Skyddsjakt på ponnydräpande varg överklagad och JO-anmäld

Men det är skillnad, de djuren går inte ute dygnet runt på stora beten och är lättare att skydda. Vi tillåter heller inte varg inom renskötselområdena helt enkelt för att de skulle göra för stor skada.

Som det är nu finns det få djur ute på bete i jämförelse med hur det var förr, för hundra, hundrafemtio år sedan och trots det och trots vargstängsel är det en hel del problem.

Men man får titta på det lite noggrannare, se hur det fungerar i andra länder och deras erfarenheter. Kanske går det att hitta en väg för att kunna ha både fler djur utomhus och en relativt stor vargstam.
Det finns fler får än renar i Sverige, i synnerhet om man räknar med lamm under 9 månader.

Vargen gör stor skada i de tätbefolkade områdena på tamdjur.

Varför ska halva Sverige vara undantaget tycker du?
 
Och tågen. Det är många jakthundar som blir överkörda av tåg under jakten.
Då går det bra, aldrig nån som klagar över att tåg kör över jakthundar. Och fotar o lägger ut.
Inte klagas det över vildsvinens framfart på jakthundar heller, inte särskilt iallafall, och intresset för den jakten är väl marginell.
Däremot om det är en varg.......
Spelar ju ingen roll att det är så mkt mer vildsvin än varg om man är rädd om sin jakthund, större risk att bli skadade av vildsvinen. Eller dödade då.
 
Om någon är intresserad av statistik så kommer Agria ut med det varje år och har 40% av Sveriges hundar försäkrade hos sig. Finns det fler bolag som för statistik?
https://www.agria.se/pressrum/stati...-och-djurhalsa/skadestatistik-hund-i-naturen/

Dödade/skadade av tåg och väg är alla hundar och inte "bara" jakthundar. Skulle vara intresant att veta skillnad på hur många jakthundar vs inte jakthundar.
Jag tar emot många såna samtal. Har fått ett om vanlig hund och runt tio om jakthund på vår lilla sträcka.
 
Jag hade stänglsat upp och satt ut boskapsvaktande hundar om varg var ett sådant problem. De borde få bidrag till stängsel.

Att det skulle röra sig om 14 vargar, som privatpersonen hävdar, tror jag inte ett dugg på. En minishettis är inte mat till många vargar. Har hört samma överdrivna sagor om lo och så finns det knappt någon stam alls.
Som hästägare får du inga bidrag till stängsel.

Boskapsvaktande hund lär ingen få godkännande att ha i området. Det är alldeles för tätbefolkat.

Hur många vargar som finns i reviret vet man inte just nu men i år har det fötts iallafall tre valpar enligt länsstyrelsen. Varför ser du det som orimligt att de skulle vara 14? Lodjur finns det också väldigt gott om. Det behövs inga överdrifter.
 
Som hästägare får du inga bidrag till stängsel.

Boskapsvaktande hund lär ingen få godkännande att ha i området. Det är alldeles för tätbefolkat.

Hur många vargar som finns i reviret vet man inte just nu men i år har det fötts iallafall tre valpar enligt länsstyrelsen. Varför ser du det som orimligt att de skulle vara 14? Lodjur finns det också väldigt gott om. Det behövs inga överdrifter.
Och det säger jag borde kanske ändras om det är ett sådant vargproblem i vissa trakter. Möjliggör för ägare till boskapsdjur och hästar att sätta upp ordentliga stängsel.

Som du skriver själv har du inte heller någon uppfattning om storleken. Jag ser det som orimligt för att dessa nummer hör jag bara från människor som antingen vill skjuta en massa rovdjur för de "attackerar en masse" eller i andra änden vill få det att framstå som att vilddjuren frodas, för att de inte gillar jakt. Aldrig får jag sådana siffror från människor som jobbar med att kartlägga dessa stammar. Så nej.
 
Och det säger jag borde kanske ändras om det är ett sådant vargproblem i vissa trakter. Möjliggör för ägare till boskapsdjur och hästar att sätta upp ordentliga stängsel.

Som du skriver själv har du inte heller någon uppfattning om storleken. Jag ser det som orimligt för att dessa nummer hör jag bara från människor som antingen vill skjuta en massa rovdjur för de "attackerar en masse" eller i andra änden vill få det att framstå som att vilddjuren frodas, för att de inte gillar jakt. Aldrig får jag sådana siffror från människor som jobbar med att kartlägga dessa stammar. Så nej.
Jo du, det vore något, om staten skulle gå in och ge bidrag till stängsel för alla djurslag.

Idag räcker inte pengarna till ens till att stängsla all betad mark för fårägarna.

Dessutom är bidragen verkligen endast ett ganska litet bidrag, som långt ifrån täcker de verkliga kostnaderna för att bygga RAS-stängsel.

När vi byggde RAS för drygt 10 år sedan, så räckte pengen per meter nästan till materialet, om man byggde stängslet helt själv, alltså utan inhyrd hjälp.
Men bidragsbeloppet har inte ökat sedan dess, och nu täcker bidraget kanske 30 % av kostnaden.
 
Jo du, det vore något, om staten skulle gå in och ge bidrag till stängsel för alla djurslag.

Idag räcker inte pengarna till ens till att stängsla all betad mark för fårägarna.

Dessutom är bidragen verkligen endast ett ganska litet bidrag, som långt ifrån täcker de verkliga kostnaderna för att bygga RAS-stängsel.

När vi byggde RAS för drygt 10 år sedan, så räckte pengen per meter nästan till materialet, om man byggde stängslet helt själv, alltså utan inhyrd hjälp.
Men bidragsbeloppet har inte ökat sedan dess, och nu täcker bidraget kanske 30 % av kostnaden.
Idealiskt ja. Annars får man nog meddela folket att man får leva med att vargen kommer ibland. Lösningen för mig är inte att skjuta djuren som "kommer ivägen" för människan. Vi är trots allt inte överrösta av vargar, eller rovdjur, i det stora hela.
 
Idealiskt ja. Annars får man nog meddela folket att man får leva med att vargen kommer ibland. Lösningen för mig är inte att skjuta djuren som "kommer ivägen" för människan. Vi är trots allt inte överrösta av vargar, eller rovdjur, i det stora hela.
Trots allt, så kan man ju faktiskt bygga stängsel som är RAS-stängsel till sin funktion, utan bidrag, helt frivilligt. Jag har gjort det till fåren, när bidragspengarna varit slut.

Eftersom sådana stängsel håller får inne, så lär ju även rymningsbenägna ponnys och deras ägare ha nytta av sådana, förutom att hålla varg rimligt väl ute.

Bara att uppgradera svenska häststängsels standard till fyra eltrådar av HT-typ (nedersta tråden på 35-40 cm), och att hästhållare skulle skaffa ordentliga elaggregat med rejäl kräm i, skulle minska antalet förrymda hästar i Sverige, och samtidigt reducera risken för vargangrepp på häst.

Tänk att nästan aldrig behöva läsa nyheter om påkörda förrymda hästar som måste avlivas!
 
Trots allt, så kan man ju faktiskt bygga stängsel som är RAS-stängsel till sin funktion, utan bidrag, helt frivilligt. Jag har gjort det till fåren, när bidragspengarna varit slut.

Eftersom sådana stängsel håller får inne, så lär ju även rymningsbenägna ponnys och deras ägare ha nytta av sådana, förutom att hålla varg rimligt väl ute.

Bara att uppgradera svenska häststängsels standard till fyra eltrådar av HT-typ (nedersta tråden på 35-40 cm), och att hästhållare skulle skaffa ordentliga elaggregat med rejäl kräm i, skulle minska antalet förrymda hästar i Sverige, och samtidigt reducera risken för vargangrepp på häst.

Tänk att nästan aldrig behöva läsa nyheter om påkörda förrymda hästar som måste avlivas!
Det är nog rekommendationen, även om en del hellre verkar luta sig mot skyddsjakt som enda lösningen eller inte anser att de borde stå för den kostnaden själva.
 
Trots allt, så kan man ju faktiskt bygga stängsel som är RAS-stängsel till sin funktion, utan bidrag, helt frivilligt. Jag har gjort det till fåren, när bidragspengarna varit slut.

Eftersom sådana stängsel håller får inne, så lär ju även rymningsbenägna ponnys och deras ägare ha nytta av sådana, förutom att hålla varg rimligt väl ute.

Bara att uppgradera svenska häststängsels standard till fyra eltrådar av HT-typ (nedersta tråden på 35-40 cm), och att hästhållare skulle skaffa ordentliga elaggregat med rejäl kräm i, skulle minska antalet förrymda hästar i Sverige, och samtidigt reducera risken för vargangrepp på häst.

Tänk att nästan aldrig behöva läsa nyheter om påkörda förrymda hästar som måste avlivas!

Ja, det är onekligen rätt sjukt att så många hästägare är rädda för att släppa hästen i en riktig hage med åtminstone en mindre flock att gå i, men inte bekymrar sig nämnvärt över de usla stängsel många har? :confused:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En ponny dödades natten till måndagen av varg i närheten av Lerdala i Skövde kommun. Nu förbereder länsstyrelsen för skyddsjakt.
2
Svar
28
· Visningar
2 093
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Hästnyheter En varg dödade en minishetlandsponny under natten till måndagen i närheten av Lerdala i Skövde kommun. En extremt ovanlig attack menar...
Svar
0
· Visningar
92
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen i Stockholms län har beslutat om skyddsjakt efter den varg som nyligen dödade två ponnyhästar i Norrtälje kommun.
Svar
14
· Visningar
1 298
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter I början på april dödades två minishetlandsponnyer av varg i en hage i Edsbro i Norrtälje kommun i Stockholms län. Efter angreppet har...
Svar
0
· Visningar
191
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp