Vargar och hundar, hur ska det gå?

Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

KAN ja, men troligtvis inte riktigt samma situation, nej...Jag tror nog att vi kan rädda oss undan en älg, men inte lika lätt av en varg som är hungrig och går till attack för att döda.

Eftersom vargen är mycket skyggare än en älg så löper faktiskt du och din hund större risk att en förbannad älg rusar ur buskarna när ni går på skogsstigen än en hungrig varg.

När en älg attackerar så gör den det för att skydda sig/ unge. Deras klövar är utformade för att göra maximal skada vid en spark. Det är inget litet djur vi pratar om.
vargen är skygg...det ska mycket till innan den proviceras för att anfalla en människa på promenad med hund. Och gör den det så skulle jag tro att den i första hand gör som en trängd hund skulle göra...varna, sen kanske hugga. Men att den är ute efter att döda, vädrar blod och sätter sig i strupen det första den gör....näääää.

Jag personligen tycker att biologisk mångfald har ett egenvärde som går bortom huruvida en art gör nytta utifrån vår mänskliga subjektiva måttstock, och därför är det för mig självklart att vi ska ha varg.

Att det är så att vi "äger och bestämmer" över jorden utifrån vår kognitiva överlägsenhet innebär i mina ögon att vi måste ta ett än större ansvar för att värna hela planeten och inte bara se till våra egna intressen.

Även om vi ska ta ansvar, så måste vi väl se på skada och nytta ett djur ( eller växt/annat) gör för naturen? Varför är det självklart enligt dig när vi har levt utan varg och klarat ekosystemet ändå?

Vad en normal vargstam är har jag ingen aning om. Jag tycker att vargen ska kunna vara i hela Sverige men det är ju det där med anpassningsbara människor och traditioner som sätter stopp igen.

Jag har stött på älg ett antal gånger och aldrig att jag känt mig rädd eller hotad, de har sprungit iväg när de sett oss. Är inte lika säker när det gäller ett hungrigt rovdjur...

Och jag har två gånger förra veckan sett en älgko hota folk här på gatan. En man med hund och en stackars tant på stavgång.

Min gubbe jagar älg...och han tillhör inte vargvännerna. Men han säger alla gånger att jag ska vara mer rädd för älg än varg.

Som sagt. Älg har skadat/t.o.m dödat mer människor än varg i Sverige. Och då tänker jag inte på trafikolyckor.

Min mamma vet precis hur det är att bli jagad av älg. Hon satt i ett träd i flera timmar och grinade innan älgen tröttnade och försvann. De är inga trevliga djur om de blir arga.

Eftersom vargen är mycket skyggare än en älg så löper faktiskt du och din hund större risk att en förbannad älg rusar ur buskarna när ni går på skogsstigen än en hungrig varg.

När en älg attackerar så gör den det för att skydda sig/ unge. Deras klövar är utformade för att göra maximal skada vid en spark. Det är inget litet djur vi pratar om.
vargen är skygg...det ska mycket till innan den proviceras för att anfalla en människa på promenad med hund. Och gör den det så skulle jag tro att den i första hand gör som en trängd hund skulle göra...varna, sen kanske hugga. Men att den är ute efter att döda, vädrar blod och sätter sig i strupen det första den gör....näääää.

Fast där tycker jag du har fel. Vargen är inte så jäkla skygg när man läser om den...En älg däremot skyddar säkert sin unge, men inte biter den av strupen och attackerar på samma sätt. Tror det är betydligt lättare att skrämma en älg som är rädd om sin unge än en hungrig blodtörstig varg?

Och jag har två gånger förra veckan sett en älgko hota folk här på gatan. En man med hund och en stackars tant på stavgång.

Min gubbe jagar älg...och han tillhör inte vargvännerna. Men han säger alla gånger att jag ska vara mer rädd för älg än varg.

Som sagt. Älg har skadat/t.o.m dödat mer människor än varg i Sverige. Och då tänker jag inte på trafikolyckor.

Av ren nyfikenhet, har du källa på det?

Det vet jag väl. Men hon är rädd både på vägen när hon kör bil och i skogen. Med all anledning.

Problemet är ju att du inte vet hur viktig vargen är förrän det är försent.

Kolla Australien - vi tar med oss lite kaniner, det är väl ingen fara? Tja förutom att de där kaninerna spred sig som en löpeld och förstör mer än vad man trodde var möjligt.

När jag kursade i biologi talade vi mycket om så kallade "keystone species", dessa arter var livsnödvändiga för hur ekosystemen ser ut idag - när dessa togs bort kunde man rasera hela ekosystem. Och det kan vara allt från någon insekt till en stor elefant som är superviktig för hela ekosystemet eftersom det blir en kedjeeffekt (därav namnet keystone). Som ett exempel har man sett att vargar påverkar en hel del av olika arters möjligheter att överleva, fågelpopulationer, bävrar, mängden med träd i skogarna etc. Mindre träd ger mer erosion, påverkar jordbruk, påverkar växt och insektsliven i skogarna etc.

Det är därför vi ska vara försiktiga med att säga att vi äger och har rätten att göra allt vi vill. Bara för att jag äger min hund har jag inte rätt att inte sköta den och strunta i att rasta den när det är kallt ute, utan det är mitt ansvar att faktiskt se till att min hund mår bra och får sina behov tillgodosedda. Det gäller ekosystemet också, om vi äger det så äger vi också skyldigheten att förvalta det och ibland tyvärr behöva säga att vi måste avstå vissa bekvämligheter för att låta den frodas.

Av ren nyfikenhet, har du källa på det?

Källa nr 1 är ju jag själv. När tanten fick älgen emot sig ställde jag mig emllan med bilen och tutade som en tok.

Källa nr 2 är vad min gubbe och hans familj säger....alla jägare och jag får helt enkelt lita på deras omdöme om det djur de jagar ( älg och björn) och eftersom de alla ingår under kategorien varghatare så är det ju lite intressant att de faktiskt INTE utmålar vargen till storskurken vilket gör att jag tycker de låter trovärdiga.

Källa 3. Googla upp statistik bara. Hur många människor har dödats av varg resp älg. Fallet om Kvinnan som dödades av älgen togs nyligen upp i tv...därför att hennes make först blev anklagad för att ha mördat henne för hon var så svårt sargad att de trodde att hon blivit dräpt. Det gick på ettan...."Brott som vi minns" eller vad det hette som Leif GW Persson var med i. Finns säkert att se på SVT play.

Som sagt innan så har vi fortfarande lo och vi klarade oss bra innan vargen inplanterades igen eller hur?
Nu menar jag inte "Skjut vargen!" men vi behöver nog inte lägga så stor vikt på vargen av den anledningen tror jag faktiskt. Finns säkert betydligt många fler lodjur är varg i sverige och hade säkert gjort mer skada att förlora dem.
Men mest en parentes:)

Är säkert värt att tänka på att en varg i dagens sverige inte alls kan komma undan på samma sätt som för 100 år sedan med tanke på hur vi brer ut oss och handhar skogarna, vilket är viktigt att tänka på för att förstå vargen.

Men du måste ju se hur det ser ut idag? Hur skulle du själv uttrycka dig om vem som "äger" marken du går på? Du måste ju ändå se att "vi" människor på något konstigt sätt ändå bestämmer hur vi gör med planeten tellus, hur fel det än må vara? Jag vill dock ta upp vargen i tråden, inte diskutera hur vår planet är uppbyggd och varför den ser ut som den gör. Så en fråga till dig. Gör vargen nytta, eller förstör den utifrån hur det ser ut idag? Vad gör den för nytta, behövs den och varför i sådana fall?

Nej det måste jag väl inte , vargen finns idag men många vill döda/utrota den ...vi äger inte denna planeten , det finns massa djur som också "äger" den och jag tycker vargen har rätt att leva här den med .

Jag tycker vargen gör nytta. Vargar som kommer in i samhällen , som blir oskygga hör inte hemma här . Inga björnar, renar, älgar whatever har i samhällena att göra .Men djuren i skogen har rätt att få leva där .

Okej...du tycker inte vargen gör någon nytta.

Vad gör vildsvinen för nytta då? Bökar sönder och förstör, orsakar otrevliga trafikolyckor och skadar hundar. Klarar vi oss utan dom?

Vad gör rådjuren för nytta? Äter upp trädgårdar, bär på fästingar och annan ohyra, skapar trafikolyckor..... Klarar vi oss utan dom?

Älgen? Vilken nytta gör den mer än att mumsa sly? Skjut av dom och så kan fler få jobb i skogen. De ca 5000 viltolyckorna lär försvinna. Gött!

Björnen..... Gör den någon nytta alls? River renar, en jägare har fått sätta livet till..... Ska vi ha kvar dom?

Småfåglarna? Okej...de käkar mygg å flugor med utöver det...gör dom någon seriös nytta?

Jag personligen tror att inget djur är helt onyttigt i ett ekosystem.

Vargen är en av de "hetaste" frågorna när det gäller bruket av den resurs som jakten innebär.

Vi har nu, i Sverige mellan 3 och 4 gånger mer varg än vad de har i Finland, till stor beroende på att befolkningen i de områden där det finns varg tröttnat och aktivt begränsat deras antal. Man kan nog med fog säga att den finska vargstammen håller på att kollapsa.

En synnerligen olycklig utveckling.

Hur ser då ut i Sverige?

En liberalare reglering kring skyddsjakt har lett till ett kraftigt ökat antal skjutna vargar.

Detta samtidigt som överklagande stoppat de jakter naturvårdsverket förordat.
Fint..så fungerar det i en demokrati. Men risken är uppenbar att vi får samma utveckling som i Finland. Och då kommer även den svenska stammen att kollapsa, speciellt som den tidigare påfyllningen av individer österifrån stryps pga av minskad tillgång på varg i Finland.

För, och det är det otäcka, har folk väl skolat in sig i ett beteende och att acceptera att bryta mot lagen så är det svårt att vända trenden.

Det såg vi på hembränningen, den minskade inte förr än vi fick in den billiga importspriten. Myndigheternas preventiva åtgärder visade sig ju vara verkningslösa.

Vargen är en av de "hetaste" frågorna när det gäller bruket av den resurs som jakten innebär.

Vi har nu, i Sverige mellan 3 och 4 gånger mer varg än vad de har i Finland, till stor beroende på att befolkningen i de områden där det finns varg tröttnat och aktivt begränsat deras antal. Man kan nog med fog säga att den finska vargstammen håller på att kollapsa.

En synnerligen olycklig utveckling.

Hur ser då ut i Sverige?

En liberalare reglering kring skyddsjakt har lett till ett kraftigt ökat antal skjutna vargar.

Detta samtidigt som överklagande stoppat de jakter naturvårdsverket förordat.
Fint..så fungerar det i en demokrati. Men risken är uppenbar att vi får samma utveckling som i Finland. Och då kommer även den svenska stammen att kollapsa, speciellt som den tidigare påfyllningen av individer österifrån stryps pga av minskad tillgång på varg i Finland.

För, och det är det otäcka, har folk väl skolat in sig i ett beteende och att acceptera att bryta mot lagen så är det svårt att vända trenden.

Det såg vi på hembränningen, den minskade inte förr än vi fick in den billiga importspriten. Myndigheternas preventiva åtgärder visade sig ju vara verkningslösa.

finnarna kanske inte är lika hatiska som svenskarna , dom kanske bara är realistiska .....

*KL*

Jag tycker definitivt att vargen ska jagas, men absolut inte "utrotas".
Jag tror inte att våra ekosystem har behov av varg (i så fall skulle ju alla länder utan varg ha kollapsade ekosystem), men visst är det bra för den biologiska mångfalden. Tre fjärdedelar av maten som äts inom EU står på bordet tack vare t ex binas pollinering. 103 av Sveriges 289 biarter är rödlistade. Det skulle troligtvis bli en ekokollaps om dom försvann.

Vargen behöver jagas dels för att få respekt för människan, och dels för att få acceptans hos så många människor som möjligt.
Så som landet ser ut idag tycker jag personligen inte att vargen "får plats" i hela landet heller.
Som lantbrukare är det inte särskilt enkelt att överleva som det är idag, och jag tror inte att en tät vargstam underlättar direkt.
I Skåne låg budgeten på fårstängsel för ungefär 7000 meter under 2012.
Det räcker knappt för att stängsla in betesmarkerna på enbart vår gård.
För att vi ska kunna ha en vargstam som idag krävs det att lantbrukarna får tillgång till större medel för att kunna stängsla in djuren.

Att göra som Naturskyddsföreningen, Rovdjursföreningen och Världsnaturfonden att överklaga demokratiska beslut gång, på gång, på gång tror jag inte gynnar vargen alls, snarare tvärtom.

Senast ändrad:

De du kallar varghatare här i inlägget är mycket duktiga jägare jag känner som tävlar, tränar, ställer ut och har otroligt bra jakthundar. De jagar det mesta som räv, fågel, hare, rådjur, älg, viltsvin. De är inga "nya" jägare utan väldigt engagerade i både viltvård, jakt och hundar. Äger stora marker och jagar nästan året om med olika hundar och olika vilt.

Vad skulle det ha för betydelse att jägare tävlar och ställer ut? Innebär det att vargen inte ska finnas? Otroligt märkligt argument... F.ö. är naturen själv den bästa viltvården.

Hur ska vi kunna anpassa oss när samhället ser ut som det gör? Vilka åtgärder behövs enligt dig? Hur ska vi få människor och vargar att "fungera" ihop?

Jag har ju själv "fördelen" att inte direkt vara rädd för varg där jag bor ( det går förbi enstaka fall ibland), men att kunna se en hunds glädje av att få vara fri i skogen ( under uppsikt) ger mig personligen mycket och även min hund.

Jag hade inte heller förlåtit mig om min hund blivit dödad av varg, men återigen då, om en varg kommer på 20 meters avstånd, hur ska man skydda sig? Behövs vargen?
Tur att du inte bor här då.. Här går vildsvinen tjugo meter från huset, och de är definitivt retligare och otäckare än någon varg kan vara (jag har bott i Värmland tidigare och haft varg på åkern hemma).. Jag skulle byta vildsvinen mot varg vilken dag som helst.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 380
Senast: ako
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 735
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 402
Senast: nybörjare
·
Katthälsa Jag har kommit till en punkt där jag insett att min katt inte längre är att lita på :( När han inte får som han vill protesterar han å...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
16 062
Senast: LottaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila