Som alltid så mysigt att läsa dina uppdateringar, vet inte om du har världens bästa inställning eller om ni har haft världens tur (och säkert skicklighet också) med hur er dotter är, för allt låter bara så härligt och fint
Jag blir alltid glad av att läsa!
Här går det också mestadels bra, men med en del regelbundna sammanbrott hos alla inblandade
Vår lilla K har svårt med sömnen, och det är väl egentligen den som på olika sätt har krånglat ända sedan hon var nyfödd. Hon behöver verkligen sova regelbundet, annars blir hon supergrinig och kräver konstant underhållning för att inte bryta ihop, men hon har så svårt att somna och så lätt att vakna. Vi kan egentligen bara söva henne på två sätt. Antingen i vagn, vilket funkar de flesta gånger men inte alltid, oftast efter mellan 5 och 20 minuter. Problemet är dock att man måste fortsätta att vara ute tills sovstunden är slut, för så fort vi går in vaknar hon. Eller så får vi studsa pilatesboll i riktigt intensivt tempo, oftast 15 minuter och ibland upp emot en timme innan hon somnar. Och när hon väl sover får man riktigt försiktigt förflytta sig själv och bebis till soffan och där sitta helt stilla med henne i knät, för annars vaknar hon direkt. Sååå förutom i vagnen sover hon bara med hudkontakt. Kvällarna går till så att vi turas om att studsa henne (måste studsa om ett antal gånger under kvällen) och sitta i soffan med henne medan den andra smyger omkring för att inte väcka. På nätterna samsover vi, och jag knaprar Alvedon för att jag ligger så obekvämt. Tror det är någon månad sedan som det slutade gå att lägga ned henne på dagar/kväll när hon väl somnat. Vet inte riktigt vad vi ska göra med det, för det känns lite ohållbart. Men eh, antar att det går över innan hon tar studenten.
Men! Hon är helt fantastiskt rolig nu. Igår fyllde hon 6 månader, och det känns som att det är så mycket som har hänt bara senaste veckan. Hon har börjat hitta konsonanterna och pratar mycket mer, hon kan tycka att "tittut" är kul och hon har fått upp ögonen för att dra katterna i pälsen. Hon har börjat åla mycket mer och är plötsligt ett par meter från babygymmet och tuggar på gungstolen, river ut böcker eller jagar katterna så fort man tittar bort. Vi har beställt barngrind till trappan och hoppas att den kommer asap, för nu känns det som att det inte är långt kvar innan hon tar sig an längre sträckor. Nya favoritsysselsättningen är att gå medan någon av oss håller henne runt överkroppen, hon har precis förstått att hon kan förflytta sig genom att ta steg då.
Vi var på BVC i förrgår där de konstaterade att hon fortfarande är lite smal, men att det nog beror på att hon rör sig så mycket. De rekommenderade att hon skulle få äta så mycket mat hon vill (vilket jag tycker låter lite dumt eftersom vi just gått från smaksensationer till teskedar, så vi tar det lugnare men ökar snabbare än ursprungsplanen) och är inte oroliga.
Så, lite blandat här, men mest bra ändå! Om inte annat så får jag väldigt mycket motion