Vargar och hundar, hur ska det gå?

Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Alltså.. det ingår i biologi att lära sig sånt.. Enligt skolverket ska undervisningen för årskurs 1-3 behandla ”enkla näringskedjor som beskriver
samband mellan organismer i ekosystem” (http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181921!/Menu/article/attachment/%C3%84ta%20eller%20%C3%A4tas_LB_120906.pdf Nej det var ingen länk till hur en näringskedja funkar, men man lär sig alltså det redan i tidiga skolår.

Rovdjur är på toppen av näringskedjan. Vilken fakta är det som inte finns i mitt svar? Ett ekosystem består av olika djur och växter med olika funktioner. De lallar inte runt för skojs skull utan fyller en funktion i ekosystemen. Ett rovdjur påverkar dels djuren de äter, men också då det de djuren äter osv osv. Därför säger jag att om en länk går sönder brakar systemet ihop.

Jag gav dig ett svar, men du verkar bara nöjd om svaren passar din syn på saker och ting.

Halvt knapplån....

Vargen ingår i näringskedjan precis som du säger. Den räknas som en top preditor. 95% av deras kost är älg. Så man kan ju säga att de håller efter älgstammen. Det är ju till att göra nytta.
Nu vill ju jägarna gärna göra det själva. Så då är ju vargen onyttig då pga människan vill ta deras arbete. Rätt eller fel av människan?

Vargen står för 5% av älgdödandet. Människan för 90-95%

Hittade den här infon på Rovdjurscenter De fem stora :)

Där fanns förövrig massa kul att läsa om våra stora i skogen som kan ge svar på olika funderingar ;)

Alltså.. det ingår i biologi att lära sig sånt.. Enligt skolverket ska undervisningen för årskurs 1-3 behandla ”enkla näringskedjor som beskriver
samband mellan organismer i ekosystem” (http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181921!/Menu/article/attachment/%C3%84ta%20eller%20%C3%A4tas_LB_120906.pdf Nej det var ingen länk till hur en näringskedja funkar, men man lär sig alltså det redan i tidiga skolår.

Rovdjur är på toppen av näringskedjan. Vilken fakta är det som inte finns i mitt svar? Ett ekosystem består av olika djur och växter med olika funktioner. De lallar inte runt för skojs skull utan fyller en funktion i ekosystemen. Ett rovdjur påverkar dels djuren de äter, men också då det de djuren äter osv osv. Därför säger jag att om en länk går sönder brakar systemet ihop.

Jag gav dig ett svar, men du verkar bara nöjd om svaren passar din syn på saker och ting.

Jag frågar om vargen i Sverige, inte om rovdjur ( eller växter) över lag. Vad kommer just vargen in som den ende som är ett rovdjur och "fixar" ekosystemet. Svaren passar mig när jag får svar på frågan jag ställt och inte allt runt omkring som folk bara tycker och har åsikt om om utan fakta.

Se länken jag lade in nyss; moderna studier visar att mänsklig jakt INTE kan ersätta rovdjurens.

Dina premisser är felaktiga. Du säger att ingenting hände i ekosystemet när vargen nästan utrotades i Sverige. Vad har du för stöd för det antagandet? Det finns hur många vetenskapliga uppsatser som helst som visar att ekosystemen utarmas när topp-predatorer som vargen försvinner. Läs på och lär.

Sedan är din rädsla för vad som ska hända dig och din hund i skogen helt irrationell. Den största faran även i skogen är trafiken, (en hare som springer upp, hunden efter....). Risken för att en annan lös hund i skogen ska skada eller döda din hund är hundratals gånger större än att en varg ska göra det. Ett annat vanligt djur som dödar hundar varje dag är faktiskt hästen.

Eftersom du tycks sakna respekt för älgar råder jag dig till att söka på "Moose attack" på Youtube, och titta på de otaliga videor som kommer upp. Scary!

Senast ändrad:

Nej jag är inte varghatare...tycker bara att det är lite roligt när vissa påstår att Sverige inte klarar sig utan vargar:)

De där västarna, är de till för att skrämma/förvirra vargen? Skyddar den också?

Kan tänka mig att en hund i sådan väst ser lite läbbig ut i vargens ögon, kanske. Jag har bara sett jakthundarna snabbt och jakthundar utan väst så vet inte riktigt hur de där västarna ser ut.

Google is my best friend :D

Senast ändrad:

Se länken jag lade in nyss; moderna studier visar att mänsklig jakt INTE kan ersätta rovdjurens.

Jag håller absolut med om att mänsklig jakt inte kan ersätta.
La ut frågan lite öppet till de som undrar vad vargen gör för nytta. Nu vet vi det...Den håller efter älgstammen :)

Och med din länk har vi svaret på det som kommer ploppa upp sen :sneaky:

Jag skrev "så gott som" vilket kan jämföras med dina ord "nästan utrotad".

Vad går då gränsen för hur många som är ok. Var ska de leva, var ska de vara för att inte göra mer skada än nytta?

Ursäkta otydligheten, min poäng är att utrotad och utdöd inte riktigt är samma sak. Jägare utrotade nästan vargen och nu vill en del göra det igen.

Vargen ska givetvis leva där deras naturliga byte finns. De gör god nytta bara genom att vara sig själv, predatorn i topp av näringskedjan. De dödar de svagare djuren och håller viltet på en rimlig nivå. Dessutom är det många mindre djur som lever av resterna.

Hur många som är rimligt lämnar jag åt experterna.

Ursäkta otydligheten, min poäng är att utrotad och utdöd inte riktigt är samma sak. Jägare utrotade nästan vargen och nu vill en del göra det igen.

Vargen ska givetvis leva där deras naturliga byte finns. De gör god nytta bara genom att vara sig själv, predatorn i topp av näringskedjan. De dödar de svagare djuren och håller viltet på en rimlig nivå. Dessutom är det många mindre djur som lever av resterna.

Hur många som är rimligt lämnar jag åt experterna.

Nu blommar asfalten!!
Jag är för första gången heeeelt överens med dig :D

Det tror inte jag heller i normalt sett, men om vi just tar vargen så har den vart så gott som borta från Sverige och det blev inga problem på ekossystemet. Så frågan är ju fortfarande vad den gör för nytta?

Samtidigt som man dödade vargarna så dödade men en massa annat som älgen, nu har både älg och vargstammen växt till.

Svaret på det är: Vi vet inte. Vi har inte koll på vad som händer med ekosystemen på sikt när vi utrotar toppredatorer. Det var på tapeten i de stora dagstidningarna för inte mer än en vecka sedan.

Edit: okej, det var två veckor sedan. http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-nej-jagare-klarar-inte-vargarnas-jobb/
"I fredags publicerade Science – en av världens främsta vetenskapliga tidskrifter – en stor sammanställning om hur de stora rovdjuren påverkar andra djur och växter, både i naturen och inom jordbruket. En av författarna är verksam i Sverige: Bodil Elmhagen vid zoologiska institutionen på Stockholms universitet. Hennes forskning finansieras av just Formas.

En lång rad färska studier från hela världen ingår i sammanställningen, inklusive sådana som är utförda i Sverige. De handlar om rovdjursarter som väger mer än 15 kilo, däribland varg, björn och lodjur.

Den viktigaste slutsatsen är att rovdjurens effekter på ekosystemen är mycket större än man tidigare har trott. Det framgår av studier som har tillkommit de senaste fem-tio åren. Till exempel kan lövträden öka mer än hundrafalt när vargar återkommer till ett område. Lövträden får i sin tur effekter för fåglar och andra mindre djur.

Förekomsten av älgar, rådjur och andra klövdjur påverkas kraftigt av hur många rovdjur som finns i området. Störst effekt på rådjuren har en kombination av varg och lodjur.

Forskarna ser även positiva effekter för klimatet om rovdjuren håller nere bestånden av betande hjortdjur, så att träden och biomassan ökar. Färre vilda hjortdjur kan också påverka sjukdomssmitta hos både husdjur och människor, till exempel fästingburen Borrelia.

Ofta hävdas i debatten att mänskliga jägare numera har tagit över rovdjurens roll att hålla de vilda växtätarna på en kontrollerad nivå. Men forskarna bakom Sciencestudien ifrågasätter kraftigt det argumentet."

Och här ett ett motsvar från en forskare på SLU som hävdar att den slutsatsen inte är applicerbar på Skandinavien eftersom Sciencestudien har studerat områden som är väldigt lite påverkade av människan:

Håkan Sand, visar artikeln i Science att rovdjuren har mycket större betydelse för vårt ekosystem i Sverige än man tidigare trott?

– Nej, det gör den inte. De har jobbat i ekosystem som är väldigt lite påverkade av människan och de effekter forskarna pratar om kommer inte att komma till uttryck i Skandinavien. Det skriver de faktiskt också och refererar till Camilla Wikenros som är min före detta doktorand. Det står: ”där vi förväntar oss minst kaskadeffekter är just i ekosystem där människan har en stark påverkan.”

Äpplen med päron
I en krönika i DN skriver Karin Bojs: ” Till exempel kan lövträden öka mer än hundrafalt när vargar återkommer till ett område.”

Men Håkan Sand säger att man inte kan se några belägg för klövviltbegränsningar av varg och beskriver resonemanget som äpplen och päron, där äpplen är områden med liten eller obetydlig påverkan av människan, och päron är områden med stark mänsklig påverkan i form av jakt, skogsbruk och jordbruk.

– I Skandinavien har människan redan satt en målnivå med klövviltet och tillkommer rovdjur kommer människan dra ner på avskjutningen. Det är en form av adaptiv respons från jägarna. Så det är inte så att klövviltstammarna minskar drastiskt när det kommer in rovdjur. Utan människan buffrar detta med jakttrycket.
– I vissa fall kan detta till och med ge motsatt effekt då människan blir försiktigare med jakten efter att det tillkommit rovdjur.

Vilka hör till ekosystemet?
Men Bo Ebenman, professor i biologi vid Linköpings universitet, verkar inte hålla med om det och säger till Svt.se:
”En sak som är viktig är att vi också kan se med den här forskningen att människan inte kunnat ta över rovdjurens funktion. Det sägs ibland att mänsklig jakt skulle kunna ersätta rovdjurens funktioner, men den här studien visar att det inte är riktigt så enkelt.”

Och det är något som man tagit fasta på även i artiklar i DN och i Forskning & Framsteg.
Håkan Sand tycker att det där mer är en filosofisk fråga, och lite löjligt.

– Jag tycker det där är lite löjligt. Alla predatorer, om vi nu räknar in människan, har ju sitt sätt att beskatta bytespopulationerna, det är rätt! Men frågan är väl snarare i vilken omfattning det har betydelse för bytesarterna och ekosystemet. Det blir nästan mer en filosofisk fråga.
– Det verkar som att en del inte tycker att människan tillhör ekosystemet och att människans åtgärder per definition är av ondo. I Skandinavien har människan en tiopotens större inverkan på ekosystemet än rovdjuren, så människan är mycket speciell i ett sådant här perspektiv och något som vi förmodligen måste leva med.

……….

Inga kaskadeffekter alls?
Håkan Sand och SLU har planer på att titta närmare på den typen av effekter som nämns i Scienceartikeln, i Sverige. Men man förväntar sig som mest marginella effekter av den typen som tagits upp.

Men finns det inga så kallade kaskadeffekter av rovdjuren i Sverige?
– I Sverige har vi tittat en del på den mängd kadaver som till exempel varg lämnar. Och där har vi kommit fram till att vargen inte betyder så mycket mängdmässigt. Däremot ger det en jämnare fördelning över året eftersom jakten producerar en faslig massa biomassa under september, oktober, november medan vargen ger biomassa under hela året. Och det kan påverka andra arter som annars har det svårt att skaffa mat under året.

Artikeln i sin helhet: http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/01/forskare-rovdjurens-effekter-overdrivna/

Alltså, jag tycker du är lite väl orolig om jag ska vara ärlig. Och kanske lite väl egoistisk? För inte kan man väl tänka så att man ska utrota allt vilt som kan vara farligt för hundar? Det är ju ett jättekonstigt synsätt?

Här nere kryllar det av vildsvin i varenda skogsdunge. Man ser spåren efter dem precis överallt och i princip alla utom jag har sett dem på nära håll när vi varit ute och spårat/tränat sök. Man hör då och då om hundar som blivit dödade av vildsvin. Men inte håller jag hundarna kopplade för det! Man får ju vara lite smart och undvika de värsta tillhållen, eller i alla fall se till att hunden håller sig nära då. Och naturligtvis ska man se till att ha tillräckligt god lydnad på hunden, annars får den inte vara lös! Man vänjer sig helt enkelt, vildsvinen är bara ytterligare en fara med att röra sig utomhus med hundarna. Andra faror är ju bilar, andras lösa och arga hundar, och huggormar. Hundarna kan ju också skada sig på vassa pinnar och annat.

De där västarna, är de till för att skrämma/förvirra vargen? Skyddar den också?

Kan tänka mig att en hund i sådan väst ser lite läbbig ut i vargens ögon, kanske. Jag har bara sett jakthundarna snabbt och jakthundar utan väst så vet inte riktigt hur de där västarna ser ut.

Google is my best friend :D

Vet faktiskt ingen hund som behövt använda sin som skydd. Men nog köper de tid ifall en attack sker från varg eller bytesdjur.

Min vovve tycker nog att han ser minst lika ufo ut i sitt termotäcke ;)

Dina premisser är felaktiga. Du säger att ingenting hände i ekosystemet när vargen nästan utrotades i Sverige. Vad har du för stöd för det antagandet? Det finns hur många vetenskapliga uppsatser som helst som visar att ekosystemen utarmas när topp-predatorer som vargen försvinner. Läs på och lär.

Sedan är din rädsla för vad som ska hända dig och din hund i skogen helt irrationell. Den största faran även i skogen är trafiken, (en hare som springer upp, hunden efter....). Risken för att en annan lös hund i skogen ska skada eller döda din hund är hundratals gånger större än att en varg ska göra det. Ett annat vanligt djur som dödar hundar varje dag är faktiskt hästen.

Eftersom du tycks sakna respekt för älgar råder jag dig till att söka på "Moose attack" på Youtube, och titta på de otaliga videor som kommer upp. Scary!

:bow::bow:

Som ren service till TS har jag tagit fram dessa, eftersom hen tydligen inte förstår det där med ekosystem, predatorer, erosion osv:

Vetenskapliga artiklar med "wolves yellowstone ecosystem"
… by ungulates in the northern Yellowstone ecosystem - ‎Ripple - Citerat av 91
… of sites in the Greater Yellowstone Ecosystem - ‎Noss - Citerat av 241
The Greater Yellowstone ecosystem: redefining … - ‎Keiter - Citerat av 86

https://www.google.se/search?q=wolw...tone+ecosystem&rls=org.mozilla:sv-SE:official

Jag håller absolut med om att mänsklig jakt inte kan ersätta.
La ut frågan lite öppet till de som undrar vad vargen gör för nytta. Nu vet vi det...Den håller efter älgstammen :)

Och med din länk har vi svaret på det som kommer ploppa upp sen :sneaky:

det är väl det som är problemet , för jägarna vill ju hålla efter den själva ;)

Men hur ska man veta vilka vargar som är "närgångna" utan att det först bevisas genom att de just kommer för nära? Självklart finns det tillräckligt med byten i skogen, men många vargar verkar ju ta sig närmre och närmre tamboskapen och naturligtvis är det mycket lättare att riva 20 får i en hage där fåren inte kan ta sig någonstans, än att ta en älg som iallafall kan försöka komma undan. Finns flera länkar jag kan lägga ut på HUR vargen dödar och det ser inte trevligt ut...

Jag tycker vargen är otäck just pga att de både dödar i onödan ( utan att äta) och inte verkar ha några gränser på vad bytet kan vara eller vem/vad som kommer i närheten, bara det finns blod. Människa, hund, vilt, tamboskap, smått eller stort, bara döda typ...

Genom jägare på de platser där vargarna vistats mycket, i närheten av människan.

Sen förstår jag också att vargen väljer får i en hage, vem vill jobba i onödan ilksom. Men det borde ju på nåt vis gå att stängsla ordentligt. Viltstängsel med eltrådar?

Men hur ska man veta vilka vargar som är "närgångna" utan att det först bevisas genom att de just kommer för nära? Självklart finns det tillräckligt med byten i skogen, men många vargar verkar ju ta sig närmre och närmre tamboskapen och naturligtvis är det mycket lättare att riva 20 får i en hage där fåren inte kan ta sig någonstans, än att ta en älg som iallafall kan försöka komma undan. Finns flera länkar jag kan lägga ut på HUR vargen dödar och det ser inte trevligt ut...

Jag tycker vargen är otäck just pga att de både dödar i onödan ( utan att äta) och inte verkar ha några gränser på vad bytet kan vara eller vem/vad som kommer i närheten, bara det finns blod. Människa, hund, vilt, tamboskap, smått eller stort, bara döda typ...

Att vargen river "alla fåren i hagen" stämmer inte, även om "alla fåren" är döda...

Får dör av stress när de blir jagade på ett "trångt" utrymme. Det uppstår en kemiskt obalans, och de får hjärtstillestånd.

Det är anledningen till att en varg- eller hundattack i en fårhage kan få så fatala följder så att alla, eller nästan alla, fåren i hägnet dör. Den primära dödsorsaken är sällan eller aldrig att vargen (eller hunden, här är mörkertalet stort), har rivit alla fåren...

Jag frågar om vargen i Sverige, inte om rovdjur ( eller växter) över lag. Vad kommer just vargen in som den ende som är ett rovdjur och "fixar" ekosystemet. Svaren passar mig när jag får svar på frågan jag ställt och inte allt runt omkring som folk bara tycker och har åsikt om om utan fakta.

Men för tusan, varje djur och växt, därmed även hökar, vitsippor, myggor och vargar, är en del av ekosystemet.

Rubbar man balansen i systemet, genom att ta bort, eller tillföra komponenter, så fungerar inte helheten något vidare längre.

Tar man bort t.ex. alla myggorna, så kommer till en början många fågelarter, fladdermöss, amfibier, insekter och fiskar att påverkas negativt (försvinna), dessa djur är föda åt andra djur, som i sin tur förlorar sin normala föda och endera försvinner eller börja äta andra djur, och så småningom så blir det väldigt annorlunda, och då menar jag inte på ett positivt sätt...

Vargen finns i toppen på näringskedjan, och det innebär att utan varg (och andra toppredatorer) så blir det väldigt mycket vilt i skogen, älgskadorna på tall är redan idag enorma, efter en tid så blir det "för mycket" älg, hjort och rådjur, så att dessa får hälsoproblem och problem att hitta föda, samtidigt som vissa växter blir kraftigt påverkade av betning, vilket i sin tur påverkar andra mindre djur och fler växter osv.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 380
Senast: ako
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 735
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 402
Senast: nybörjare
·
Katthälsa Jag har kommit till en punkt där jag insett att min katt inte längre är att lita på :( När han inte får som han vill protesterar han å...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
16 062
Senast: LottaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar