Varg förföljde mor och dotter vid ridtur – skyddsjakt nekas

Jodå. Jag har läst den. Tycker det är en färgad skittidning rent ut sett. Men jag är å andra sidan inte varghatare eller jägare som känner mig hotad av vargen heller.

Jag är inte heller en varghatare eller en jägare som känner mig hotad av varg, men jag tycker som sagt inte att det är en färgad skittidning. Vargfrågan är väl hetare än någonsin så klart, särskilt eftersom det var ovanligt mycket skador på får i år, men annars tycker jag att de rapporterar brett om jaktliga frågor.

Var brukar du annars läsa om de som anser sig vara drabbade av varg, som inte är ”färgade skittidningar”?
 
OM vargen hade jagat dem hade hästarna antagligen skenat och hur stor unge är det som rider en miniatyr och som klarar av att "rida så fort de kan" från ett jagande rovdjur?

Nä, utan att ha varit där så breds det på väldigt tjockt i mina ögon. 🙄
 
Jag är inte heller en varghatare eller en jägare som känner mig hotad av varg, men jag tycker som sagt inte att det är en färgad skittidning. Vargfrågan är väl hetare än någonsin så klart, särskilt eftersom det var ovanligt mycket skador på får i år, men annars tycker jag att de rapporterar brett om jaktliga frågor.

Var brukar du annars läsa om de som anser sig vara drabbade av varg, som inte är ”färgade skittidning"
Jag citerar vad jag skrev: "Med tanke på källan till denna artikel får man nog ta varenda ord med en nypa salt. Jaktjournalen är väl typ för vargfrågan vad nya tider är för flyktingfrågan"

Andra jaktfrågor de har skrivit om har jag inte, överhuvudtaget kommenterat. Du får gärna ha din åsikt, jag står för min att när de skriver en vargberättelse så är trovärdigheten lika med noll eftersom de är totalfärgade i den frågan (liksom de flesta jakttidningar för att inte få hot från jägare eller som vill behålla sin kundkrets).

Jag tar helt enkelt, liksom de flesta andra i tråden, inte berättelsen på allvar. Dels av det som ovanstående bland annat skriver, dels för att många jägare vill skjuta av varg, här bor det ju dessutom, får vi förutfatta en jägare i familjen, och dels på källan de valt att använda sig av.
 
Jag blir väldigt ledsen över alla förutfattade meningar som finns i denna frågan.
Vi har inte haft ordentligt med varg i landet på flera hundra år och givetvis kommer det att ta ett tag innan det blir en "naturlig relation" mellan människa och varg igen.
Men min mening är att om det ska bli en långvarig, sund relation, så bör en varg som följer med in på en gårdsplan tas bort. Vi har gott om varg i landet som håller sig undan och jagar villebråd som inte är tamdjur- det är de vargarna som bör finnas kvar. Viltvård borde innefatta allt vilt- även varg.
 
Jag blir väldigt ledsen över alla förutfattade meningar som finns i denna frågan.
Vi har inte haft ordentligt med varg i landet på flera hundra år och givetvis kommer det att ta ett tag innan det blir en "naturlig relation" mellan människa och varg igen.
Men min mening är att om det ska bli en långvarig, sund relation, så bör en varg som följer med in på en gårdsplan tas bort. Vi har gott om varg i landet som håller sig undan och jagar villebråd som inte är tamdjur- det är de vargarna som bör finnas kvar. Viltvård borde innefatta allt vilt- även varg.

Hur ska vargen veta var en människas tomtgräns går? En varg förstår inte begreppet gårdsplan.
 
Med tanke på källan till denna artikel får man nog ta varenda ord med en nypa salt. Jaktjournalen är väl typ för vargfrågan vad nya tider är för flyktingfrågan :angel: .. Och med en jägare i familjen som damen verkar ha eftersom få andra familjer har gevär, så är det väl inte helt otänkbart att de är ganska färgade av varghat eftersom de just valt att använda sig av en sådan källa också.
Här omkring är det få familjer utan gevär. Det är ute på landsbygden.

(Barnet på miniatyrhästen är minst 10 år iallafall. Så inget litet barn)
 
Jag blir väldigt ledsen över alla förutfattade meningar som finns i denna frågan.
Vi har inte haft ordentligt med varg i landet på flera hundra år och givetvis kommer det att ta ett tag innan det blir en "naturlig relation" mellan människa och varg igen.
Men min mening är att om det ska bli en långvarig, sund relation, så bör en varg som följer med in på en gårdsplan tas bort. Vi har gott om varg i landet som håller sig undan och jagar villebråd som inte är tamdjur- det är de vargarna som bör finnas kvar. Viltvård borde innefatta allt vilt- även varg.
Efter årets avskjutning av varg så har vi definitivt inte gott om varg i landet, däremot har vi flera sönderslagna vargrevir där alfaparen dödats och så många som möjligt skjutits bort. Man behöver inte vara hjärnkirurg för att fatta att en ensam varg som följer efter någon inte jagar, hade den jagat så hade det varit en annan sak men att tillåta skyddsjakt på en art som i det här fallet inte gjort någon som helst ansats att ens skada är ren idioti.

Vargjakt är inte viltvård, det är i de flesta fall tjuvjakt som går ut på rent djurplågeri. Skärp straffen för tjuvjakt, konfiskera vapen, dra in licenserna på livstid och döm skyldiga till fängelse, böter och djurplågeri. Folk med vargfrossa får gå på utbildning.
 
Här omkring är det få familjer utan gevär. Det är ute på landsbygden.

(Barnet på miniatyrhästen är minst 10 år iallafall. Så inget litet barn)
Så killen har inte jägarlicens? Hur har hen fått vapenlicens för ett gevär? Jag bor också på landsbygden, i vargrevir till och med, ingen av de jag känner utan jägarexamen har något gevär i alla fall... Trodde det var ett krav för att få vapenlicens för jaktvapen. Men är det som du säger att alla familjer har gevär utan det så, tja, då har ni nog större problem i ert område än en ensamvarg...
 
Vargen är oftast ganska smart så det borde den lista ut. Lukt tex.
Fast en gård kan vara rätt stor och om då vargen går längs med skogskanten till gården så kanske den inte uppfattar att den är ”fel”.

Vi människor bygger ju mer och mer så vargen kanske har fått anpassa sig och håller sig lite närmare människorna för att vi har gjort oss närmare dom.
 
Så killen har inte jägarlicens? Hur har hen fått vapenlicens för ett gevär? Jag bor också på landsbygden, i vargrevir till och med, ingen av de jag känner utan jägarexamen har något gevär i alla fall... Trodde det var ett krav för att få vapenlicens för jaktvapen. Men är det som du säger att alla familjer har gevär utan det så, tja, då har ni nog större problem i ert område än en ensamvarg...
Jo det är ju det jag säger. De allra flesta i bygden har gevär och jagar. Dvs dom har jaktlicens/jägerexsamen.

Jag svarade på att de flesta familjer INTE har vapen/jagar men här på landet så jagar man mycket och har därför licens.
 
Jo det är ju det jag säger. De allra flesta i bygden har gevär och jagar. Dvs dom har jaktlicens/jägerexsamen.

Jag svarade på att de flesta familjer INTE har vapen/jagar men här på landet så jagar man mycket och har därför licens.
Om man ser på Sveriges befolkning ja. Jag är väl också medveten om att det i jaktkretsar finns gevär? Det var ju själva poängen att då finns det ju en jägare i familjen.
 
Om man ser på Sveriges befolkning ja. Jag är väl också medveten om att det i jaktkretsar finns gevär? Det var ju själva poängen att då finns det ju en jägare i familjen.
”Och med en jägare i familjen som damen verkar ha eftersom få andra familjer har gevär,”

Detta svarade jag på. Här är det vanligt att man har gevär och jagar. Men hur du får det till att det saknas tillstånd vet jag inte.
 
”Och med en jägare i familjen som damen verkar ha eftersom få andra familjer har gevär,”

Detta svarade jag på. Här är det vanligt att man har gevär och jagar. Men hur du får det till att det saknas tillstånd vet jag inte.

Hur du kan svara som du gjorde UTAN förstå att det var precis det du antydde förstår jag verkligen inte. Det som skrevs:
”Och med en jägare i familjen som damen verkar ha eftersom få andra familjer har gevär,” stämmer ju enligt dig. Så vad protesterar du mot egentligen? Eftersom en person kom utspringande med geväret i högsta hugg så får man ju anta att den personen är jägare. Eftersom få andra personer har gevär. Få andra betyder alls inte att få familjer i området har gevär. Utan det betyder att Förutom de familjer där en (eller flera) är jägare så är det få familjer som har gevär.
 
Vilket gör att det måste ha varit ett mycket litet barn som red. Om barnet inte var för stort för den lilla miniatyrhästen men det får vi väl anta att det inte var.
Jag vet inte hur liten ungen är, men en 10-åring på något sånt här är för stort.

1692361721189.png
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Skyddsjakten på den ponnydräpande vargen utanför Lerdala i Skövde kommun har överklagats. Dessutom har länsstyrelsen JO-anmälts på grund...
2
Svar
37
· Visningar
1 161
Senast: Sassy
·
  • Artikel
Hästnyheter Gullspångs kommun i Västra Götaland har ansökt om generell skyddsjakt på varg, och hänvisar till vargarnas oskygga beteende och den...
Svar
0
· Visningar
62
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Idag beslutade förvaltningsrätten i Luleå att inhibera länsstyrelsens beslut om skyddsjakt på den ponnydräpande vargen i bland annat...
Svar
0
· Visningar
71
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen i Stockholms län har beslutat om skyddsjakt efter den varg som nyligen dödade två ponnyhästar i Norrtälje kommun.
Svar
14
· Visningar
1 298
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp