Varg förföljde mor och dotter vid ridtur – skyddsjakt nekas

Personligen möter jag hellre ett vilt djur när jag är på marken än på hästryggen. På hästryggen uppfattar inte djur mig som människa på samma sätt och undviker inte mig i samma grad som när jag är på marken.
 
En duktig skytt klarar säker att skjuta en varg medan den attackerar, på någon eller några meters håll - åtminstone med rätt skottvinkel. Det borde inte vara olagligt att skjuta en anfallande varg. Sen kan man säkert skrämma bort dem med varningsskott också - då krävs det inte skarpa skott i och för sig, så så ologiskt är det inte, men man behöver veta vad man gör så att man inte utsätter folk för fara. I övrigt håller jag med dig.

Jag har varit på vandingssafari i Afrika med beväpnad guide, de var med all säkerhet beredda på att skjuta om det behövdes, det är inte för att vapen att skydda människor från vilda djur är ologisk direkt även om det inte finns någon garanti för rena skott om något djur skulle anfalla.
Det känns mer logiskt att guider i Afrika har vapen med sig ute i parkerna än en familj hemma på gården i Sverige. Skulle tro att det inte bara är djuren de behöver bära vapen för att skydda sig mot alla gånger heller, guiderna tänker jag på då.

Om jag kommer ihåg riktigt får du skjuta ett djur som attackerar dig men inte i så att säga förebyggande syfte, (vilket jag försökt få fram i tidigare inlägg) det senare räknas som olaglig jakt skulle jag tro. En duktig skytt kan säkert träffa sitt mål, det är väl det som gör dom duktiga. Men det är aldrig 100% att man träffar rätt ändå, och man måste kunna bedöma var kulan tar vägen efter skottet, hinner man göra det under pågående vargangrepp? Hade inte gärna chansat själv med mina (eller någons ^^) barn oavsett hur kunnig jag varit ☺️
 
I Vasto i Italien har de just nu problem med vad de förmodar är en varg, som har angripit flera människor.
Den är orädd för människor, och ett sådant djur kan så klart bli farligt.

https://www.tgcom24.mediaset.it/cro...gredisce-altre-persone_67932318-202302k.shtml

Fler incidenter i Italien:

https://www.tgcom24.mediaset.it/cronaca/abruzzo/chieti-lupo-aggredisce-cane_65046129-202302k.shtml

https://www.tgcom24.mediaset.it/cro...jqOOYP-Jag3GK570NfW2I-ktpurZ4ULuquH-rkyVOGAl0

Bonde som försökte freda sina får, blev biten av varg i Holland:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/15...WbmocoiAGBvvv486b_y-pH3j-JdvfXGhECvqbpmjxRTHk

Pojke dödad av varg 2022:
https://www.mirror.co.uk/news/world...20pDPRJeZfSmSYOu0UwLTAm6U#llhw3xg1pcsjon9mpms

Bara för att vi inte alltid läser om det här, så betyder ju inte det att det inte händer.

En varg är ett potentiellt rovdjur, naturligtvis finns risken att vi får incidenter även med svenska vargar. Allteftersom vargstammen växer kommer det garanterat komma även hit. Det är ingen anledning till panik, men det är viktigt att vara medveten.
 
Senast ändrad:
Detta tycker jag personligen inte är relevant vad som historiskt innan vargen utrotades och dagens.
Historiska berättelser är just berättelser utan bevis.

Så vad som hänt eller inte hänt i Sverige under en tid då vargen jagats extremt hårt eller inte funnits under en lång tid och fans när vi människor inte var lika många och trängt bort naturen till den grad vi gjort idag blir omöjligt.

Detta innebär inte att jag är emot varg men tror det är farligt att jämföra med hur vi lever med vargen under en tid den jagades extremt hårt med idag och hur vi lever med vargen.
Fast använder man det som ett argument så vill jag veta källorna.
 
Det känns mer logiskt att guider i Afrika har vapen med sig ute i parkerna än en familj hemma på gården i Sverige. Skulle tro att det inte bara är djuren de behöver bära vapen för att skydda sig mot alla gånger heller, guiderna tänker jag på då.

Om jag kommer ihåg riktigt får du skjuta ett djur som attackerar dig men inte i så att säga förebyggande syfte, (vilket jag försökt få fram i tidigare inlägg) det senare räknas som olaglig jakt skulle jag tro. En duktig skytt kan säkert träffa sitt mål, det är väl det som gör dom duktiga. Men det är aldrig 100% att man träffar rätt ändå, och man måste kunna bedöma var kulan tar vägen efter skottet, hinner man göra det under pågående vargangrepp? Hade inte gärna chansat själv med mina (eller någons ^^) barn oavsett hur kunnig jag varit ☺️
Kanske inte säker på att få en bra träff men helt säker på att man inte träffar barnet. Man skjuter inte en meter bredvid målet även som medioker skytt på 10-20 meters håll och definitivt inte med ett varningsskott. Då förutsätter jag att man har koll på att man har koll bakom också och ett bra kulfång. Bevakar man sina barn/djur på egna gården så lär man ha koll på vilka vinklar som funkar. Sen är det inget jag direkt förespråkar.

På mina safari till fots var geväret enbart avsedda för djuren, det var ett inghägnat område om än stort. Eventuella tjuvskyttar lär inte dyka upp dagtid och knappast konfrontrat turister.
 
I Vasto i Italien har de just nu problem med vad de förmodar är en varg, som har angripit flera människor.
Den är orädd för människor, och ett sådant djur kan så klart bli farligt.

https://www.tgcom24.mediaset.it/cro...gredisce-altre-persone_67932318-202302k.shtml

Fler incidenter i Italien:

https://www.tgcom24.mediaset.it/cronaca/abruzzo/chieti-lupo-aggredisce-cane_65046129-202302k.shtml

https://www.tgcom24.mediaset.it/cro...jqOOYP-Jag3GK570NfW2I-ktpurZ4ULuquH-rkyVOGAl0

Bonde som försökte freda sina får, blev biten av varg i Holland:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/15...WbmocoiAGBvvv486b_y-pH3j-JdvfXGhECvqbpmjxRTHk

Pojke dödad av varg 2022:
https://www.mirror.co.uk/news/world...20pDPRJeZfSmSYOu0UwLTAm6U#llhw3xg1pcsjon9mpms

Bara för att vi inte alltid läser om det här, så betyder ju inte det att det inte händer.

En varg är ett potentiellt rovdjur, naturligtvis finns risken att vi får incidenter även med svenska vargar. Allteftersom vargstammen växer kommer det garanterat komma även hit. Det är ingen anledning till panik, men det är viktigt att vara medveten.
Tack, precis det jag försöker få fram. Och om man negligerar risken och inte är extra försiktig när det kan finnas större fara bara för att ingen dödats i närtid i Sverige, få ber man nästan om att det ska ske.
 
Jag tycker ändå frågan blir fel och skapar bara mer problem än den ger.

Blir lika fel att jämföra c.l lupus med tillexempel c.l singnatus, c.l pallipes eller någon annan varg.
Jag håller inte med, drar man upp det som ett påstående ska man även kunna ange källorna. I annat fall kan man ju hitta på vad som helst, t ex att vikingarna jagade med varg eller att vargar tömde byar på allt levande på 1800-talet. Väldigt bekvämt att slänga ur sig ett påstående och sedan vägra svara på frågan var källan är, när det påstås vara väldokumenterat att det skett flera attacker i Sverige.
 
Jag håller inte med, drar man upp det som ett påstående ska man även kunna ange källorna. I annat fall kan man ju hitta på vad som helst, t ex att vikingarna jagade med varg eller att vargar tömde byar på allt levande på 1800-talet. Väldigt bekvämt att slänga ur sig ett påstående och sedan vägra svara på frågan var källan är, när det påstås vara väldokumenterat att det skett flera attacker i Sverige.
Då tycker vi olika helt enkelt. Vad som hänt på 16, 17 och 18 talet säger för mig inget om hur det är idag. Så min fråga på ett sådant påstående hade snarare varit vad det har för relevans idag. Har även svårt att se hur något kan vara väldokumenterat när det kommer från en tid då folk trodde på näcken och andra väsen.
 
Jag har varit på vandingssafari i Afrika med beväpnad guide, de var med all säkerhet beredda på att skjuta om det behövdes, det är inte för att vapen att skydda människor från vilda djur är ologisk direkt även om det inte finns någon garanti för rena skott om något djur skulle anfalla.
Jag tycker nog att det är rätt stor skillnad på en vandringssafarai i Afrika där det troligen är vuxna människor som rör sig på ett beräknat sätt och att ha en förälder som står och bevakar lekande barn som rör sig ologiskt. I fall ett bör guiden vara i gruppen av de som ska skyddas och skjuta utåt medan i fall två så lär föräldern stå utanför leken och hamna i läget att få skjuta innåt alltså mot barnen.
 
I Vasto i Italien har de just nu problem med vad de förmodar är en varg, som har angripit flera människor.
Den är orädd för människor, och ett sådant djur kan så klart bli farligt.

https://www.tgcom24.mediaset.it/cro...gredisce-altre-persone_67932318-202302k.shtml

Fler incidenter i Italien:

https://www.tgcom24.mediaset.it/cronaca/abruzzo/chieti-lupo-aggredisce-cane_65046129-202302k.shtml

https://www.tgcom24.mediaset.it/cro...jqOOYP-Jag3GK570NfW2I-ktpurZ4ULuquH-rkyVOGAl0

Bonde som försökte freda sina får, blev biten av varg i Holland:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/15...WbmocoiAGBvvv486b_y-pH3j-JdvfXGhECvqbpmjxRTHk

Pojke dödad av varg 2022:
https://www.mirror.co.uk/news/world...20pDPRJeZfSmSYOu0UwLTAm6U#llhw3xg1pcsjon9mpms

Bara för att vi inte alltid läser om det här, så betyder ju inte det att det inte händer.

En varg är ett potentiellt rovdjur, naturligtvis finns risken att vi får incidenter även med svenska vargar. Allteftersom vargstammen växer kommer det garanterat komma även hit. Det är ingen anledning till panik, men det är viktigt att vara medveten.

De tre händelserna i Italien handlar som sagt alla om samma individ och det är inte klarlagt om det är en varg eller en hund än. Eftersom vi haft flera incidenter i Sverige som skyllts på varg men som visat sig handla om hund ska man nog vänta med att skriva upp detta på vargens konto innan man är säker.

Men visst finns det skäl att vara medveten om att en varg är ett djur med kapacitet att skada, och i värsta fall döda, en människa!

Mellan 2002 och 2020 skedde totalt 12 bevisade attacker mot människor i Europa och Nordamerika, varav 2 med dödlig utgång(båda i Nordamerika). Attacker i resten av världen kan dels vara svårare att få bekräftade, dels bero på faktorer som har liten relevans här, t ex rabies eller krig/konflikter som stör balansen både i ekosystemet och hur människor lever. I sådana fall blir attacker mot människor vanligare.

I Sverige ser jag dock ingen anledning till att vara mer rädd för varg än för björn, älg eller vildsvin. Alla kan skada och döda människor, men det händer så sällan att det är uppenbart att djuren inte är ute efter oss.
 
Då tycker vi olika helt enkelt. Vad som hänt på 16, 17 och 18 talet säger för mig inget om hur det är idag. Så min fråga på ett sådant påstående hade snarare varit vad det har för relevans idag. Har även svårt att se hur något kan vara väldokumenterat när det kommer från en tid då folk trodde på näcken och andra väsen.
Exakt, så om man anger det som ett argument ska man även kunna redovisa källan och när det påstås ha hänt, för som du säger, vad har det för relevans om man inte kan visa det om det nu är så väldokumenterat som det påstås.
 
En av de viktigaste åtgärderna för att öka acceptansen för varg är enligt mig att helt ersätta kostnaden för rovdjursavvisande stängsel, samt uppsättningen(om inte rovdjursföreningen kan hjälpa till). Röjningen måste man nog ta ansvar för själv, dock.
Utöver det behöver man se över ersättningarna för tamdjur som dödats av rovdjur.

Visst, det kommer att kosta men det är något vi får acceptera. Vargen är här för att stanna.
Jag tror att du inte har insikt om hur mycket tid det går åt för att röja under nedersta tråden!
Hela sommarsäsongen domineras av röjningen.
Ett arbete som de flesta bönder med andra djurslag "slipper".

Om det är något som verkligen behöver stöd, så är det röjandet!
Hellre en lägre engångsersättning vid anläggandet av stängslet, och en högre för röjandet, som ju görs varje år, och som är ytterst nödvändigt för att slippa angrepp.

Ett dåligt röjt stängsel, har mycket lägre skyddsvärde än ett väl röjt (och underhållet) stängsel.

Det finns mycket annat att göra i jordbruket, som också måste göras under sommaren. Inte minst odlingsdelen av jordbruket, och att hinna med nödvändigt underhåll av anläggningarna, som endast kan ske den varma delen av året.

Har man större besättningar, så har man fler och större hagar, och därmed längre stängsel.
Har man mycket naturbetesmarker/lågavkastande betesmarker, så har man relativt sett längre stängsel.

Man behöver röja under nedersta tråden två gånger per säsong, på vissa områden där det av olika skäl växer fort, tre gånger per säsong.

Dessutom behöver man mer eller mindre manuellt, sätta på och stänga av "specialtrådar" som finns i diken som ibland är vattenfyllda, allt detta för att upprätthålla spänningen i tråden.

Detta röjande sker till 95 % manuellt med grästrimmer. Det är ett fysiskt hårt arbete, och är mycket tidskrävande.
Orkar man inte själv så måste man leja hjälp för röjandet, och det är kostsamt.

Jag har drygt sju kilometer rovdjursavvisande stängsel.

Vi håller en svensk medelbesättning med får, alltså ca 30 tackor, och förser Sverige med ca 1 ton lammkött varje år och ser till att hålla stora arealer naturbetesmarker hävdade.

Vi lägger ca 80-100 timmar varje år på röjande. Vi för noggrann bok över antalet timmar.
 
Som djurägare till hobbydjur så ser jag mer problem med att inte kunna bygga ett sådant staket jag vill för att hålla vargar ute om det blir ett revir här. Sådant staket jag vill ha strider mot allemansrätten då det inte bara kommer hålla varg och andra djur ute utan även människor.
Va?

Rovdjursavvisande stängsel strider inte mot Allemansrätten, var har du fått det ifrån?

Läs viltskadecenters anvisningar för rovdjursavvisande stängsel.
 
Med gårdsplan menar jag gårdsplan, inte tomt. Tomt är det du som dragit in -inte jag - vi är oense om att jag ens avsett tomt och inte gårdsplan - det är inte samma sak. Jag skrev några dagar (så länge det finns tecken på varg i omedelbar närhet) och du svarar mig som jag skrivit hela sommaren. Jag skrev att jag inte skulle släppa ut småbarn och du kommenterar som jag skrivit äldre barn. Ett äldre barn hade fått gå ut men hålla sig i närheten men det kommenterade jag inte alls. Vill du spekulera i vad familjen i artikeln gör kanske du inte ska kommentera vad jag skriver att jag skulle göra. Det är lätt att tro att du kommenterar det du citerar.

Det finns dokumenterade fall där varg gått efter barn i andra länder, och även i Sverige historiskt sett exempelvis så döda de och skadade gysingevargen 9 personer (barn) och skadade 15 - alla utom 2 barn - det var nog en speciell varg som fått smak för människan som byte - men något barn var det första och det är inte den enda vargen som tagit barn i Sverige. Du kanske menar på senare år - då har du rätt - vi har haft en växande vargstam som gått från typ inga alls 1960 till några hundra runt 500 idag, med få vargar i landet är risken för att de ger sig på människor mikroskopisk - med fler vargar ökar risken. Den är inte stor, varg är inget man normalt sett behöver vara rädd för men vargar är inga ofarliga snälla djur som inte skulle anfalla människor - framförallt barn, de är rovdjur - människor är möjliga byten, i synnerhet barn även om det inte tillhör deras vanliga föda. Jag skulle inte fresta en varg som jag trodde fanns i omedelbar närhet samtidigt går jag inte omkring och är rädd för vargar generellt.
Gysingevargen var ett speciellt fall, en varg som hållits som ett slags halvtam kuriositet, och sedan släpps lös, ut i naturen.

Den saknade vilda djurs respekt för människor, samtidigt som den saknade förmågan att jaga vilda djur.
 
Som djurägare till hobbydjur så ser jag mer problem med att inte kunna bygga ett sådant staket jag vill för att hålla vargar ute om det blir ett revir här. Sådant staket jag vill ha strider mot allemansrätten då det inte bara kommer hålla varg och andra djur ute utan även människor.

Vad är det för hobbydjur? Är du säker på att du inte skulle få använda rovdjursavvisande stängsel runt hagarna?
Runt din tomt får du förstås sätta upp elstängsel om du vill.
 
En duktig skytt klarar säker att skjuta en varg medan den attackerar, på någon eller några meters håll - åtminstone med rätt skottvinkel. Det borde inte vara olagligt att skjuta en anfallande varg. Sen kan man säkert skrämma bort dem med varningsskott också - då krävs det inte skarpa skott i och för sig, så så ologiskt är det inte, men man behöver veta vad man gör så att man inte utsätter folk för fara. I övrigt håller jag med dig.

Jag har varit på vandingssafari i Afrika med beväpnad guide, de var med all säkerhet beredda på att skjuta om det behövdes, det är inte för att vapen att skydda människor från vilda djur är ologisk direkt även om det inte finns någon garanti för rena skott om något djur skulle anfalla.
Det ÄR inte olagligt att skjuta en anfallande varg.

Det kallas för "Paragraf 28".
 
Jag tror att du inte har insikt om hur mycket tid det går åt för att röja under nedersta tråden!
Hela sommarsäsongen domineras av röjningen.
Ett arbete som de flesta bönder med andra djurslag "slipper".

Om det är något som verkligen behöver stöd, så är det röjandet!
Hellre en lägre engångsersättning vid anläggandet av stängslet, och en högre för röjandet, som ju görs varje år, och som är ytterst nödvändigt för att slippa angrepp.

Ett dåligt röjt stängsel, har mycket lägre skyddsvärde än ett väl röjt (och underhållet) stängsel.

Det finns mycket annat att göra i jordbruket, som också måste göras under sommaren. Inte minst odlingsdelen av jordbruket, och att hinna med nödvändigt underhåll av anläggningarna, som endast kan ske den varma delen av året.

Har man större besättningar, så har man fler och större hagar, och därmed längre stängsel.
Har man mycket naturbetesmarker/lågavkastande betesmarker, så har man relativt sett längre stängsel.

Man behöver röja under nedersta tråden två gånger per säsong, på vissa områden där det av olika skäl växer fort, tre gånger per säsong.

Dessutom behöver man mer eller mindre manuellt, sätta på och stänga av "specialtrådar" som finns i diken som ibland är vattenfyllda, allt detta för att upprätthålla spänningen i tråden.

Detta röjande sker till 95 % manuellt med grästrimmer. Det är ett fysiskt hårt arbete, och är mycket tidskrävande.
Orkar man inte själv så måste man leja hjälp för röjandet, och det är kostsamt.

Jag har drygt sju kilometer rovdjursavvisande stängsel.

Vi håller en svensk medelbesättning med får, alltså ca 30 tackor, och förser Sverige med ca 1 ton lammkött varje år och ser till att hålla stora arealer naturbetesmarker hävdade.

Vi lägger ca 80-100 timmar varje år på röjande. Vi för noggrann bok över antalet timmar.

Jag tänkte nog mest att det är svårt att ge fysiskt stöd med röjningen. :)
Någon form av konomiskt stöd för att klara detta(låter som ett bra sommarjobb!) låter helt klart lämpligt.
 
Vad är det för hobbydjur? Är du säker på att du inte skulle få använda rovdjursavvisande stängsel runt hagarna?
Runt din tomt får du förstås sätta upp elstängsel om du vill.
Jag tänker inte på rovdjursavvisande utan på annan typ av staket. Vill inte ha avvisande utan rovdjurssäkert.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Skyddsjakten på den ponnydräpande vargen utanför Lerdala i Skövde kommun har överklagats. Dessutom har länsstyrelsen JO-anmälts på grund...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 324
Senast: Sel
·
  • Artikel
Hästnyheter Gullspångs kommun i Västra Götaland har ansökt om generell skyddsjakt på varg, och hänvisar till vargarnas oskygga beteende och den...
Svar
0
· Visningar
63
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Idag beslutade förvaltningsrätten i Luleå att inhibera länsstyrelsens beslut om skyddsjakt på den ponnydräpande vargen i bland annat...
Svar
0
· Visningar
78
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen i Stockholms län har beslutat om skyddsjakt efter den varg som nyligen dödade två ponnyhästar i Norrtälje kommun.
Svar
14
· Visningar
1 298
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Felin hyperestesi
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp