Problemet är ju att du inte vet hur viktig vargen är förrän det är försent.
Det är därför jag diskuterar och söker svar
Kolla Australien - vi tar med oss lite kaniner, det är väl ingen fara? Tja förutom att de där kaninerna spred sig som en löpeld och förstör mer än vad man trodde var möjligt.
Precis, även vargen ställer till med skada idag, den har funnits, försvunnit och kommer nu tillbaka. Hur ska vi ha det?
När jag kursade i biologi talade vi mycket om så kallade "keystone species", dessa arter var livsnödvändiga för hur ekosystemen ser ut idag - när dessa togs bort kunde man rasera hela ekosystem. Och det kan vara allt från någon insekt till en stor elefant som är superviktig för hela ekosystemet eftersom det blir en kedjeeffekt (därav namnet keystone). Som ett exempel har man sett att vargar påverkar en hel del av olika arters möjligheter att överleva, fågelpopulationer, bävrar, mängden med träd i skogarna etc. Mindre träd ger mer erosion, påverkar jordbruk, påverkar växt och insektsliven i skogarna etc
Intressant. Finns det någon länk eller liknande man kan läsa om det?.
Det är därför vi ska vara försiktiga med att säga att vi äger och har rätten att göra allt vi vill. Bara för att jag äger min hund har jag inte rätt att inte sköta den och strunta i att rasta den när det är kallt ute, utan det är mitt ansvar att faktiskt se till att min hund mår bra och får sina behov tillgodosedda. Det gäller ekosystemet också, om vi äger det så äger vi också skyldigheten att förvalta det och ibland tyvärr behöva säga att vi måste avstå vissa bekvämligheter för att låta den frodas.