Varg förföljde mor och dotter vid ridtur – skyddsjakt nekas

Beror på vad det är för staket, nej jag tänker inte på 5 trådar med el eller fårnät och med 2 trådar el.
Du vill alltså bygga ett "tigerhägn"?

Varför det?

Vilken sorts djur gäller det?

Om det handlar om små djur (t.ex. kaniner), så blir ju ytan inte speciellt stor, och då får man bygga som man vill på den egna fastigheten.

För betesdjur handlar det ju om många, väldigt många, hektar som stängslas.
 
Du vill alltså bygga ett "tigerhägn"?

Varför det?

Vilken sorts djur gäller det?

Om det handlar om små djur (t.ex. kaniner), så blir ju ytan inte speciellt stor, och då får man bygga som man vill på den egna fastigheten.

För betesdjur handlar det ju om många, väldigt många, hektar som stängslas.
Haha nästan iallafall som tigerhängn. Häst och nästa år även några getter. Kommer vara liknande det fårstaket med 2 eltrådar.

Gångpassager är svaga länken i staket och kommer inte finnas någon annan stans än i ligghallen där även traktor kommer kunna köra ut i hagen. Är detta som strider mot Allemansrätten
 
Haha nästan iallafall som tigerhängn. Häst och nästa år även några getter. Kommer vara liknande det fårstaket med 2 eltrådar.

Gångpassager är svaga länken i staket och kommer inte finnas någon annan stans än i ligghallen där även traktor kommer kunna köra ut i hagen. Är detta som strider mot Allemansrätten
Grindar är inte speciellt "riskabla" om de är korrekt utformade och ordentligt strömförande.

För häst duger vanliga rovdjursavvisande elstängsel utmärkt, hästar rymmer i varje fall inte....Mina hästar använder samma hagar som fåren, om än inte samtidigt.


Getter har ju problemet att de är svåra att hålla inne i hägnet.

Men "vanliga" femtrådiga elstängsel, eller fårnät förstärkta med el brukar fungera.

Där jag haft inlånade getter för slybekämpning, så har jag satt en sjätte tråd ovanför, så att högsta tråden är på 135 cm.

Kom ihåg att elaggregatet och jordningen, är minst lika viktigt som allt annat.

Väldigt många som har häst, har väldigt svaga elaggregat, och dessutom elband eller elrep som leder så dåligt, så att det inte blir så mycket kvar av det lilla som fanns.

För att hålla vargen ute, så vill man ha minst 10 joules aggregat, som dessutom avger de där 10 joulen.
 
Grindar är inte speciellt "riskabla" om de är korrekt utformade och ordentligt strömförande.

För häst duger vanliga rovdjursavvisande elstängsel utmärkt, hästar rymmer i varje fall inte....Mina hästar använder samma hagar som fåren, om än inte samtidigt.


Getter har ju problemet att de är svåra att hålla inne i hägnet.

Men "vanliga" femtrådiga elstängsel, eller fårnät förstärkta med el brukar fungera.

Där jag haft inlånade getter för slybekämpning, så har jag satt en sjätte tråd ovanför, så att högsta tråden är på 135 cm.

Kom ihåg att elaggrega och jordningen, är minst lika viktigt som allt annat.

Väldigt många som har häst, har väldigt svaga elaggregat, och dessutom elband eller elrep som leder så dåligt, så att det inte blir så mycket kvar av det lilla som fanns.

För att hålla vargen ute, så vill man ha minst 10 joules aggregat, som dessutom avger de där 10 joulen.
Kommer ändå inte finnas några passager i staketet vad du än tycker för enligt viltskadecentralen ÄR passager den svaga punkten.

Nej ändå inte ha något av dom stängsel som viltskadecentralen rekommenderar som rovdjursavisande utan vill ha säkrare än så. Där emot så säger jag inget om att andra kan vara nöjda med det men jag är inte det.

Bra elaggregatet har jag, eller ja bättre än dom som idag får säljas i Sverige och jordningen är det inget fel då. Min mätare går inte över 5000V och vill inte ha lägre pga en rymare till häst.
Detta för att hålla inne mätta och belåtna djur och hålla ute rådjur för att minska fästingarna på hästarna.

Tycker denna länken är bra från SLU, tar upp vad som är bra att tänka på och vad som är ett stakets svaga länkar.
https://www.slu.se/globalassets/ew/...rek-rovdjursavvisande-stangsel-2023-05-08.pdf
 
Kommer ändå inte finnas några passager i staketet vad du än tycker för enligt viltskadecentralen ÄR passager den svaga punkten.

Nej ändå inte ha något av dom stängsel som viltskadecentralen rekommenderar som rovdjursavisande utan vill ha säkrare än så. Där emot så säger jag inget om att andra kan vara nöjda med det men jag är inte det.

Bra elaggregatet har jag, eller ja bättre än dom som idag får säljas i Sverige och jordningen är det inget fel då. Min mätare går inte över 5000V och vill inte ha lägre pga en rymare till häst.
Detta för att hålla inne mätta och belåtna djur och hålla ute rådjur för att minska fästingarna på hästarna.

Tycker denna länken är bra från SLU, tar upp vad som är bra att tänka på och vad som är ett stakets svaga länkar.
https://www.slu.se/globalassets/ew/...rek-rovdjursavvisande-stangsel-2023-05-08.pdf
Beställ boken "Stängsling mot stora rovdjur" via din Länsstyrelse.

De "ska" dela ut den gratis.

Det som står i det länkade (och mycket därtill) finns i den boken.

Vi har tillsammans med Länstyrelsen hållit kurser i stängsling mot rovdjur på vår gård, och då delas de tryckta böckerna ut.

Dagens elaggregat med över 10 joule i stötarna kommer sällan upp i en spänning mer än max 7000 volt.

I praktiken så är det svårt att nå upp till mer än ca 4500 volt under den torrare delen av sommaren. Ibland, trots bra jordning, och nyröjt under trådarna, så kommer jag tyvärr inte upp över 3500 volt när det är som torrast.
 
Beställ boken "Stängsling mot stora rovdjur" via din Länsstyrelse.

De "ska" dela ut den gratis.

Det som står i det länkade (och mycket därtill) finns i den boken.

Vi har tillsammans med Länstyrelsen hållit kurser i stängsling mot rovdjur på vår gård, och då delas de tryckta böckerna ut.

Dagens elaggregat med över 10 joule i stötarna kommer sällan upp i en spänning mer än max 7000 volt.

I praktiken så är det svårt att nå upp till mer än ca 4500 volt under den torrare delen av sommaren. Ibland, trots bra jordning, och nyröjt under trådarna, så kommer jag tyvärr inte upp över 3500 volt när det är som torrast.
Den boken har jag och hade som hjälp när jag stängslade för min utbrytardrottning.

Är tack vare den boken som gör att jag har ett elaggregat från USA och har inga problem med att ligga på minst 5000v ner till 4000v händer när något ligger på tråden eller mycket gräs på.

Varför har du problem med att jag vill ha säkrare än vad som räknas som rovdjursavisande? Finns ju en anledning till varför det byt namn från rovdjurssäkert som det kallades först till rovdjursavisande som det kallas idag.
 
Gysingevargen var ett speciellt fall, en varg som hållits som ett slags halvtam kuriositet, och sedan släpps lös, ut i naturen.

Den saknade vilda djurs respekt för människor, samtidigt som den saknade förmågan att jaga vilda djur.
En varg som det spekuleras i om det var en tamvarg. Ingen vet eller kan veta, kunskapen att ta reda på det fanns inte vid den tiden.
 
Vad jag vet har ingen identifierat den. Jag har länkat till min källa två gånger. Du har inte länkat till någon källa på identiferingen vad jag vet.
Du har påstått att det finns väldokumenterade bevis för att varg har dödat flera gånger, var är de bevisen bortsett från Gysinge? Inte en enda länk har du presenterat.
 
En varg som det spekuleras i om det var en tamvarg. Ingen vet eller kan veta, kunskapen att ta reda på det fanns inte vid den tiden.
Det har skrivits väldigt, väldigt mycket om Gysingevargen.

Den är tydligt identifierad, som en som hållits av människor, och sedan släppts lös.

Det har varit viktigt att se till att få fram fakta om det fallet, för att kunna skapa acceptans för vild varg i Sverige.
 
Du har påstått att det finns väldokumenterade bevis för att varg har dödat flera gånger, var är de bevisen bortsett från Gysinge? Inte en enda länk har du presenterat.
Väldokumemterade och väldokumenterade, jag mins inte att jag formulerat mig så - det har du själv hittat på. Jag skrev att jag fick flera träffar, ursprunget är kyrkoböcker. Jag vet inte om det räknas som väldokumentetat. Att varg kan döda människor främst barn får räknas som väldokumenterat dock.

Det är länge sedan vi hade gott om varg, därmed är bevisen inte direkt hållbara i rätten. Min poäng är att ve vet att varg är ett rivdjur och att de bevisligen har attaketat och dödat främst barn. Det kan hända igen nu när vi faktiskt har varg i landet. I mina ögon gör man bäst i att undvika riskfyllda situationer som att låta barn vara ensama ute där man konststerat att det finns varg/vargspår.

Jag noterar att du inte kommit med något bevis om gyssingevargen där du var tvärsäker. Notera att jag inte är säker på något där utan konstaterar att man inte kan veta. Och du kräver bevis men duckar när jag frågar dig om källa på identifieringen du är så säker på.
 
Det har skrivits väldigt, väldigt mycket om Gysingevargen.

Den är tydligt identifierad, som en som hållits av människor, och sedan släppts lös.

Det har varit viktigt att se till att få fram fakta om det fallet, för att kunna skapa acceptans för vild varg i Sverige.
Källa på den tydliga identifieringen?

Ja det är viktigt med fakta, inte bara skräckpropaganda och försäkran om att vargar inte anfaller människor.
 
Den boken har jag och hade som hjälp när jag stängslade för min utbrytardrottning.

Är tack vare den boken som gör att jag har ett elaggregat från USA och har inga problem med att ligga på minst 5000v ner till 4000v händer när något ligger på tråden eller mycket gräs på.

Varför har du problem med att jag vill ha säkrare än vad som räknas som rovdjursavisande? Finns ju en anledning till varför det byt namn från rovdjurssäkert som det kallades först till rovdjursavisande som det kallas idag.
Jag har inga problem med att just du vill bygga ett "extra säkert hägn".

Det jag får ett uns problem med, är att bland SGT-jägarna och en del (oftast icke-fårägande) bönder, så sprider man man ut ett slags propaganda att RAS-stängsel är i stort sett värdelösa, och inte skyddar för fem öre.

Om vi ska kunna hitta de kompromisser som behövs för att kunna hålla tamdjur, och att ha (begränsat) varg i naturen, så blir blir myten om de "värdelösa RAS-stängslen" besvärande.

RAS-stängsel håller antagligen borta de allra flesta potentiella angreppen på tamdjur (svårt att veta), och är dyrarare, lite krångligare att bygga en enklaste stängslen, men ändå genomförbart.

Jag bor inne i ett revir som funnits i många år och vi har fått flera nya revir runt om, men nu när det gått några år, och de flesta djurhållare uppgraderat sina stängsel till RAS-standard, så är angrepp sällsynta, inget hittills i år t.ex.

Att sedan jag anser att "den fria etableringsrätten" för varg måste bort, och att det finns så in i vassen för många revir på många håll är en annan sak.
 
Jag har inga problem med att just du vill bygga ett "extra säkert hägn".

Det jag får ett uns problem med, är att bland SGT-jägarna och en del (oftast icke-fårägande) bönder, så sprider man man ut ett slags propaganda att RAS-stängsel är i stort sett värdelösa, och inte skyddar för fem öre.

Om vi ska kunna hitta de kompromisser som behövs för att kunna hålla tamdjur, och att ha (begränsat) varg i naturen, så blir blir myten om de "värdelösa RAS-stängslen" besvärande.

RAS-stängsel håller antagligen borta de allra flesta potentiella angreppen på tamdjur (svårt att veta), och är dyrarare, lite krångligare att bygga en enklaste stängslen, men ändå genomförbart.

Jag bor inne i ett revir som funnits i många år och vi har fått flera nya revir runt om, men nu när det gått några år, och de flesta djurhållare uppgraderat sina stängsel till RAS-standard, så är angrepp sällsynta, inget hittills i år t.ex.

Att sedan jag anser att "den fria etableringsrätten" för varg måste bort, och att det finns så in i vassen för många revir på många håll är en annan sak.
Har aldrig påstått att rovdjursavvisande stängsel är kassa men varför nöja mig med det när jag kan bygga säkrare.
Ungefär som varför inte bygga hönshus och hönsgården så säkert det går för att hålla rovdjur ute från hönsen när det finns möjlighet till det. Tänker samma om/ när det blir mer än någon strövarg då och då här för att skydda betesdjuren.
 
Om man ska jämföra med ex. Italien kan det vara bra att hålla i minnet att de har ca 7 gånger så många vargar tillsammans med 5 ggr så många människor som Sverige och på en yta som är mindre.
Är det en yta som är mindre än den där vargarna befinner sig i Sverige? Det glöms ofta bort att den är mycket begränsad.
 
Om man ska jämföra med ex. Italien kan det vara bra att hålla i minnet att de har ca 7 gånger så många vargar tillsammans med 5 ggr så många människor som Sverige och på en yta som är mindre.
Även värt att tänka på att det är olika vargar i Sverige och Italien.
 
De tre händelserna i Italien handlar som sagt alla om samma individ och det är inte klarlagt om det är en varg eller en hund än. Eftersom vi haft flera incidenter i Sverige som skyllts på varg men som visat sig handla om hund ska man nog vänta med att skriva upp detta på vargens konto innan man är säker.

Men visst finns det skäl att vara medveten om att en varg är ett djur med kapacitet att skada, och i värsta fall döda, en människa!

Mellan 2002 och 2020 skedde totalt 12 bevisade attacker mot människor i Europa och Nordamerika, varav 2 med dödlig utgång(båda i Nordamerika). Attacker i resten av världen kan dels vara svårare att få bekräftade, dels bero på faktorer som har liten relevans här, t ex rabies eller krig/konflikter som stör balansen både i ekosystemet och hur människor lever. I sådana fall blir attacker mot människor vanligare.

I Sverige ser jag dock ingen anledning till att vara mer rädd för varg än för björn, älg eller vildsvin. Alla kan skada och döda människor, men det händer så sällan att det är uppenbart att djuren inte är ute efter oss.

Ofta hör man argumentet ”men i X har de många fler vargar och de kan leva med dem utan problem”, och det var mest det jag ville påvisa - bara för att vi inte läser om det här, så sker incidenter med varg på ganska nära håll. Eftersom vargstammen ökar i hela Europa, kommer vi få se fler och fler incidenter, det är jag tyvärr helt övertygad om.

Häromdagen läste jag att det på ett ställe i Tyskland drevs på för att genomföra vår svenska modell med skyddsjakt och licensjakt.

Jag gör absolut skillnad på varg och björn, mot älg och vildsvin. De förstnämnda är rovdjur varav vargen i ännu större utsträckning än björnen lever av det den dödar. Älg och vildsvin kan absolut vara farliga, men de är inte rovdjur och deras primära föda är liksom gräs och typ rötter..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Skyddsjakten på den ponnydräpande vargen utanför Lerdala i Skövde kommun har överklagats. Dessutom har länsstyrelsen JO-anmälts på grund...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 429
  • Artikel
Hästnyheter Gullspångs kommun i Västra Götaland har ansökt om generell skyddsjakt på varg, och hänvisar till vargarnas oskygga beteende och den...
Svar
0
· Visningar
69
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Idag beslutade förvaltningsrätten i Luleå att inhibera länsstyrelsens beslut om skyddsjakt på den ponnydräpande vargen i bland annat...
Svar
0
· Visningar
84
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen i Stockholms län har beslutat om skyddsjakt efter den varg som nyligen dödade två ponnyhästar i Norrtälje kommun.
Svar
14
· Visningar
1 298
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp