Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?
Det är väl klart att det kommer bli kännbart för fler om det finns mer varg, men istället för att diskutera vargens vara eller icke vara, så känns det vettigare att diskutera hur vi kan se till så att den ekonomiska förlusten blir så liten som möjligt. Som jag skrev tidigare så kommer det alltid vara så att det som är bra för många (vetskapen om att det finns varg i Sverige, byggandet av ESS) kommer vara dåligt för några. DETTA kommer vi inte kunna ändra på. Det är liksom så demokrati fungerar.
Just i frågan om vargen, så kommer den ju att öka framöver, och det är väl där jag tror att den kommer ställa till problem med ökat antal. Bland samerna är den ju ett ganska stort problem med renarna, och desto mer varg, desto mer skador på tamboskapen i framtiden. Går vi vidare därifrån till naturen i övrigt, så kommer många inte längre ha råd att hålla sina betesmarker öppna, det blir för dyrt med att stängsla in så mycket som krävs, det blir stora förluster när hela hagar av tex får rivs. Tamboskapen kommer alltså enligt mig få det sämre och mindre yta att röra sig på i framtiden om vargen ökas för mycket. Redan idag finns det flera djurhållare som inte vågar ha sina djur ute där det finns varg i området. Det blir alltså att väga nackdelar mot fördelar om vi ska kunna ha mer varg.
Det är väl klart att det kommer bli kännbart för fler om det finns mer varg, men istället för att diskutera vargens vara eller icke vara, så känns det vettigare att diskutera hur vi kan se till så att den ekonomiska förlusten blir så liten som möjligt. Som jag skrev tidigare så kommer det alltid vara så att det som är bra för många (vetskapen om att det finns varg i Sverige, byggandet av ESS) kommer vara dåligt för några. DETTA kommer vi inte kunna ändra på. Det är liksom så demokrati fungerar.