Vårföräldrar 2023

Jag hade fullständigt tappat det om det hänt mig. Vågar inte berätta för någon, planera eller ens tänka tanken att det blir barn innan jag får svaret på nipt. Skulle mitt svar skjutas fram tre veckor till skulle det bli svårt att fortsätta dölja på jobbet för att inte tala om hur tuff aborten skulle bli. Får lite panik av att läsa.

Angående mage. Mina bröst svällde upp till jobbiga proportioner och magen har sett gassvullen ut. I förrgår morse när jag klädde mig såg jag ut så. När jag tog av mig på kvällen hade kroppen helt förändrats. Magen hade svällt upp till tydligt gravid och brösten var inte så spännt uppsvällda längre. Här skedde inget gradvis inte 😅 mycket överraskande
Sist fick jag inget ultraljud förrän RUL i v.19 så där var jag tvungen att planera och berätta innan så detta är lugnt tycker jag. Men nu är ju två ultraljud gjorda och båda har sett bra ut så chansen är ju liten att det är nåt 🙂 men visst är det lite surt, särskilt som jag faktiskt ägnade helgen åt att oroa mig över om jag borde oroa mig 😅

Sist fick jag inget ultraljud förrän RUL i v.19 så där var jag tvungen att planera och berätta innan så detta är lugnt tycker jag. Men nu är ju två ultraljud gjorda och båda har sett bra ut så chansen är ju liten att det är nåt 🙂 men visst är det lite surt, särskilt som jag faktiskt ägnade helgen åt att oroa mig över om jag borde oroa mig 😅

Går ju alldeles utmärkt att boka både privat UL, KUB och NIPT :)

Får väpna mig med tålamod med att märka bebis kan jag höra. 😅 Synd, känns som jag behöver lite motivation mitt i allt illamående.

Hur är rekommendationerna med järntilskott i Sverige? Här rekommenderar man det från vecka 10 till alla gravida men har inte börjat än pga är redan förstoppad och mår illa så orkar inte tillföra ännu en faktor till det. Men har bokat blodprov imorgon för att kolla status (inget man annars gör normalt här).

Får väpna mig med tålamod med att märka bebis kan jag höra. 😅 Synd, känns som jag behöver lite motivation mitt i allt illamående.

Hur är rekommendationerna med järntilskott i Sverige? Här rekommenderar man det från vecka 10 till alla gravida men har inte börjat än pga är redan förstoppad och mår illa så orkar inte tillföra ännu en faktor till det. Men har bokat blodprov imorgon för att kolla status (inget man annars gör normalt här).

100mg/dag. Är du förstoppad så testa Niferex, ingen mage klarar av att vara förstoppad på dom kan jag lova :rofl:

100mg/dag. Är du förstoppad så testa Niferex, ingen mage klarar av att vara förstoppad på dom kan jag lova :rofl:
Finns inte här 🙄😅
Har köpt den sort som ska vara mest skonsam mot magen men har ändå hört det är stoppande. 🙈

Om man bara nu kunde röra sig lite och äta annat än limpa kanske det kunde hjälpa.
Mvh bitter

Korrigerar datum för mig, även om jag skulle sätta min högra arm på att hen kommer minst två veckor innan.

Mars
13 Beaatrice_, 34 år, första barnet.

April
1, Znnkz, 33 år , andra barnet
2, Thalbaz, 34 år, andra barnet
20, Libbsticka, 39år, första barnet
24, Förgätmigej, 32, andra barnet
26, Voeux, 34, andra barnet
26, Flummflicka, 34 år, första barnet

Maj
23, Queen, 35 år, första barnet

Korrigerar datum för mig, även om jag skulle sätta min högra arm på att hen kommer minst två veckor innan.

Mars

April

Maj

Ta gärna den senaste, någon som fattas nu?

Mars

April
18, AlltidElegant, 33 år, andra barnet

Maj

Ta gärna den senaste, någon som fattas nu?

Mars

April
18, AlltidElegant, 33 år, andra barnet

Maj

Sorry, missade att det fanns fler.

Jag var och tog prover igår och fick veta att mitt hb plus järnförråd är så bra så jag behöver inte ta något järntillskott alls..
Har inte hört att det rekommenderas till alla här?

Vad drygt! Tur du ringde!

Ni som varit gravida förut, när kunde ni märka första rörelserna?
Jag mår fortfarande illa i princip dygnet runt, inte så hemskt som förut men fortfarande tillräckligt jobbigt för att det ska kännas bra. Hoppas det går över snart - tycker varje dag känns som en evighed och vissa stunder som om allt var en otroligt dum ide. 🙁 Längtar tills jag kan märka annat än bara en hård livmoder.
Jag har moderkakan i framvägg och började känna i v. 20 där någonstans. Alltså typ nyss 😅 var hos BM i måndags och lyssnade på hjärtat och tog prover. Allt såg bra ut och även järnvärdet, tacksam så länge jag slipper järntillskott och bök med magen :) dock så frrrrruktansvärt trött. Så tacksam för att jag jobba mycket hemifrån så att jag kan sova middag på lunchen, vet inte hur det skulle gått annars!

Någon som börjat titta på planering av föräldraledighet? Jag vill ju se mig som hyfsat normalbegåvad men HERREGUD vad invecklat det är :laugh: Livrädd att göra något ”fel” och förlora min SGI. Och har även kommit till en ovälkommen insikt att jag/vi kommer få dra ner på våra kostnader en hel del om vi ska lyckas spara dagar och vara hemma så länge som vi vill. Trots föräldralön från AG. Obehagligt att räkna ihop alla utgifter man har lagt sig till med och se dem svart på vitt :angel:

Hur ska ni andra dela upp ledigheten? Och ni som har barn sen innan, hur länge var ni lediga med tidigare barn och hur många dagar sparade ni?

Kan också intyga att man kan bli förstoppad av Niferex. :grin: Jag testade Duroferon den här gången eftersom magen redan var trög och dom hade motsatt effekt så nu är magen som vanligt. :bow:

Jag har RUL nästa vecka. Idag tror jag att bebis körde gymnastikpass i magen för det var full fart ett tag och det kändes till och med utanpå. :)

Jag har moderkakan i framvägg och började känna i v. 20 där någonstans. Alltså typ nyss 😅 var hos BM i måndags och lyssnade på hjärtat och tog prover. Allt såg bra ut och även järnvärdet, tacksam så länge jag slipper järntillskott och bök med magen :) dock så frrrrruktansvärt trött. Så tacksam för att jag jobba mycket hemifrån så att jag kan sova middag på lunchen, vet inte hur det skulle gått annars!

Någon som börjat titta på planering av föräldraledighet? Jag vill ju se mig som hyfsat normalbegåvad men HERREGUD vad invecklat det är :laugh: Livrädd att göra något ”fel” och förlora min SGI. Och har även kommit till en ovälkommen insikt att jag/vi kommer få dra ner på våra kostnader en hel del om vi ska lyckas spara dagar och vara hemma så länge som vi vill. Trots föräldralön från AG. Obehagligt att räkna ihop alla utgifter man har lagt sig till med och se dem svart på vitt :angel:

Hur ska ni andra dela upp ledigheten? Och ni som har barn sen innan, hur länge var ni lediga med tidigare barn och hur många dagar sparade ni?

Förra gången studerade jag samtidigt och ”klarare det” för att jag hade fullt CSN att tillgå (dryga 15-16 tkr) + FP vissa dagar (!) Vi hade i efterhand kunnat ta mycket mindre dagar och planerat enormt mycket bättre om vi snålat in lite och haft en mer ”Svensson Svensson budget” men framförallt jag är en enorm livsnjutare och låter väl pengar rinna lite för lätt mellan fingrarna, något som är mycket mer strukturerat till denna gången :) Ska försöka vara hemma så att barnet som kommer i April inte behöver börja förskola förens i Augusti året efter, men kommer ju förmodligen att gå in o jobba en del däremellan beroende på amning osv :)

Som sagt var hemma länge pga skola i 3 år (började plugga sep 18, blev gravid november) men sonen började på förskola när han var 19-20 månader där någonstans, så var hemma till dess så att säga men jobbade ändå lite extra för att det var roligt på helger osv innan dess :)

Jag tog allt huvudansvar för att vara hemma pga skolan men pappan var hemma en del också pga att jag hade praktikperioder, tentadagar på plats i skolan och så :)

Sonen kom februari och jag är lärare så jag hade hunnit arbeta in nästan hela min sommarledighet så från mitten av juni till mitten av augusti tog jag inte ut föräldrardagar. Jag tog 5 dagar i veckan och var hemma 7 månader och sen tog sambon 5 dagar i veckan och var hemma 8 5månad fram tills jag gick på sommarledighet igen. Vi hade ca 170 dagar sparade när sonen började förskolan vid 1,5år. Vi upptäckte vi sparat för mycket 🤪 som lärare är jag ledig lov och tar bara några enstaka vid studiedagar. Sambon har med bara tagit studiedagar. Han bytte jobb efter föräldraledigheten, ville inte ta ledigt första julen och blev sen arbetslös april till augusti pga komponentbristen. Så nu sitter vi med 160 dagar och 1,5 år på oss att använda upp 70st och inser att vi får ta dem när syskonet kommer för att kunna bränna dem innan sonen är 4år 😅 till nästa får vi nog använda upp fler. Då har jag full betald sommarledighet första sommaren och är hemma året ut, dvs 8 månader. Sen tar sambon januari till mitten av juni dvs 5 månader.

Jag är lite avis på svenska regler. 🙈
Här börjar de flesta barn på dagis mellan 8-12 mdr. Vi hoppas på att min sambos arbetsplats tillåter han kan vara hemma några månader utan lön så jag är hemma 8 månader och han 5 månader (3 av dem utan inkomst), så barnet först behöver börja omkring 1 års åldern. ☺️

Här får man dock som gravid och offentlig anställd gå hem 8 veckor innan beräknad förlossning med full lön. Så det känns lyxigt.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
3 868
Senast: Hedinn
·
R
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 079
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
2 970
Senast: Roheryn
·
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 219
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka