Fengur

Trådstartare
Hej!
Hur stor är risken att vargar attackerar hästar? Jag bor i en by och vi har alltid haft björn i närheten men de har jag inte oroat mig för, känns värre med varg. I grannbyn 2 km från mina hästar har 2 vargar tagit 2 får förra veckan. De flesta av hästarnas hagar går runt min hyresvärds hus men 1 går ner 200 m och fram till skogen och åt det hållet finns inga andra hus. Det är 2 islandshästar. Vad tror ni?

MVH Sanna

Sv: Varg

risken är minimal om hästarna är friska. Skulle dock ta in föl och svagare unghästar/gamlingar över natten om det fanns varg el björn, eller slå upp ett vilt-stängsel.

Håller med, minimal risk. Däremot skulle förekomst av björn i området oroa mej mer.

Håller med om det. Min systers islandsföl blev rivet av lo.
Friska vuxna hästar har oftast inget att frukta varken från lo,varg eller björn. Men fölungar skulle jag nog hålla noga koll på om man har dessa rovdjur runt knuten.

Jag är som dig rätt övertygad om att friska vuxna djur faller inte offer för rovdjuren som finns i Sverige.

Men samtidigt så tror jag det förutom åldern är storleken ett rovdjur tittar på om den överväger om det är lönt att försöka nedlägga bytet.
Och en liten shettis ligger då säkert i riskzonen även om den är vuxen!
Den häst jag vet som blev riven av lo var en liten B-ponny.

Ett rovdjur väljer ju med skaplig prescision ut lämpligt byte. Så den kommer ju inte ge sig på Brunte Ardenner 1,70 hög vikt 800 kg.
Visst, en hel vargflock kanske skulle försöka, men vi har ju inga vargflockar i Sverige.

okej tack för svaren, nu känns det bättre. Funderade på det som kopparberg skrev, finns det inga flockar i Sverige? Kanske mest par som lever tillsammans?

MVH Sanna

Jo det har du rätt i! Skulle nog hålla sådana småttingar under uppsikt eller bakom vilt staket!

Tror inte att det finns några större flockar i sverige. Det är nog det som tyvärr orsakar en del problem. En ensam varg måste ta enkla byten. Och våra tam djur är enkla att ta. En flock kan jaga efter mer svår fångade byten. Vargen jagar ju i flock och det är på det sättet dom är effektiva inte ensamma.

Det finns inga "riktiga" vargflockar. Vi vill visst inte ha det i Sverige, så vi skjuter av varg rätt rejält...

Givetvis så är det ju så att man genom att hindra att vargen som är ett flockdjur att leva i flock, får bekymmer man inte annars skulle ha.
Jag vill tom gå så långt att jag tror vargarna kan bli störda pga att de inte får leva i flock. Och att det är därför de tex lustdödar en hel fårflock.

Men det finns ju tydligen en liten vargfamilj i Baggbron strax utanför Skinnskatteberg. Jag har bara hört folk prata om den. Det enda jag vet har kommit fram är en björn. den röjde runt utanför min svägerskas stall.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
8 872
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 172
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hur oroliga är ni för när det finns varg i närområdet när ni är ute med hunden i skogen? Låter ni bli att ha hunden lös (om ni brukar ha...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
12 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka