Varg förföljde mor och dotter vid ridtur – skyddsjakt nekas

Jag vet inte hur liten ungen är, men en 10-åring på något sånt här är för stort.

Visa bifogad fil 126055

Det skulle ju kunna vara en extremt liten och lätt 10-åring. Det är ju möjligt, men det är i så fall en mycket liten 10 åring!

En sån på bilden ser ju inte ut att kunna bära ett barn som är stort nog för att kunna göra annat än åka häst.

Men barnet kanske inte red? Det kanske ledde minin?
 
Hur du kan svara som du gjorde UTAN förstå att det var precis det du antydde förstår jag verkligen inte. Det som skrevs:
”Och med en jägare i familjen som damen verkar ha eftersom få andra familjer har gevär,” stämmer ju enligt dig. Så vad protesterar du mot egentligen? Eftersom en person kom utspringande med geväret i högsta hugg så får man ju anta att den personen är jägare. Eftersom få andra personer har gevär. Få andra betyder alls inte att få familjer i området har gevär. Utan det betyder att Förutom de familjer där en (eller flera) är jägare så är det få familjer som har gevär.
Fast här är det ju tvärtom. De flesta har gevär och är jägare. I detta området.
Så det är inte få familjer som har gevär. Utan det är många familjer som har gevär.
 
Fast här är det ju tvärtom. De flesta har gevär och är jägare. I detta området.
Så det är inte få familjer som har gevär. Utan det är många familjer som har gevär.

Åh, vad frustrerande! Det var INTE det meningen betyder!

Den betyder: FÖRUTOM familjer där en eller flera är jägare så är det få som har gevär. Sen om alla familjer i just det området ha en eller flera jägare spelar ingen roll alls för meningens betydelse.

Det var ett konstaterande att eftersom en person i familjen hade ett gevär så är det mycket god sannolikhet att den personen är jägare. För att det är väldigt få i Sverige som har gevär utan att vara jägare.
 
Åh, vad frustrerande! Det var INTE det meningen betyder!

Den betyder: FÖRUTOM familjer där en eller flera är jägare så är det få som har gevär. Sen om alla familjer i just det området ha en eller flera jägare spelar ingen roll alls för meningens betydelse.

Det var ett konstaterande att eftersom en person i familjen hade ett gevär så är det mycket god sannolikhet att den personen är jägare. För att det är väldigt få i Sverige som har gevär utan att vara jägare.
Det är ju en självklarhet att man är jägare om man har gevär. Därför jag inte fattade vad som menades. Eftersom har man gevär så jagar man också
 
Fast här är det ju tvärtom. De flesta har gevär och är jägare. I detta området.
Så det är inte få familjer som har gevär. Utan det är många familjer som har gevär.
Vi lägger ner det här nu. Andra förstod den exakta innebörden av vad jag menade med den meningen. Om du inte ens förstår deras förklaring så kommer vi inte längre just i det. Ja. Det finns en jägare i familjen vilket gör att varghat/vargrädsla kan finnas i familjen vilket är en av anledningarna till att i alla fall jag anser att det troligen är en överdrift.. Hela min poäng.
 
Jag citerar vad jag skrev: "Med tanke på källan till denna artikel får man nog ta varenda ord med en nypa salt. Jaktjournalen är väl typ för vargfrågan vad nya tider är för flyktingfrågan"

Andra jaktfrågor de har skrivit om har jag inte, överhuvudtaget kommenterat. Du får gärna ha din åsikt, jag står för min att när de skriver en vargberättelse så är trovärdigheten lika med noll eftersom de är totalfärgade i den frågan (liksom de flesta jakttidningar för att inte få hot från jägare eller som vill behålla sin kundkrets).

Jag tar helt enkelt, liksom de flesta andra i tråden, inte berättelsen på allvar. Dels av det som ovanstående bland annat skriver, dels för att många jägare vill skjuta av varg, här bor det ju dessutom, får vi förutfatta en jägare i familjen, och dels på källan de valt att använda sig av.

Jaktjournalen plockade som sagt upp artikeln från Värmlands Folkblad. Kanske är det också också en färgad skittidning?
 
Så du förutsatte helt enkelt bara att JJ hade vinklat om hela Värmlands Folkblads artikel? 
Nä jag läste knappt artikeln. Det spelar ingen roll i avseendet att jag anser att de är färgade när det kommer till vargfrågan vilket var vad jag skrev från början. Skittidning. Jakt och jägare som någon skrev om har jag knappt läst. Men det är väl samma skrot och korn.
 
Jag antar att jag trampat dig som jägare på tårna med ditt svar och jag får tydligen inte ha min åsikt. Det är lugnt, man brukar göra det om man har en åsikt om vargen som ni inte håller med om. Förlåt :heart . Men jag är ledsen. Denna tidning tas t.ex upp som exempel på en av våra journalistutbildningar om färgad journalistik. För mig är den färgad. Ok. Nu var det här en upplockad artikel. Jag missade det. Men det är väl bara att söka på deras vargartiklar för att se den röda träden.

Sedan ska ju sägas gör ju nya tider likadant, de rapporterar ju heller aldrig om det positiva i sina hjärtefrågor, plockar upp det som är dåligt och vinklar om det som är bra så det blir dåligt. Min erfarenhet från prenumerationen på denna tidning (jodå, jag har tagit jägarexamen för naturintressets skull men jagar inte och tyvärr känner jag ingen jägare som inte är av samma åsikt när det gäller varg utan allt blir väldigt uppförstorat) är att de gör exakt likadant..

Du behöver inte hålla med mig.

Jag blev så att säga inte ett dugg förvånad att en sådan artikel finns i den tidningen. Men är det så att familjen kör ett drev i lokaltidningen är det väl kanske helt enkelt så att det är en överdriven vargberättelse hos en familj där rädslan och hatet redan är så stort att de vill gro rädsla och hat hos andra. Det är ju inte förvånande det heller.
 
Jag antar att jag trampat dig som jägare på tårna med ditt svar och jag får tydligen inte ha min åsikt. Det är lugnt, man brukar göra det om man har en åsikt om vargen som ni inte håller med om. Förlåt :heart . Men jag är ledsen. Denna tidning tas t.ex upp som exempel på en av våra journalistutbildningar om färgad journalistik. För mig är den färgad. Ok. Nu var det här en upplockad artikel. Jag missade det. Men det är väl bara att söka på deras vargartiklar för att se den röda träden.

Sedan ska ju sägas gör ju nya tider likadant, de rapporterar ju heller aldrig om det positiva i sina hjärtefrågor, plockar upp det som är dåligt och vinklar om det som är bra så det blir dåligt. Min erfarenhet från prenumerationen på denna tidning (jodå, jag har tagit jägarexamen för naturintressets skull men jagar inte och tyvärr känner jag ingen jägare som inte är av samma åsikt när det gäller varg utan allt blir väldigt uppförstorat) är att de gör exakt likadant..

Du behöver inte hålla med mig.

Jag blev så att säga inte ett dugg förvånad att en sådan artikel finns i den tidningen. Men är det så att familjen kör ett drev i lokaltidningen är det väl kanske helt enkelt så att det är en överdriven vargberättelse hos en familj där rädslan och hatet redan är så stort att de vill gro rädsla och hat hos andra. Det är ju inte förvånande det heller.
Precis som ridsport som tar upp händelser med häst och varg och så även JJ tar upp händelser med varg. Vad är skillnaden? Mer än att tidningen ridsport tar upp även vad som händer utomlands med misstänkt varg inblandad.

Fd jägare.
 
Jag vet inte vilken som hade oroat mig mest, nyfiken varg eller nyfiken älg. Förmodligen älgen. Flera vargar tillsammans hade däremot varit obehagligt! Men en ensam varg som bara är nyfiken känns mest spännande!

Men jag kan samtidigt förstå att om man inte ens har kunskap att läsa av vanliga hundar så blir vargen mycket svår att läsa av och förstå om den bara är nyfiken eller om det finns en risk för angrepp.

Jag har ingen erfarenhet av varg men jag hade nog blivit orolig om jag mött en ensam varg om jag hade hund med mig. Med häst känns det ändå hyfsat tryggt då det känns som betydligt mindre risk att vargen ger sig på en stor häst än en hund.
Denna älg är inte ens nyfiken utan står i en svacka och betar, älgen står där svampplockarna vill gå för att komma fram till ett svampställe och blir anklagad för att vara farliga när den inte bryr sig eller vill gå in i skogen för där finns fler människor.
 
Precis som ridsport som tar upp händelser med häst och varg och så även JJ tar upp händelser med varg. Vad är skillnaden? Mer än att tidningen ridsport tar upp även vad som händer utomlands med misstänkt varg inblandad.

Fd jägare.

Även Jaktjournalen tar upp utländska händelser där man misstänker att varg varit inblandad, så där är det ingen skillnad. Jag skulle nog snarare säga att tidningarna vänder sig till olika grupper och att vinklingen ibland kan bli därefter, oavsett vad saken gäller. Men det gäller all media riktad till särskilda intressegrupper.
 
Jag antar att jag trampat dig som jägare på tårna med ditt svar och jag får tydligen inte ha min åsikt. Det är lugnt, man brukar göra det om man har en åsikt om vargen som ni inte håller med om. Förlåt :heart . Men jag är ledsen. Denna tidning tas t.ex upp som exempel på en av våra journalistutbildningar om färgad journalistik. För mig är den färgad. Ok. Nu var det här en upplockad artikel. Jag missade det. Men det är väl bara att söka på deras vargartiklar för att se den röda träden.

Sedan ska ju sägas gör ju nya tider likadant, de rapporterar ju heller aldrig om det positiva i sina hjärtefrågor, plockar upp det som är dåligt och vinklar om det som är bra så det blir dåligt. Min erfarenhet från prenumerationen på denna tidning (jodå, jag har tagit jägarexamen för naturintressets skull men jagar inte och tyvärr känner jag ingen jägare som inte är av samma åsikt när det gäller varg utan allt blir väldigt uppförstorat) är att de gör exakt likadant..

Du behöver inte hålla med mig.

Jag blev så att säga inte ett dugg förvånad att en sådan artikel finns i den tidningen. Men är det så att familjen kör ett drev i lokaltidningen är det väl kanske helt enkelt så att det är en överdriven vargberättelse hos en familj där rädslan och hatet redan är så stort att de vill gro rädsla och hat hos andra. Det är ju inte förvånande det heller.
Att kritiseta en artikel som man inte ens läst är definitivt en uselform av källkritik. Det är inte seriöst någonstans.
 
Det skulle jag säga är helt osant. Vart hörde du det?

Här har vi mycket varg, jag störs inte av den faktiskt men däremot trycker de ut alla älgar på åkermarken så min uppfattning är att älgarna betar betydligt mycket mer odlade grödor än de gör där det är mindre vargtätt.
Det var en lantbrukare i Sörmland som sa det i radion. Men där är det nog främst problem med hjort som uppträder i stora flockar som jägarna kanske behöver hjälp med att decimera. Uttryckte mig för generellt - ber om ursäkt - skulle kanske stå "vissa". Där jag bor står rådjuren ibland i grupper på åkrarna, ett tecken på att det är lo i skogen säger de som vet. Det ser man f f a på vintern.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Skyddsjakten på den ponnydräpande vargen utanför Lerdala i Skövde kommun har överklagats. Dessutom har länsstyrelsen JO-anmälts på grund...
2
Svar
37
· Visningar
1 161
Senast: Sassy
·
  • Artikel
Hästnyheter Gullspångs kommun i Västra Götaland har ansökt om generell skyddsjakt på varg, och hänvisar till vargarnas oskygga beteende och den...
Svar
0
· Visningar
62
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Idag beslutade förvaltningsrätten i Luleå att inhibera länsstyrelsens beslut om skyddsjakt på den ponnydräpande vargen i bland annat...
Svar
0
· Visningar
71
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen i Stockholms län har beslutat om skyddsjakt efter den varg som nyligen dödade två ponnyhästar i Norrtälje kommun.
Svar
14
· Visningar
1 298
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp