? Kanske inte utanför norrland, där vargarna "försvinner"

Frågan är ju då varför GPS:en tystnat? Enligt uppgift borde inte batteriet varit slut iaf.

Du frågade varför folk tolkade det som du är vargmotståndare och jag svarade. Jag uppfattar dig som en vargmotståndare i förklädnad som försöker få ut vargmotståndarnas budskap förklädd i neutralitetens skrud. Du missyckas kapitalt i mina ögon även om du kanske lurar dig själv, den som är neutral till varg drar inte upp alla varmotståndarnas argument och dessutom länkar till en av deras propagandasidor såsom den skulle innehålla neutral fakta och dessutom ifrågasätter allt som är positivt med varg och blundar för att vargen sett i realtion till andra faror är realtivt ofarlig. Det enda som kan ändra intrycket är om du ändrar ditt sätt att uttrycka dig.

Självklar måste man sätta varghotet i realtion till verkligheten. Om man inte gör det så kan man få de mest ofarliga saker att framstå som hälsovådligt och farliga saker att till synes vara harmlösa.

Men finns verkligen orörd natur i Sverige idag? Kanske inte utanför norrland, där vargarna "försvinner"

Det finns det på sina ställen tex nationalparker. Oavsett detta så är det knappast rätt att utrota ett djur för att en del människor upplever dem som obekväma.

Jo vist finns den. Men jämfört med vargdebatten är den förvånansvärt blygsam med tanke på att de tunga argumenten mot djuren i princip är desamma: Döda hundar, farliga för folk, orsakar kostnader och skador för bönderna, nyttan med att låta ett utrotat djur få en tillbakaväxt mm

När det gäller svinen så känns det mer som det mest är de drabbade som har en åsikt och resten rycker på axlarna. När det kommer till vargen har nästan alla en åsikt trots att kunskapen och erfarenheten glappar rejält.

Personligen tror jag de som siktar in sig på att skjuta viktiga individer är mycket medvetna om vad de ställer till med. De vill rubba balansen, få vargen att bli ett problem så de får vatten på sin kvarn att den ska skjutas av helt.
Men det är min egen teori.......

Tyvärr har du förmodligen rätt, det finns folk som vill få bort vargen till varje pris.

Jo vist finns den. Men jämfört med vargdebatten är den förvånansvärt blygsam med tanke på att de tunga argumenten mot djuren i princip är desamma: Döda hundar, farliga för folk, orsakar kostnader och skador för bönderna, nyttan med att låta ett utrotat djur få en tillbakaväxt mm

När det gäller svinen så känns det mer som det mest är de drabbade som har en åsikt och resten rycker på axlarna. När det kommer till vargen har nästan alla en åsikt trots att kunskapen och erfarenheten glappar rejält.

Jag tycker verkligen inte att vildsvinsdebatten är särskilt blygsam. Men det beror väl på i vilka medier man läser såklart.

Det finns dessutom en stor skillnad på problem med varg och problem med gris:
Har du stora problem med vildsvin har du laglig rätt att skjuta bort så många du vill, och dessutom i princip när du vill.
Vildsvin har den absolut längsta jakttiden i Sverige, och de stora djuren är bara fredade två månader om året, årsgrisar och yngre får du skjuta året om. Dessutom får du skjuta dom på åtel, och även med lampa på natten om du söker för det.

Hur tycker du att vildsvinsjakten ska göras mer effektiv än vad den redan är?

Vad gäller varg som tar boskap så finns det stängsel mot rovvilt. Det finns också herdehundar som kan gå med djuren. dessa används tex i bergen i Italien där vargtätheten är högre än här.

Stängsel är ju så klart ett effektivt sätt, om det betalas ut tillräckligt med stöd för att folk ska ha råd att sätta upp dom.

Som jag skrivit tidigare, år 2012 hade Skåne medel för att sätta upp 7000 meter rovdjursstängsel. Det räcker inte ens för att stängsla in våra betesmarker, som knappast är gigantiska.

Herdehundar kommer troligtvis inte kunna användas i Sverige p g a allemansrätten och koppeltvång under stora delar av året.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 380
Senast: ako
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 735
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 402
Senast: nybörjare
·
Katthälsa Jag har kommit till en punkt där jag insett att min katt inte längre är att lita på :( När han inte får som han vill protesterar han å...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
16 062
Senast: LottaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar