Åh så tråkigtTyvärr var det inte min tur denna gången heller... Mina smärtor i magen blev värre och slutade i missfall i v 12+0. Lycka till framöver i tråden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åh så tråkigtTyvärr var det inte min tur denna gången heller... Mina smärtor i magen blev värre och slutade i missfall i v 12+0. Lycka till framöver i tråden.
Skräck. Vi ska gå profylax kurs. Jag är rädd för skador.Har ni några tankar om er förlossning ännu?
Skräck. Vi ska gå profylax kurs. Jag är rädd för skador.
Var på MVC idag och pratade om mitt mående och kommande förlossning. Jag var ärlig med hur jag har mått det här året, men det kändes också skönt att kunna prata om det lite i retrospekt. Jag kan se, idag, att det under långa perioder varit svårt att hålla näsan ovanför ytan och det har gjort att det bitvis känts väldigt mörkt. Men det är annorlunda idag och det känns fint. De frågade hur jag ville göra med amningen eftersom det varit tufft med första barnet, men jag svarade att jag inte ser någon anledning att inte försöka. Jag vill amma, och kanske fungerar det alldeles utmärkt med nästa barn. Man vet inte fören man försökt. Men jag känner mig också trygg i att ersättning är ett alternativ om det verkligen inte går, och den här gången tänker jag inte kämpa i uppförsbacke 4-5 månader. Släpper det inte efter 1-2 månader så kommer jag inte fortsätta göra så mot mig själv.
Vi pratade även om förlossningen. Förra förlossningen var jag helt inställd på vaginal förlossning. Jag läste Föda utan rädsla och gjorde mina andningsövningar. Det slutade med att lillan blev en sätesbebis som trots vändningsförsök inte kom runt och det slutade med ett (odramatiskt) akutsnitt. Idag finns en risk för befintlig ärrbildning att spricka under krystarbetet och jag sa bara att jag gör det inte. Jag litar inte på att min kropp håller och den rädslan kommer att vara extremt hämmande under en vaginal förlossning. Jag kommer inte våga krysta. Jag har fortfarande ont i mitt ärr, både utifrån och inifrån. Jag råkar sträcka det ibland och det gör ont, jag blir rädd att jag skadar det. Tanken på att lägga den enorma belastningen på det som ett krystarbete innebär… nej. Bara nej. Jag vet att det statistiskt är en liten risk men min kropp säger nej. Så nu ska jag få en remiss till det sjukhus vi väljer och få ett möte för att planera min förlossning. De kommer säkert ställa frågor, och de kommer säkert försöka förklara att risken inte är så stor. Jag respekterar det, och att de inte tar lättvindigt på kejsarsnitt. Jag tycker det är bra. Men jag kommer inte acceptera något annat.
Har ni några tankar om er förlossning ännu?
Blev tvingad till ett förlossningskontrakt sist och hoppas på ett planerat snitt denna gång. Vill helt enkelt inte föda vaginalt då förlossningsvården är under all kritik och jag är alldeles för påläst för att vilja riskera framförallt bäbis men också mitt eget underliv. Mitt snitt sist blev helt fantastiskt men vägen dit fruktansvärt horribel och tuff, så hoppas slippa den kampen denna gång.
Jag är taggad inför förlossningen! Tog visserligen 64h sist för det var så trögstartat men det gjorde å andra sidan att jag bara minns hur fasansfullt trött jag var fram till epiduralen. Så nu är jag inställd och peppad på en kortare
Jag hoppas ni blir bemött bra och kan få godkänt era snitt utan för mkt svårigheter Voeux og AlltidElegant. Kan tänka mig att det är ett orosmoment som hänger över en innan det är godkänt?
Jag är pepp på förlossningen. Har jobbat där och har alltid varit fascinerad av hur kvinnokroppen liksom ’bara tar över’. Jag är däremot ganska rädd för snitt. Tycker det (och höftbyte) är de mest våldsamma operationerna jag sett. Men är otroligt tacksam för vi bor i länder där det är möjligt (och tillgången är snabb) så är såklart också inställd på att det kan hända om det uppstår problem.
Tror jag är väldigt öppen för vägledning och hjälp, har inte så många förväntningar mer än att personalen guidar oss igenom det. Jag känner mig trygg där jag ska föda, tror det hjälper att jag jobbat där och vet hur professionellt de är. Men såklart också orolig för vad som kan gå fel - det är något av det mest ’akuta’ man kan stå med.
Känns som återhämtningen på snitt är längre men kan inte säga att jag är speciellt påläst.
Jag kommer att föda med planerat snitt. Fick det beviljat innan graviditeten, annars hade det inte blivit några barn gjorda här...Var på MVC idag och pratade om mitt mående och kommande förlossning. Jag var ärlig med hur jag har mått det här året, men det kändes också skönt att kunna prata om det lite i retrospekt. Jag kan se, idag, att det under långa perioder varit svårt att hålla näsan ovanför ytan och det har gjort att det bitvis känts väldigt mörkt. Men det är annorlunda idag och det känns fint. De frågade hur jag ville göra med amningen eftersom det varit tufft med första barnet, men jag svarade att jag inte ser någon anledning att inte försöka. Jag vill amma, och kanske fungerar det alldeles utmärkt med nästa barn. Man vet inte fören man försökt. Men jag känner mig också trygg i att ersättning är ett alternativ om det verkligen inte går, och den här gången tänker jag inte kämpa i uppförsbacke 4-5 månader. Släpper det inte efter 1-2 månader så kommer jag inte fortsätta göra så mot mig själv.
Vi pratade även om förlossningen. Förra förlossningen var jag helt inställd på vaginal förlossning. Jag läste Föda utan rädsla och gjorde mina andningsövningar. Det slutade med att lillan blev en sätesbebis som trots vändningsförsök inte kom runt och det slutade med ett (odramatiskt) akutsnitt. Idag finns en risk för befintlig ärrbildning att spricka under krystarbetet och jag sa bara att jag gör det inte. Jag litar inte på att min kropp håller och den rädslan kommer att vara extremt hämmande under en vaginal förlossning. Jag kommer inte våga krysta. Jag har fortfarande ont i mitt ärr, både utifrån och inifrån. Jag råkar sträcka det ibland och det gör ont, jag blir rädd att jag skadar det. Tanken på att lägga den enorma belastningen på det som ett krystarbete innebär… nej. Bara nej. Jag vet att det statistiskt är en liten risk men min kropp säger nej. Så nu ska jag få en remiss till det sjukhus vi väljer och få ett möte för att planera min förlossning. De kommer säkert ställa frågor, och de kommer säkert försöka förklara att risken inte är så stor. Jag respekterar det, och att de inte tar lättvindigt på kejsarsnitt. Jag tycker det är bra. Men jag kommer inte acceptera något annat.
Jag kommer att föda med planerat snitt. Fick det beviljat innan graviditeten, annars hade det inte blivit några barn gjorda här...
Jag har spenderat flera år på att läsa på och trots det stora ingreppet som en bukoperation innebär så är jag fast övertygad om att det är det bästa för mig. Tacksam över att jag blev lyssnad på då jag vet att det ser väldigt olika ut i olika regioner.
Det är helt rätt. Förutsatt att man inte får några svårare förlossningsskador då skulle jag anta, men i regel är återhämtningen mycket snabbare.
Jag kommer att föda med planerat snitt. Fick det beviljat innan graviditeten, annars hade det inte blivit några barn gjorda här...
Jag har spenderat flera år på att läsa på och trots det stora ingreppet som en bukoperation innebär så är jag fast övertygad om att det är det bästa för mig. Tacksam över att jag blev lyssnad på då jag vet att det ser väldigt olika ut i olika regioner.
Det finns vissa som föredrar snitt, andra vaginalt. Jag hade tex fruktansvärt ont efter mitt snitt, behövde morfin och starka Alvedon i en vecka efter.Jag var på benen så fort bedövningen släppte och kände mig helt fräsch efter en vecka, var mest irriterad på att behöva ta det lugnt och läka så att säga, hade knappt ens ont
Det finns vissa som föredrar snitt, andra vaginalt. Jag hade tex fruktansvärt ont efter mitt snitt, behövde morfin och starka Alvedon i en vecka efter.