Varg förföljde mor och dotter vid ridtur – skyddsjakt nekas

Det var en lantbrukare i Sörmland som sa det i radion. Men där är det nog främst problem med hjort som uppträder i stora flockar som jägarna kanske behöver hjälp med att decimera. Uttryckte mig för generellt - ber om ursäkt - skulle kanske stå "vissa". Där jag bor står rådjuren ibland i grupper på åkrarna, ett tecken på att det är lo i skogen säger de som vet. Det ser man f f a på vintern.
Här är det mycket rådjur som betar på åkrarna men ingen lo, snarare att det finns mer mat på fälten innan de hunnit skörda.
 
Min radar tickar på oförändrat efter att ha läst denna beskrivning från ansökan om skyddsjakt.

"När vi ser att den fortsätter efter oss och inte visar någon rädsla för skrik och röster blir vi jätterädda. När den bara är max 10 meter bakom oss och jag förstår att den är ute efter att ta oss vänder jag runt min häst för att skrämma den. Jag vrålar och skriker allt jag bara kan för att skrämma den men den struntar fullständigt i mitt skrik. Detta gör jag flera gånger samtidigt som vi försöker ta oss hem så fort vi kan. Vargen trampar otåligt bakom oss och visar tydligt att den vill åt oss.”
 
Min radar tickar på oförändrat efter att ha läst denna beskrivning från ansökan om skyddsjakt.

"När vi ser att den fortsätter efter oss och inte visar någon rädsla för skrik och röster blir vi jätterädda. När den bara är max 10 meter bakom oss och jag förstår att den är ute efter att ta oss vänder jag runt min häst för att skrämma den. Jag vrålar och skriker allt jag bara kan för att skrämma den men den struntar fullständigt i mitt skrik. Detta gör jag flera gånger samtidigt som vi försöker ta oss hem så fort vi kan. Vargen trampar otåligt bakom oss och visar tydligt att den vill åt oss.”
Inte ens hästarna var rädda, säger en hel del om hur farligt det var. 🙄
 
Jag antar att jag trampat dig som jägare på tårna med ditt svar och jag får tydligen inte ha min åsikt. Det är lugnt, man brukar göra det om man har en åsikt om vargen som ni inte håller med om. Förlåt :heart . Men jag är ledsen. Denna tidning tas t.ex upp som exempel på en av våra journalistutbildningar om färgad journalistik. För mig är den färgad. Ok. Nu var det här en upplockad artikel. Jag missade det. Men det är väl bara att söka på deras vargartiklar för att se den röda träden.

Sedan ska ju sägas gör ju nya tider likadant, de rapporterar ju heller aldrig om det positiva i sina hjärtefrågor, plockar upp det som är dåligt och vinklar om det som är bra så det blir dåligt. Min erfarenhet från prenumerationen på denna tidning (jodå, jag har tagit jägarexamen för naturintressets skull men jagar inte och tyvärr känner jag ingen jägare som inte är av samma åsikt när det gäller varg utan allt blir väldigt uppförstorat) är att de gör exakt likadant..

Du behöver inte hålla med mig.

Jag blev så att säga inte ett dugg förvånad att en sådan artikel finns i den tidningen. Men är det så att familjen kör ett drev i lokaltidningen är det väl kanske helt enkelt så att det är en överdriven vargberättelse hos en familj där rädslan och hatet redan är så stort att de vill gro rädsla och hat hos andra. Det är ju inte förvånande det heller.

Haha, nej vet du, jag är inte det minsta trampad på tårna :) jag fann det bara intressant att du går igång på flera cylindrar över något du inte ens läst.

Givetvis skriver Jaktjournalen, Svensk Jakt och andra jakttidningar om varg ur jägares synvinkel, eftersom den i högsta grad påverkar jägare. Med det sagt, så hatar ju inte alla jägare varg och jag tycker nog inte heller att JJ antyder det.
Svensk Jakt ännu mindre.

Nya Tider är rasistiskt och nazistiskt dravel. Det anser jag vara ganska stor skillnad mot att skriva om vargar, men där tycker vi uppenbarligen olika.
 
Mjao, fast att inte släppa ut barnen utan att pappa vaktar med laddat gevär känns verkligen som overkill oavsett. Jag skulle vara mer orolig över vapnet än vargen.
Jag hade inte släppt ut små barn och leka om jag viste att en varg som är orädd för människor och går in på just den gårdsplanen och som finns i närheten just nu. Och ja ska man hinna skjuta om olyckan är framme är det en del gånger bäst med

Sen kan man alltid fundera på hur sann händelsen var, men varg är inte ofarlig, och vuxna människor +stora ponnyer och hästar är knappast något primärt jaktbyte. Minihästar och små/mindre barn är däremot i mer lagom storlek. Det finns mycket överdrivna reaktioner när det gäller varg, men att tro att inga incidenter eller dödsfall kan ske och vidta försiktighetsåtgärder när varg finns i området räknar jag också som överdrivet, men åt andra hållet.
 
Jag hade inte släppt ut små barn och leka om jag viste att en varg som är orädd för människor och går in på just den gårdsplanen och som finns i närheten just nu. Och ja ska man hinna skjuta om olyckan är framme är det en del gånger bäst med

Sen kan man alltid fundera på hur sann händelsen var, men varg är inte ofarlig, och vuxna människor +stora ponnyer och hästar är knappast något primärt jaktbyte. Minihästar och små/mindre barn är däremot i mer lagom storlek. Det finns mycket överdrivna reaktioner när det gäller varg, men att tro att inga incidenter eller dödsfall kan ske och vidta försiktighetsåtgärder när varg finns i området räknar jag också som överdrivet, men åt andra hållet.
Statistiskt sett är jag nästan hundra på att risken för vådaskott eller att ponnyn skenar av smällen är betydligt större än att vargen skadar ett barn. Särskilt en tioåring.
 
Haha, nej vet du, jag är inte det minsta trampad på tårna :) jag fann det bara intressant att du går igång på flera cylindrar över något du inte ens läst.

Givetvis skriver Jaktjournalen, Svensk Jakt och andra jakttidningar om varg ur jägares synvinkel, eftersom den i högsta grad påverkar jägare. Med det sagt, så hatar ju inte alla jägare varg och jag tycker nog inte heller att JJ antyder det.
Svensk Jakt ännu mindre.

Nya Tider är rasistiskt och nazistiskt dravel. Det anser jag vara ganska stor skillnad mot att skriva om vargar, men där tycker vi uppenbarligen olika.
Argumenten är detsamma. Som sagt. Jaktjournalen är väl typ för vargfrågan vad nya tider är för flyktingfrågan. Som sagt. Så tycker JAG. Tyvärr har jag bara idioter som jagar i min närhet som tycker att vargar ska utrotas eller åtminstone inte vara i deras jaktområde. De stjäl ju deras mat liksom. Argumenten används ju i andra sammanhang också för övrigt.

Men återigen. FÖRLÅT att jag trampar dig på tårna med en annan åsikt.
 
Statistiskt sett är jag nästan hundra på att risken för vådaskott eller att ponnyn skenar av smällen är betydligt större än att vargen skadar ett barn. Särskilt en tioåring.
Att inte släppa ut barnen när man vet att det finns varg nära ökar väl knappast risken för vådaskott, jag har varken gevär eller jaktlicens.
 
Argumenten är detsamma. Som sagt. Jaktjournalen är väl typ för vargfrågan vad nya tider är för flyktingfrågan. Som sagt. Så tycker JAG. Tyvärr har jag bara idioter som jagar i min närhet som tycker att vargar ska utrotas eller åtminstone inte vara i deras jaktområde. De stjäl ju deras mat liksom. Argumenten används ju i andra sammanhang också för övrigt.

Men återigen. FÖRLÅT att jag trampar dig på tårna med en annan åsikt.

Vi får agree to disagree helt enkelt :)

Trist att du känner att du umgås med idioter. Jag umgås nästan bara med jägare och det är en helt annan jargong där. Vargen är ett djur och rår inte för vad som händer, däremot är man så klart kritisk till hur frågan hanteras politiskt.

Haha, nej, jag är otroligt otrampad på tårna, men tack för din omtanke!
 
Mjao, fast att inte släppa ut barnen utan att pappa vaktar med laddat gevär känns verkligen som overkill oavsett. Jag skulle vara mer orolig över vapnet än vargen.
Här för några år sedan var det en familj / jägare (sistnämnda har väl mest med saken att göra för att han hade ett gevär) som inte vågade låta sin barn gå till skolan utan att han följde med med gevär för att varg hade siktats på åkern. Barnen måste ha gått i mellanstadiet då så inga jättesmå barn och 300 meter till byn. Någon ringde polisen tror jag för det upphörde med ett argt inlägg på facebook. Jag bodde inte långt från familjen och det slog mig alltid att det kändes lite ironiskt att han för att han sett varg på åkern vid ett par tillfällen inte vågade låta dem gå ensamma till skolan men han hade inga problem att låta ungarna vara ute och leka själva vid älven som de bodde bredvid eller köra traktor och jobba i lantbruket vilket statistiskt sett borde vara större fara än att gå 300 meter till skolan.
 
Vi får agree to disagree helt enkelt :)

Trist att du känner att du umgås med idioter. Jag umgås nästan bara med jägare och det är en helt annan jargong där. Vargen är ett djur och rår inte för vad som händer, däremot är man så klart kritisk till hur frågan hanteras politiskt.

Haha, nej, jag är otroligt otrampad på tårna, men tack för din omtanke!
Skrev inte att jag umgicks med dem ;-) jag försöker inte umgås med puckade människor vare sig de vill utrota varg eller människor.
 
Jag förstår ändå att dom blev rädda även om jag inte tror att vargen var "ute efter" dom. Hade det varit flera vargar hade det varit en annan sak. Dock tycker jag att vargen bör vara mer skygg gentemot människan och staden än var den är. Problemet är väl att staden hamnar närmre och närmre skogsbygden. Var ska dom ta vägen till slut som människan kan acceptera?
 
Ja, det är du det. Jag tycker inte att man ska förminska deras upplevelser.
Det är skillnad på att förminska deras akuta upplevelse och att förminska deras "korståg" mot aktuell vargindivid. Jag kan förstå att de blev rädda men att när man kommit in och allt gått bra så bör man, som vuxen, kunna utvärdera vad som skett och få en mer nyanserad bild av det hela. Nu vet jag att trauman låser sig fast i hjärnan men här är det knappast vargen som get trauma utan de själva som drivit fram det om det nu är det som är fallet.
 
Vi får agree to disagree helt enkelt :)

Trist att du känner att du umgås med idioter. Jag umgås nästan bara med jägare och det är en helt annan jargong där. Vargen är ett djur och rår inte för vad som händer, däremot är man så klart kritisk till hur frågan hanteras politiskt.

Haha, nej, jag är otroligt otrampad på tårna, men tack för din omtanke!

Jag tror att jargongen skiljer sig åt rätt mycket beroende på var man bor. En anledning till att jag inte kommer att ta jägarexamen trots intresse är att varghatet är så pass utbrett och öppet härikring. Även folk som jag annars ser som vettiga tycker att den enda bra vargen är en död varg och ser det som ett vilt helt väsensskilt från andra. Det finns förstås undantag, jag känner såna också, men att försöka komma in i jägarkretsar som ett av dessa undantag när man är helt grön som jägare känns inte lockande. Och jag har väldigt svårt att hålla käft när folk - inklusive jaktledare - "på skoj" uppmanar till grovt jaktbrott.
 
Att inte släppa ut barnen när man vet att det finns varg nära ökar väl knappast risken för vådaskott, jag har varken gevär eller jaktlicens.
Inte du kanske, jag pratar om reaktionen som beskrevs hos familjen i artikeln.
Jag tycker i och för sig att det är synd och rätt irrationellt att inte släppa ut barnen även utan skjutvapen i ekvationen ocksål.

När vi hade björn i skogen fick vi bara veta att vi skulle vara försiktiga. Mer så med älg.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Skyddsjakten på den ponnydräpande vargen utanför Lerdala i Skövde kommun har överklagats. Dessutom har länsstyrelsen JO-anmälts på grund...
2
Svar
38
· Visningar
1 181
  • Artikel
Hästnyheter Gullspångs kommun i Västra Götaland har ansökt om generell skyddsjakt på varg, och hänvisar till vargarnas oskygga beteende och den...
Svar
0
· Visningar
62
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Idag beslutade förvaltningsrätten i Luleå att inhibera länsstyrelsens beslut om skyddsjakt på den ponnydräpande vargen i bland annat...
Svar
0
· Visningar
71
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen i Stockholms län har beslutat om skyddsjakt efter den varg som nyligen dödade två ponnyhästar i Norrtälje kommun.
Svar
14
· Visningar
1 298
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp