Vargar och hundar, hur ska det gå?

Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Fy fan rent ut sagt! Hur i helvete kan någon kalla sig för viltvårdare och natur/djurälskare som hör till den förbannade grupp som artikeln beskriver?! Fy satan rent ut sagt, sådanna där idioter skulle ha djurförbud, vapenförbud och sitta inlåsta för tid och evigheter!!! :arghh:

Exportera skiten till ryska fängelser, jag betalar gärna! :rage:

*KL*

Då frågar jag samma fråga igen, På den tiden när vi inte hade (dokumenterad) varg i Sverige, på vilket sätt påverkades Sveriges ekosystem negativt då?
Och hur har Danmarks ekosystem förändrats till det negativa efter deras utrotning av varg?

Källor på svaren TACK, inga antaganden.

Jag är ingen varghatare men jag är tveksam till hur tänket kring vargens framtid i Sverige... Den varg vi har nu är tyvärr otroligt inavlad och den vargen som vandrar in i Sverige är från Ryssland. Och i Ryssland har dom STORA problem med varg.
Jag säger inte att vi ska utrota vargen i Sverige, men som det är nu är det inte hållbart. Vare sig för vargstammen eller för människan.

http://news.chita.ru/57685/

http://www.vsluh.ru/news/incident/269083

http://www.vesti.ru/doc.html?id=1044630

http://www.ozodi.org/content/a-woman-rushon-killed-by-wolfs/24892169.html

http://www.interfax-russia.ru/Siberia/news.asp?id=372587&sec=1672

http://www.jaktojagare.se/superflock-pa-400-vargar-terroriserar-rysk-stad

http://lifenews.ru/news/107921

Nu säger jag inte att vi kommer få samma problem som Ryssland, och vi måste ta hänsyn till att det är riktigt tufft klimat i Ryssland så därav att vargarna kan välja att gå på människor, men när dessa tuffa vargar kommer hit, vilket antal tycker ni är lämpligast att ha inom Sveriges gränser (ja, att dom vandrar över till Norge eller Finland är ju oundvikligt, men ni förstår)? Och hur ska bönder/hästägare lämpligast skydda sina gårdar från vargattacker? Höga stängsel? Vem ska finansiera det? Tankegångar som kan vara värd att fundera på...

Förtydligar: Jag är INGEN varghatare, jag är INGEN vargkramare, jag dömer INGEN som väljer att vara varghatare, jag dömer INGEN som väljer att vara varmkramare. Jag tror inte att enda lösningen är att få bort vargen helt, jag tycker inte människan ska ha rätten att utrota ett djur "bara för att", Jag bara funderar på möjligheterna, och konsekvenserna av vårat (människans) agerande i dessa frågor.

Vad gör du och din hund för nytta? På vilket vis är det viktigare att din hund får löpa fritt än att vi har en biologisk mångfald? Varför skulle just rådjur och älg vara "nyttiga" bara för att några tycker om att skjuta ihjäl dem, när de samtidigt kostar mångmiljobelopp och människoliv årligen, hur nyttigt är det? Hur tror du att en hund som kommer in i en fårhage gör när den dödar, för att den är hungrig eller för att den tycker det är roligt och dödar allt den hinner? Hur mycket vilt och tamdjur dödas årligen av lösspringande hundar kontra varg? Hur kommer det sig att du har ett sånt varghat, förläst dig på Rödluvan som barn och sen tror att mors lilla Olles nalle är snäll? O_o

Det är många mindre rovdjur som klarar sig bättre när det finns bl a varg i ett område, de har lättare att klara sin överlevnad när tillgången på smågnagare är dålig. Fjällräven är ett djur som tagit stor skada av dålig tillgång på gnagare och kadaver, men de är väl knappast nyttiga i din värld heller, där bara djur som går att äta och sällskapshundar som springer lösa i den döda skogen får finnas ... :meh:

Det svenska landskapet håller på att omdanas och till det sämre, pga viltskador så planteras det numera gran där det tidigare växte tall och markerna utarmas på såväl flora och fauna. Arter som försvinner för alltid, fåglar som tystnar, växter som dör bort och insekter som försvinner. Som tidigare nämnts så dör pollinerande insekter ut och det är ett problem som inte bara växer i Sverige utan globalt. Utan pollinerande insekter finns inga skördar längre och snart har vi ett samhälle där det bokstavligen handlar om att äta eller ätas. Vi är redan där i viss mån iom att vi kan handla och kasta mat dagligen som odlats långt härifrån, där odlarna själva inte har råd att äta det som odlas och blir sjuka av alla gifter som används i jordbruken. Konstbevattningar som låter annan mark förvandlas till öken ...

Vargen har betydelse för mångfalden, utan mångfald dör mänskligheten ut och när den siste idioten är född så hamnar den på tallriken i en i övrigt död värld. :wtf:

Jag kan inte komma in på länken Martha delade, man någon kopiera in texten från artikeln?

Jag kan inte komma in på länken Martha delade, man någon kopiera in texten från artikeln?

Moralen är i botten bland jägarna

Istället för att stirra oss blinda på antalet rovdjur bör de utbredda brotten diskuteras. Särskilt vargar förföljs systematiskt och förgiftas och plågas på olika sätt av jägare där moralen och etiken inte längre finns, skriver den före detta jägaren Anders Krüger.

Vi har idag ett regeringsbeslut på att hålla en genetiskt frisk stam av cirka 200 vargar. Måhända siffran ska vara något annat, lokalt eller nationellt, men det ska då diskuteras i en sund diskussion där allas intressen värderas och också har ett berättigande. Detta i vanlig demokratisk ordning.

Debatten är idag väldigt polariserad mot numerärfrågan, så att de brister som sker i en av samhällets hörnstenar, etik och moral, inte alls kommer fram.

Ingen diskuterar den systematiska förföljning av rovdjur och speciellt varg som sker. En tysthet som bara kan tolkas som att det finns ett samtycke till allt ”olagligt”, så länge det inte upptäcks, oavsett grymheten.

Hur kan jägarorganisationer och myndigheterna vara så passiva till det som sker i skogen, bland annat följande:

• Vargar överkörda med skoter, skadade och sedan ihjälklubbade.

• Förgiftade åtlar (tex slaktavfall eller kadaver som läggs ut).

• Järnburar gjorda av armeringsjärn, betade med kött där öppningen har hullingar av spetsade armeringsjärn (syftet är att vargen ska fastna med nos huvud).

• Blodindränkta tvättsvampar, komprimerade och frysta, vilka läggs ut i terrängen i hopp om att vargen ska äta dem och drabbas av förstoppning. ”En helt säker och ej spårbar metod”, skryts det om.

• Skjutna vargar som efter skottet blir sparkade av hat.

• Riktad jakt mot vargflockens alfadjuren, vilket leder till splittring av familjegrupper, utebliven parning detta år och mindre överlevnadschans för de kvarvarande (svältdöd?).

• Att licensskjutna vargar vid obduktionen visar på gamla skottskador. Hur kan så många av ett så skyggt och svårjagat djur ertappas med så många skottskador?

Detta är så långt ifrån den jakt jag en gång blev introducerad i och de självklara vanliga etiska regler som gäller i samhället i övrigt. Vargacceptansen i kretsens kärna är noll och inte alls som miljöministern säger, ökande.

Detta mycket olyckliga moraliska förfall har sakta vuxit sig starkt genom klent agerande från vår politiska ledning, liksom den aggressiva kompromisslösa retorik och den passiva hållning till dessa olagligheter som jägarföreträdarna haft.

Jägarkåren gräver sin egen grav genom det som nu pågår. Uttrycket SGT (skjut, gräv och tig) är ett uttryck som används i alla älgkojor, ibland skämtsamt, i andra med stort allvar. ”En död varg är en bra varg”, sägs ofta. Jägarna öser ut nedlåtande uttryck på vargen i sig och de som har en avvikande, och mer nyanserad åsikt.

Förespråkar inte jaktledarna god moral och respekt, kommer heller inte resten att göra det.

Ska vargjakten skötas av jägarkåren, ska vi få lokal rovdjursförvaltning och ska jägarna återfå trovärdigheten måste jägarkåren dramatiskt höja moralen och tillsammans med myndigheterna utarbeta metoder för att komma åt dessa lagbrytare.

Jägarorganisationerna måste städa rejält i sina egna led för att återfå förtroendet. Ledarprofilerna bör bytas ut till moraliskt mer rakryggade personer, som har både kraften och tron att avsevärt höja etiken, så att regler följs även långt ute i skogen dit lagens långa arm inte når.

kl.

Samtidigt är frigående betande djur också mycket viktiga för den biologiska mångfalden och miljön i övrigt så jag ser som enda möjliga lösning en kompromiss och med mer lokalt bestämmande om skyddsjakt på varg, samma linje som bl.a. Naturvårdsverket verkar vara inne på. Tyvärr utnyttjas regelsystemet av olika organisationer genom överklaganden som gör det i princip omöjligt att få till en rimlig förvaltning.

Rent personligen hade jag gärna sett en mycket större vargstam men tar jag med alla konsekvenser för miljön det skulle föra med sig har jag svårt att tycka något annat än att extensiv boskapsskötsel och rennäring måste gå före en stor vargstam.

De nivåer på vargstammen som regering och jägare föreslår (100-200 djur) på Sveriges yta är inte genetiskt hållbar. Argumentationen för jakt har tidigare byggt på ett tillskott av gener utifrån, utan att man löst frågan om hur det rent praktiskt ska gå till. Man har inte heller bemödat sig med att skapa förutsättningar för att någon som sysslar med vargar skulle vilja placera ut sina djur (återigen hade de som vill tillåta vargjakt haft att vinna på att ta avstånd från jaktbrott). Jag anser att det är bättre att helt skjuta av vargen än att inte tillåta en hållbar stam, men...

...om Sverige skjuter av sin stam, kan vi inte hävda att det finns varg någonannanstans och att arten inte är hotad. Utan då måste vi tillstå att vi anser att djur som är till obehag för människan kan tas bort - och i konsekvensens namn måste det samma gälla för alla människor och alla djur. OM vargen är så farlig att den inte kan få finnas i ett land som vårt och som dessutom ingår i dess naturliga utbredningsområde, var är det då motiverat att den ska finnas? VEM ansvarar för att hålla de vargar som borgar för att arten inte skulle vara utrotas?

OM vi har rätt att prioritera våra näringar framför den biologiska mångfalden (ren- och boskap) då måste det gälla alla människor. Då måste vi stödja de afrikanska länder som inte vill ha elefanter eller Australiens rovjakt på haj för att freda badande turister.

Vargfrågan i Sverige är en del i en större fråga som handlar om den biologiska mångfalden i stort. Och biologisk mångfald handlar inte om att svara på frågan vad den enskilda rasen gör för nytta, utan om att försöka upprätthålla balansen i systemen. Sanningen är att vi inte vet vilka som är nyckelarterna och hur sambanden egentligen ser ut. Just nu har vi börjat fatta vad en apex predator egentligen gör. Vi vet att vi är beroende av systemen. Vi vet också att systemen är väldigt robusta och att de alltid finner nya jämnviktslägen - men ur en rent egoistisk synvinkel bör vi måna om de jämnviktslägen vi borde ha idag, eftersom de möjliggör för vår (människans) existens.

Senast ändrad:

:banghead:GAHHH Jag föll i fällan.

Det handlar inte om vilken nyttade är för oss. Vargar ska få finnas för att de finns. Har man bara den koll på sin hund, som Makarontanten anser sig ha, är de inte farliga (eller inte farligare än slukhål, fulla cirkusclowner, meteroiter, vådaskott från jägare och annat som faktiskt kan hända, men som man normalt inte oroar sig för.)

Vargar och hundar, hur ska det gå? Enkelt: hundägarna kammar till sig och blir mer noga. Man får inte släppa sin hund vind för våg och med rovdjur eller svin i närheten, så kan/bör man inte.

Funktionell utrotning hörde jag ett program om i somras å Vetenskapsradion P1.

"Viktiga arter som skyddas kan i själva verket vara funktionellt utrotade, långt innan deras egen existens är hotad. Det innebär att arten har minskat så mycket i antal att den har tappat ekologiska roll. När det händer är risken är stor att andra arter i ekosystemet börjar dö ut."

Jag hade inte hört begreppet tidigare men det är ju egentligen helt logiskt, finns ff att lyssna på.

Fy fan rent ut sagt! Hur i helvete kan någon kalla sig för viltvårdare och natur/djurälskare som hör till den förbannade grupp som artikeln beskriver?! Fy satan rent ut sagt, sådanna där idioter skulle ha djurförbud, vapenförbud och sitta inlåsta för tid och evigheter!!! :arghh:

Exportera skiten till ryska fängelser, jag betalar gärna! :rage:

Men snälla du, med den logiken skulle alla svenskar vara rasister eftersom SD finns?
Men det här belyser ytterligare ett problem, om man är jägare anser du med fler att man per definition är djurplågare och borde skjutas? Oavsett vilka andra åsikter man har, hur har du tänkt att någon ska vara öppen för att lyssna då? Alla extrem sidor i den här debatten har väldigt svårt att ta in information från någon annan, att det finns en stor grupp i mitten som försöker hitta hållbara lösningar ignoreras fullständigt för det finns ju andra som har mer extrema åsikter och är lättare att skrika åt. Ingen av extremt sidorna vinner över någon till sin sida, men båda hörs lika mycket...

Nej, det har jag inte, så därför frågar jag. Vad är svaret enligt dig?

Jag vet bara att frånvaron av ett rovdjur påverkar hela ledet neråt. Sambon har berättat hur men jag kommer inte ihåg allt (han är biolog). Jag har läst om Yellowstone och rekommenderar även andra att göra det, precis som Vallhund skrev.

Det har betydelse i det sammanhang att folk tror att det är sällskapshundar som släpps i skogen och blir dödade.

Om det är bästa naturviltvården att allt sköter sig själv så tycker du då att människan ska utrotas? Man måste ju för fasiken se hur samhället ser ut idag, vi finns och naturen blir mindre. Det har inte med just vargar att göra, men idag sköts inte naturen naturligt med hur det ser ut med bebyggelse mm

Jag tycker att människor borde ha förstånd nog att låta djur som hör hemma i faunan få leva. Vi människor har inte ensamrätten till jorden.

Att vargen river "alla fåren i hagen" stämmer inte, även om "alla fåren" är döda...

Får dör av stress när de blir jagade på ett "trångt" utrymme. Det uppstår en kemiskt obalans, och de får hjärtstillestånd.

Det är anledningen till att en varg- eller hundattack i en fårhage kan få så fatala följder så att alla, eller nästan alla, fåren i hägnet dör. Den primära dödsorsaken är sällan eller aldrig att vargen (eller hunden, här är mörkertalet stort), har rivit alla fåren...

Visst dör de även av stressen, men jag tror knappast det har betydelse för den som äger djuren om de dör av stress eller blir rivna.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5220536

http://www.expressen.se/kvp/varg-dodade-20-far-vid-skurup-ett-slagfalt/

http://dagbladet.se/djurnatur/1.5968265-alskad-och-hatad-varg

Knapplån:

Många verkar tro att jag är varghatare, vilket jag redan i första inlägget skriver att jag inte är. Jag är heller inte speciellt rädd för att en varg ska äta upp min hund, då vi knappt har varg här. Några enstaka har vandrat förbi, så just idag är frågan inte ens relevant för mig personligen. Så att skriva att jag ska ha pli på min hund och att det inte är relevant vad jag tycker mm i frågan om varg blir mest skrattretande. Jag fattar att det inte beror på vad jag tycker om vi ska ha varg eller inte, men anser att jag har rätt att få tycka något och uttrycka min åsikt?

Flera inlägg riktar sig till mig personligt att jag tänker konstigt och egoistiskt, när jag hela tiden bara vill ha svar på frågorna jag ställer. Folk tar det som påhopp eller att jag inte är nöjd med svaret om jag ställer en fråga eller frågar om källan på det de skrivit. Ingenstans har jag skrivit att jag vill få bort vargen, ingenstans har jag påstått att den inte har betydelse för ekosystemet, ingenstans har jag skrivit hur det BORDE vara. Jag har ställt motfrågor till era svar för att lära mig mer, inget annat. Jag är intresserad av frågan, då jag faktiskt tror ( och med tror, menar jag inte att jag vet eller har belägg för det) att vi kommer få stora problem med vargen i framtiden.

Jag är alltså intresserad av hur ni tänker och måste ställa motfrågor för att få svar, då några blandar in helt andra saker som inte tillhör frågan ( som tex om tigrar och krokodiler ska få leva).

Om man kollar till statistiken så är det betydligt fler hundar som dör utav att jägare skjuter dom, ofta av misstag. För att inte tala om alla jakthundar som blir påkörda.

Jag anser att vi ska ha mer respekt för naturen och dess invånare. Och precis som tidigare nämnts så har fall då hundar dödats av varg visat sig att hundarna själva sökt upp vargen och jagat den. Vargarna är i grund och botten ett fredligt och försiktigt djur.

Om man kollar till statistiken så är det betydligt fler hundar som dör utav att jägare skjuter dom, ofta av misstag. För att inte tala om alla jakthundar som blir påkörda.

Jag anser att vi ska ha mer respekt för naturen och dess invånare. Och precis som tidigare nämnts så har fall då hundar dödats av varg visat sig att hundarna själva sökt upp vargen och jagat den. Vargarna är i grund och botten ett fredligt och försiktigt djur.

Fast det går ju inte förneka att vargarna går in bland tamboskap och tar/river/stressar en massa djur. Så fredlig och försiktig vet jag inte om jag kan hålla med om.

Varghatare eller inte, du verkar sympatisera med vargmotståndarnas synpunkter helhjärtat och utan att ifrågasätta och ifrågasätta argumenten som vargförespråkarna har. Folk läser allt du skriver och värderar det, det räcker inte att säga att man inte är emot varg, så länge man inte visar det.

Varghatare eller inte, du verkar sympatisera med vargmotståndarnas synpunkter helhjärtat och utan att ifrågasätta och ifrågasätta argumenten som vargförespråkarna har. Folk läser allt du skriver och värderar det, det räcker inte att säga att man inte är emot varg, så länge man inte visar det.

Jag sympatiserar för de som blir drabbade av varattacker på sin boskap, som inte längre kan eller har råd att utöva sitt arbete, inte mer än så. Var har jag visat mina synpunkter på att jag sympatiserar med vargmotståndarna, dessutom helhjärtat som du påstår?

Fast det är ett ställningstagande. Tråden har snöat in lite på nyttan som vargen eventuellt kan tänkas ha, men om ett djur är nyttigt eller ej ska inte få avgöra dess framtid. Det läggs massor med pengar på att bevara andra hotade arter, från skalbaggar till storkar. Djur som kanske inte har någon specifik roll och pengar som i teorin hade kunnat användas till bättre sjukvård eller fler lärare i skolan. Men biologisk mångfald är något svenska folket vill ha, det är något EU vill ha, det är något världen vill ha. Och jag tror man måste köpa hela den här grejen först, innan man kan börja prata om vargens vara eller icke vara. För svaret på frågan "varför" blir ju besvarad i och med det synsättet. Sedan får man lösa "varför inte" genom mer staket, avskjutning av vissa individer och mer information.

Ja och beslut uppifrån kommer ju alltid att påverka individer. Hemmet där jag delvis växte upp, och där mina vänner växte upp ska jämnas med marken. Skånes äldsta stubbamölla som står på tomten kommer inte räddas. Allt för att göra plats åt ESS. Sådant händer varje dag utan att det blir mer än en notis i tidningen. Men när det finns varg som passerar ägorna så är det en större katastrof?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 380
Senast: ako
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 735
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 402
Senast: nybörjare
·
Katthälsa Jag har kommit till en punkt där jag insett att min katt inte längre är att lita på :( När han inte får som han vill protesterar han å...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
16 062
Senast: LottaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar