Vargar och hundar, hur ska det gå?

Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Är de hos dej dom bor ;) förra jaktåret såg jag rådjur överallt, i år har jag sett 1 get med killing i augusti, en ensam vuxen hona (osäker smaldjur/get) på hösten och 2 st för nån vecka sen i mörkret!

De ryktades på fb att 2 nya släppts ut, men ingen har sett några spår eller annat konstigt. Tror inte dom trivs här längre. De får ingen trygghet när apu ska spåra dom och övervaka hela tiden.

Kl.

Nu har jag inte läst allas inlägg här (tänker göra det) men Jag tycker Inte att vargarna ska utrotas! Om Alla vargarna ska utrotas kommer rådjurens, älgarnas och många flera populationer öka kraftigt! balansen mellan rovdjur-flyktdjur kommer bli helt fel.
Jag tycker inte man ska greja så mycket med de vilda djuren mer än det vi redan gör för att inte rådjurens, älgarnas, kaninernas och vildsvinens stammar ska bli för stora tills vi inte kan "hantera" dem mer.

Att vargarna ska slakta våra djur tycker jag Inte är tillräckligt starka argument för att vi ska utrota en hel art i sverige. Det är inte bara vargarna som dödar hundarna, häromkring har många hundar sargats av vildsvin, grävlingar mm ska vi utrota dem med kanske?
Vi behöver rovdjur för att hålla nere antalet flyktdjur.

De kan bo här också. Vi har nog mer rådjur än småfåglar ;)
Våra vargar gör ett dåligt jobb. Misstänker att de beställer pizza eller nått :D

Sen varför ska du svara mig giftigt?

Det var nog mest som svar på att det är synd om dem som inte får jaga. I Sverige idag är det väldigt få om någon som inte skulle överleva om de inte fick jaga.
Skulle det bli farligt för min häst att jag red och tävlade den, så skulle jag antingen få lägga av med det eller hitta alternativa sätt att rida/tävla den.

Även i Värmland hade vi väldigt gott om rådjur.. Dock sämre med älg vilket hände långt innan vargarna kom. tyvärr har jägarna gått väldigt hårt åt älgstammen... :(

De ryktades på fb att 2 nya släppts ut, men ingen har sett några spår eller annat konstigt

Varifrån släpps det ut vargar?
Har en nära anhörig på Nordens Ark som trots allt är ett avelscenter för utrotningshotade djur. De blir ofta anklagade för att ha släppt ut vargar när de siktas varg här omkring. Den här personen är mycket välutbildad på rovdjur. Många är de ofrivilliga föreläsningar som vi fått höra vid familjemiddagar.
Har hört både framlänges och baklänges alla de argument som finns om varför man inte kan släppa ut vargar från fångenskap och få dom till att fungera i det vilda.

Det var nog inte varg utan idioter som hade släppts ut, du vet de här som klipper hål i viltstängsel och lägger ut slaktavfall på bl a E18 mellan N-tälje och Sthlm. ;)

Kl
Tråden satte sådan fart medan jag vart ute, så har bara skummat igenom lite nu.

Här är en artikel angående eftersökshundar, där någon svarade att eftersökshundar går i lina. Det bör de enligt artikeln inte göra om de ska hitta djuret snabbt.

http://dagbladet.se/djurnatur/1.6767744-vagrar-slappa-hundarna-i-skogen

Någon frågade vad de ställer till med för sattyg som jag skrev i första inlägget. Sattyget är att de inte bara dödar för mat, utan att de river stora flockar tamdjur "bara för att". Jag länkar gärna om någon vill, men det var någon som inte ville se bilder på slaktade djur i den bemärkelsen, så jag avstår just nu av hänsyn, då alla artiklar innehåller bilder.

Här är ytterligare lite fakta på vargdödade hundar ( läser man så ser man att flera av hundarna var duktiga jakthundar, jaktchampions mm. OBS lite bilder i artikeln för er som inte vill se.

http://svenskjakt.se/Start/vargdodade-hundar/

Expressen kanske inte är den mest tillförlitliga källan med dock värt att notera att vargar många gånger inte är så skygga och går till attack helt oprovocerat även mot människor.

http://www.expressen.se/nyheter/varg-gick-till-attack-i-hage/

Nu hittar jag inte artikeln, men kan leta vidare om någon är intresserad. Handlade om just detta med stängsel runt tamboskap som vargen inte kunde komma över. Någon hade just tagit en bild på en varg som klättrar över ett två meter högt staket, så hur ska man då kunna hålla sin tamboskap inne?

Ja alltså har man trästaket som de kan klättra över är det väl inte ett dugg konstigt att de försöker med det. Ett säkert staket borde rimligtvis ge vargen ett redigt obehag i form av ström.

Ja alltså har man trästaket som de kan klättra över är det väl inte ett dugg konstigt att de försöker med det. Ett säkert staket borde rimligtvis ge vargen ett redigt obehag i form av ström.

Det var ett nätstaket med el på bilden, men jag hittar den inte nu. Bilden var tagen i skymning, lite grynig och upplagd ihop med en artikel där någon rasade över ett uttalande om att en politiker eller liknande hade uttalat sig om just detta med att hägna in ordentligt, för vargar klättrar inte.

Om man nu ska vara kinkig och dra saker till sin spets så hade vi inga problem under tiden vi inte hade varg. Vargen är inte enda rovdjuret, lo tar mycket t.ex.

Hur tänker ni hästägare? Det är ju också något som blir vanligare att de ger sig på?

Jag är rent ut sagt egoistisk och säger att jag vill kunna ha tex min hund lös i skogen ( under uppsikt förstås).

Här är en artikel i mitt område där vargen var 15-20 meter ifrån hundägare och jägare. Jag har ingen bössa att skjuta att varningsskott med och det handlar om 20 meter...
http://www.jnytt.se/jagare-skot-mot-varg-i-dumme-mosse-omradet

Jag skulle tycka synd om vem som helst som inte kunde få utöva sin hobby. Jakt är så mycket mer än att skjuta, något som oinsatta tyvärr har svårt att förstå.
Problemet med just jakthundarna är att de har en mycket starkare drift än hästarna, som en BC som inte får valla helt enkelt. Så att göra något annat med dem är svårt (jag har försökt, inget ger lika mycket) och det är därför jag ser stora problem med stövarnas framtid. Inte bara jag heller utan alla som är intresserade utav dem. För att de ska vara nöjd utan jakt behövs sådan avel att det inte kommer vara samma raser sedan.
Med häst skulle det väl jämföras lättast med en som fick stå på box dygnet runt och skrittas någon timme om dagen i grimma.

Mina tankar om vargar är att de som är för närgångna på människor bör skjutas av. Det verkar ibland som om de inte är rädda nog för människan. Om vargen då rör sig från oss, mot skogarna igen, så är det dock också viktigt att de får vara ifred där och att det finns tillräckligt med byten för dem att ta.

Det finns en finsk man som påstår att det har att göra med att det inte är vargar, utan hundhybrider. Vilket inte känns för långsökt med vissa vargar som har klart avvikande beteende.

Mina tankar om vargar är att de som är för närgångna på människor bör skjutas av. Det verkar ibland som om de inte är rädda nog för människan. Om vargen då rör sig från oss, mot skogarna igen, så är det dock också viktigt att de får vara ifred där och att det finns tillräckligt med byten för dem att ta.

Men hur ska man veta vilka vargar som är "närgångna" utan att det först bevisas genom att de just kommer för nära? Självklart finns det tillräckligt med byten i skogen, men många vargar verkar ju ta sig närmre och närmre tamboskapen och naturligtvis är det mycket lättare att riva 20 får i en hage där fåren inte kan ta sig någonstans, än att ta en älg som iallafall kan försöka komma undan. Finns flera länkar jag kan lägga ut på HUR vargen dödar och det ser inte trevligt ut...

Jag tycker vargen är otäck just pga att de både dödar i onödan ( utan att äta) och inte verkar ha några gränser på vad bytet kan vara eller vem/vad som kommer i närheten, bara det finns blod. Människa, hund, vilt, tamboskap, smått eller stort, bara döda typ...

Har du din hund under så god uppsikt att du upptäcker om den stör/följer efter vilt, är det mycket, mycket osannolikt att den ofredas av varg eller ens av gris. För då ser du ju hela tiden din hund och kan kalla in den om en varg skulle dyka upp.

Man får kanske ägna sig åt en annan typ av jakt än den man är van. tex jag älg med bandhund istället för löshund.
Just stövarjakten blir ju lidande, men man får kanske försöka få jaga på andra jaktmarker.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 380
Senast: ako
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 735
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 402
Senast: nybörjare
·
Katthälsa Jag har kommit till en punkt där jag insett att min katt inte längre är att lita på :( När han inte får som han vill protesterar han å...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
16 062
Senast: LottaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar