Ponny vargdödad i Västra Götaland

Hästar har ju flocken som fördel, vilket älgen oftast inte har.
Men även om det finns en flock har ju troligtvis ingen av hästarna erfarenheten av att försvara sig i en sådan situation. Det är ju både instinkter och kunskap beroende av erfarenheter. Där jag bor är de flesta stall dessutom planerade så att hästarna går själva eller möjligtvis två och här har vi nu varg. Men jag hoppas du har rätt och vargen avstår och går vidare.
 
Jag som har bevittnat mina hästar bli attackerade av varg ( endast 2 hästar i hagen) kan konstatera att i vart fall den ena hästen reagerade på ett sätt som jag aldrig sett dem bete sig tidigare. Tex. väldigt annorlunda mot de gånger det varit stora lösspringande hundar i hagen. Trots vad jag vet ingen tidigare erfarenhet av vargmöte, så vände hästen direkt upp mot vargen och gick till anfall. Vargen blev biten över nacken och upplyft och nerkastad/nedtryckt mot marken och sparkad/nertrampad av hästens framben upprepade gånger. Hästen gjorde ingen antydan till att försöka springa eller fly undan, utan valde verkligen att direkt attackera mycket aggressiv, om och om igen. Kändes som att bevittna en väldigt instinktivt handling från hästens sida. Hade inte vargen lyckats fly undan så kändes det som att den definitivt kunde dödats. Men till saken hör ju att det rörde sig om en ensam varg. Hade dykt upp flera vargar hade det kanske sett helt annorlunda ut.
 
Jag blir nyfiken varifrån den kunskapen om beteende kommer ifrån. Är det tamhästar i en hage eller vildhästar. Jag har svårt att tro tamhästar som aldrig behövt slåss för sina liv har så mycket att sätta emot mot vargar som har erfarenhet av att jaga och döda hundratals vilt.

Älgen är ju van vid att alltid vara på sin vakt, den har kämpat för sin mat och överlevnad. Den kanske till och med har erfarenhet av att möta både jakthund och varg.
Mitt sto attackerar med frambenen om det kommer in hundar i hagen. För ett par år sedan hittade jag en ihjältrampad räv i hagen, det var nog inte många ben i den stackars kroppen som var helt där den låg nertrampad i en grop. Jag är faktiskt inte speciellt orolig att hon inte skulle gå till attack om det kom en varg och brukar varna andra för att inte låta en hund komma in närheten av henne. Hon försvarar även min andra häst och ponnyn.
 
Men även om det finns en flock har ju troligtvis ingen av hästarna erfarenheten av att försvara sig i en sådan situation. Det är ju både instinkter och kunskap beroende av erfarenheter. Där jag bor är de flesta stall dessutom planerade så att hästarna går själva eller möjligtvis två och här har vi nu varg. Men jag hoppas du har rätt och vargen avstår och går vidare.
Hur lätt tänker du att det är att avla bort en så pass grundläggande instinkt som att försvara sig själv vid angrepp? Jag själv tror nämligen att det är i princip omöjligt. Vi vet ju hur svårt det är att avla bort jaktinstinkt på hundar, och det är en mindre grundläggande instinkt än att försvara sig själv. Så för mig känns det helt orimligt att ens tänka tanken att man skulle kunna avla bort instinkten.

Jag har själv haft hästar som har försvarat sin flock mot främmande hundar, samt även försvarat hund mot vildsvin på kommando. Första och enda gången den hunden drog på vilt - ett vildsvin, vildsvinet vände och började jaga hunden. Jag satte direkt av mot vildsvinet eftersom jag red. Hästen svarade på lämpligt sätt. Öronen platt bakåt, full fart, höga stampande framben, sänkt huvud, TVÄRARG på vildsvinet. Saktade själv av när vildsvinet vände bort från hunden.

Sen ska man helst ha större flockar än det du nämner, jag hade åtminstone velat ha 3-4 st stora hästar i flocken för att känna mig trygg. Två är lite skralt.
Men så länge som det finns andra, enklare byten, att ta så är hästarna rätt trygga. Det är när de blir riktigt hungriga som det kan bli problem med hästattacker på större skala.
 
Hur lätt tänker du att det är att avla bort en så pass grundläggande instinkt som att försvara sig själv vid angrepp? Jag själv tror nämligen att det är i princip omöjligt. Vi vet ju hur svårt det är att avla bort jaktinstinkt på hundar, och det är en mindre grundläggande instinkt än att försvara sig själv. Så för mig känns det helt orimligt att ens tänka tanken att man skulle kunna avla bort instinkten.

Jag har själv haft hästar som har försvarat sin flock mot främmande hundar, samt även försvarat hund mot vildsvin på kommando. Första och enda gången den hunden drog på vilt - ett vildsvin, vildsvinet vände och började jaga hunden. Jag satte direkt av mot vildsvinet eftersom jag red. Hästen svarade på lämpligt sätt. Öronen platt bakåt, full fart, höga stampande framben, sänkt huvud, TVÄRARG på vildsvinet. Saktade själv av när vildsvinet vände bort från hunden.

Sen ska man helst ha större flockar än det du nämner, jag hade åtminstone velat ha 3-4 st stora hästar i flocken för att känna mig trygg. Två är lite skralt.
Men så länge som det finns andra, enklare byten, att ta så är hästarna rätt trygga. Det är när de blir riktigt hungriga som det kan bli problem med hästattacker på större skala.
Jag vet inte, det var därför jag är nyfiken varifrån ett sådant påstående kommer. Att jämföra vildsvin och varg tänker jag blir jättekonstigt, vargen är ute efter mat medan ett vildsvin antagligen stötte på er av misstag. Ett vildsvin blir aggressivt främst när det behöver försvara sig eller andra i flocken. Att fly är alltid första valet.
 
Jag vet inte, det var därför jag är nyfiken varifrån ett sådant påstående kommer. Att jämföra vildsvin och varg tänker jag blir jättekonstigt, vargen är ute efter mat medan ett vildsvin antagligen stötte på er av misstag. Ett vildsvin blir aggressivt främst när det behöver försvara sig eller andra i flocken. Att fly är alltid första valet.
Nej det blir inte jättekonstigt. Att försvara sig eller sin flock är en grundläggande instinkt oavsett.
 
Nej det blir inte jättekonstigt. Att försvara sig eller sin flock är en grundläggande instinkt oavsett.
Det håller jag med om men jag menar att hästen instinktivt också kan tolka vad ”hotet” innebär. Ett vildsvin är inget livsfarligt hot, inte heller en hund eller en räv. En hungrig varg som har många års erfarenhet av att döda är på en helt annan nivå.
 
Det håller jag med om men jag menar att hästen instinktivt också kan tolka vad ”hotet” innebär. Ett vildsvin är inget livsfarligt hot, inte heller en hund eller en räv. En hungrig varg som har många års erfarenhet av att döda är på en helt annan nivå.
Fast den har inte många års erfarenhet av att jaga häst. En varg som har det skulle givetvis vara väldigt duktig på det. Det finns massor exempel på hästar som försvarar sig, som till och med är fångat på film. Och det finns inga vildhästar så de har inte speciellt annorlunda genetik mot de som lever i fångenskap heller.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En varg dödade en minishetlandsponny under natten till måndagen i närheten av Lerdala i Skövde kommun. En extremt ovanlig attack menar...
Svar
0
· Visningar
89
  • Artikel
Hästnyheter Under natten till måndagen dödades en minishetlandsponny av en varg. Även en annan ponny skadades i samband med händelsen. – Det är...
Svar
1
· Visningar
265
Senast: Sel
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen i Stockholms län har beslutat om skyddsjakt efter den varg som nyligen dödade två ponnyhästar i Norrtälje kommun.
Svar
14
· Visningar
1 296
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter I början på april dödades två minishetlandsponnyer av varg i en hage i Edsbro i Norrtälje kommun i Stockholms län. Efter angreppet har...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp