Just nu inget orosmoment, jag har bestämt mig så även om de skulle tvinga mig till vaginal förlossning så kommer jag att skrika att jag kniper fan. ”Rulla in mig på operation nu!”
Men visst, skulle det bli motstånd och det börjar närma sig så kommer det nog inte bli kul.
Kejsarsnitt ska man verkligen inte ta lätt på, under andra omständigheter hade jag inte valt det. När dottern inte vände sig och det blev tal om kejsarsnitt så var det många vänner som reagerade med ”men är inte det skönt då, om du bara skulle slippa föda?” och jag blev alltid så irriterad för snitt är ingen enkel utväg. Jag fick en fantastisk operation som var okomplicerad, men det har ändå varit traumatiskt och tiden efter saknar jag nästan ord för. En bukoperation är alltid en bukoperation med allt som kommer därtill. Är inte taggad på att göra det igen men inser att barnet måste komma ut på nåt sätt
Skönt att du känner dig trygg inför förlossningen. Det gör jag också, på så vis att jag har stort förtroende för att jag är i goda händer. Jag tror det är en stor fördel om man är öppen för vägledning, och kanske inte har för höga förväntningar på exakt hur det ska bli. Jag hade noll förväntningar inför första förlossningen och det gjorde också att jag kunde acceptera att det blev snitt ganska snabbt.