Vargar och hundar, hur ska det gå?

Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Jag tycker vargen är otäck just pga att de både dödar i onödan ( utan att äta) och inte verkar ha några gränser på vad bytet kan vara eller vem/vad som kommer i närheten, bara det finns blod. Människa, hund, vilt, tamboskap, smått eller stort, bara döda typ...

Det låter som om någon lyssnat på för mycket antivargpropagnda...

KL

Problemet med jägarkåren är att det finns en högljudd liten falang av skjutglada hillbillys som är mer inavlade än vargstammen som det absolut inte går att resonera med. Jag upplever att jag som jägare förväntas hålla med om att vargen är ett jätteproblem och att den ska bort, annars är man osolidarisk och det fantastiska argumentet "jasså, du kanske vill att vargen ska äta upp dina hundar och dina barn" kommre direkt.

Samtidigt kämpar stora delar av jägarkåren med att visa att "vi jägare" (de flesta av oss) är vettiga människor som håller natur, etik och viltvård högt. Varghatarna gör oss jägare en stor otjänst...

Jag skulle tycka synd om vem som helst som inte kunde få utöva sin hobby.

Vet du vad som händer med ett ekosystem när man tar bort toppredatorerna?
I min värld väger det betydligt tyngre än någons rätt att utöva en hobby/sport. Och nej, det går inte att ersätta naturens toppredatorer med människor, det blir inte alls samma situation.

Lidande? Utdöd snarare tyvärr då jägarna går över till kortdrivare tyvärr.
Men jag förstår dem ändå, att de inte vill riska sin hund.

Har du din hund under så god uppsikt att du upptäcker om den stör/följer efter vilt, är det mycket, mycket osannolikt att den ofredas av varg eller ens av gris. För då ser du ju hela tiden din hund och kan kalla in den om en varg skulle dyka upp.

Även om jag har min hund under uppsikt ( ska vi säga max 50 m bort som längst), så hjälper det ju föga när tex artikeln jag länkade till ( i mitt område) handlade om 15-20 m. Hade en varg kommit farande 20 meter ifrån och jag kallar in hunden till mig, utan bössa och varningsskott, finns ju risken att både jag och hund får närkontakt.

Samtidigt kämpar stora delar av jägarkåren med att visa att "vi jägare" (de flesta av oss) är vettiga människor som håller natur, etik och viltvård högt. Varghatarna gör oss jägare en stor otjänst...

Jägarförbundet gör ju inte direkt nån vidare insats för att visa att de inte håller med varghatarna...:meh:

Det låter som om någon lyssnat på för mycket antivargpropagnda...

KL

Problemet med jägarkåren är att det finns en högljudd liten falang av skjutglada hillbillys som är mer inavlade än vargstammen som det absolut inte går att resonera med. Jag upplever att jag som jägare förväntas hålla med om att vargen är ett jätteproblem och att den ska bort, annars är man osolidarisk och det fantastiska argumentet "jasså, du kanske vill att vargen ska äta upp dina hundar och dina barn" kommre direkt.

De du kallar varghatare här i inlägget är mycket duktiga jägare jag känner som tävlar, tränar, ställer ut och har otroligt bra jakthundar. De jagar det mesta som räv, fågel, hare, rådjur, älg, viltsvin. De är inga "nya" jägare utan väldigt engagerade i både viltvård, jakt och hundar. Äger stora marker och jagar nästan året om med olika hundar och olika vilt.

Fast att du ska få se en varg på 15-20 meter måste väl vara så pass ovanligt att du nog borde vara mer orolig för andra faror.

Fast att du ska få se en varg på 15-20 meter måste väl vara så pass ovanligt att du nog borde vara mer orolig för andra faror.

Det må hända att det är ovanligt, men nu var det precis utanför min stad ( där jag promenerar ibland )och desto större vargstammen blir, desto fler avvikande vargar, mindre vilt att ta mm.

Jag ska förtydliga mig:

Det finns jägare som vill ha varg, men många vill det inte och dessa skriker högst och avfärdar oss som faktiskt vill ha varg som stockholmare/miljöpartister/hippies eller vad det nu vill vara.

Jakt är i vissa kretsar kontroversiellt och för att jägarkåren ska bli accepterad och uppskattad för allt bra den gör för naturen hjälper det verkligen inte att de som inte vill ha varg beter sig just varghatare. Vill jägarkåren framstå som naturvärnande och etiskt välutvecklad tror jag att man måste ha en mer nyanserad hållning i vargfrågan och dessutom hårdare fördöma jaktbrott mot rovvilt/varg.

Jag ska förtydliga mig:

Det finns jägare som vill ha varg, men många vill det inte och dessa skriker högst och avfärdar oss som faktiskt vill ha varg som stockholmare/miljöpartister/hippies eller vad det nu vill vara.

Jakt är i vissa kretsar kontroversiellt och för att jägarkåren ska bli accepterad och uppskattad för allt bra den gör för naturen hjälper det verkligen inte att de som inte vill ha varg beter sig just varghatare. Vill jägarkåren framstå som naturvärnande och etiskt välutvecklad tror jag att man måste ha en mer nyanserad hållning i vargfrågan och dessutom hårdare fördöma jaktbrott mot rovvilt/varg.

Jag kan inte försvara varken det ena eller andra. Dels vet jag inte själv var jag står i frågan, dels har vi knappt varg här där jag bor, jag är inte jägare och inte markägare.

Det jag tänker på är dock hur folk blir drabbade både inom jakt och med tamboskap. De som blir drabbade med lösa hundar i skogen (bla jägare med eftersök), de som får hela hagar med får dödade på en natt, de som bygger in fåren med flera meter högt staket och djuren ändå blir dödade, som inte får ersättning och inte kan ha kvar sitt djurbestånd.

Vad jag har förstått(?) så var vargen så gott som utdöd en period i Sverige och vi klarade oss bra utan den innan den både imorterades och vandrade in via Finland och Ryssland igen. Så frågan är, ska vi ha varg, och varför/ varför inte. Ska vi ha den för att den gör nytta för naturen, för att den tar vilt, för att den bara ska vara här? Varför vill DU tex ha varg här?

Vargen var inte utdöd utan nästan utrotad under en kort period. Vi hade tusentals vargar för ui Sverig, nu en 400 eller så. Vi har i dagsläget inte rum med hur många som helst dock, var gränsen går råder det oenighet om.

.

Vad jag har förstått(?) så var vargen så gott som utdöd en period i Sverige och vi klarade oss bra utan den innan den både imorterades och vandrade in via Finland och Ryssland igen.

Den dödades av något som är bra mycket farliga än vargen, människan!

Vet du vad som händer med ett ekosystem när man tar bort toppredatorerna?
I min värld väger det betydligt tyngre än någons rätt att utöva en hobby/sport. Och nej, det går inte att ersätta naturens toppredatorer med människor, det blir inte alls samma situation.

Men menar du att vargen är en toppredator för Sverige? De var ju så gott som utdöda här i Sverige under ganska lång period och inte hände det något särskilt med ekosystemet? Det är ju vi människor som återinfört dem igen ihop med att några vandrat in via Ryssland/Finland.

Vargen var inte utdöd utan nästan utrotad under en kort period. Vi hade tusentals vargar för ui Sverig, nu en 400 eller så. Vi har i dagsläget inte rum med hur många som helst dock, var gränsen går råder det oenighet om.

Jag skrev "så gott som" vilket kan jämföras med dina ord "nästan utrotad".

Vad går då gränsen för hur många som är ok. Var ska de leva, var ska de vara för att inte göra mer skada än nytta?

Ja, det gjorde den. Vad är din åsikt om det?

Att människan har svårt att anpassa sig efter rovdjuren.

Jag bor i Värmland. Här har vi varg utanför husknuten men jag går fortfarande ut med hunden (i koppel). Jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om min hund dog en tragisk död bara för att den ska få springa lös. Det kan den göra på områden där det finns staket och under min uppsyn.

Ja, det gjorde den. Vad är din åsikt om det?

delvis kl

min åsikt är att vi "människor" tror att vi äger denna planeten Jorden , vi utrotar , skövlar o förstör....Vargen kanske tycker vi ska utrotas, det kanske är deras sanning ..fast djur tänker inte så som tur är ----Vi är väldigt små i det stora hela , och naturen är starkare än något ihop..naturen vinner alltid
det finns nåt som heter ekosystem(?) , där finns rovdjur, bytesdjur, fåglar, insekter, ryggradslösa djur , blommor, träd , jord etc etc ....rör vi för mycket där så kommer mänskligheten ta död på allt , främst sig själva ...för naturen...den vinner alltid

Och vilka är vi att bestämma vilka som får leva o vilka som ska dö .

Så tycker jag

Att människan har svårt att anpassa sig efter rovdjuren.

Jag bor i Värmland. Här har vi varg utanför husknuten men jag går fortfarande ut med hunden (i koppel). Jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om min hund dog en tragisk död bara för att den ska få springa lös. Det kan den göra på områden där det finns staket och under min uppsyn.

Hur ska vi kunna anpassa oss när samhället ser ut som det gör? Vilka åtgärder behövs enligt dig? Hur ska vi få människor och vargar att "fungera" ihop?

Jag har ju själv "fördelen" att inte direkt vara rädd för varg där jag bor ( det går förbi enstaka fall ibland), men att kunna se en hunds glädje av att få vara fri i skogen ( under uppsikt) ger mig personligen mycket och även min hund.

Jag hade inte heller förlåtit mig om min hund blivit dödad av varg, men återigen då, om en varg kommer på 20 meters avstånd, hur ska man skydda sig? Behövs vargen?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 380
Senast: ako
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 735
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 402
Senast: nybörjare
·
Katthälsa Jag har kommit till en punkt där jag insett att min katt inte längre är att lita på :( När han inte får som han vill protesterar han å...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
16 062
Senast: LottaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar