Varg förföljde mor och dotter vid ridtur – skyddsjakt nekas

Väldokumemterade och väldokumenterade, jag mins inte att jag formulerat mig så - det har du själv hittat på. Jag skrev att jag fick flera träffar, ursprunget är kyrkoböcker. Jag vet inte om det räknas som väldokumentetat. Att varg kan döda människor främst barn får räknas som väldokumenterat dock.

Jag noterar att du inte kommit med något bevis om gyssingevargen där du var tvärsäker. Notera att jag inte är säker på något där utan konstaterar att man inte kan veta. Och du kräver bevis men duckar när jag frågar dig om källa på identifieringen du är så säker på.
Nu hittar du på själv, jag har inte påstått att det är säkert utan att antagligen så har vargen kunnat identifierats av de som hållit den fången. En brun häst, är en brun häst för dig, du skulle aldrig kunna skilja en individ från en annan, inte ens din egen häst vad den nu har för färg?
Det är inte den enda varg som attackerat människor i Sverige och inte den enda vargen som givit sig på människor mer systematiskt. Om den är född i fångenskap eller inte är inte klarlagt så att påstå det som fakta är felaktigt - ingen kan veta (på den tiden fanns inte tekniken för att avgöra), det kan vara en helt vild varg, källa https://www.nyaludvikatidning.se/2016-02-17/gysingevargen-ar-en-myt . Jag tog upp det som exempel på att varg dödat människor (barn) i Sverige tidigare vilket @Sel påstod inte förekommit.

Att börja påstå att det krävs genetiska bevis när det gäller Gysingenvargen är också svammel, vad skulle det bevisa? Att en varg hållits i fångenskap och sedan rymt/släppts lös? Hur bevisar man det genom genetik?
Som jag påpekat så kan ingen veta om det är förvildad varg, det krävs genetiska prov, det fanns inte det på den tiden. Den historiska dokumentationen är direkt knapphändig. Att en varg uppfödd i fångenskap kan ha kommit lös är inget direkt bevis på att det var just den vargen, visst kan det ha varit så i och för sig.

Det är definitivt inte sant, det finns en del dokumenterade vargattacker historiskt sett i Sverige, dock inga nyare om man bortser från Kolmården och den räknas inte i sammanhanget.
 
Nu hittar du på själv, jag har inte påstått att det är säkert utan att antagligen så har vargen kunnat identifierats av de som hållit den fången. En brun häst, är en brun häst för dig, du skulle aldrig kunna skilja en individ från en annan, inte ens din egen häst vad den nu har för färg?


Att börja påstå att det krävs genetiska bevis när det gäller Gysingenvargen är också svammel, vad skulle det bevisa? Att en varg hållits i fångenskap och sedan rymt/släppts lös? Hur bevisar man det genom genetik?
Ursäkta jag missförstod dig, eventuellt skulle de som släppt ut vargen/den rymt från ifall den nu gjorde det kunnat identifiers den. Det innebär inte att de gjort det eller ens att den faktiskt kommit ut i det vilda - det är mest hörsägen. Det är knappast ett bevis och inte ens en indikation när vi inte vet om det skett.

Det finns mycket literatur om hur man tar prov på och matchar DNA i den mån det finns. Det är så vi skulle gjort idag för att säkerställa. Foto skulle också hjälpt. Det gick inte på 1800-talet.
 
Ursäkta jag missförstod dig, eventuellt skulle de som släppt ut vargen/den rymt från ifall den nu gjorde det kunnat identifiers den. Det innebär inte att de gjort det eller ens att den faktiskt kommit ut i det vilda - det är mest hörsägen. Det är knappast ett bevis och inte ens en indikation när vi inte vet om det skett.

Det finns mycket literatur om hur man tar prov på och matchar DNA i den mån det finns. Det är så vi skulle gjort idag för att säkerställa. Foto skulle också hjälpt. Det gick inte på 1800-talet.
Men med den retoriken hamnar vi i att allt som skedde före dagens överrapproterande tid inte går att bevisa. Hur vet vi ens att dessa personer existerat? Hur vet vi att det var samma varg som dödade alla? Hur vet vi ens att det var varg och inte en galen hund som kallats varg eftersom man var rädd för varg även då?
 
Men med den retoriken hamnar vi i att allt som skedde före dagens överrapproterande tid inte går att bevisa. Hur vet vi ens att dessa personer existerat? Hur vet vi att det var samma varg som dödade alla? Hur vet vi ens att det var varg och inte en galen hund som kallats varg eftersom man var rädd för varg även då?
En del vet vi med stor sannolikhet, det som är skriftligt dokumenterat. Nog dödades folk av vargen, det finns dokumentation i kyrkböckerna. De tama vargarna fanns också troligen. Två ska ha avlivats en skänkts bort. Tror det finns ett brev med det innehållet, sectidigare länk.

Sen blir det för mycket gissande att anta att vargen var identifierad av ägaren och det det därför är bevisat om det inte finns någon dokumentation.
 
En del vet vi med stor sannolikhet, det som är skriftligt dokumenterat. Nog dödades folk av vargen, det finns dokumentation i kyrkböckerna. De tama vargarna fanns också troligen. Två ska ha avlivats en skänkts bort. Tror det finns ett brev med det innehållet, sectidigare länk.

Sen blir det för mycket gissande att anta att vargen var identifierad av ägaren och det det därför är bevisat om det inte finns någon dokumentation.
Hur vet vi att det dödats folk bara för att det står i kyrkböckerna? Var finns ögonvittnena? Vet vi att det var vargar som dödade och åt? Har vi genetiska bevis för att de inte åts efter att vargen hittat dem döda?
 
Hur vet vi att det dödats folk bara för att det står i kyrkböckerna? Var finns ögonvittnena? Vet vi att det var vargar som dödade och åt? Har vi genetiska bevis för att de inte åts efter att vargen hittat dem döda?
Ja man kan spela djävulens advokat och utgå från kyrkböckerna är ett falsarium, att 1800-tals människorna inte kände igen vargar och vargspår. Att alla som skadades ljög och att det var en seriemördare som dödade människorna och slutade samma stund som vargen dödades.

Eller så tror man på dokumentationen som faktiskt finns.
 
Ofta hör man argumentet ”men i X har de många fler vargar och de kan leva med dem utan problem”, och det var mest det jag ville påvisa - bara för att vi inte läser om det här, så sker incidenter med varg på ganska nära håll. Eftersom vargstammen ökar i hela Europa, kommer vi få se fler och fler incidenter, det är jag tyvärr helt övertygad om.

Häromdagen läste jag att det på ett ställe i Tyskland drevs på för att genomföra vår svenska modell med skyddsjakt och licensjakt.

Jag gör absolut skillnad på varg och björn, mot älg och vildsvin. De förstnämnda är rovdjur varav vargen i ännu större utsträckning än björnen lever av det den dödar. Älg och vildsvin kan absolut vara farliga, men de är inte rovdjur och deras primära föda är liksom gräs och typ rötter..

Ok, själv tycker jag att det är rätt självklart att risken för incidenter ökar ju fler vargar och människor som ska samsas om utrymmet. Vilket också gör att jag ogärna jämför med väldigt tätbefolkade länder - de har fler händelser där vilda djur skadar människor öht. I Italien, som är ett tätbefolkat land där man alltså kan förvänta sig fler incidenter mellan människor-djur har människor blivit både svårt skadade och dödade av vildsvin. Så det är inget som är unikt för varg.

Jag ser inte varför det faktum att varg och björn är rovdjur skulle göra någon skillnad när det är så tydligt att vi inte tillhör deras bytesdjur. Någon tog upp att safariguider i Afrika är beväpnade. Det farligaste däggdjuret där, som dödar flest människor årligen, är en ren växtätare.
 
Ok, själv tycker jag att det är rätt självklart att risken för incidenter ökar ju fler vargar och människor som ska samsas om utrymmet. Vilket också gör att jag ogärna jämför med väldigt tätbefolkade länder - de har fler händelser där vilda djur skadar människor öht. I Italien, som är ett tätbefolkat land där man alltså kan förvänta sig fler incidenter mellan människor-djur har människor blivit både svårt skadade och dödade av vildsvin. Så det är inget som är unikt för varg.

Jag ser inte varför det faktum att varg och björn är rovdjur skulle göra någon skillnad när det är så tydligt att vi inte tillhör deras bytesdjur. Någon tog upp att safariguider i Afrika är beväpnade. Det farligaste däggdjuret där, som dödar flest människor årligen, är en ren växtätare.
Än bara 1 person som dödats av vildsvin och det en jägare.
2020 och 2021 fälldes ca 160 000 vildsvin. Kan vi ha den låga siffran på en vargstamm som är samma som vildsvin så ja då är den extremt låg och fullt acceptabel enligt mig.
 
En stilla undran, som jag har förstått det är det strikta regler att alla skjutvapen måste vara inlåsta och ammunitionen förvaras på separat plats. Hur hann mannen när han hörde kvinnan och barnet skrika in i huset, låsa upp vapenskåpet, hämta ammunitionen och ladda geväret innan han sprang ut igen och sköt varningsskott?
 
Än bara 1 person som dödats av vildsvin och det en jägare.
2020 och 2021 fälldes ca 160 000 vildsvin. Kan vi ha den låga siffran på en vargstamm som är samma som vildsvin så ja då är den extremt låg och fullt acceptabel enligt mig.

Nu skrev jag om Italien, där har även icke-jägare skadats och dödats av vildsvin - utöver jägare.
 
En sak till, det bor en massa människor granne till och i viltparkerna utan några beväpnade vakter som vid safari för utlänningar. Deras barn lever helt fritt och ibland med bytesdjur som de vaktar, eg getter. De djur som vakterna vaktar mot är fö inte rovdjur utan elefanter, cape buffalo och liknande.

Man kan inte jämföra en safari för utlänningar i Afrika eller andra ställen med att sammanleva med varg, eller björn, eller lo. Eller vargar, rådjur och andra 'skade' djur.
 
En stilla undran, som jag har förstått det är det strikta regler att alla skjutvapen måste vara inlåsta och ammunitionen förvaras på separat plats. Hur hann mannen när han hörde kvinnan och barnet skrika in i huset, låsa upp vapenskåpet, hämta ammunitionen och ladda geväret innan han sprang ut igen och sköt varningsskott?
Nej, vapen och ammunition behöver inte förvaras på olika platser utan går utmärkt att ha ammunition i vapenskåpet ihop med vapnen.

Under transport gäller andra regler.
 
Om vi haft lika många vargattacker på människor som vi haft vildsvinsattacker skulle det det krävas utrotning direkt, även om det inte blivit några svårt skadade. Jag ser gärna att man minskar ner vildsvinsstammen en del, inte minst för att de orsakar en del kostnader för bönder.
Fungerar med staket även för att hålla vildsvin borta från där man inte vill ha dom.
 
Nej, vapen och ammunition behöver inte förvaras på olika platser utan går utmärkt att ha ammunition i vapenskåpet ihop med vapnen.

Under transport gäller andra regler.

Frågan kvarstår dock, hur hann mannen in och låsa upp vapenskåpet, ladda(?) vapnet och springa ut igen och hinna skjuta varningsskott. Förhoppningsvis förvaras väl nyckeln på ett säkert ställe.
 
En sak till, det bor en massa människor granne till och i viltparkerna utan några beväpnade vakter som vid safari för utlänningar. Deras barn lever helt fritt och ibland med bytesdjur som de vaktar, eg getter. De djur som vakterna vaktar mot är fö inte rovdjur utan elefanter, cape buffalo och liknande.

Man kan inte jämföra en safari för utlänningar i Afrika eller andra ställen med att sammanleva med varg, eller björn, eller lo. Eller vargar, rådjur och andra 'skade' djur.
När det gäller att skadskjuta de man ska skydda är det jämförbart. Risken är tämligen liten så länge det är en hyfsad skytt.
 
Frågan kvarstår dock, hur hann mannen in och låsa upp vapenskåpet, ladda(?) vapnet och springa ut igen och hinna skjuta varningsskott. Förhoppningsvis förvaras väl nyckeln på ett säkert ställe.
Han ksnske varit ute och jagat precis, men ja det är i högsta grad en relevant fråga. Det tar väl någon minut kan jag tänka.
 
Såvitt jag vet finns inga bidrag alls till stängsel för att hägna in åkrar.

Förmodligen för att vildsvinsstammen är i högsta grad livskraftig och skulle tåla att minskas lite.
Är en politisk fråga som är värd att ta upp politisk tycker jag. Golfklubbarna klagade en del i början på vildsvin men inte ett knyst från dom efter lågt staket sattes upp.

Här skulle det behövas yrkesjägare på heltid för att inte stammen med vildsvin ska öka.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Skyddsjakten på den ponnydräpande vargen utanför Lerdala i Skövde kommun har överklagats. Dessutom har länsstyrelsen JO-anmälts på grund...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 470
Senast: AraSlei
·
  • Artikel
Hästnyheter Gullspångs kommun i Västra Götaland har ansökt om generell skyddsjakt på varg, och hänvisar till vargarnas oskygga beteende och den...
Svar
0
· Visningar
70
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Idag beslutade förvaltningsrätten i Luleå att inhibera länsstyrelsens beslut om skyddsjakt på den ponnydräpande vargen i bland annat...
Svar
0
· Visningar
85
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen i Stockholms län har beslutat om skyddsjakt efter den varg som nyligen dödade två ponnyhästar i Norrtälje kommun.
Svar
14
· Visningar
1 298
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp