Varg förföljde mor och dotter vid ridtur – skyddsjakt nekas

Jag skrev inom vilka parametrar vi haft vilt på tomten också, och det verkar vara detsamma som det du menar gårdsplan - typ inom tjugo meter från huset. Jag tyckte inte vi var oense där alls. :) Jag tänkte hela sommaren eftersom familjen i fråga var så skärrade att de ville skjuta vargen efter detta enda tillfälle och antog att de nog inte skulle känna sig trygga innan djuret är garanterat borta. När kan en vara säker?

Barnet i artikeln var fortfarande tio år, det är inte småbarn, men jag har sagt att jag skulle släppa ut mindre barn än så på tomten också. Femåringar måste man som sagt ha koll på ändå, och det finns inga dokumenterade fall av varg som gått efter barn i Sverige så oron som beskrivs tycker jag är överdriven.
Sunt förnuft och respekt är vettigt.
Med gårdsplan menar jag gårdsplan, inte tomt. Tomt är det du som dragit in -inte jag - vi är oense om att jag ens avsett tomt och inte gårdsplan - det är inte samma sak. Jag skrev några dagar (så länge det finns tecken på varg i omedelbar närhet) och du svarar mig som jag skrivit hela sommaren. Jag skrev att jag inte skulle släppa ut småbarn och du kommenterar som jag skrivit äldre barn. Ett äldre barn hade fått gå ut men hålla sig i närheten men det kommenterade jag inte alls. Vill du spekulera i vad familjen i artikeln gör kanske du inte ska kommentera vad jag skriver att jag skulle göra. Det är lätt att tro att du kommenterar det du citerar.

Det finns dokumenterade fall där varg gått efter barn i andra länder, och även i Sverige historiskt sett exempelvis så döda de och skadade gysingevargen 9 personer (barn) och skadade 15 - alla utom 2 barn - det var nog en speciell varg som fått smak för människan som byte - men något barn var det första och det är inte den enda vargen som tagit barn i Sverige. Du kanske menar på senare år - då har du rätt - vi har haft en växande vargstam som gått från typ inga alls 1960 till några hundra runt 500 idag, med få vargar i landet är risken för att de ger sig på människor mikroskopisk - med fler vargar ökar risken. Den är inte stor, varg är inget man normalt sett behöver vara rädd för men vargar är inga ofarliga snälla djur som inte skulle anfalla människor - framförallt barn, de är rovdjur - människor är möjliga byten, i synnerhet barn även om det inte tillhör deras vanliga föda. Jag skulle inte fresta en varg som jag trodde fanns i omedelbar närhet samtidigt går jag inte omkring och är rädd för vargar generellt.
 
Jag har samma erfarenhet här, varg och lodjur har tryckt bort rådjuren från skogen så det blivit en hel flock som rör sig byn numera.
Där jag bor - inte alltför långt från storstan - är det tydligt att villa- och bostadsområden brer ut sig på bekostnad av skog och därmed rådjurens marker. Då är villornas smörgåsbord med tulpaner och annat gott attraktivt. Rådjur har varit problem i villaområdena sedan 60-talet och då fanns här inte tillstymmelse till rovdjur. Nu bor jag mer lantligt och har alltid fått hantera både rådjur och älgar i trädgården, men det märks att skogen runt om minskar. Men hellre rådjur än grisar i trädgården!
 
Med gårdsplan menar jag gårdsplan, inte tomt. Tomt är det du som dragit in -inte jag - vi är oense om att jag ens avsett tomt och inte gårdsplan - det är inte samma sak. Jag skrev några dagar (så länge det finns tecken på varg i omedelbar närhet) och du svarar mig som jag skrivit hela sommaren. Jag skrev att jag inte skulle släppa ut småbarn och du kommenterar som jag skrivit äldre barn. Ett äldre barn hade fått gå ut men hålla sig i närheten men det kommenterade jag inte alls. Vill du spekulera i vad familjen i artikeln gör kanske du inte ska kommentera vad jag skriver att jag skulle göra. Det är lätt att tro att du kommenterar det du citerar.

Det finns dokumenterade fall där varg gått efter barn i andra länder, och även i Sverige historiskt sett exempelvis så döda de och skadade gysingevargen 9 personer (barn) och skadade 15 - alla utom 2 barn - det var nog en speciell varg som fått smak för människan som byte - men något barn var det första och det är inte den enda vargen som tagit barn i Sverige. Du kanske menar på senare år - då har du rätt - vi har haft en växande vargstam som gått från typ inga alls 1960 till några hundra runt 500 idag, med få vargar i landet är risken för att de ger sig på människor mikroskopisk - med fler vargar ökar risken. Den är inte stor, varg är inget man normalt sett behöver vara rädd för men vargar är inga ofarliga snälla djur som inte skulle anfalla människor - framförallt barn, de är rovdjur - människor är möjliga byten, i synnerhet barn även om det inte tillhör deras vanliga föda. Jag skulle inte fresta en varg som jag trodde fanns i omedelbar närhet samtidigt går jag inte omkring och är rädd för vargar generellt.

Gysingevargen hölls ju i fångenskap som valp och ungvarg. Vilket i så fall inneburit att den inte längre var rädd för människor. Självklart är en sån varg farlig! Det är inget bevis för att en helt vild varg skulle göra samma sak.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-ofarlig-ar-vargen
 
Jag hade inte släppt ut små barn och leka om jag viste att en varg som är orädd för människor och går in på just den gårdsplanen och som finns i närheten just nu. Och ja ska man hinna skjuta om olyckan är framme är det en del gånger bäst med

Sen kan man alltid fundera på hur sann händelsen var, men varg är inte ofarlig, och vuxna människor +stora ponnyer och hästar är knappast något primärt jaktbyte. Minihästar och små/mindre barn är däremot i mer lagom storlek. Det finns mycket överdrivna reaktioner när det gäller varg, men att tro att inga incidenter eller dödsfall kan ske och vidta försiktighetsåtgärder när varg finns i området räknar jag också som överdrivet, men åt andra hållet.
Det här med storlek på häst och varg blir lite konstigt. En ensam varg kan ta en fullvuxen älg. Det som skyddar hästarna är deras beteende, inte storleken. Oftast vänder de sig mot vargen, detta för att de är domesticerade och har mindre rädsla, men också för att de helt enkelt inte kan fly eftersom de är innanför ett staket. Att de vänder sig mot vargen gör att de blir extremt svåra att ta, och det blir en stor skaderisk för vargen. Därav drar sig varg för att ta just hästar. Storleken har inte så mycket med saken att göra eftersom till exempel älgen är större än de flesta hästar.
 
Med gårdsplan menar jag gårdsplan, inte tomt. Tomt är det du som dragit in -inte jag - vi är oense om att jag ens avsett tomt och inte gårdsplan - det är inte samma sak. Jag skrev några dagar (så länge det finns tecken på varg i omedelbar närhet) och du svarar mig som jag skrivit hela sommaren. Jag skrev att jag inte skulle släppa ut småbarn och du kommenterar som jag skrivit äldre barn. Ett äldre barn hade fått gå ut men hålla sig i närheten men det kommenterade jag inte alls. Vill du spekulera i vad familjen i artikeln gör kanske du inte ska kommentera vad jag skriver att jag skulle göra. Det är lätt att tro att du kommenterar det du citerar.

Det finns dokumenterade fall där varg gått efter barn i andra länder, och även i Sverige historiskt sett exempelvis så döda de och skadade gysingevargen 9 personer (barn) och skadade 15 - alla utom 2 barn - det var nog en speciell varg som fått smak för människan som byte - men något barn var det första och det är inte den enda vargen som tagit barn i Sverige. Du kanske menar på senare år - då har du rätt - vi har haft en växande vargstam som gått från typ inga alls 1960 till några hundra runt 500 idag, med få vargar i landet är risken för att de ger sig på människor mikroskopisk - med fler vargar ökar risken. Den är inte stor, varg är inget man normalt sett behöver vara rädd för men vargar är inga ofarliga snälla djur som inte skulle anfalla människor - framförallt barn, de är rovdjur - människor är möjliga byten, i synnerhet barn även om det inte tillhör deras vanliga föda. Jag skulle inte fresta en varg som jag trodde fanns i omedelbar närhet samtidigt går jag inte omkring och är rädd för vargar generellt.
Gysingevargen går inte att jämföra med en vild varg, det var inte konstigare än så att den var uppfödd av människor, fångades som valp 1817 och suttit i fångenskap i flera år på Gysinge slott innan den rymde/släpptes fri så den visste att människan var ofarliga. Den sköts 1821. Stor skillnad mot en vild varg.

Ur inledningen till Ovansjö sockens husförhörslängd AI:7a kan man läsa att Ovansjö församlings dåvarande komminister L. Backmark återger händelserna 1821 på ett sätt som visar att man, åtminstone i Gästrikland, vid denna tid inte hade uppfattat vargen som ett hot mot människor:

Man har varit af den tanken, att vargar aldrig ätit Människjor; men år 1821 ifrån Nyårstiden till nedanstående dato, har man en bedröflig ärfarenhet häraf. I Årsunda och Östra Färnebo jämte flera socknar i V: Bergslagen hafva ganska många blefvit illa blesserade och även flere uppätne. På förstnämnda stället blef ett Barn i Nyårstiden uppätit, och i går begrafdes benranglet efter en 19 års gl. flicka. Magister Färner i Årsunda har nu idag varit hos undertecknad och beskrifvit denna och flere sorgsliga händelser.

Så, före Gysingevargen sågs inte vargen som en människoätare utan som ett rovdjur ute efter tamboskapen. Man hade barn som vallade kor, getter och får i skogarna utan att de blev uppätna, ett och annat djur gick förlorat. Idag tror många att det rör sig om en lustdråpare, likt människan, som dödar allt den kan i sin omgivning och gärna äter allt från små barn till vuxna beväpnade män. O_o
 
OM vargen hade jagat dem hade hästarna antagligen skenat och hur stor unge är det som rider en miniatyr och som klarar av att "rida så fort de kan" från ett jagande rovdjur?

Nä, utan att ha varit där så breds det på väldigt tjockt i mina ögon. 🙄
Nu har jag inte läst längre än så här, men alltså, jaktbeteende är så mycket mer än "springa fort för att hinna ikapp bytet".
 
Nu har jag inte läst längre än så här, men alltså, jaktbeteende är så mycket mer än "springa fort för att hinna ikapp bytet".
Fast hästarna blev inte rädda och den följde efter dem fram till gården på avstånd, så inget jaktbeteende eller angrepp som det senare påstås. Som jag ser det så en nyfiken och ung varg, hade lika gärna varit en lös hund.
 
Det du skriver här visar bara på hur lite kunskap du har om rovdjur och dess beteende.
Nej, det hade inte lika gärna kunnat vara en lös hund.
Grejen är att hästarna säkert hade kunnat avgöra om det var jakt på gång bytesdjur som den är och de reagerade inte alltså var det troligen exakt samma sak som när jag hade en räv som sällskap på ridturerna under några veckor, en nyfiken ung räv som undrade vad vi pysslade med. Min häst hade inget problem att avgöra om det var goda eller dåliga intentioner hos rovdjur vilket höll på att sluta i katastrof för en vidrig rottweiler.
 
Gysingevargen hölls ju i fångenskap som valp och ungvarg. Vilket i så fall inneburit att den inte längre var rädd för människor. Självklart är en sån varg farlig! Det är inget bevis för att en helt vild varg skulle göra samma sak.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-ofarlig-ar-vargen
Det är inte den enda varg som attackerat människor i Sverige och inte den enda vargen som givit sig på människor mer systematiskt. Om den är född i fångenskap eller inte är inte klarlagt så att påstå det som fakta är felaktigt - ingen kan veta (på den tiden fanns inte tekniken för att avgöra), det kan vara en helt vild varg, källa https://www.nyaludvikatidning.se/2016-02-17/gysingevargen-ar-en-myt . Jag tog upp det som exempel på att varg dödat människor (barn) i Sverige tidigare vilket @Sel påstod inte förekommit.
 
Senast ändrad:
Med gårdsplan menar jag gårdsplan, inte tomt. Tomt är det du som dragit in -inte jag - vi är oense om att jag ens avsett tomt och inte gårdsplan - det är inte samma sak. Jag skrev några dagar (så länge det finns tecken på varg i omedelbar närhet) och du svarar mig som jag skrivit hela sommaren. Jag skrev att jag inte skulle släppa ut småbarn och du kommenterar som jag skrivit äldre barn. Ett äldre barn hade fått gå ut men hålla sig i närheten men det kommenterade jag inte alls. Vill du spekulera i vad familjen i artikeln gör kanske du inte ska kommentera vad jag skriver att jag skulle göra. Det är lätt att tro att du kommenterar det du citerar.

Det finns dokumenterade fall där varg gått efter barn i andra länder, och även i Sverige historiskt sett exempelvis så döda de och skadade gysingevargen 9 personer (barn) och skadade 15 - alla utom 2 barn - det var nog en speciell varg som fått smak för människan som byte - men något barn var det första och det är inte den enda vargen som tagit barn i Sverige. Du kanske menar på senare år - då har du rätt - vi har haft en växande vargstam som gått från typ inga alls 1960 till några hundra runt 500 idag, med få vargar i landet är risken för att de ger sig på människor mikroskopisk - med fler vargar ökar risken. Den är inte stor, varg är inget man normalt sett behöver vara rädd för men vargar är inga ofarliga snälla djur som inte skulle anfalla människor - framförallt barn, de är rovdjur - människor är möjliga byten, i synnerhet barn även om det inte tillhör deras vanliga föda. Jag skulle inte fresta en varg som jag trodde fanns i omedelbar närhet samtidigt går jag inte omkring och är rädd för vargar generellt.
Och jag beskrev i tur vad jag menade med tomt - vilket verkar vara detsamma som din gårdsplan, alltså gräsmattan framför huset. :) Vi kallar det för tomten där jag är uppväxt, men jag kan hädanefter beskriva det som gårdsplan.
Du svarade även på ett inlägg jag skrev till AraSlei så nu är jag osäker på vad jag egentligen skrivit till vem men jag har hela tiden utgått från situationen som beskrevs i artikeln som grund förstås, det är ju framför allt den som diskuteras.

Gysingevargen har flera andra användare redan kommenterat, jag tycker också att den är ett ganska dåligt exempel på hur stor risk en vild varg utgör. Självklart ska man vara försiktig, men det gäller ju allt vilt. Det verkar dock enbart vara vargen som väcker just sådana reaktioner som beskrivs i artikeln trots att till exempel älgar är betydligt vanligare och farligare, både för folk och indirekt för fä.
 
Det du skriver här visar bara på hur lite kunskap du har om rovdjur och dess beteende.
Nej, det hade inte lika gärna kunnat vara en lös hund.
Den som verkar ha noll koll på rovdjur och deras beteenden, vilda som tama, ska inte sitta och låtsas vara någon expert som du gör. Jag har träffat på lösa hundar i skogen, en del har följt efter andra har inte brytt sig. Den som följde efter måste enligt din logik varit en varg då?
 
Nu är det inte så länge sen en tamhund gav sig på den stackars travhäst som fick stora skador medans ägaren var precis där och försökte få bort den. Att tänka att ett vilt rovdjur med liknande egenskaper skulle kunnat pröva sig på en liten ponny med ett småbarn känns inte så långsökt tycker jag. Nu menar jag generellt och inte enbart den familjen från artikeln. Hade nog passat på mina barn ute hade det varit varg/andra rovdjur i området. Kanske tom hägnat in ett område närmast bostadshuset så jag kunde slappna av lite mer. Men hade inte vaktat med vapen (har inget/inge licens lr något, så inte aktuellt ändå). Ska en skjuta bort en varg som attackerar ett barn måste man antagligen sikta och skjuta mot där barnet befinner sig, känns otroligt farligt och som något som ingen gör så då måste en ju skjuta innan den blir ett hot = brottsligt. Så vakta med vapen känns ologiskt, men kanske vapnet är mer som en snuttefilt och en mental trygghet? ^^
 
Och jag beskrev i tur vad jag menade med tomt - vilket verkar vara detsamma som din gårdsplan, alltså gräsmattan framför huset. :) Vi kallar det för tomten där jag är uppväxt, men jag kan hädanefter beskriva det som gårdsplan.
Du svarade även på ett inlägg jag skrev till AraSlei så nu är jag osäker på vad jag egentligen skrivit till vem men jag har hela tiden utgått från situationen som beskrevs i artikeln som grund förstås, det är ju framför allt den som diskuteras.

Gysingevargen har flera andra användare redan kommenterat, jag tycker också att den är ett ganska dåligt exempel på hur stor risk en vild varg utgör. Självklart ska man vara försiktig, men det gäller ju allt vilt. Det verkar dock enbart vara vargen som väcker just sådana reaktioner som beskrivs i artikeln trots att till exempel älgar är betydligt vanligare och farligare, både för folk och indirekt för fä.
Som jag påpekat så kan ingen veta om det är förvildad varg, det krävs genetiska prov, det fanns inte det på den tiden. Den historiska dokumentationen är direkt knapphändig. Att en varg uppfödd i fångenskap kan ha kommit lös är inget direkt bevis på att det var just den vargen, visst kan det ha varit så i och för sig. Det finns fler vargar som betet sig på det viset dessutom. https://www.nyaludvikatidning.se/2016-02-17/gysingevargen-ar-en-myt

Du däremot påstod att det inte förekommit att människor dödats av varg i Sverige, det var för att påvisa att det inte är sant jag tog upp det.
Femåringar måste man som sagt ha koll på ändå, och det finns inga dokumenterade fall av varg som gått efter barn i Sverige så oron som beskrivs tycker jag är överd
Det är definitivt inte sant, det finns en del dokumenterade vargattacker historiskt sett i Sverige, dock inga nyare om man bortser från Kolmården och den räknas inte i sammanhanget. Det finns gott om exempel från andra länder också, exempelvis Finland, Ryssland, Spanien, Holland och Indien.

Jag påstår inte att risken är stor, den är liten men inte så gott som obefintlig som du tycks vilja få det till. Det är därför jag inte anser man ska utsätta små barn, där risken är störst, för risken om man vet att det finns en varg i närheten. Varför utmana ödet. Det skulle för övrigt, förutom tragedin i sig, vara förödande för vargen i Sverige, då kan man inte påstå att risken inte finns med hänvisning till att det inte hänt nyligen. Jag vill ah varg i Sverige, kanske lite fler än vi har nu. Däremot vill jag inte negligera risken.
 
Som jag påpekat så kan ingen veta om det är förvildad varg, det krävs genetiska prov, det fanns inte det på den tiden. Den historiska dokumentationen är direkt knapphändig. Att en varg uppfödd i fångenskap kan ha kommit lös är inget direkt bevis på att det var just den vargen, visst kan det ha varit så i och för sig. Det finns fler vargar som betet sig på det viset dessutom. https://www.nyaludvikatidning.se/2016-02-17/gysingevargen-ar-en-myt

Du däremot påstod att det inte förekommit att människor dödats av varg i Sverige, det var för att påvisa att det inte är sant jag tog upp det.

Det är definitivt inte sant, det finns en del dokumenterade vargattacker historiskt sett i Sverige, dock inga nyare om man bortser från Kolmården och den räknas inte i sammanhanget. Det finns gott om exempel från andra länder också, exempelvis Finland, Ryssland, Spanien, Holland och Indien.

Jag påstår inte att risken är stor, den är liten men inte så gott som obefintlig som du tycks vilja få det till. Det är därför jag inte anser man ska utsätta små barn, där risken är störst, för risken om man vet att det finns en varg i närheten. Varför utmana ödet. Det skulle för övrigt, förutom tragedin i sig, vara förödande för vargen i Sverige, då kan man inte påstå att risken inte finns med hänvisning till att det inte hänt nyligen. Jag vill ah varg i Sverige, kanske lite fler än vi har nu. Däremot vill jag inte negligera risken.
Var finns de dokumenterade, historiska attackerna av vilda vargar i Sverige då, bortsett från Gysingevargen? Kolmården räknas inte för det var flaskuppfödda vargar i ett hägn där djurskötaren bröt mot säkerhetsföreskrifterna.
 
Nu är det inte så länge sen en tamhund gav sig på den stackars travhäst som fick stora skador medans ägaren var precis där och försökte få bort den. Att tänka att ett vilt rovdjur med liknande egenskaper skulle kunnat pröva sig på en liten ponny med ett småbarn känns inte så långsökt tycker jag. Nu menar jag generellt och inte enbart den familjen från artikeln. Hade nog passat på mina barn ute hade det varit varg/andra rovdjur i området. Kanske tom hägnat in ett område närmast bostadshuset så jag kunde slappna av lite mer. Men hade inte vaktat med vapen (har inget/inge licens lr något, så inte aktuellt ändå). Ska en skjuta bort en varg som attackerar ett barn måste man antagligen sikta och skjuta mot där barnet befinner sig, känns otroligt farligt och som något som ingen gör så då måste en ju skjuta innan den blir ett hot = brottsligt. Så vakta med vapen känns ologiskt, men kanske vapnet är mer som en snuttefilt och en mental trygghet? ^^
En duktig skytt klarar säker att skjuta en varg medan den attackerar, på någon eller några meters håll - åtminstone med rätt skottvinkel. Det borde inte vara olagligt att skjuta en anfallande varg. Sen kan man säkert skrämma bort dem med varningsskott också - då krävs det inte skarpa skott i och för sig, så så ologiskt är det inte, men man behöver veta vad man gör så att man inte utsätter folk för fara. I övrigt håller jag med dig.

Jag har varit på vandingssafari i Afrika med beväpnad guide, de var med all säkerhet beredda på att skjuta om det behövdes, det är inte för att vapen att skydda människor från vilda djur är ologisk direkt även om det inte finns någon garanti för rena skott om något djur skulle anfalla.
 
Som jag påpekat så kan ingen veta om det är förvildad varg, det krävs genetiska prov, det fanns inte det på den tiden. Den historiska dokumentationen är direkt knapphändig. Att en varg uppfödd i fångenskap kan ha kommit lös är inget direkt bevis på att det var just den vargen, visst kan det ha varit så i och för sig. Det finns fler vargar som betet sig på det viset dessutom. https://www.nyaludvikatidning.se/2016-02-17/gysingevargen-ar-en-myt

Du däremot påstod att det inte förekommit att människor dödats av varg i Sverige, det var för att påvisa att det inte är sant jag tog upp det.

Det är definitivt inte sant, det finns en del dokumenterade vargattacker historiskt sett i Sverige, dock inga nyare om man bortser från Kolmården och den räknas inte i sammanhanget. Det finns gott om exempel från andra länder också, exempelvis Finland, Ryssland, Spanien, Holland och Indien.

Jag påstår inte att risken är stor, den är liten men inte så gott som obefintlig som du tycks vilja få det till. Det är därför jag inte anser man ska utsätta små barn, där risken är störst, för risken om man vet att det finns en varg i närheten. Varför utmana ödet. Det skulle för övrigt, förutom tragedin i sig, vara förödande för vargen i Sverige, då kan man inte påstå att risken inte finns med hänvisning till att det inte hänt nyligen. Jag vill ah varg i Sverige, kanske lite fler än vi har nu. Däremot vill jag inte negligera risken.
Med tanke på hur ovanligt och extremt det fallet var kan jag tycka att teorin om en orädd "tam" varg är mycket trolig. Betydligt troligare än att det rörde sig om en helt vanlig varg som av någon anledning gick bananas.

Jag tycker den här artikeln gav ett vettigt perspektiv på vargattacker, hur (o)vanliga de är och varför/hur de oftast förekommer när det väl händer. Risken för en helt vanlig person (stor eller liten) ute till häst eller på sin gårdsplan är typ minimal.
https://www.jaktojagare.se/kategori...t-upp-nara-500-angrepp-varlden-over-20210422/

Utöver Gysinge som knappast är aktuellt oavsett med tanke på tidsperspektivet gav en snabb googling inga träffar på vargattacker mot människor i Sverige.
 
Med tanke på hur ovanligt och extremt det fallet var kan jag tycka att teorin om en orädd "tam" varg är mycket trolig. Betydligt troligare än att det rörde sig om en helt vanlig varg som av någon anledning gick bananas.

Jag tycker den här artikeln gav ett vettigt perspektiv på vargattacker, hur (o)vanliga de är och varför/hur de oftast förekommer när det väl händer. Risken för en helt vanlig person (stor eller liten) ute till häst eller på sin gårdsplan är typ minimal.
https://www.jaktojagare.se/kategori...t-upp-nara-500-angrepp-varlden-over-20210422/

Utöver Gysinge som knappast är aktuellt oavsett med tanke på tidsperspektivet gav en snabb googling inga träffar på vargattacker mot människor i Sverige.
Ja det är prakriskt att påstå att vargen var tam även om man inte vet. Och jo det finns fler dokumenterat, jag fick en del träffar. Ursprungliga källan var kyrkböcker. Jag har inte påstått det är vanligt. Bara att det förekommer och inte bara i Sverige.

Ja risken är mycket liten när en helt vanlig person rider ut eller är på sin gårdsplan. Den ökar dock dramatiskt för i synnerhet små barn som är ute ensamma där man vet det funnits varg nyligen. Därför har jag inga problem med att barn leker på gårdsplanen i största allmänhet eller att folk rider ut, men problem med ensamma små barn där man nyligen sett tecken på varg. Med dramatiskt ökad risk så är det inte stor risk jag talar om, den är fortfarande liten men för mih stor nog för att skydda barn extra.
 
Var finns de dokumenterade, historiska attackerna av vilda vargar i Sverige då, bortsett från Gysingevargen? Kolmården räknas inte för det var flaskuppfödda vargar i ett hägn där djurskötaren bröt mot säkerhetsföreskrifterna.
Detta tycker jag personligen inte är relevant vad som historiskt innan vargen utrotades och dagens.
Historiska berättelser är just berättelser utan bevis.

Så vad som hänt eller inte hänt i Sverige under en tid då vargen jagats extremt hårt eller inte funnits under en lång tid och fans när vi människor inte var lika många och trängt bort naturen till den grad vi gjort idag blir omöjligt.

Detta innebär inte att jag är emot varg men tror det är farligt att jämföra med hur vi lever med vargen under en tid den jagades extremt hårt med idag och hur vi lever med vargen.
 
Detta tycker jag personligen inte är relevant vad som historiskt innan vargen utrotades och dagens.
Historiska berättelser är just berättelser utan bevis.

Så vad som hänt eller inte hänt i Sverige under en tid då vargen jagats extremt hårt eller inte funnits under en lång tid och fans när vi människor inte var lika många och trängt bort naturen till den grad vi gjort idag blir omöjligt.

Detta innebär inte att jag är emot varg men tror det är farligt att jämföra med hur vi lever med vargen under en tid den jagades extremt hårt med idag och hur vi lever med vargen.
Fast det är just historiska anekdoter som alltid kommer upp som exempel i sådana här diskussioner. :) Jag tycker inte heller att de är särskilt relevanta.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Skyddsjakten på den ponnydräpande vargen utanför Lerdala i Skövde kommun har överklagats. Dessutom har länsstyrelsen JO-anmälts på grund...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 324
Senast: Sel
·
  • Artikel
Hästnyheter Gullspångs kommun i Västra Götaland har ansökt om generell skyddsjakt på varg, och hänvisar till vargarnas oskygga beteende och den...
Svar
0
· Visningar
63
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Idag beslutade förvaltningsrätten i Luleå att inhibera länsstyrelsens beslut om skyddsjakt på den ponnydräpande vargen i bland annat...
Svar
0
· Visningar
78
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen i Stockholms län har beslutat om skyddsjakt efter den varg som nyligen dödade två ponnyhästar i Norrtälje kommun.
Svar
14
· Visningar
1 298
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp