Sv: Varg

Kan du räkna 8 st som "massor"?

Isåfall finns det flockar i värmland och i dalarna.....

Och jag skulle inte lita på att en varg (som är hungrig) inte skulle ta ner en häst. Jag har sett vad dem har gjort till en 1 årig älg som är lika stor som några vuxna hästar. Men jag håller med att det skulle vara i värsta fall att dem ta sig in i hagen, om det inte fanns mat nogon annanstans.

Var har vargar dödat en hel flock får? Det har inte jag hört eller läst..:confused: .
Jag tror säkert att dom kan bli lite konstiga när de tvingas leva ensamma. Det är ju därför som söker sig till gårdar, för där finns det hundar. Och vargen är ju så nära besläktad med hundar så en varg hane känner ju lukten av en löptik.
Min pappa hade en ung varg hane inne på gården när en av hans tikar löpte. Men han släpte ut sina två stora hanhundar och då försvann vargen.
Detta varg problem har blivit så infekterat av både varg hatare och varg älskare. Jag står nog någon stans mitt i mellan. Vill inte ha varg runt knuten men har igentligen inget imot dom... Men det är nog där det största problemet ligger. De flesta tycker att det här härliga djur, men vill inte ha dom nära sina tamdjur.
Det som kan få mig att bli irreterad är när folk i storstäderna skriker om att vargen ska få finnas i skogarna, dom behöver ju inte oroa sig för sina hundar eller andra djur. Och säger att jag inte vill ha vargen i mina trakter så är man genast varg hatare:confused: .
Sen tror jag att om man fick ha skydds jakt på dom så skulle de individer som ställer till bekymmer försvinna och då tror jag att det skulle vara lättare. Som det är idag får du längre straff om du skuter en varg än om du kör ihjäl en människa på fyllan:eek:

tror inte en enda som jagat varg olagligt behövt sitta av sina straff...

...det är en knepig situation, det här med varg-hatare och -älskare. Men sanningen är ju trots allt den att dom tillhör vår fauna. Sverige såsom hela skandinavien har sina stora rovdjur, såsom alla biologiska biotoper har. Vargen huvudsakliga spridningsområde från början har varit värmlandstrakten. Den sibiriska vargen är av annan underart. Vargen fanns här innan vi kom. Så mycket vet vi. Människan har splittrat vargars revir och jagat bort så pass mycket varg att deras naturliga flockliv distraherats. Därav söker dom sig till lättare byten, närmare civilisationen. Varav får osv kan råka illa ut. Skulle man inte ha stört vargens naturliga leverna, dvs stora flockar och stora revir, skulle dom inte dra sig emot männsikors boningar på samma sätt. Vargen är ett otrligt skyggt djur.
Men på vilket sätt kan vi människor tycka att vi får sprida ut oss o klampa in var vi vill i naturen, men dess "urbefolkning" dvs varg,lo och björn osv ska hålla sig borta? Kan tycka att lite spill får man räkna med. Och ja det låter grymt.
Viltstängsel är en bra livförsäkring om man vill ha djuren ute oövervakade. Det finns speciella typ av elstängsel som är till för att hålla rovdjuren borta. Däremot att kräva "skyddsjakt" så fort man ser en varg nära civilisationen är groteskt. Sen visst enstaka individ som är flocklös och på vandring, kan behöva en förflyttning till mera vilda trakter.
Är dock ingen varg-älskare som så, fasar själv över dessa djur eftersom två av mina hundar som liten rök med i vargars käftar (jakthundar på strövartåg). Men anser inte att vargar ska skjutas för att dom finns och att dom jagar, trots att mina fagra barndomsvänner slutade som vargmat. Dom finns och lever, o kämpar för överlevnad dom med. Och sällan ger sig vargarna på en hästflock. Har sett en vargkrake som försökte. Inte mycket kvar av honom inte. (Fölmärrar sparkar hårt).

Trakterna där jag bor så vet jag fall där vargar "utrotat" nära nog en hel fårflock. Vargen går in och dödar ett par får en dag, för att återkomma och ta ett par till nästa osv.

Varg är utrotningshotad, det är inte människan. Helt ok med rejält straff på att döda varg!:devil:
Men i och med den åsikten så tycker jag inte människan ska ha mindre straff för att döda en annan människa. Hårdare straff där anser jag.

jag antar att du har elstängsel runt hagen. Två trådar som vanligt. Det förslag som jag har är att sätta en tredje tråd ganska nära marken så att vargen inte kan krypa in i hagen. Vargen ger ger sig inte på byten som är svåra att fälla. Rovdjuren lyckas i ca 8 av 10 jaktförsökt och det är inte mycket. Jag läser djurparksinriktningen på gymnasiet i norrköping och vi har pratat mycket om varg och andra rovdjur i sverige. Hoppas att det går bra.

Mvh Cicci

MercedesBenz skrev:
Men det finns ju tydligen en liten vargfamilj i Baggbron strax utanför Skinnskatteberg.
Jag har tidigare bott mitt i skogen i trakterna Skinnsberg-Virsbo. När vi bodde där så hade bland annat polisen ryckt ut en dag och motat bort en björn från väg 66 med bilen (ca 7 km från oss). Vi såg lospår utanför och i hagen.

Vår gård låg i slutet av en väg, med bara skog flera mil runtom i tre riktningar. Vi hade unghästar på lösdrift (islänningar) och gårdsägaren (vi hyrde) hade sina får hos oss under sommaren. Han hade åren innan haft får i alla år där. Plus kalvar på lösdrift. Inte ett enda djur blev rivet eller attackerat. Så; jag tror risken att de ger sig på djur nära bostäder är minimal trots allt. Visst finns den; men risken var nog lika stor att hästarna kunde ha rymt och sprungit några kilometer till stora vägen och blivit överkörda av en bil. I samband med att vi bodde där hörde jag mig för med någon viltförening och de menade att risken att jag skulle träffa på en björn eller varg i skogen vid ridning var mindre än att jag skulle förolyckas genom att rasa av hästen. Och jag tror de har ganska rätt i det.

På samma sätt som dom andra djuren. Stängsla in. Och ha hunden under uppsikt. Hunden är lika laglös gentemot varg som lösgående får, dvs enligt lag tillåten vargmat. Samtliga tamdjur skall hållas inhägnade på "vargmarker". Ganska självklart tycker jag.

Lintu skrev:
På samma sätt som dom andra djuren. Stängsla in. Och ha hunden under uppsikt. Hunden är lika laglös gentemot varg som lösgående får, dvs enligt lag tillåten vargmat. Samtliga tamdjur skall hållas inhägnade på "vargmarker". Ganska självklart tycker jag.
Min hund som går på min tomt är inte "tillåten vargmat" enligt mig. Och enligt lag får jag inte skydda den mot ett varg angrepp! Då gör jag mig skyldig till jakt brott. Men om jag låter en varg slita sönder min hund så gör jag ändå ett lagbrott, mot djurskydds lagen...

kopparberg skrev:
Det finns inga "riktiga" vargflockar. Vi vill visst inte ha det i Sverige, så vi skjuter av varg rätt rejält...

Oi, jeg trodde det bare var i Norge man gjorde sånt... Den skandinaviske rovdyrpolitikken er visst en eneste, stor vits. :crazy:

Fast tänk på att en fjoling väger mkt mindre än en vuxen häst med samma mankhöjd. Älgar är mest bara långa ben. Det borde alltså vara lättare för en varg att ta en fjoling än en häst.

Finns det varg i närheten så finns det. Jag skulle inte ta några risker oavsett vad statistik och sannolikhet säger. När olyckan är framme är det en tunn tröst.

Nej enligt en själv är väl inte ens djur tillåten vargmat. Det förstår väl vem som helst. Men har man hund, har man väl staket runt tomten? Om det finns varg i synnerhet...
Och jag bara refererade till hur lagen är utformad. En jakthund på drev är lagligt byte för varg,såsom även hund lös på tomt utan uppsikt. Fast jag hävdar än idag att vargen tillhör vår fauna. Vill man inte ha rovdjur bakom knuten får man bo i storstan. Och visst kan det kännas surt för oss civiliserade varelser att vargarna "kryper inpå", nu när man äntligen slutat skjuta dom hejvilt och fridlyst dom.
Men sen kan man ju fråga sig vem som kryper inpå vem egentligen?
Kan inte vara så att vi underbara ack så intelligenta människor gör aningen med intrång på rovdjurens revir? Bara liiite?
By the way fanns det en notis i DN idag angående varg. "Människan behöver ej rädas vargen, då den är för skygg"

för tillfället i storstad, men bara senaste året. Tidigare har jag bott i finlands vildmark.

men eh, vilken skillnad utgör det i min åsikt om varg? i synnerhet när jag mest referar lagen?:smirk: och har haft hundar som slutat i vargakäftar. Eller den ena var osäkeret om det var varg eller lo. Det är inte kul eller roande. Samtidigt var dom ute på drev, drog sig väl till samma kadaver som vargarna på midvintern. Efter det var marken våran stängslad. Och hundarna inne när vi var inne. För hundarnas skull.
Däremot var dessa vargar aldrig ens i närheten av hästarna som stod i trakten (fölmärrar) trots att dessa tom. fölade ute. Men sena kvällar när allt tystnade, kunde man höra deras sång... Jag upplevde det magiskt. Men alla är vi olika. :)

Varför jag frågar är för att ofta är det så att dom som inte har vargen runt sig vill ha den kvar men dom som lever med dom runt knuten vill inte!

Och jag kan förstå att det måste vara en mäktig känsla att höra vargen yla, har tyvärr aldrig gjort det...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
8 872
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 172
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hur oroliga är ni för när det finns varg i närområdet när ni är ute med hunden i skogen? Låter ni bli att ha hunden lös (om ni brukar ha...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
12 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka