Ja, det var en miss av mig, jag har för mig att utredningen gjordes.
SKKs kommentar kring det hela var:
"Sammanfattningsvis är skälen för SKKs avslagsyrkande detta;
- utan lösa jakthundar omöjliggörs fullständigt en biologisk och etiskt riktig genomförd förvaltning av de svenska viltstammarna
- det absoluta flertalet av Europas länder använder lösa jakthundar vid jakt
- användandet av jakthundar styrs noga av jaktlagstiftningen
- Sverige betraktas internationellt som ett föregångsland vad det gäller jakthundsanvändning
- svenska jakthundar och dess ägare är välutbildade
- framställan ökar bara den polarisering som idag finns rörande rovdjurspolitiken"
SKK skriver i sin remiss också att ca 15000 hundar startar rasspecifika jaktprov varje år, och vid tiden för remissen fanns det totalt 80000 jakthundar i Sverige.
"Statistiskt sett visar detta på att varje svensk jakthund vid minst vid ett tillfälle startar på ett rasspecifikt jaktprov, där hundens egenskaper, jaktsätt, dresserbarhet, förmåga till kontakt med föraren samt lydnad bedöms. Arbetet med rasspecifika jaktprov har i många decennier utformat jakthundar som är allt bättre lämpade för de jaktformer de är avlade för och används till.
....
En av de viktigaste följderna av SKKs jaktprovsverksamhet, med påföljande avelsverksamhet, är att våra jakthundar normalt inte förföljer viltarter som de inte är avsedda för.
Exempelvis har SKK sedan slutet av 1940-talet arbetet med att avla fram stövare som från födseln är "rådjursrena". För att med säkerhet bibehålla denna egenskap så har SKK ett obligatoriskt särskilt "rådjursrenhetsprov" innan en stövare får starta på jaktprov."
De skriver också:
"När det gäller specifikt att hundar "river" eller skadar fredat vilt alternativt tamboskap kan SKK tyvärr inte förneka att sådant förekommer. Det finns det enligt "Viltskadestatistik" inget belägg för att det är jakthundar som är ett övervägande problem vid skador på tamboskap, utan det är hundar, oftast relativt storvuxna vallhundsraser med helt andra egenskaper än jakthundar, som ofta är upphovet till dessa skador.
Att påstå att våra jakthundar är outbildade är direkt naivt. Ingen med kunskap om jakt och hundar tror att det bara är att släppa en hund av jakthundsras i skogen, och att man därmed fått en fungerande jakthund. Det fordras normalt år av utbildning och träning för att skapa en ändamålsenlig jakthund. "
Allt kan naturligtvis alltid förbättras, det tror jag ingen säger något om.
Personerna du pratar om är fortfarande en liten klick av de jägare som finns i Sverige och tillhör undantagsfallen. Jägare är ingen homogen grupp, det finns naturligtvis idioter även inom jägarkåren. Precis som det finns inom alla andra grupper.