Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
delvis kl
min åsikt är att vi "människor" tror att vi äger denna planeten Jorden , vi utrotar , skövlar o förstör....Vargen kanske tycker vi ska utrotas, det kanske är deras sanning ..fast djur tänker inte så som tur är ----Vi är väldigt små i det stora hela , och naturen är starkare än något ihop..naturen vinner alltid
det finns nåt som heter ekosystem(?) , där finns rovdjur, bytesdjur, fåglar, insekter, ryggradslösa djur , blommor, träd , jord etc etc ....rör vi för mycket där så kommer mänskligheten ta död på allt , främst sig själva ...för naturen...den vinner alltid
Och vilka är vi att bestämma vilka som får leva o vilka som ska dö .
Så tycker jag
Om jag ska svara lite kallt tillbaka, så är det väl tyvärr så, att vi människor "äger" naturen? Eftersom vi är de "djur" med mest välutvecklad hjärna, så bestämmer vi till viss del av vad vi gör med naturen, djuren i skogen har varken makt eller pengar att göra något åt att vi bygger hus eller skövlar ner naturen.
Nu är ju inte människan utdöd och det vilda bestämmer inte över vad vi gör med dem eller naturen. Frågan gäller om vi behöver/ ska ha varg i Sverige och varför/varför inte? Gör den nytta? Går vårt ekosystem under utan varg?
den kan lika gärna bli dödad av en älg !!
Nä, vi äger verkligen inte naturen ..den gör vad den vill med oss...vi är totalt chanslösa
KAN ja, men troligtvis inte riktigt samma situation, nej...Jag tror nog att vi kan rädda oss undan en älg, men inte lika lätt av en varg som är hungrig och går till attack för att döda.
nu är du lite naiv.
Fast du får ju se till vad vi är idag. Naturligtvis rår vi inte över naturkatastrofer som storm, översvämningar, väder mm. Men det är väl ändå människan som äger den mesta mark ( för jakt, för odling, för betesmarker, skog mm) och i och med det, "bestämmer" vi om vi ska bygga, hugga ner skog, plantera, odla åkermark, använda beteshagar på "våra" marker mm).
Eller hur tänker du att djur och natur bestämmer mer?
Visst att ekosystemet ändras efter vad vi gör, men vad har det med vargens vara eller icke vara att göra? Min fråga gäller vad vargen gör för nytta/ icke nytta. Behövs den eller inte?
Jag menar att människan håller på att förstöra Planeten Jorden , och då är vi små när det händer, då gäller inte den som äger mest längre
Det kan jag hålla med om, men jag ser inget sammanhang till just vargfrågan i tråden?
Hur ska vi kunna anpassa oss när samhället ser ut som det gör? Vilka åtgärder behövs enligt dig? Hur ska vi få människor och vargar att "fungera" ihop?
Jag har ju själv "fördelen" att inte direkt vara rädd för varg där jag bor ( det går förbi enstaka fall ibland), men att kunna se en hunds glädje av att få vara fri i skogen ( under uppsikt) ger mig personligen mycket och även min hund.
Jag hade inte heller förlåtit mig om min hund blivit dödad av varg, men återigen då, om en varg kommer på 20 meters avstånd, hur ska man skydda sig? Behövs vargen?
Hur ser samhället ut menar du?
Vi anser oss ha rätten att ha djur bakom dåliga staket, vi anser att våra hundar ska få springa lösa i skogen hipp som happ utan koll. Om de människor som bor i vargtäta områden kan stängsla in betesdjur ordentligt och sluta ha sina hundar lösa i skogen utan någon som helst koll så slipper djuren att dö.
Min hund är lika glad att springa lös i en bra rastgård
Om det kommer en varg så nära dig så är den vargen antagligen inte "normal" och ska då kanske ha förbrukat sin rätt som levande om det inte går att skrämma bort den. Jag är varken för eller emot jag är bara så jäkla less på människor som skyller allt på ett rovdjur när de själva sätter sina djur i farliga situationer.
Jo, för vi vill utplåna det som inte passar oss, vare sig det är djur , växter , träd och för olika anledningar
Jag tycker bara tankesättet att vi ÄGER allt är sjukt
KL
Allas våra hundar löper mycket större risk att skadas/dödas av lösspringande hundar eller i trafiken än av varg.
Vill man ha noll risk.....Håll hunden kopplad! Överallt.
Fast det beror på var man bor och var man släpper. Det finns mer varg på vissa ställen i landet, folk bor mer eller mindre i hundtäta eller trafiktäta områden.
Att träffa på varg i skogen är betydligt ovanligare än att träffa på älg. Dessutom är det vanligare att lösa hundar i skogen (familjevovvar...inte jakthundar) provicerar älg som attackerar hunden som då ränner till husse/matte för skydd. För ett par år sed dödades en kvinna när exakt det hände.
Beror också på var man bor
Den som vågar gå med Fido lös i skogen trots älg kan gott göra det med varg i skogen också. För om man ska gå på argumenten "skydda våra hundar och oss folk" så bör isf älgen också utrotas.....
Jag menade inte att just du skyller på rovdjuren (vargarna). Jag bor som sagt i Värmland. Här finns det mycket konstiga folk från båda grupperna, dvs varghatare/vargkramare.
Jag har diskuterat så mycket för/emot när det gäller varg med jägare och icke jägare. Det finns så många åsikter men så mycket okunskap från båda hållen.
Säger som jag alltid säger. Att hålla ner vargstammen är ett sätt att kunna anpassa sig. Synd bara att halva (övre) Sverige ska vara vargfritt men det är tabu att prata om.