Vargar och hundar, hur ska det gå?

Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Jägarna vet om att de finns varg i vissa skogar. De släpper ut jakthunden på egen risk. Det är skillnad! Det är jätte tråkigt att jakthundar tas men risken finns.

De som släpper ut sina sällskapshundar i skogen utan att ens blinka och låta dom springa vind för våg får ärligt talat skylla sig själva om hunden blir varg mat. Vet man om att man lever mitt i ett vargrevir släpper man väl för guds skull inte ut sin sällskapshund hur som helst.

Precis. Och så finns det västar.......
Har man koll och pli på sin västklädda vovve i skogen är procenthalten extremt låg att den ska bli vargdödad. Finns säkert 200 olika olyckor mm som den löper större risk att råka ut för.

Själv har jag även visselpipa med mig i skogen. En som låter riktigt högt. Tokblåser man i den skrämmar man iväg det mesta. Gammalt jägarknep mot bla björn :)

Så merparten av nyttodjuren gör nytta för att de är mat till oss eller städar undan flygfän?

Vi kan väl inte bara ha djur i naturen som är bekväma för oss?

Absolut inte, jag frågar om vargen, inget annat och ingen ger ett bra svar på vad de gör för nytta?

Precis. Och så finns det västar.......
Har man koll och pli på sin västklädda vovve i skogen är procenthalten extremt låg att den ska bli vargdödad. Finns säkert 200 olika olyckor mm som den löper större risk att råka ut för.

Själv har jag även visselpipa med mig i skogen. En som låter riktigt högt. Tokblåser man i den skrämmar man iväg det mesta. Gammalt jägarknep mot bla björn :)

Så om man har "pli" på hunden och en varg hoppar upp 20 meter ifrån, så tror du att en visselpipa räddar? Förstår ni hur nära 20 m är? Läste ni mina länkar?

Jag har inte "hunnit" /orkat kolla upp fakta på det du skriver, men varför skulle dina släktingar och vänner ha mer erfarenhet än mina? Vad säger att din fakta stämmer bättre än min?

Fast det har jag ju inte sagt. Jag sa det om tidningslänkarna. Men det kanske är dina vänner som uttalat sig i de artiklarna.

Det är väl skit samma vem som vet bäst/mest?

Du ville ju ha en diskussion med inputs om jag förstod trådstarten rätt men allt avfärdas som "fel".

Känns helt meningslöst att komma med några inlägg som inte matchar dina önskemål.

Kan NÅGON här ge ett bra svar på vad vargen gör för nytta i våra skogar? Och då menar jag utan att ta hänsyn till vad vi människor gjort av naturen, vad vi vill , vad vi kan, vad vi äger...Behövs vargen här och varför?

Det tror inte jag heller i normalt sett, men om vi just tar vargen så har den vart så gott som borta från Sverige och det blev inga problem på ekossystemet. Så frågan är ju fortfarande vad den gör för nytta?

Vilken nytta gör tigrar, elefanter, noshörningar, lejon, krokodiler, rävar, björnar, järv, prärievargar, afrikanska vildhundar, mårdhundar, delfiner, hajar, stingrockor, isbjörnar osv?

Det enda som nånsin skadat våra får är jakthundar, sist dödades en och fem skadades. Vi har haft björn ca 2-300 meter från huset men aldrig har de gjort någon skada på djur eller människa.

Jag tycker det är självklart att vargen ska få finnas, men den svenska stammen behöver nytt blod.

Som svar till TS. Alla djur tillhör en näringskedja, om man plockar bort en länk blir kedjan trasig. Anledningen till att vissa skadedjur exploderat antal är för att de kommit till Sverige via import och sen saknat naturliga fiender när de hamnat i det vilda. Plockar man bort vargen kommer de djur som ingår i dess föda att öka i antal.

VAD gör vargen för nytta?

Det jag hänger upp mig på är att du talar om vargens eventuella nytta. Jag vill inte värdera djur och natur utifrån nytta för människor utan istället utifrån egenvärde, vilket jag tycker att biologisk mångfald har.

Och vad är din besatthet av det här med att det vid ett tillfäll dök upp en varg (och sen skrämdes iväg) 20 meter ifrån en hund? Förstår du hur orimligt sällan det händer? Är du lika rädd för älgar, bilar, slukhål, andra hundar, meteoriter, blixtnedslag, örnar?

(Och min lite konspiratoriska sida lite inte till hundra % på folks förmåga att bedöma avstånd, särskilt inte i vargfrågor :angel: )

(Min sambo jagade för övrigt med en kompis finnspets när en örn dök mot den. Den flög iväg först när sambon skrek på den. Det förekommer att örnar slår både tamboskap, hundar och renkalvar)

Senast ändrad:

Det jag hänger upp mig på är att du talar om vargens eventuella nytta. Jag vill inte värdera djur och natur utifrån nytta för människor utan istället utifrån egenvärde, vilket jag tycker att biologisk mångfald har.

Du får tycka vad du vill, men min fråga gäller fortfarande på om vi BEHÖVER varg i Sverige, om den gör någon nytta i våra skogar, om den gör skada eller som sagt behövs i ekosystemet av någon anledning och varför i sådana fall. INGEN har svarat på den frågan som jag ställer, utan kommer med andra argument.

Ännu märkligare att andra länder klarar ett betydligt större vargtryck än det förhållandevis lilla vi har här i Sverige.

Det där är en sanning med modifikation. Vi har ett ganska högt vargtryck på de marker där det finns varg.

T ex Dalarna:
3353141739.jpg

eller Värmland:
vargrevir_2013-06-17.pdf

I princip alla länder med lika högt/högre vargtryck jagas det aktivt. I t ex Rumänien har dom jaktsäsong på varg från 15 september till 31 mars. Betydligt längre än vår jaktsäsong på älg.

Behöver och behöver, vi behöver knappast sällskapshundar heller... Det är ju just det som är grejen, att det är ointressant om vi behöver en viss art om man utgår från egenvärde istället för nytta.

Det enda som nånsin skadat våra får är jakthundar, sist dödades en och fem skadades. Vi har haft björn ca 2-300 meter från huset men aldrig har de gjort någon skada på djur eller människa.

Jag tycker det är självklart att vargen ska få finnas, men den svenska stammen behöver nytt blod.

Som svar till TS. Alla djur tillhör en näringskedja, om man plockar bort en länk blir kedjan trasig. Anledningen till att vissa skadedjur exploderat antal är för att de kommit till Sverige via import och sen saknat naturliga fiender när de hamnat i det vilda. Plockar man bort vargen kommer de djur som ingår i dess föda att öka i antal.

Var finns faktan i ditt svar i det? Var är vargen i näringskedjan i Sverige?

Behöver och behöver, vi behöver knappast sällskapshundar heller... Det är ju just det som är grejen, att det är ointressant om vi behöver en viss art om man utgår från egenvärde istället för nytta.

Fortfarande, vad har vargen för nytta? Ja, vi behöver mat , bostäder bla, bla ,bla. Nu har vi hundar som sällskapsdjur, va nu det har med vargar att göra? Finns det någon som kan svara på frågan om vargar gör nytta i Sverige eller om de gör onytta? Behövs de i vårt ekossystem?

KL

Hittade lite intressant statistik om hur stort hot vargen är för jakthundarna ( de löper naturligtvis betydligt större risk än vanliga hundar på promenad)

Sidan jag hämtat ifrån är Vargreviret.com och statistiken bygger på försäkringsbolagens uppgifter. Sidan uppdaterades i mars 2013.

Hundar som dödats genom:
Skjutning: 25
Varg: 42
Trafik: 822
Vildsvin: 38
Drunkning: 81
Annat vilt: 51

I procent:
Trafik: 0,6%
Varg: 0,8%
Annan orsak vid jakt: 2,6%
Ej jaktrelaterat: 3,9%

Annan intressant info:
"Vildsvin är lika farligt som varg"
"Endast 1 av 5 jakthundar som dör vid jakt i vargrevir dödas av varg"

Känns inte som det är vargen vi hundägare behöver frukta i första taget. Jag bor vid kroppefjällsreviret samt spenderar mycket tid i Dalarna och skogarna där....jag är betydligt mer rädd att min lille Dvärgschnauzer ska smita ut och bli påkörd, drabbas av cancer eller annan sjukdom, bli biten av en stor, ilsk hund, jadda jadda.

Fortfarande, vad har vargen för nytta? Ja, vi behöver mat , bostäder bla, bla ,bla. Nu har vi hundar som sällskapsdjur, va nu det har med vargar att göra? Finns det någon som kan svara på frågan om vargar gör nytta i Sverige eller om de gör onytta? Behövs de i vårt ekossystem?

Jag tror (obs, tror)inte att vargen behövs i vårt ekosystem, vi har ett flertal andra stora predatorer förutom människan (t ex björn, lo, kungsörn och järv). Däremot tillför den en del genom att den är där, t ex genom att lämna halvätna kadaver för andra att kalasa på etc.

Hade den varit oumbärlig hade ju länder utan några större predatorer (typ Storbritannien och Irland) haft kapsejsade ekosystem. Vilket dom uppenbarligen inte har.

Vilken nytta gör tigrar, elefanter, noshörningar, lejon, krokodiler, rävar, björnar, järv, prärievargar, afrikanska vildhundar, mårdhundar, delfiner, hajar, stingrockor, isbjörnar osv?

Jag är inte insatt i dessa arter så det kan jag inte svara på just nu. Jag tror att de har med vårt ekosystem att göra SOM MED DE FLESTA ARTER, men om du jämför med vargen, som är frågan i tråden, så hittar jag inte samma svar att den måste finnas just här. Den har vart nästan borta i Sveige och inget i vårt ekossystem hände. Så frågan är fortfarande vad just vargen har för betydelse i den svenska skogen?

Jag tror (obs, tror)inte att vargen behövs i vårt ekosystem, vi har ett flertal andra stora predatorer förutom människan (t ex björn, lo, kungsörn och järv). Däremot tillför den en del genom att den är där, t ex genom att lämna halvätna kadaver för andra att kalasa på etc.

Hade den varit oumbärlig hade ju länder utan några större predatorer (typ Storbritannien och Irland) haft kapsejsade ekosystem. Vilket dom uppenbarligen inte har.

Tack (äntligen) ett svar på frågan.

Visserligen på vad du tror men ändå ett svar på om den behövs eller inte.

Svaret på det är: Vi vet inte. Vi har inte koll på vad som händer med ekosystemen på sikt när vi utrotar toppredatorer. Det var på tapeten i de stora dagstidningarna för inte mer än en vecka sedan.

Edit: okej, det var två veckor sedan. http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-nej-jagare-klarar-inte-vargarnas-jobb/
"I fredags publicerade Science – en av världens främsta vetenskapliga tidskrifter – en stor sammanställning om hur de stora rovdjuren påverkar andra djur och växter, både i naturen och inom jordbruket. En av författarna är verksam i Sverige: Bodil Elmhagen vid zoologiska institutionen på Stockholms universitet. Hennes forskning finansieras av just Formas.

En lång rad färska studier från hela världen ingår i sammanställningen, inklusive sådana som är utförda i Sverige. De handlar om rovdjursarter som väger mer än 15 kilo, däribland varg, björn och lodjur.

Den viktigaste slutsatsen är att rovdjurens effekter på ekosystemen är mycket större än man tidigare har trott. Det framgår av studier som har tillkommit de senaste fem-tio åren. Till exempel kan lövträden öka mer än hundrafalt när vargar återkommer till ett område. Lövträden får i sin tur effekter för fåglar och andra mindre djur.

Förekomsten av älgar, rådjur och andra klövdjur påverkas kraftigt av hur många rovdjur som finns i området. Störst effekt på rådjuren har en kombination av varg och lodjur.

Forskarna ser även positiva effekter för klimatet om rovdjuren håller nere bestånden av betande hjortdjur, så att träden och biomassan ökar. Färre vilda hjortdjur kan också påverka sjukdomssmitta hos både husdjur och människor, till exempel fästingburen Borrelia.

Ofta hävdas i debatten att mänskliga jägare numera har tagit över rovdjurens roll att hålla de vilda växtätarna på en kontrollerad nivå. Men forskarna bakom Sciencestudien ifrågasätter kraftigt det argumentet."

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 380
Senast: ako
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 735
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 402
Senast: nybörjare
·
Katthälsa Jag har kommit till en punkt där jag insett att min katt inte längre är att lita på :( När han inte får som han vill protesterar han å...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
16 062
Senast: LottaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar