Vargar och hundar, hur ska det gå?

Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Just i frågan om vargen, så kommer den ju att öka framöver, och det är väl där jag tror att den kommer ställa till problem med ökat antal. Bland samerna är den ju ett ganska stort problem med renarna, och desto mer varg, desto mer skador på tamboskapen i framtiden. Går vi vidare därifrån till naturen i övrigt, så kommer många inte längre ha råd att hålla sina betesmarker öppna, det blir för dyrt med att stängsla in så mycket som krävs, det blir stora förluster när hela hagar av tex får rivs. Tamboskapen kommer alltså enligt mig få det sämre och mindre yta att röra sig på i framtiden om vargen ökas för mycket. Redan idag finns det flera djurhållare som inte vågar ha sina djur ute där det finns varg i området. Det blir alltså att väga nackdelar mot fördelar om vi ska kunna ha mer varg.

Det är väl klart att det kommer bli kännbart för fler om det finns mer varg, men istället för att diskutera vargens vara eller icke vara, så känns det vettigare att diskutera hur vi kan se till så att den ekonomiska förlusten blir så liten som möjligt. Som jag skrev tidigare så kommer det alltid vara så att det som är bra för många (vetskapen om att det finns varg i Sverige, byggandet av ESS) kommer vara dåligt för några. DETTA kommer vi inte kunna ändra på. Det är liksom så demokrati fungerar.

Ja det finns de som gärna tar ett straff för en död varg.
En väninnas man är extrem varghatare. Jag har hört han säga ett par gånger att han skulle inte tveka på att skjuta och gömma en varg. Han vill inte ha en enda...... Han hävdar att böterna skulle gladeligen folk betala åt honom :crazy:
För några år sen la han ut en bild på Facebook...en lastbil med flaket fullt i skjutna vargar. Bilden var givetvis inte tagen i Sverige.... Kommentarena under var i stil med "Vacker bild", "Hoppas vi snart ser det här i Sverige", "En död varg är en bra varg" osv.....
Jag tog bort honom från FB då. Han vet att vi tycker olika. Jag är ingen vargkramare.....osunda och problematiska individer ska skjutas... Men jag vill ha en sund och lagom stor vargpopulation i skogen. Jag tror man kan samsas. Vi har kommit överens om att aldrig diskutera vargar. Detsamma har jag och min gubbe kommit fram till. Han är väl inte lika rå i sina åsikter som min väninnas man och han skulle aldrig göra sig skyldig till jaktbrott bara för sina åsikter men han vill ha noll vargar.

På vargfkata hittar du förvånansvärt lite fakta, men siffrorna kan du förmodligen lita på om du bryter ut dem från sammanhanget. Det farliga med vargfakta är att de friserar sanningen enligt eget tycke och smak, det är sällan rena lögner rakt igenom.

Som jag skrev, jag visste inte, jag har bara läst utan att veta vilka sidor som är sanning, fakta eller vinklade och det har jag förklarat tidigt i tråden.

Jag vet inte vad du är och anklagar dig inte, men det är så jag upplever det efter att ha läst vad du skrivit. Stämmer det inte så är det bara att ändra på sättet du skriver och vad du skriver för är du neutral till varg som du påstår har du lurat många av oss.

Jo, du "anklagade" mig, vilket jag tyckte var fel eftersom jag skrivit hur jag tänker, hur jag har fått faktan och varför jag ifrågasätter det som jag inte tycker stämmer med det jag har läst/hört utifrån det. Vad menar du med att jag ska ändra på sättet jag skriver? Räcker det inte med att förklara hur jag menar som tex att jag läst på sidor som inte är tillförlitliga eller som är rent fel faktamässigt för att de är skrivna av "vargkramare" eller "varghatare"? Jag har ju hela tiden hävdat att jag inte vet och kan och därför frågar utifrån det jag har läst.

Personligen ser även jag vargen som ett problem, men mer ett problem att lära sig leva med och anpassa sig efter. Ett problem är att bygga upp en bra vargstam, komma igång med hälsosam jakt på en hållbar stam där man skjuter av rätt djur (ungdjur och de som komemr för nära människan). Problemet för mig är inte att vargen finns eller ibland jagar tamdjur utan på vilket sätt vi ska hantera det och på vilken nivå det bör vara på vargstammen.

Vilken nivå är rimlig att ha vargen på ( tänker på antal) ?. Hur ska man som boskapsägare förhindra varg att komma åt djuren, utan att tamboskapen ska få det sämre ( tänker på att det kostar mycket pengar att hägna in stora områden)? Hur ska vi kunna låta vargen "vara i fred" i skogen när vi som människor hugger ner skogen för dem, bygger bostadshus mm och "tränger" undan dem från sin naturliga miljö mer och mer?

Hur mycket pengar ska vi "offra" på boskapsägarens förluster och hur mycket bör offras på vargen för att den ska kunna leva naturligt. Vad är rimligt för skattebetalaren att lägga på detta. Är "vi" i småland ( där varg knappt existerar) skyldiga att lägga pengar på samernas renproblem med varg i Norrland? Ska de ( samerna) lägga en massa pengar på våra ( smålands) viltsvinsproblem istället? Allt är ju en cirkel och därför tycker jag vargfrågan är viktig.

Vilken nivå är rimlig att ha vargen på ( tänker på antal) ?. Hur ska man som boskapsägare förhindra varg att komma åt djuren, utan att tamboskapen ska få det sämre ( tänker på att det kostar mycket pengar att hägna in stora områden)? Hur ska vi kunna låta vargen "vara i fred" i skogen när vi som människor hugger ner skogen för dem, bygger bostadshus mm och "tränger" undan dem från sin naturliga miljö mer och mer?

Hur mycket pengar ska vi "offra" på boskapsägarens förluster och hur mycket bör offras på vargen för att den ska kunna leva naturligt. Vad är rimligt för skattebetalaren att lägga på detta. Är "vi" i småland ( där varg knappt existerar) skyldiga att lägga pengar på samernas renproblem med varg i Norrland? Ska de ( samerna) lägga en massa pengar på våra ( smålands) viltsvinsproblem istället? Allt är ju en cirkel och därför tycker jag vargfrågan är viktig.

Men sådana här frågor är ju absolut ingenting som lekmän på ett internetforum kan svara på. Det krävs ju enormt med forskning, statistik, kunskap mm för att kunna svara på det.

En bra idé är att ta kontakt med ett rovdjurscenter tex Nordens Ark, Orsa Björnpark ( som visar björn, lo, varg, järv och sibirisk tiger) eller liknande där man har kunnig och välutbildad personal på rovdjur. NA är tex ett avels och utbildningscenter i första hand. De har turer och föreläsningar för allmänheten just för att kunna svara på den här typen av frågor och öka förståelsen och minska missuppfattningar :)

NA bjuder på en helt fantastisk källa av kunskap om hela vår natur och miljön är otroligt fin där. :)

Jag är 100% säker på att det finns folk som vill få bort vargen till vaje pris, i vart fall varje pris som inte involverar annat än att på olika vis åsamka vargen skada eller död. Det är bra att se på spåren efter vissa metoder för att bekräfta sanninghalten. Det räcker med en handfull eller två för att ställa till stor skada och stort lidande.

Det finns det.. Pappersbruken i Värmland eldar ibland skjutna vargar (har jobbat på ett där jag vet att det förekommit och enligt de som jobbar där så är det likadant på andra också)...

Som jag skrivit så lämnar jag nivån till experter. Det får kosta vad det kostar det är små summor när man ser till helheten, i ärlighetens namn struntar jag i kostnaderna, det är minimipriset vi människor bör betala, att inte utarma vår natur utan lägga pengar på den biologiska mångfallden. Den enskilda djurägaren bör hållas skadslös så länge denne har vidtagit de åtgärder som är rimliga i förhållande till rovdjurstrycket i området. Vargen är en riskangelägenhet så kostnaderna bör fördelas över hela landet, liksom alla kostnader för naturvård.

Kan du se skillnaden på uttalandet "du är" och olika verioner på "jag uppfattar dig som"? Det första är ett påstående (eller anklagelse) om vad någon är, det andra är en subjektiv sanning om hur en viss person uppfattar något, dvs - skillnaden mellan "Du hatar varg" och "jag uppfattar det som du hatar varg". Det räcker inte att du säger att du inte är emot varg så länge du inte visar det i handling (här hur och vad du skriver) min uppfattning grundas på det jag ser dig uttrycka inte på det du påstår dig tycka.

Det finns det.. Pappersbruken i Värmland eldar ibland skjutna vargar (har jobbat på ett där jag vet att det förekommit och enligt de som jobbar där så är det likadant på andra också)...

Låter konstigt? Varför har inte det kommit ut i media isf? Om det nu är sant så pratar du om dom extrema varghatarna så inte alla tror att " alla jägare skjuter varg och eldar upp dom".

Nog har det kommit ut oegentligheter och att varg tjuvjagas och göms/förstörs på olika vis, många gånger dessutom. Sedan har säkert alla metoder inte kommit upp, det lär knappast vara vardagsmat att bränna varg på pappersbruk (om det nu hänt) och det är knappast någon som är anställd som vill erkänna och skylta med det i media, folk vill förmodligen behålla jobbet.

Det är väl klart att det kommer bli kännbart för fler om det finns mer varg, men istället för att diskutera vargens vara eller icke vara, så känns det vettigare att diskutera hur vi kan se till så att den ekonomiska förlusten blir så liten som möjligt. Som jag skrev tidigare så kommer det alltid vara så att det som är bra för många (vetskapen om att det finns varg i Sverige, byggandet av ESS) kommer vara dåligt för några. DETTA kommer vi inte kunna ändra på. Det är liksom så demokrati fungerar.

Fast just det att det kommer bli "kännbart" för fler, så kommer ju återigen frågan upp för mig hur mycket det är värt. Är det värt att ha fler vargar om vår tamboskap ska bli lidande? Är det värt att mer tamboskap rivs/dödas för att ha mer varg? Är det ekonomiskt värt att att betala massor av pengar för att få en "bra" vargstam som inte är inavlad, flytta djur från andra länder, skjuta de som inte passar in? Är det värt att lägga så mycket pengar och krut på att vilja bevara vargen i Sverige om den inte gör någon större nytta?

Oavsett vad, så har ju ingen svarat på om vi MÅSTE ha varg i Sverige för ekosystemets skull, om vi MÅSTE ha varg för att den finns just nu i vår natur. Vargen är ju inte vårt enda rovdjur, menar jag.

Jag tycker vi ska kunna ha varg i Sverige ( här kommer min åsikt för första gången i tråden), men jag vet inte om jag vill att den ska ÖKA i antal. Jag vill att vi ska ha kvar vår natur, att jägarna ska kunna våga eftersöka trafikskadat vilt med hundar utan att vara rädda för att bli vargattackerade. Jag vill att jägarna ska kunna jaga ( med hund) för att vårda naturen och viltet så det inte blir ett problem med för många älgar eller rådjur som ett exempel.

Jag vill att djurhållare ska kunna ha öppna betesmarker där djuren får ha det bra, beta, vara ute i det fria och inte vara rädda eller vara tvungna till att ta in djuren för att varg ger sig på dem. Jag vill att samerna ska kunna överleva på sina renar, att fårägaren kan sova gott utan att vara rädd för en "attack" när som helst.

Hur löser man det med mer varg? Jag har fått till mig i tråden att varg ingår i faunan, att ekosystemet inte fungerar utan varg, att vargar inte är ett problem om de får vara ifred. Att vargar håller nere exempelvis älgstammen. Bra exempel, men inte tillräckligt bra för att det inte går lösa på annat sätt ( genom jakt, genom andra rovdjur, genom ).

Men kan någon ge ett svar på hur samhället skulle se ut, utan varg? Jag vill se det positiva som just vargen gör för Sverige, för det motiverar mig om hur jag ska känna inför en ökad stam och fler vargar som antagligen kommer ner i mitt område. Jag vill bara ha lite kött på benen innan det händer :)

Men sådana här frågor är ju absolut ingenting som lekmän på ett internetforum kan svara på. Det krävs ju enormt med forskning, statistik, kunskap mm för att kunna svara på det.

En bra idé är att ta kontakt med ett rovdjurscenter tex Nordens Ark, Orsa Björnpark ( som visar björn, lo, varg, järv och sibirisk tiger) eller liknande där man har kunnig och välutbildad personal på rovdjur. NA är tex ett avels och utbildningscenter i första hand. De har turer och föreläsningar för allmänheten just för att kunna svara på den här typen av frågor och öka förståelsen och minska missuppfattningar :)

NA bjuder på en helt fantastisk källa av kunskap om hela vår natur och miljön är otroligt fin där. :)

Håller med, men en uppfattning eller åsikt kan man ju ha i frågan :)

Nog har det kommit ut oegentligheter och att varg tjuvjagas och göms/förstörs på olika vis, många gånger dessutom. Sedan har säkert alla metoder inte kommit upp, det lär knappast vara vardagsmat att bränna varg på pappersbruk (om det nu hänt) och det är knappast någon som är anställd som vill erkänna och skylta med det i media, folk vill förmodligen behålla jobbet.

Jag säger inte att det inte har hänt men nog skulle det ha kommit fram rätt omgående...det jobbar en hel del personer på pappersbruk och det pratas en hel del, så någon borde ha sagt till någon osv osv. Vargfrågan är ju rätt så stor så det borde kommit fram i media om det brändes vargar på pappersbruk, eller? Om man vill behålla jobbet så finns ju alternativet att anmäla anonymt.

Som jag skrivit så lämnar jag nivån till experter. Det får kosta vad det kostar det är små summor när man ser till helheten, i ärlighetens namn struntar jag i kostnaderna, det är minimipriset vi människor bör betala, att inte utarma vår natur utan lägga pengar på den biologiska mångfallden. Den enskilda djurägaren bör hållas skadslös så länge denne har vidtagit de åtgärder som är rimliga i förhållande till rovdjurstrycket i området. Vargen är en riskangelägenhet så kostnaderna bör fördelas över hela landet, liksom alla kostnader för naturvård.

Här håller jag med dig, förutom att det jag läst mig till uppskattas till ganska stora summor

Kan du se skillnaden på uttalandet "du är" och olika verioner på "jag uppfattar dig som"? Det första är ett påstående (eller anklagelse) om vad någon är, det andra är en subjektiv sanning om hur en viss person uppfattar något, dvs - skillnaden mellan "Du hatar varg" och "jag uppfattar det som du hatar varg". Det räcker inte att du säger att du inte är emot varg så länge du inte visar det i handling (här hur och vad du skriver) min uppfattning grundas på det jag ser dig uttrycka inte på det du påstår dig tycka.

Jag kan se skillnad, och i mitt uttalande gällde det inte bara dig ( vilket jag skrev), utan flera i tråden som gav sig på mig med att skriva att jag skulle inte släppa min hund om jag har inte har pli, att jag tänkte konstigt och egoistiskt mm. Jag har gett mina tankar och svar om varför jag skriver och tycker/tänker som jag gör. Hur jag uttrycker mig och hur det uppfattas kan jag inte göra så mycket åt. Jag försöker som sagt va, ge ett svar utifrån mig och den fakta och information jag har ( även här erkänner jag att jag inte är uppdaterad på vilka sidor som är bra eller dåliga ur faktaperspektiv) och ifrågasätter resten. Detta tolkas ju då som negativt i fleras ögon, i mina för att jag söker svar.

Som jag skrivit så lämnar jag nivån till experter. Det får kosta vad det kostar det är små summor när man ser till helheten, i ärlighetens namn struntar jag i kostnaderna, det är minimipriset vi människor bör betala, att inte utarma vår natur utan lägga pengar på den biologiska mångfallden.

Så kan man väl inte resonera, om en större vargstam resulterar i motsvarande minskning i frigående betesdjur lär det inte bli någon ökad mångfald i naturen.

Jagas verkligen vildsvin så frekvent? Inte här alls och vi har många..... JAg har en bekant som råkade ut för vildsvin (utan att jaga) hunden höll på att stryka med, likaså han....
Precis som med varg så anpassar man sig till vildsvin. Vi kör inte sök där det är väldigt mycket svin (= nära där jag bor) eller rastar hundar utanför tomten när det är mörkt. Jag släpper dem inte lösa där jag inte har full uppsikt och har noga koll på skogspromenader. Jag ser vildsvin flera ggr i veckan, även dagtid. ibland vid brevlådan som ligger tjugo meter från huset. Jag byter varg mot vildsvin vilken dag som helst. Vargen var mycket lättsammare att ha inpå sig.

Jag bor i den vildsvinstätaste delen av Jönköpings län, och här sköts ca 6000 vildsvin förra jaktsäsongen. Det var en tredubbling mot säsongen innan.

Hur frekvent det jagas beror naturligtvis på intresset från jägarna. Det är ett flertal av mina vänner som har 6-7 hundar vardera som dom bara jagar vildsvin med.

Vi har vildsvin precis i tomtgränsen, och jag är inte rädd för att möta vildsvin på promenader eller liknande - det gör vi så gott som varje gång. Hittills har alla vildsvin försvunnit i en rasande fart, även suggor med kultingar.

Jag har aldrig levt med vargen inpå knuten, men personligen har jag mycket hellre vildsvin än varg så nära. Vildsvin kan absolut vara väldigt aggressiva och orsaka stor skada, men det går också att träna hundarna på just gris under kontrollerade former för att få vildsvinskloka hundar. Vildsvinsvästarna har utvecklats mycket på kort tid, vilket också har gjort att skadorna minskat dramatiskt. Det finns ju vargvästar också, men de är ofta otympliga och skyddar sämre än önskat. Det är ju sällan själva tänderna som gör första skadan vid vargangrepp (som det är vid vildsvinsskador), utan att vävnader och ben krossas av trycket från käkarna.

Framförallt ser inte vildsvinen min hund som ett potentiellt byte/eventuell inkräktare.

Jag är 100% säker på att det finns folk som vill få bort vargen till vaje pris, i vart fall varje pris som inte involverar annat än att på olika vis åsamka vargen skada eller död. Det är bra att se på spåren efter vissa metoder för att bekräfta sanninghalten. Det räcker med en handfull eller två för att ställa till stor skada och stort lidande.

Givetvis finns det, det finns idioter i alla kategorier, men att få det att låta som att de flesta jägare resonerar så tycker jag är lite magstarkt.

Jag bor också i Jönköpingslän och har mycket vildsvin här. Tycker inte om dom (= är lite rädd för dem), men det funkar iallafall då de inte i huvudsak ger sig på andra djur för att döda och äta ( vet att de kan "ta" hundar´också, men då handlar det mer om försvar än att äta/jaga) utan de ger mer skada på skog och grödor i detta fall ( vilket är ett stort problem i sig). Vet att de jagas ganska intensivt här också, men också att de matas för att bli fler? ( jag begriper mig inte på det, men jagar ju inte heller)..

Vildsvin är också ett problem enligt mig, men det är inte dem som jag vill diskutera nu, utan varg. En tråd om vildsvin kanske dyker upp snart också ;).

Senast ändrad:

Så kan man väl inte resonera, om en större vargstam resulterar i motsvarande minskning i frigående betesdjur lär det inte bli någon ökad mångfald i naturen.

Vågade knappt svara på ditt inlägg eftersom det är "emot" varg igen, men jo, det är intressant att se det så som du gör.

Vet att de jagas ganska intensivt här också, men också att de matas för att bli fler? ( jag begriper mig inte på det, men jagar ju inte heller)..

Jag kan se problemen med utfodring, men i vissa fall är det oundvikligt.

Vi måste stödutfodra våra rådjur och älgar (framförallt med de senaste vintrarna som varit.. Vi snittade på 800 kg hösilage i veckan förra vintern, plus rovor), och då äter ju vildsvinen av det också.
Hade dom bara kunnat läsa hade man ju satt upp en skylt men.. ;)

Vi måste stödutfodra våra rådjur och älgar (framförallt med de senaste vintrarna som varit..

Att rådjur behöver stödfodras vid vissa omständigheter är en sak men varför måste man stödfodra älg??

Inte alls enligt mig.

Vi måste stödutfodra våra rådjur och älgar (framförallt med de senaste vintrarna som varit.. Vi snittade på 800 kg hösilage i veckan förra vintern, plus rovor), och då äter ju vildsvinen av det också.
Hade dom bara kunnat läsa hade man ju satt upp en skylt men.. ;)

Förklara gärna mer. Varför utfodrar man vildsvin när de redan är ( för) många och sedan kallar man dem problem och vill skjuta av dem? Att stödfodra rådjur och älgar är en sak ( och jag fattar att grisar tar sig fram även till de borden) men vildsvin som håller på att bli en sanitär olägenhet i våra trakter. Varför matar man dom?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 380
Senast: ako
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 735
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 402
Senast: nybörjare
·
Katthälsa Jag har kommit till en punkt där jag insett att min katt inte längre är att lita på :( När han inte får som han vill protesterar han å...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
16 062
Senast: LottaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar