Vargar och hundar, hur ska det gå?

Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Tyvärr saknar ju måga försäkring på sina hundar. Jag tror de är fler. Och jag tror aldrig man kommer få fram en korrekt siffra.
Det är lite som jaktbrott, i den kategorin hamnar även alla viltolyckor där föraren smiter.

138 hundar är ändå inte speciellt mycket med tanke på hur otroligt många de är som jagar vildsvin.

Rubriken blev lite konstig, men jag funderar ganska mycket på var jag står i vargfrågan. Å ena sidan tycker jag vargen är så oerhört vacker, klart den ska ha rätt att leva, jag fascineras av den. Å andra sidan vet jag att den ställer till med så mycket sattyg, jag är själv rädd för att stöta på den ( ingen större risk där jag bor) och jag tycker oerhört synd om alla jägare, eftersökshundar och djurhållare som får sina djur rivna och slaktade av vargen.

Nu har det börjat bildas grupper på bla fb, där folk med eftersökningshundar bojkottar att ens gå ut i skogen med sina hundar. Flera människor jag känner ( i andra delar av landet där det finns lite mer varg) vill inte längre släppa sina hundar. Det läggs ut artiklar på hur sargade hundarna ser ut efter att ha träffat en varg mm.

Det är så lätt att säga att "man får skylla sig själv" om man släpper sin hund, men är det så enkelt? Ska vi inte ha eftersökningshundar tex för att söka efter trafikskadat vilt utan låta de djuren plågas ihjäl under kanske veckor? Ska vi inte ha jägare som faktiskt hjälper till att hålla naturen i balans så inte djuren blir för många och äter upp både för bönder och skogsägare? Oavsett om man kan jaga utan hund, så får vi ju inte heller glömma att alla jakthundar mår bra av att få utlopp för det den är avlad för. Ska vi inte ha några jakthundar kvar framöver om det inte går att släppa dem om vargen ökar och jägarna inte längre vågar?

Vad är era erfarenheter, hur tänker ni som har lite mer varg än vad vi har i småland? Någon som råkat ut för varg? Jag vill lära mig mer, då nästan allt man läser är antingen riktat och vinklat efter om man är för eller emot varg.

finns det var i området tar väl dom det skadade viltet...? Jag har haft varg på min gård i en hel vecka ( troligtvis löptik eftersom min hane vart löpgalen) ..hon sprang runt på gården , i hästarnas hagar , men inga djur försvann ...
Jag tycler inte att vargar som går in i samhällen eller blir "tama" ska leva , men jag tycler ändå att dom har rätt att få leva på denna jorden eftersom den tillhör alla o inte bara oss människor...
Jag tycker att älgar, rådjur, björnar , järvar o you name it inte ska vara i bebyggda samhällen , men inte hatar vi dom för det ? Det är bara vargen som utsätts för rent hat.

Men de där va väl för hela sverige? Kolla på hur de ser ut i problemområdena, det skjuts kanske 400-500 grisar på marker som bara är några tusen ha varje säsong. Det blir lixom lite knas att jämföra med vargen.

Men nu skriver ju du om nagot helt annat. Ett scenario dar en specifik individ gor orimligt mycket skada dar ar forstas de alldra flesta for skyddsjakt pa just den individen. Vare sig det galler varg, elefant, tiger eller vad som helst.

Men att inte kunna tolerera att det finns rovdjur inarheten (som lamnar rimlig borda pa omradet) eller oht i landet ar en helt annan sak. Det maste ju du ocksa fatta.

:bow:

Jag blir mest upprörd över att man inte "får" vara mitt i mellan, antingen så ska man älska vargen över allt annat eller så vill man bara utrota dom.
Alla som är där imellan, och gärna har varg men att de, precis som alla andra vilda djur, ska bo i skogen, verkar automatiskt hamna i "utrota facket"

Haha, ja, jag blev full i skratt när jag såg den videon i ett sammanhang med anti-vargpropaganda. Här har vi ju ett ypperligt bevis på en uselt tränad jakthund och en mycket språksund varg!!

*allmänt*
Vi bor i en värld där det finns vilda rovdjur. Här har vi varg, lo och björn, på andra ställen har de lejon, isbjörnar eller krokodiler. Det är bara att acceptera att jorden inte enbart är människornas lekstuga! Passar det inte kan man bosätta sig i stan.

haha, ja jag fatta inte heller hur dom kunde visa den filmen som vargpropaganda ...:D ..syns ju helt klart att det var hunden som gjorde fel o vargen gav bara ett bett för att få vara ifred

finns det var i området tar väl dom det skadade viltet...? Jag har haft varg på min gård i en hel vecka ( troligtvis löptik eftersom min hane vart löpgalen) ..hon sprang runt på gården , i hästarnas hagar , men inga djur försvann ...
Jag tycler inte att vargar som går in i samhällen eller blir "tama" ska leva , men jag tycler ändå att dom har rätt att få leva på denna jorden eftersom den tillhör alla o inte bara oss människor...
Jag tycker att älgar, rådjur, björnar , järvar o you name it inte ska vara i bebyggda samhällen , men inte hatar vi dom för det ? Det är bara vargen som utsätts för rent hat.

Håller med dig.
Varg har jag haft runt hästhagarna då jag hade häst. 3 st som flera gånger varje vecka i ett par års tid hade sitt stråk förbi hagen. Inte ens när det gick föl i hagen eller en fångkänslig shettis i en paddock visade de minsta tecken att bry sig i djuren.

Nu bor jag centralt...radhus. Hela hösten och vintern har vi haft en älgko med två kalvar här. Det har varit dagar då barnen inte fått gått ut, hon har gjort utfall mot två personer och när man ska rasta hunden på kvällen så går vi ut med ficklampor här för att lysa mot dungarna. Jag har lagt ut ett par bilder på Fb på de totalt oskygga älgarna...även en film. Och kommentarerna är bara "Åh vad fina de är", "Skogens konung", "Vad härligt att få se dessa djur på nära håll"
Fler folk har då attackerats och skadats, ja t.o.m dödats av älg än varg. Hundar har också strukit med. Men ingen klagar på älgen eller tycker den är farlig......

Men de där va väl för hela sverige? Kolla på hur de ser ut i problemområdena, det skjuts kanske 400-500 grisar på marker som bara är några tusen ha varje säsong. Det blir lixom lite knas att jämföra med vargen.

Vi har mycket vildsvin där jag bor. Här skjuts inga. Bor granne med en jägare- han jagar endast klövvilt och hare, trots att det går vildsvin tjugo meter från husen... När jag är ute och går så ser jag ofta vildsvin som står och trycker i buskagen längs promenadvägen och jag ser alltid spår efter dom.
Innan jag bodde här bodde jag I Värmland. Vi hade varg ute på åkern, något jag upplevde som mindre besvärande än vildsvinen.

Haha, ja, jag blev full i skratt när jag såg den videon i ett sammanhang med anti-vargpropaganda. Här har vi ju ett ypperligt bevis på en uselt tränad jakthund och en mycket språksund varg!!

Tänk om alla tamhundar var så tålmodiga och språksunda som den vargen.

Jag har några varghatarvänner på FB... sådana som gärna lägger ut propaganda och bilder på vargtagna hundar mm. Men ingen delade den videon. Den var väl så urbota dum och så uppenbar att det skulle bli till att dumförklara sig själv.

Tänk om alla tamhundar var så tålmodiga och språksunda som den vargen.

Jag har några varghatarvänner på FB... sådana som gärna lägger ut propaganda och bilder på vargtagna hundar mm. Men ingen delade den videon. Den var väl så urbota dum och så uppenbar att det skulle bli till att dumförklara sig själv.

Fråga om de sett en vildsvinsdödad hund.. Om de tror att det ser trevligt ut så misstar de sig.. Förstår dock inte idén med att lägga ut bilder alls. Slutresultatet är detsamma- en död hund. Oavsett vad som hänt.....

Dom spårhundar som går i lina är en helt annan typ av jakthund än en ställande hund. Oftast kombineras skarpa eftersök med en ställande hund som släpps på spåret när spårhunden spårat ikapp det skadade viltet.
Den ställande hunden har den skärpa och modet att gå på djuret så pass hårt att det stannar, så eftersöksjägaren kan smyga fram (utan spårhund) och avliva. Alt. avfångar viltet själv eller håller viltet så eftersöksjägaren kan avliva.

Har hört att det förekommer men aldrig varit med om det själv. Tvärtom så har jag alltid fått höra att man ska ta det lugnt och ha en hund som spårar lugnt och tyst för att om möjligt låta viltet gå i sårlega. Att släppa en löshund på ett skadat vilt låter enligt mig som att man stressar viltet i onödan.

http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/djur-och-natur/article29685.ab

Som vanligt är aftonbldet värdelösa på att förmedla information. Det är tydligt att vargen känner sig hotad och bara gör en skenattack medan hunden jagar den stackaren.
Vad som heller inte framgår är att ägaren är dömd sedan tidigare för jaktbrott och han jagar inte ens med hunden i det här fallet utan släpper den lös i skogen för att se vad den hittar för något! Bara det är ju ett jaktbrott i sig om jag inte har fel, får man verkligen släppa jakthundar lösa i skog och mark när det inte försigår jakt?

Solklart är iaf att klippet är till vargens fördel, den fredar sig mot sin förföljare. Undrar vad mer som fanns på filmen, hur hunden jagar och river annat vilt? :cautious:

Fråga om de sett en vildsvinsdödad hund.. Om de tror att det ser trevligt ut så misstar de sig.. Förstår dock inte idén med att lägga ut bilder alls. Slutresultatet är detsamma- en död hund. Oavsett vad som hänt.....

Förstår det inte heller...med bilderna.
Och av björn, varg, älg och vildsvin så väljer jag att möta varg alla gånger.
Vildsvinen tror jag vi kommer att få se en hel del obehagliga incidenter med i framtiden.

Vildsvinen tror jag vi kommer att få se en hel del obehagliga incidenter med i framtiden.

ja fy , där var jag bra mycket mer orolig när vi fann stora björnspår på vägen vi körde hästarna, och där björnen rivit i en trädstam ...

Allt beror ju på vad för vilt och skada, och om djuret går i sårlega överhuvudtaget.

Off topic....
Grisar ska man ha respekt för! Den här sköt min sambo i söndags.
Länk: http://cdn3.cdnme.se/4341081/7-3/375737_10152583072902738_526541756_n_52e78e8888e59db2c705f5b5.jpg

Ingen herre man vill möta på sin skogspromenad om han är på fel humör.

Vildsvin är inget att leka med , tror knappt vargen vågar gå på dom och det ska jävligt tuffa hundar som man jagar med och då får man räkna med att dom kan dö

Samma här. Har varit noga med att lära hundarna skvallra vildsvin!

kl

Vad gäller dödade hundar så är den enda grupp som minskat de som skjuts av jägare. Vad jag läst mig till.

Det som stör mig mest i debatten är alla hillybillys som tror att alla som vill ha kvar vargar bor i Stockholms innerstad. Hatet hos vissa jägare i glesbygd är enormt, min fd sambo/särbo var jägare, slutade jaga när vargen etablerade sig där vi bodde i Dalarna (nåja synen blev sämre oxå). Han hade inget emot varg, men oj, det gick ju inte att säga, på en så liten ort hade han blivit totalt utfryst o betraktad som paria.
Jag hade får o bodde i tiomilaskogen, en dag försvann min BC o efter nån dag trodde jag att han inte fanns längre, det hade precis fötts en ny kull i närheten. 4 Dygn senare så ringer det, jycken hade dykt upp på trappen hos en enstöring som bodde på andra sidan skogen, drygt 4 mil fågelvägen, rakt förbi varglyan.

Innan dess hade jag mjölkkor o får i Värmland, vi fick några får rivna men det gick inte att se om det var varg eller hund. Jakthundar däremot fick jag plocka ut ur fårhagen vid ett flertal tillfällen. Till sist lackade jag ur o letade rätt på grannjaktlaget o dumpade hunden i någons knä o meddelade att nästa gång skjuter jag hunden, de höll bättre reda på sina hundar efter det.

Numera bor jag i Riala. Apropå viltstängsel så läste jag en artikel i Norrtälje tidning för något år sedan, en fårbonde hade fått får vargrivna åt Enköpingshållet. Det visade sig att han fått vargstängsel bekostat, den som godkände utbetalningen var en jaktkumpan som även var behjälplig att sätta upp stängslet. Stängslet gick över ett vattenfyllt dike där varg/stor hund kunde gå in utan att få minsta lilla stöt. Samma kumpan var med o beviljade ersättning för de rivna fåren.

När Leon hade rymt ur inhägnaden hos nattmatte var jag mer räd för att nån skjutglad jägare skulle missta honom för ett rådjur än för varg, ändå hade en hund, som rymt från hundgård i närheten tagits av varg.

Vad jag tycker om varghatarna? Tja när en varg hade tagit en hund här i reviret då hunden gick 80 meter från matte, utom synhåll i skogen, gissa vem som ansökte om skyddsjakt? Jo mannen so arrenderar stora jaktarealer i området, vilka skulle skyddas? Viltet?
Fö så kryllar det ff av rådjur här.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 380
Senast: ako
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 735
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 402
Senast: nybörjare
·
Katthälsa Jag har kommit till en punkt där jag insett att min katt inte längre är att lita på :( När han inte får som han vill protesterar han å...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
16 062
Senast: LottaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar