Vargar och hundar, hur ska det gå?

Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Vet du om att hela vargfakta drivs av folk som är emot varg? Det genomsyrar det mesta som skrivs. Det handlar om vinklad fakta och propaganda, inte ren fakta.

Nej, det visste jag inte. Som jag skrev i ursprungsinlägget är den mesta faktan vinklad åt ena eller andra hållet. Finns det fakta som visar motsatsen till artikeln som du känner till? Vilka artiklar eller vilken fakta ska man tro på är sanningen, alltså artiklar som inte är vinklade åt ena eller andra hållet?

Fast det går ju inte förneka att vargarna går in bland tamboskap och tar/river/stressar en massa djur. Så fredlig och försiktig vet jag inte om jag kan hålla med om.

Fast alla vargar gör ju inte det. Det är ju endast ett fåtal individer som blir ett problem.
Att varg söker sig till civilisation beror många gånger på sjukdom, rubbning i reviret eller annat. Det är väl ändå lite onyanserat att dra alla vargar över en kant för vissa problemindivider?
Det är här jag tycker en kunnig jakt ska finnas.
Det finns ju väldigt väl balanserade revir också, där människan inte varit och ex tjuvskjutit ett viktigt djur i flocken, med friska, sunda individer. I de reviren märks vargen knappt av.

Jag tror du är emot varg faktiskt. Du kanske inte vill erkänna det, inte ens för dig själv. Men när man sitter och läser vad du skriver så är det rätt så uppenbart. För som någon skrev så sker det en sållning i vilka argument du ifrågasätter. Och länka till vargfakta, det gör man inte när man är neutral eller för varg.

Om man kollar till statistiken så är det betydligt fler hundar som dör utav att jägare skjuter dom, ofta av misstag. För att inte tala om alla jakthundar som blir påkörda.

Jag anser att vi ska ha mer respekt för naturen och dess invånare. Och precis som tidigare nämnts så har fall då hundar dödats av varg visat sig att hundarna själva sökt upp vargen och jagat den. Vargarna är i grund och botten ett fredligt och försiktigt djur.[/QUOTE]

Fast och jämföra så blir ju lite fel om man tänker på hur många bilar och jägare finns det inte i jämförelsevis med vargen? Tycker det är rätt många tamdjur som dödas av vargen med tanke på antal vargar.

Nej, det visste jag inte. Som jag skrev i ursprungsinlägget är den mesta faktan vinklad åt ena eller andra hållet. Finns det fakta som visar motsatsen till artikeln som du känner till? Vilka artiklar eller vilken fakta ska man tro på är sanningen, alltså artiklar som inte är vinklade åt ena eller andra hållet?

Om du är intresserad av en mer nyanserad bild så gå in på de två sidor som jag nämnde igår kväll och där jag hämtade fakta ifrån så kan du läsa massor av vetenskaplig fakta ( inte artiklar skrivna av journalister utan fakta byggt på forskning gjord av expertis)

En del av de frågor som du ställt här tas upp där. Jag tror att de svaren ligger närmare sanningen än vad vi lekmän här kan ge :)

Vargreviret.com
Rovdjurcenteret De 5 stora

Jag sympatiserar för de som blir drabbade av varattacker på sin boskap, som inte längre kan eller har råd att utöva sitt arbete, inte mer än så. Var har jag visat mina synpunkter på att jag sympatiserar med vargmotståndarna, dessutom helhjärtat som du påstår?

Du har visat det genomgående i alla inlägg, även i detta - du visar det genom att tala om var dina sympatier ligger och att de enligt dig ligger hos människan och ingen annan. Jag sympatiserar med de ovan i synnerhet med de som försöker skydda sig efter alla konstens regler och ändå blir drabbade men även med dem som får sina djur rivna av hundar, dödade av bilar (båda mycket vanligare än vargskador), rivna av andra rovdjur men också med vargen och hundarna.

Det är förmodligen där vi skiljer oss, du tänker mest bara på människan och människans nytta, jag vill få rum med alla, även hundar och varg trots att båda arterna (eller ska vi säga raser då de är väldigt nära varandra genetiskt och kan få ungar som kan fortplanta sig) ställer till en del problem.

Hur skulle du tycka om en kampanj att utrota eller åtminstone decimera tamhunden för att den dödar människor och boskap? Den har dessutom ingen plats i ekosystemet som tam. Nej jag föreslår inte det, jag gillar hundar men jag vill även ha varg, björn, lo, hjortdjur, ekorrar, kaniner osv.

Fast det är ett ställningstagande. Tråden har snöat in lite på nyttan som vargen eventuellt kan tänkas ha, men om ett djur är nyttigt eller ej ska inte få avgöra dess framtid. Det läggs massor med pengar på att bevara andra hotade arter, från skalbaggar till storkar. Djur som kanske inte har någon specifik roll och pengar som i teorin hade kunnat användas till bättre sjukvård eller fler lärare i skolan. Men biologisk mångfald är något svenska folket vill ha, det är något EU vill ha, det är något världen vill ha. Och jag tror man måste köpa hela den här grejen först, innan man kan börja prata om vargens vara eller icke vara. För svaret på frågan "varför" blir ju besvarad i och med det synsättet. Sedan får man lösa "varför inte" genom mer staket, avskjutning av vissa individer och mer information.

Ja och beslut uppifrån kommer ju alltid att påverka individer. Hemmet där jag delvis växte upp, och där mina vänner växte upp ska jämnas med marken. Skånes äldsta stubbamölla som står på tomten kommer inte räddas. Allt för att göra plats åt ESS. Sådant händer varje dag utan att det blir mer än en notis i tidningen. Men när det finns varg som passerar ägorna så är det en större katastrof.

Just i frågan om vargen, så kommer den ju att öka framöver, och det är väl där jag tror att den kommer ställa till problem med ökat antal. Bland samerna är den ju ett ganska stort problem med renarna, och desto mer varg, desto mer skador på tamboskapen i framtiden. Går vi vidare därifrån till naturen i övrigt, så kommer många inte längre ha råd att hålla sina betesmarker öppna, det blir för dyrt med att stängsla in så mycket som krävs, det blir stora förluster när hela hagar av tex får rivs. Tamboskapen kommer alltså enligt mig få det sämre och mindre yta att röra sig på i framtiden om vargen ökas för mycket. Redan idag finns det flera djurhållare som inte vågar ha sina djur ute där det finns varg i området. Det blir alltså att väga nackdelar mot fördelar om vi ska kunna ha mer varg.

Kan tillägga att en hel del av den statistik som finns där är samanställd av försäkringsbolagen där vi har våra hundar försäkrade. Det är alltså inte något som "vinklas" av vare sig vargkramare eller varghatare. Satistiken är svart på vitt.... omöjlig att förneka.

Om du är intresserad av en mer nyanserad bild så gå in på de två sidor som jag nämnde igår kväll och där jag hämtade fakta ifrån så kan du läsa massor av vetenskaplig fakta ( inte artiklar skrivna av journalister utan fakta byggt på forskning gjord av expertis)

En del av de frågor som du ställt här tas upp där. Jag tror att de svaren ligger närmare sanningen än vad vi lekmän här kan ge :)

Vargreviret.com
Rovdjurcenteret De 5 stora

Tack, det ska jag gå in och kika på vid ett snart tillfälle :)

Det finns ju väldigt väl balanserade revir också, där människan inte varit och ex tjuvskjutit ett viktigt djur i flocken, .

Det ju detta som är det stora problemet anser jag. Många jägare resonerar tyvärr som så att man skjuter gärna en viktig alfa för att på så sätt splittra flocken. Det är då man skapar dessa förvirrade vargar som utan ledare förvirrar sig in i civilisationen och tar tamboskap.

Det har man ju sett vid tidigare års vargjakter att inte väljer jägarna att skjuta gamla, sjuka eller valpar utan man riktar gärna in sig på viktiga ledardjur. :mad:

I "mitt" revir, Riala, så har en av ursprungsalforna "försvunnit", hennes gps har tystnat och ingen vet vart hon tagit vägen. Min vilda gissning är att någon SGT hillbillie varit i farten och slängt både vargen och gps:en i någon sjö. :(

Du har visat det genomgående i alla inlägg, även i detta - du visar det genom att tala om var dina sympatier ligger och att de enligt dig ligger hos människan och ingen annan. Jag sympatiserar med de ovan i synnerhet med de som försöker skydda sig efter alla konstens regler och ändå blir drabbade men även med dem som får sina djur rivna av hundar, dödade av bilar (båda mycket vanligare än vargskador), rivna av andra rovdjur men också med vargen och hundarna.

Jag sympatiserar även med tamboskapen = djur och natur. Visst kan man ta upp boskap rivna om hundar och trafikskador mm, men jag försöker hålla mig till varg i denna tråden, och då blir de tamboskap som blir rivna av hund ett annat problem i samhället.

Det är förmodligen där vi skiljer oss, du tänker mest bara på människan och människans nytta, jag vill få rum med alla, även hundar och varg trots att båda arterna (eller ska vi säga raser då de är väldigt nära varandra genetiskt och kan få ungar som kan fortplanta sig) ställer till en del problem.

Som jag skrev, tänker jag på hur tamboskapen kommer ha det i framtiden om varg ökar. Hur djurhållningen kommer se ut, hur naturen påverkas av att tamboskapen kanske minskar. Så att jag enbart tänker på människan är fel.

Hur skulle du tycka om en kampanj att utrota eller åtminstone decimera tamhunden för att den dödar människor och boskap? Den har dessutom ingen plats i ekosystemet som tam. Nej jag föreslår inte det, jag gillar hundar men jag vill även ha varg, björn, lo, hjortdjur, ekorrar, kaniner osv.

Jag vill inte utrota vare sig varg eller hund, var har jag skrivit att jag vill utrota eller minska antalet på varg? Jag undrar mest hur vårt samhälle kommer att se ut om vi får en ökad vargstam, vilka problem det kommer bli eller om det går att lösa på ett bra sätt ändå. Därav att jag i ursprungsfrågan frågade efter hur ni som har varg i era trakter ser på det.Jag har ju inte det och kan därför inte föreställa mig hur det är och får läsa mig till det och därefter bilda mig en uppfattning.

*KL*

Då frågar jag samma fråga, ännu en gång...
På den tiden när vi inte hade (dokumenterad) varg i Sverige, på vilket sätt påverkades Sveriges ekosystem negativt då?
Och hur har Danmarks ekosystem förändrats till det negativa efter deras utrotning av varg?

Jag tror du är emot varg faktiskt. Du kanske inte vill erkänna det, inte ens för dig själv. Men när man sitter och läser vad du skriver så är det rätt så uppenbart. För som någon skrev så sker det en sållning i vilka argument du ifrågasätter. Och länka till vargfakta, det gör man inte när man är neutral eller för varg.

Jag är inte emot vargen alls, jag är däremot emot det de ställer till med ibland, och undrar hur det ska bli om de ökar i antal. Om problem då kommer öka också? Som jag skrev, så hade jag ingen aning om att vargfakta var "varghatare", utan jag googlar lite och läser var stans. Jag har ingen kännedom om vilka sidor som är mot eller för varg. En del artiklar verkar vinklade åt olika håll, mer än så vet jag inte.

*KL*

Då frågar jag samma fråga, ännu en gång...
På den tiden när vi inte hade (dokumenterad) varg i Sverige, på vilket sätt påverkades Sveriges ekosystem negativt då?
Och hur har Danmarks ekosystem förändrats till det negativa efter deras utrotning av varg?

Intressant fråga, jag vill också ha svar.

Det ju detta som är det stora problemet anser jag. Många jägare resonerar tyvärr som så att man skjuter gärna en viktig alfa för att på så sätt splittra flocken. Det är då man skapar dessa förvirrade vargar som utan ledare förvirrar sig in i civilisationen och tar tamboskap.

Det har man ju sett vid tidigare års vargjakter att inte väljer jägarna att skjuta gamla, sjuka eller valpar utan man riktar gärna in sig på viktiga ledardjur. :mad:

I "mitt" revir, Riala, så har en av ursprungsalforna "försvunnit", hennes gps har tystnat och ingen vet vart hon tagit vägen. Min vilda gissning är att någon SGT hillbillie varit i farten och slängt både vargen och gps:en i någon sjö. :(

Ja balansen är extremt viktig.
Sen ska man ju inte glömma att viktiga djur även trafikdödas, skadas allvarligt i samband med sin jakt på föda (älgen, och här kommer vi åter igen in på hur kraftfull älgen är i sitt försvar) de kan också bli sjuka. Vargar drabbas av sjukdomar precis som våra tamhundar, dock utan veterinärvård. Så deras balans är ju oerhört skör. Och en viktig individ kan ta flera år att ersätta. Det är ju liksom inte att första bästa varg i närheten får jobbet ;)

Personligen tror jag de som siktar in sig på att skjuta viktiga individer är mycket medvetna om vad de ställer till med. De vill rubba balansen, få vargen att bli ett problem så de får vatten på sin kvarn att den ska skjutas av helt.
Men det är min egen teori.......

Personligen tror jag de som siktar in sig på att skjuta viktiga individer är mycket medvetna om vad de ställer till med. De vill rubba balansen, få vargen att bli ett problem så de får vatten på sin kvarn att den ska skjutas av helt.
Men det är min egen teori.......

Jag har exakt samma teori jag...

Fast alla vargar gör ju inte det. Det är ju endast ett fåtal individer som blir ett problem.
Att varg söker sig till civilisation beror många gånger på sjukdom, rubbning i reviret eller annat. Det är väl ändå lite onyanserat att dra alla vargar över en kant för vissa problemindivider?
Det är här jag tycker en kunnig jakt ska finnas.
Det finns ju väldigt väl balanserade revir också, där människan inte varit och ex tjuvskjutit ett viktigt djur i flocken, med friska, sunda individer. I de reviren märks vargen knappt av.

Klart man inte kan dra alla vargar över en kant. Som jag tänker nu, om vi får en ökning på vargar, så kanske ( ?) fler individer blir utstötta ur flocken, för det är ju ofta dessa djur som går sina egna vägar för att bilda egna revir som inte blir helt pålitliga när de vandrar iväg. Eller tänker jag fel då om att problemet med ensamma individer ökas med fler vargar?

Nä de tror faktiskt inte jag. Inte med den obehagliga kontroll APU har.

Sen är de inte långt för dem att gå via söderhall. Med tanke på hur mycket vargobs de vart i rö-rimbo-vallentuna-kårsta-gottröra.

Ett exempel på hur Danmarks ekosystem har utarmats av att vargen utrotats är att det är mycket ont om danska älgar.

Ett exempel på hur Danmarks ekosystem har utarmats av att vargen utrotats är att det är mycket ont om danska älgar.

Det finns väl inte ens älg i Danmark? Enligt vad jag läser mig till försvann älgen i yngre stenåldern från Danmark och sista vargen under 1800-talet. Så det går knappast att skylla vargens frånvaro för att det inte finns älg i ekosystemet i Danmark?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 380
Senast: ako
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 735
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 402
Senast: nybörjare
·
Katthälsa Jag har kommit till en punkt där jag insett att min katt inte längre är att lita på :( När han inte får som han vill protesterar han å...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
16 062
Senast: LottaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar